27 berichten / 0 nieuw
Pagina 1 van 3
Probleem tandvlees: irritatie/roodheid
Rick18
Laatst gezien: 2 weken 6 dagen geleden
door Rick18 ma, 07/29/2019 - 01:25

Beste,

Ik zit met een lastig probleem met mijn tandvlees. Een paar weken terug zei iemand opeens tegen me dat mijn tandvlees er geïrriteerd uit zag. Dit had ik zelf nog niet opgemerkt. Na controleren bleek dat inderdaad het geval te zijn. Maar dan wel maar bij 2 tanden.

Natuurlijk afgevraagd hoe dit zou kunnen komen en op een ander forum samen met iemand die medische kennis heeft erachter gekomen dat het naar alle waarschijnlijkheid lag aan te hard poetsen. Ik heb onbewust een hele lange tijd te hard mijn tanden gepoetst en dat zie je ook aan het beetje teruggetrokken tandvlees. Op advies dus veel rustiger mijn tanden gaan poetsen en het ging weg! Op een gegeven moment was de rode plek die in de bijgevoegde foto te zien is minimaal (een paar milimeter hooguit) en begin het tandvlees weer zijn roze kleur terug te krijgen. Ik was verschrikkelijk bang dat het tandvleesontsteking was en dat mijn tanden zouden uitvallen want dat lees je vaak op internet, maar de persoon die me adviseerde vond niet dat het daarnaar uitzag.

Nou goed het was dus bijna weg. Helaas een domme fout gemaakt en laatst maar 1 keer per dag mijn tanden gepoetst doordat ik te laat ben gaan eten en misschien was het weer te hard maar het ziet er nu dus uit zoals in de foto. Ik ben ongerust dat het misschien een ontsteking is. Kan iemand die er wel verstand van heeft even naar kijken en me zeggen wat hij of zij denkt? Dat zou ik heel erg op prijs stellen. Ik heb voor de spiegel ernaar gekeken en perongeluk met mijn nagel in het tandvlees daar geprikt waardoor het ging bloeden (het bloedt dus niet tijdens eten en poetsen uitsluitend nadat ik erin prikte).

Moet ik me zorgen maken of moet ik me weer gewoon even focussen op rustiger poetsen en 2x per dag minstens? Alvast heel veel dank van een radeloos persoon.

(De plek is overigens wel donkerder nu, waarschijnlijk omdat ik erin geprikt heb en dat het gebloed heeft)

Attachment: 
ik weet niet wanneer het
vV
Laatst gezien: 4 uur 19 min geleden
door vV ma, 07/29/2019 - 17:44

ik weet niet wanneer het laatste bezoek aan tandarts en/of mondhygiënist geweest is maar gezien de forse hoeveelheid tandsteen die op de ondertanden zichtbaar is, en het beeld van het tandvlees lijkt het mij hoog tijd daar weer eens heen te gaan. Dit lossen w e niet op met internetwijsheden, er lijkt iets structureel mis met manier van poetsen, en wellicht zijn er ook andere hulpmiddelen daarbij nodig.

Denkt u
Rick18
door Rick18 ma, 07/29/2019 - 18:25
(Reply to #2)

Dat dit nog goedkomt dan als ik snel naar de tandarts ga? Het is inderdaad enige tijd geleden omdat ik dacht dat alles goed ging en ik nergens last van had van pijn enzo. Dan heeft die andere persoon de tandsteen gemist op de foto. Gaat zo'n behandeling pijn doen om dat weg te krijgen weet u dat?

Helaas heeft...
Rick18
door Rick18 di, 07/30/2019 - 12:44
(Reply to #3)

...de tandarts ook nog eens vakantie tot 19 augustus hoorde ik vandaag dus kan dan pas een afspraak maken. Hopelijk is dat niet nadelig voor het gebit. Vooral het onderste waar u het over had.

Helaas heeft...
Gijsss089
Laatst gezien: 1 maand 4 dagen geleden
door Gijsss089 di, 07/30/2019 - 17:33
(Reply to #4)

met opgelost zoutwater spoelen en goed poetsen inclusief tandvlees misschien een idee

Helaas heeft...
Rick18
door Rick18 di, 07/30/2019 - 23:50
(Reply to #5)

@Gijsss089 Dank u voor uw tip

De toestand van de plek is na keurig 2x per dag rustig poetsen weer erg verbeterd gelukkig. Zo lang ik dit blijf doen zal het vast wel goed komen hoop ik. En dan na de vakantie van de tandarts even het tandsteen laten verwijderen dat te zien is aan de onderzijde van de mond. Dank aan vV. Het was me zelf en anderen eigenlijk niet opgevallen.

