Wat is er mis me waterstofperoxide 3% (1:1 verdund 1,5% dus)

Author:
TheOneWhoKnocks
Posted:
do, 08/20/2015 - 07:49
Ik had even een vraagje. Een vriend van mij gaf me laatst een flex waterstofperoxide van 3%, en zei dat als ik het 1:1 zou verdunnen met water, dat mijn tanden dan witter worden en dat het helpt om ontstekingen te genezen en te voorkomen. Mijn mondhygieniste zei echter dat dat niet klopt, en dat ik er blijvende schade aan mijn tandvlees van kan oplopen? Ik lees dit nergens terug op het internet, dus vond het een beetje raar klinken.

Ik heb echter wel last van milde tanderosie, niet zo erg dat de mondhygieniste mijn gebit niet meer polijst, maar mijn tanden zijn waarschijnlijk wel 'dunner' dan gemiddeld. Maar dan alsnog, een concentratie van 1,5% zou toch niet schadelijk moeten zijn voor je tandvlees/glazuur? Ik zou namelijk graag wat wittere tanden krijgen, maar heb geen geld om mijn tanden te laten bleken met een hogere concentratie waterstoperoxide. Daarnaast heb ik vernomen dat dit JUIST slecht is voor je glazuur.
Lieneke

H2O2 moet inderdaad voor thuisgebruik 1:1 verdunt worden. Het is agressief spul. Bij verkeerd gebruik kan het tandvlees verbranden. Ik ben zelf heel voorzichtig met het voorschrijven van dit middel. Overigens zal 3% de tanden niet zo gauw bleken. Daar is een hoger percentage voor nodig, zo hoog dat het niet mag verkocht worden via drogisten e.d. en dat zelf ik, terwijl ik er voor ben opgeleid, niet zonder toezicht van een tandarts mag gebruiken.
Bij erosie zijn tanden en kiezen donkerder van kleur omdat het gele tandbeen doorschemert of zelfs bloot ligt. Het lijkt mij een beter idee als je vraagt of facings een mogelijkheid zijn. Daarnaast zal er uit gezocht moeten worden waar de erosie precies vandaag komt. Vaak ik het een combinatie van factoren zoals consumeren van zure producten maar ook van de hard poetsen, oprispingen, overbelasting, nagelbijten etc. Een voedingsdagboekje en adviezen opvolgen zijn bittere noodzaak om erger te doen voorkomen.
Investeren in je gebit zal je uiteindelijk meer geld schelen dan zelf aan het 'klussen' gaan...
do, 08/20/2015 - 10:30 Permalink
TheOneWhoKnocks

H2O2 moet inderdaad voor thuisgebruik 1:1 verdunt worden. Het is agressief spul. Bij verkeerd gebruik kan het tandvlees verbranden. Ik ben zelf heel voorzichtig met het voorschrijven van dit middel. Overigens zal 3% de tanden niet zo gauw bleken. Daar is een hoger percentage voor nodig, zo hoog dat het niet mag verkocht worden via drogisten e.d. en dat zelf ik, terwijl ik er voor ben opgeleid, niet zonder toezicht van een tandarts mag gebruiken.
Bij erosie zijn tanden en kiezen donkerder van kleur omdat het gele tandbeen doorschemert of zelfs bloot ligt. Het lijkt mij een beter idee als je vraagt of facings een mogelijkheid zijn. Daarnaast zal er uit gezocht moeten worden waar de erosie precies vandaag komt. Vaak ik het een combinatie van factoren zoals consumeren van zure producten maar ook van de hard poetsen, oprispingen, overbelasting, nagelbijten etc. Een voedingsdagboekje en adviezen opvolgen zijn bittere noodzaak om erger te doen voorkomen.
Investeren in je gebit zal je uiteindelijk meer geld schelen dan zelf aan het 'klussen' gaan...


Bedankt voor je reactie!

Ik weet wel waar de erosie vandaan komt, namelijk een combinatie van nagelbijten en een vroegere frisdrank verslaving. Van het nagelbijten ben ik nog alijd niet af, maar ik drink al mijn frisdrank tegenwoordig door een rietje. Verder heb ik op de korte termijn écht geen geld voor facings, het is geen kwestie van het geld er niet voor over hebben maar LETTERLIJK het geld er niet voor hebben. Een vriend van mij spoelt nu enkele maanden met 1:1 verdunde H202. Hij doet gewoon 2 eetlepels waterstofperoxide 3% in een glas, en daarna 2 eetlepels water erbij. Is deze concentratie niet te laag om schade aan het tandvlees te berokkenen? Overigens heeft die kameraad van mij wel na 6 weken lang iedere dag 1x spoelen gemerkt dat zijn tanden witter werden. Ook schrijven menig tandartsen het wel voor bij ontstekingen, vandaar mijn verwarring. Ik heb me er inmiddels in verdiept, en er staat overal dat je ook zeker geen hogere concentraties dan 1,5% mag gebruiken, maar er staat eigenlijk nergens dat die concentratie zelf gevaarlijk is? Verbrand tandvlees komt pas voor bij concentraties hoger dan 6% toch, of is dat toch allemaal onzin?
do, 08/20/2015 - 10:50 Permalink
Lieneke

