De beste mondverzorgingsmiddelen

Author:
Lieneke
Posted:
zo, 06/24/2012 - 21:49
Zie hier een flim met een overzicht van alle mondzorgmiddelen:
http://www.youtube.com/watch?v=aUyAkwmiRnY
papagena

Interessant filmpje!
Ik gebruik nu chloorhexidine, tijdelijk na mijn ingreep. Normaal gezien heb ik Perio-Aid maar ik gebruik dat niet zo graag, het brandt in mijn mond. Ik dacht dat dat inherent was aan de werkzame bestanddelen maar nu met Chloorhexidine heb ik het niet, dus ik vermoed dat het ergens een andere stof is. Zijn er nog alternatieven die ik kan gebruiken als onderhouds-spoelmiddel? (Want die chloorhexidine is te geconcentreerd en is enkel maar tijdelijk ivm ingreep).
ma, 02/18/2013 - 11:55 Permalink
papagena

Ik zal eens kijken waar ik dat kan krijgen! Ik ga mijn Perio-Aid wel opgebruiken, een beetje verdund met water dan maar. Het is niet ideaal maar goed een fles prima bruikbare mondspoeling weggooien is dat ook niet.

Ik was daarnet in de supermarkt, blijkbaar bevat het mondspoelmiddel van Parodontax ook chloorhexidine. Da's misschien ook nog een optie. Al de rest bevat natriumchloride. Ik wist niet dat keukenzout ook ontsmettend was? Dat zou wel een erg goedkope oplossing zijn ;) .
ma, 02/18/2013 - 20:19 Permalink
papagena

Lieneke: ik heb gewoon op het etiket gekeken van Parodontax, daar stond toch chloorhexidine op. Ook op de website zelf.

Nu denk ik toch dat ik na deze fles ga proberen wat jij aanraadde, want ook dit smaakt echt slecht. Nu alleen nog even zoeken waar ik je tip kan vinden! ;)
zo, 02/24/2013 - 09:33 Permalink
Lieneke

Kan zijn dat er bij jou echt niks anders goed past. Ik raad het heel soms ook aan. Spoelmiddel kan bij gaatjes wel nuttig zijn.
Dus niet te zwart-wit bekijken. Als je twijfelt of jouw mondhygienist wel echt een mondhygienist is, dan kan je dat opzoeken in het online diplomaregister.
ma, 12/09/2013 - 08:29 Permalink
Tandenborstelman

*edit door beheer, wegens onfatsoenlijk taalgebruik*

On topic... wel een mooi filmpje hoor. Dat elektrische poetsen vind ik wel interessant klinken, maar het lijkt me lastig. Het lijkt me lastig om te weten of je tanden wel echt schoon zijn. Misschien zit ik er helemaal naast, maar het lijkt me dat als je elektrisch poetst je het gevoel mist of je tanden wel echt schoon zijn. Je mist zeg maar het directe contact tussen de borstel en de tanden omdat je niet zelf poetst, maar omdat dat apparaat voor jou poetst. Is dat zo, of valt het wel mee? En went het snel? Poetsen jullie (mondhygienisten) zelf ook allemaal elektrisch?
do, 01/02/2014 - 20:37 Permalink
Lieneke

Of je tanden echt goed schoon zijn, is zeker moeilijk te beoordelen. Je zou dan disclosingtabletjes kunnen gebruiken. Maar de binnenzijdes en achterin de mond zijn niet goed door jezelf te beoordelen. Een tandheelkundige professioneel biedt dan uitkomst. Er hoort bij elke controle en bij elke keer dat je voor tandsteen verwijderen komt, worden bekeken hoe schoon de mond is. Er hoort daar dan ook een advies bij via de tell-show-do-methode. Veel mensen geven aan dat ze de tanden gladder vinden aanvoelen na het gebruik van een elektrische tandenbortel ten op zichte van een handtandenborstel. Nee, vast niet alle mondhygienisten zullen een elektrische tandenborstel gebruiken. Ik heb het ze nooit allemaal gevraagd. Er zijn nog altijd mensen die er niet aan kunnen wennen of die voldoende goed poetsen met de hand.
vr, 01/03/2014 - 09:26 Permalink
Tandenborstelman

Ah oké, dankjewel. Volgens mijn tandarts poets ik altijd goed (met handtandenborstel dus), maar ik vraag me af of het dan zou helpen als ik elektrisch zou gaan poetsen. Of het een meerwaarde zou bieden.