Ik waardeer jullie hulp.

Rick

Attachment: 
Helaas heeft...
afbeelding van Lieneke
Lieneke
Laatst gezien: 1 dag 11 uur geleden
door Lieneke do, 08/01/2019 - 12:36
(Reply to #6)

Kan het kloppen dat je vaak door je mond ademt ipv door je neus? Gebruik je iets om tussen je tanden te reinigen? Ben je al eens naar de mondhygienist geweest? Mondhygienisten zijn zonder verwijzing buiten je tandartspraktijk te bereiken..er is er vast een in de buurt die je op korte termijn kan helpen.

Helaas heeft...
Rick18
door Rick18 do, 08/01/2019 - 12:59
(Reply to #7)

Ik adem inderdaad redelijk vaak door mijn mond als ik weinig lucht krijg. En als ik wakker wordt na een nacht slapen betrap ik mezelf inderdaad erop dat ik mijn mond open heb dus ik slaap waarschijnlijk bijna de hele nacht met mijn mond open. Omdat ik nooit ergens last van had en ook gewoon mooie witte tanden heb heb ik een bezoek aan een tandarts of mondhygiënist helaas uitgesteld. Daar moet ik dan heel eerlijk in zijn om te kunnen schetsen wat de situatie is. Ik gebruikte niet echt iets om tussen mijn tanden te reinigen. Dat is denk ik de grootste fout geweest. Sinds kort gebruik ik dus ook tandenstokers omdat ik dacht dat tanden poetsen alleen goed was. Daarom lijkt het me verstandig om sowieso even te laten nakijken door de tandarts omdat ik nu niet meer durf te lachen uit angst en schaamte voor anderen. De rode plek wordt steeds iets beter iedere dag.

Dank voor uw reactie Lieneke

Helaas heeft...
afbeelding van Lieneke
Lieneke
Laatst gezien: 1 dag 11 uur geleden
door Lieneke zo, 08/04/2019 - 13:26
(Reply to #8)

Goed idee. Laat ook even checken of de methode die je met de stokers gebruikt wel de goede is...erg veel mensen doen dit op de verkeerde Maier en/of met verkeerd materiaal.

Ongelooflijk
Rick18
door Rick18 wo, 08/07/2019 - 01:50
(Reply to #9)

Oke, dit is onverwachts. Ik zag op televisie bij een homeshopping programma het artikel Denta Pic Sonic. Zoals jullie allen vast al hebben gezien had ik last van veel tandsteen aan de onderkant van het gebit. Ik dacht ach wat heb ik te verliezen en dus heb ik dit product besteld.

Het is een product dat lijkt op materiaal dat je ook bij je tandarts zou kunnen tegenkomen. Het zou moeiteloos tandplak, tandsteen en verkleuringen moeten weghalen, mits het goed gebruikt wordt uïteraard. Ik heb hem vandaag binnengekregen en meteen uitgeprobeerd. Artikel is in het bezit van een CE logo dus zou veilig moeten zijn. Het resultaat is denk ik ongelooflijk te noemen.

Ik heb dit artikel 1 keer gebruikt en tot mijn grote verbazing is er volgensmij veel tandsteen verwijdert door het apparaat he? Wat raar dat ik daar nooit eerder over gehoord heb. Dit lijkt me toch echt baanbrekend om snel effectief die rotzooi van je tanden te verwijderen.

Foto 1 is vóór de behandeling en foto 2 erna. Ben er nog steeds verbaasd over wat denken jullie?

Attachment: 
Ongelooflijk
vV
Laatst gezien: 4 uur 19 min geleden
door vV wo, 08/07/2019 - 12:40
(Reply to #10)

dat dit geen alternatief is voor verwijdering door MH want op de meest cruciale plek zit nog tandsteen... Wat een beter idee is , is ophouden de tandarts te ontwijken . Dat advies betreft niet alleen mbt tandsteen, maar ook de rest van het gebit. Pas gaan als je klachten hebt betekent dat je (behoorlijk soms) achter de feiten aanloopt en problemen groter zijn dan nodig waren geweest. Een klein gaatje wat simpel te herstellen was geweest kan sms in relatief korte tijd uitgroeien richting een gat waar een wortelkanaalbehandeling nodig zal zijn om de kies te behouden... Doe ermee wat je wilt. Maar houd ajb op met dit soort rotzooi . je doet je eigen gezondheid te kort..

Pagina 1 van 3