Dan is je wens niet reëel om je tanden veilig wit te maken...er hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. Accepteren dan maar?
Frisdrank door een rietje, klinkt als een plan, dat adviseerden we ook een tijdje maar nu komen de experts daar weer van op terug...Het is veel beter om enkel water te drinken, zeker als je financieel krap zit. Water kost niks...
Wat mensen allemaal thuis uitvoeren met chemische middelen moeten ze helemaal zelf weten. Ik ga het in elk geval niet adviseren. De tanden bleken niet met dit percentage, wel bruisen ze schoner; gelige plaque gaat eraf waardoor het niet meer aanslag kan worden. Maar dit zelfde effect kan je ook met gewoon heel goed poetsen (op de juiste manier etc) bewerkstelligen. Ook 1,5 procent kan op de lange termijn nadelige gevolgen hebben.
do, 08/20/2015 - 11:14 Permalink
TheOneWhoKnocks

Nogmaals bedankt voor het reageren.

Ik ben afgelopen maandag dus nog naar de mondhygieniste geweest, en deze heeft zoals ze altijd doet mijn tandsteen verwijderd en mijn gebit gepolijst. De eerste keer dat ze het polijstte, merkte ik dat mijn tanden wat witter werden. Nu heeft het echter geen effect meer. Zou dat ook kunnen betekenen dat mijn tanden al plaque vrij zijn, en dat ze nou eenmaal iets geliger zijn door misschien erosie? Of kunnen ze wel degelijk nog iets witter worden door het gebruik van 'whitening' tandpasta's? Zoniet, dan toch maar een paar jaartjes sparen voor facings, ben er dankzij u inmiddels achter dat H202 toch écht te riskant is, bedankt voor het mij op de hoogte brengen hiervan.

Groetjes,

B
do, 08/20/2015 - 16:34 Permalink
TheOneWhoKnocks

Ja, dat denk ik. Tanden kunnen inderdaad flink geel zijn door erosie. Whitening heeft meestal maar bijzonder weinig effect. Sommigen reflecteren het licht beter waardoor ze optisch witter lijken. Bleken heeft bij erosie ook vaak niet een mooi effect en vandaar mijn advies voor facings. Succes met sparen en graag gedaan.


Nog een paar vraagjes over facings.

Ten eerste: Klopt het dat het ondergebit tijden sociale interactie vaak minder goed opvalt t.o.v. het bovengebit? Ik heb namelijk in de spiegel gezien dat als ik bijvoorbeeld lach mijn ondergebit nauwelijks zichtbaar is. Is het dan alsnog nodig om voor zovel het ondergebit als bovengebit facings te nemen?

Ten tweede: Klopt het dat de hoektanden over het algemeen geler zijn dan de snijtanden? Zoja, zou het dan qua esthetiek genoeg opleveren om alleen de snijtanden van facings te voorzien, of ziet dit er in de praktijk toch erg raar uit? Heeft u daar wellicht ervaring mee?

Ten derde: Hoeveel kosten facings tegenwoordig per stuk? Want ik wil graag eventjes een begroting maken om te kijken hoelang ik moet sparen om mezelf ervan te voorzien. Als ik alleen de vier snijtanden in mijn bovengebit van facings hoef te voorzien, is het nog te overzien. Als ik mijn bovenste hoektanden en eerste kleine kiezen erbij moet pakken, wordt het al dubbel zolang. Die periode wordt nog eens verdubbeld als blijkt dat het estethisch zinloos is als ik mijn ondergebit er niet bijpak...

Alvast bedankt,

B
za, 08/22/2015 - 18:50 Permalink
Lieneke

Wat er esthetisch nodig is, is niet aan mij om te bepalen. Dat kan de patiënt heel goed zelf bepalen.
Hoektanden zijn inderdaad vrijwel altijd geler. Ik heb wel eens (toen het nog mocht...) bij een patiënt enkel de hoektanden gebleekt. Het effect was naar tevredenheid.
Het kostenplaatje kan ik niet vertellen. Vaak wordt er eerst bij patiënten wat geplakt zonder te hechten of via software wat geknutseld om het uit te testen. Aan de hand daarvan kan er een begroting worden opgemaakt.
ma, 08/24/2015 - 17:34 Permalink