Ziek door tandvleesontsteking?

Author:
Julie1994
Posted:
di, 01/10/2017 - 02:35
Hallo,

Sinds 1 Jan ben ik ziek. Het begon met steeds een paar seconden misselijk zijn, om de paar minuten oid. 3 Jan werd het erger en nu heb ik allerlei klachten. 39,5 Koorts, klieren in mijn hals dik, nekpijn, hoofdpijn, rugpijn, keelpijn.. Tandvlees en gehemelte is dik, sommige plekken wit, sommige vuurrood en er zitten bruine wonden(?). Heb ook een bult op mijn tong, alsof ik er op gebeten heb, maar dat is niet zo.. Hij kwam er terwijl ik wakker was, dus had dat moeten merken lijkt me. Kan niet meer kauwen, mandarijn is al te hard, eet alleen nog hele kleine hoeveelheden vloeibaar.. Maar heb bijna geen zin in eten en drinken, doe wel in, maar meestal gaat het de container in. Nou ben ik zeker niet mager dus kan het wel hebben, maar toch..
Staat van mijn tanden is vreselijk, doodsbang voor de tandarts en knars behoorlijk.. Weet niet wat ik moet doen, heb pas net vragenlijst voor angsttandarts opgestuurd en op de site staat 1E consult binnen 24 weken, 1E behandeling binnen 4 weken daarna.

Ik weet zeker dat er meerdere tanden uit moeten, maar ben bang dat alles er uit moet.. En ik heb eerder een ontsteking in een kies gehad, toen ben ik voor nood toch naar een gewone tandarts gegaan en dat was zo'n slechte ervaring, dat ik dat niet nog een keer durf :(
Lieneke

Je kunt inderdaad ziek worden van ontstekingen in het gebit en vice versa. Je zou er goed aan doen om de huisarts te raadplegen. Je zou ook naar de tandarts kunnen gaan, enkel om te laten kijken, om het beeld helemaal helder te krijgen. Ik snap dat je niet durft, maar wat is belangrijker voor je? Je kunt dit toch maar niet zomaar laten gaan...het kan echt gevaarlijk zijn. Wat een opluchting zal het zijn als je het achter de rug hebt!
di, 01/10/2017 - 08:08 Permalink
Julie1994

Als antwoord op door Lieneke

Bedankt voor uw reactie!
Hoopte dat het vandaag gewoon over zou zijn, al weet ik natuurlijk ook dat die kans gewoon 0 is.. Maar het is alleen maar weer erger geworden.

Ik heb een afspraak gemaakt met mijn huisarts. Daar kan ik eind van de middag terecht. Tandarts moet ik echt even over denken.. Vind het zo moeilijk, ben zo bang dat dit alleen maar erger en erger word zonder naar de tandarts te gaan, maar 'gewoon' naar degene toe gaan die er wat aan kan doen, dat durf ik ook niet. Als ik kijk naar m'n mond op dit moment en naar hoe ik me nu voel, heb ik echt een hekel aan mezelf.. Het is ook gewoon m'n eigen schuld dit.

Ik weet ook niet of ik wel naar een tandarts kan eigenlijk.. Heb me ooit ingeschreven bij een andere, maar toen moest ik iets aanvragen bij mijn oude en dat opsturen naar de nieuwe, maar dat heb ik nooit gedaan. Is ook al 5 jaar geleden denk ik..
di, 01/10/2017 - 14:00 Permalink
Grappa

Als antwoord op door Julie1994

Je kunt een verwijzing vragen naar een kaakchirurg. Als ik je verhaal begrijp is je gebit in slechte staat. Hoe zit het met roken trouwens? Niet elke kaakchirurg accepteert een verwijzing van een huisarts. Meestal zul je toch naar een tandarts moeten gaan. Je kunt een tandarts bellen, de situatie uitleggen en vragen om een gesprek, onderzoek en foto's en een diagnose met plan. Dan kun je verder zelf beslissen. Een kaakchirurg kan je soms wanneer het medisch noodzakelijk is onder narcose behandelen maar dan alleen voor het weghalen van slechte tanden of kiezen.
di, 01/10/2017 - 17:00 Permalink
Julie1994

Als antwoord op door Grappa

Ja, dat klopt. Mijn tanden zijn heel slecht, heb er weinig verstand van, maar weet van 1 kies wel zeker dat die niet meer gered kan worden en van meerdere verwacht ik dat ook... Voortanden zijn ook afgebroken toen ik 12 oid was en toen heb ik dat laten opknappen, maar 2 jaar geleden brak het weer af en nou niks meer aan gedaan en dat is er ook niet beter op geworden. Toen ik zo'n beetje elke ochtend met stukjes tand in m'n mond wakker werd heb ik zo'n knarsbitje van Sleepzz gehaald, maar daar ben ik met een maand doorheen en ik durf dat nu niet meer aan, ben bang dat ik de helft van mijn tanden meetrek met zo'n ding uitdoen.. Zal vast tussen mijn oren zitten, maar nachtrust heb ik helemaal niet meer met een knarsbitje nu.. Hoop dat als ik ooit mijn gebit op orde heb er een op maat te kunnen laten maken bij de tandarts, maargoed dat is voor later...

Roken doe ik niet, ook nooit gedaan! Alcohol ook amper, 5 blikjes óf flesjes in het jaar is veel... Maar drink wel Cola... Ik heb trouwens een heel laag vit. D (8) al vastgesteld op mijn 15e, maar veel hoger is het nooit geworden, vorige maand was hij 12. Heeft dat nou ook nog echt negatieve gevolgen voor tanden?


Ik ben vanmiddag naar mijn huisarts geweest en hij was het er mee eens dat het er heel slecht uitzag, maar hij denkt dat het komt door keelontsteking, die zag er ook niet goed uit... Heb nu Broxil 500mg gekregen voor 3 keer p.d. Ben er nogsteeds helemaal niet gerust op, kan dit echt komen door keelontsteking? Vertrouw m'n huisarts normaal wel, maarja met m'n tanden..

Heb ook nog de angsttandarts gebeld, maar daar kan ik helaas echt niet terecht. Na het ontvangen van de vragenlijst duurt het 6 maand voor ik terecht kan, eerder is niet mogelijk... Zij zeiden ook, probeer je huisarts. ''Gewone'' tandarts heb ik nog niet gebeld.. Ga morgen even kijken welke praktijken hier in de buurt zitten en zien of ik durf te bellen.
wo, 01/11/2017 - 00:46 Permalink
Julie1994

Net toch contact opgenomen met een tandarts... Heb nog geen afspraak gemaakt, moest eerst contact opnemen met mijn oude tandarts. Die heeft wat info door gemailt naar mijn nieuwe tandarts, verbaasde me dat ze nog wat over mij in de computer hebben staan... Maargoed kan straks een afspraak maken... Morgen maar doen. Kan echt geen half jaar meer wachten.
do, 01/12/2017 - 17:17 Permalink