Overigens ben ik benieuwd hoeveel mensen eigenlijk naar een mh gaan. Waarschijnlijk veel meer dan vroeger, maar het is mij bijv. nooit geadviseerd door mijn tandarts. Mijn tandarts controleert 1x per jaar m'n gebit en dat was het dan eigenlijk wel. Hij geeft eigenlijk ook nooit tips ofzo over flossen, tandenstokers enz. Ik heb eens een keer m'n tanden wat laten bleken bij een mh, maar verder kom ik er nooit. Wel bijzonder om te zien dat er dan ook mensen zijn die er meerdere keren per jaar komen, en die dat dus blijkbaar ook echt nodig hebben. Maar dat zal wel aan de kwaliteit van iemands gebit liggen en aan de manier waarop hij/zij het onderhoudt.
vr, 01/03/2014 - 11:19 Permalink
Tandenborstelman

Interessante ontwikkeling. Ik vraag me af waar die stijging vandaan komt. Mijn eigen tandarts adviseert nooit om naar een mh te gaan. Andere tandartsen wellicht wel? Ik kan me niet zo snel voorstellen dat mensen "spontaan" naar een mh gaan zonder dat daar aanleiding voor is.
vr, 01/03/2014 - 11:57 Permalink
vV

als ik verwijs is dat met een heel goede reden. Ik heb geen MH in de praktijk, werk met meerdere vrij gevestigden en de praktijk voor parodontologie.
Doorsturen doe ik :
wanneer het eigenlijk het enige probleem is wat vaker per jaar gezien/behandeld moet worden, dan volsta ik met 1 controle per jaar.
bij paro die voorbij een bepaalde grens is (heb ik minder zin in, luxeprobleem van mijzelf)
bij paro bij niet echt gemotiveerde patiënten (vaak luisteren ze wel wanneer iemand anders hetzelfde nog een keer verteld)
bij duidelijk ongemotiveerde mensen die herhaaldelijk mijn adviezen negeren (ongeacht of ze hard op weg zijn naar paro probleem of niet, met zelfde argument als hierboven).
vr, 01/03/2014 - 12:10 Permalink
Tandenborstelman

Ah oké. Wat is "paro"?

Mijn tandarts is al "op leeftijd". Ik vraag me af of het dus juist de jongere generatie is die het beter doet en meer voorlichting geeft. Wellicht was dit vroeger niet zo aan de orde en wordt daarom door de "oudere generatie" minder voorlichting gegeven en minder vaak (of niet?) doorgestuurd naar de mh. Ik kan het de mijne niet vragen want die zie ik pas over een jaartje weer :)
vr, 01/03/2014 - 12:58 Permalink
La musica

Ik zie dat er wat mensen zijn die liever niet te lang chloorhexidine gebruiken. Ik gebruik daarom RetarDEX mondspoeling sinds ik pijn kreeg aan mijn tong. Doordat het mild is en toch effectief kan ik het langdurig gebruiken tegen slechte adem en tandvleesproblemen. Voor de verzorging van mijn gevoelige tanden gebruik ik UltraDEX, deze tandpasta is ook heel mild, schuimt bijna niet, waardoor ik beter blijf poetsen en er zit fluor in. Kijk maar hoe het werkt: http://www.youtube.com/watch?v=RyQPPua33iA. Wel duur, maar ik gebruik maar een klein beetje per keer. Op internet kun je zien of de producten iets voor jou zijn. Het heeft mij in ieder geval geholpen, daar ben ik erg blij mee.
di, 11/04/2014 - 21:54 Permalink
Brigitte Laan

Goh, ik vraag me af waarom ik geld betaal voor mijn mondhygiëniste. Ze raadde mij juist wel flossen, gumpicks en mondspoeling aan. Misschien toch een andere zoeken.

Maar dat is toch ook juist datgene wat je het beste kunt doen, nou ja, dan vooral rageren? Ik zou wat dat betreft niet meteen aan de gumpicks gaan, maar bijvoorbeeld beginnen aan iets van Interprox, die schijnen zo'n beetje de beste zijn en die zie je op zo'n nieuwe webshop*****************************************best wel heel goedkoop. :D
vr, 03/20/2015 - 15:40 Permalink
martin178

Ik zou wat dat betreft niet meteen aan de gumpicks gaan, maar bijvoorbeeld beginnen aan iets van Interprox, die schijnen zo'n beetje de beste zijn

Ja, maar je hebt ook allerlei andere merken zoals TePe en GUM enzo, .... Welke de beste is, dat is echt zoiets waarvan je de onderzoeken niet kunt vertrouwen, omdat echt elk onderzoek wel weer door één of ander bedrijf gesponsord is. Ik denk zelf dat ze allemaal wel goed zullen zijn.
vr, 03/20/2015 - 15:55 Permalink