Kostenplaatje Narcosetandarts

Author:
Mickey76
Posted:
zo, 03/14/2010 - 00:54
Hallo allemaal, ik ben Daan en ontzettend bang voor de tandarts en zijn behandelingen, resultaat is dat het inmiddels alweer een jaar of zes terug is dat ik voor het laatst naar de tandarts ben geweest.

Nu hoor ik dat een behandeling onder narcose een uitkomst zou kunnen zijn voor mij, maar hoe krijg ik daar een afspraak voor en wat zijn de kosten?

Ik ben wel aanvullend verzekerd via het zilveren kruis, maar heb wel eens begrepen dat je er zelf ook aan mee moet betalen totdat je weer volledig bent gesaneerd, klopt dat?

Momenteel heb ik enkele kiezen die half afgebrokkeld zijn en een paar weken geleden is er een vulling uit een vrij goede kies gevallen en begin ik weer pijn te krijgen, zit nu dus echt even van hoe lang kan ik dit nog rekken voor het te laat is om den nog vrij goeie tanden te redden.
alpifresh

Nu hoor ik dat een behandeling onder narcose een uitkomst zou kunnen zijn voor mij, maar hoe krijg ik daar een afspraak voor en wat zijn de kosten?

Kijk op de sites van (angst)tandartsen, daaruit kun je al opmaken of ze hiervoor open staan.

Ik ben wel aanvullend verzekerd via het zilveren kruis, maar heb wel eens begrepen dat je er zelf ook aan mee moet betalen totdat je weer volledig bent gesaneerd, klopt dat?

Kijk even in de voorwaarden van je polis. Soms hoef je niet eerst weer gesaneerd te zijn. Je kunt de vraag ook telefonisch of per mail aan ze voorleggen.

...zit nu dus echt even van hoe lang kan ik dit nog rekken voor het te laat is om den nog vrij goeie tanden te redden.

Dat hangt ervan af hoe lang je nog in de zenuwen wilt zitten om te gaan.
Het maken van de eerste afspraak is het moeilijkste. Doe het eventueel per mail, of vraag iemand anders het voor jou te doen.
Spreek af dat bij die eerste afspraak nog niks gedaan wordt, alleen kijken. Vaak wordt er eerst een röntgenfoto gemaakt voordat je de tandarts zelf te zien krijgt, dan hoef je je mond niet gelijk open te doen, maar kun je al eerst samen gaan overleggen hoe de foto eruit ziet.
Het meest bevrijdende is wanneer er vervolgafspraken worden gemaakt, en dan weten op vanaf welke datum je gebit weer tiptop in orde is. Daarna begint je nieuwe leven. Dan ga je ook praten over 'vóór' en 'ná'. Werk dáárnaar toe, kijk verder dan het maken van de eerste afspraak.

Succes en je bent hier altijd welkom voor steun!
zo, 03/14/2010 - 01:25 Permalink
Mickey76

Goed plan om het via de mail te doen, bedankt daarvoor!

Wat het saneren betreft, ze hebben mijn gebit zes jaar terug ook al helemaal moeten saneren, toen was ik ook al een jaar of zeven niet geweest, maar de angst om dit weer te ondergaan zit heel diep, het is al een grote stap geweest me hier aan te melden.

Destijds had ik ook al aangegeven heel angstig te zijn, we zijn toen met het hele gezin geweest en ik lag als laatste in de stoel en die man wist dat ik heel bang was, maar toch heeft ie tijdens die eerste keer wat tandsteen verwijdert, doodeng was dat, maar ik kon niks laten merken omdat mijn kinderen van toen 6 en 8 bij me in de behandelkamer waren, dat wil ik dus nooit weer!

Ik wil echt onder narcose dit keer, ik ben doodsbenauwd voor de geluiden van de boren, heb moeite met het door mijn neus ademen en zelfs als ze maar tien minuutjes bezig zijn voelt het als uren waarbij ik alleen maar heel gespannen in de stoel lig.

Ik kan en wil dit het liefst nooit meer mee maken, heb zelfs overwogen om een kunstgebit te nemen, maar ja, ik ben nog maar 33 en een kunstgebit schijnt ook niet super te zijn, dus dat zou echt een laatste oplossing moeten zijn.

Intussen durf ik dus zelfs niet met mijn kinderen heen, gelukkig hebben zij een goed gebit, dat kijk ik wel steeds na, maar ik besef me ook dat zij wel moeten leren regelmatig naar de tandarts te gaan...voor hen moet ik ook, hoe kan ik zeggen dat ze naar de tandarts moeten als ik zelf niet zou gaan...
zo, 03/14/2010 - 11:23 Permalink
alpifresh

Ik heb net een ander verhaal gelezen, van iemand die het onder narcose heeft laten doen in Kerkrade. Hopelijk heb jij het ook gelezen. En anders staat het bovenin het lijstje met de Actieve Onderwerpen.

Een kunstgebit is inderdaad ook niet alles. Mijn vader heeft er veel moeite mee gehad. Maar een kunstgebit is altijd beter dan rotte tanden en tandpijn.

Er is een programma op tv, Style by Jury. Daarin krijgen mensen een gigantische make-over. Meestal inclusief een tandartsbehandeling die wel nodig is (daar zitten ook mensen tussen die een kunstgebit krijgen), en het mooiste moment is wanneer ze zichzelf voor de eerste keer in de spiegel zien.
Het doet vanaf dat moment heel veel voor hun zelfvertrouwen. Ze durven weer te lachen, zijn trots op hun glimlach, worden extraverter, gaan meer rechtop staan.
Kijk maar eens paar keer. Het zijn meestal geen fraaie gebitten (gezondheidszorg in Amerika is te onbetaalbaar voor velen), maar de resultaten zijn altijd ontroerend mooi. Het geeft je een beeld van wat jouw eindresultaat zou kunnen zijn.

O, ik was op zoek naar de zender waarop het wordt uitgezonden, en toen vond ik dit:
http://www.hebikietsgemist.nl/programma/1329/rtl-8/style-by-jury.html
Mocht je die 'country zangeres' tegenkomen, die heeft toevallig een fatsoenlijk gebit. Waarschijnlijk omdat de afleveringen daarvoor er erg veel slechte gebitten waren. Om het voor de kijker weer even in balans te brengen.
zo, 03/14/2010 - 13:18 Permalink
Mickey76

Sja, momenteel heb ik enkele half afgebrokkelde kiezen waardoor ik continue een zeurend gevoel in mijn mond/kaak heb en nou kan ik wel pijnstillers nemen, maar ben daar geen liefhebber van, dus dat doe ik alleen als de pijn te erg wordt.

Waar ik voornamelijk mee zit is wat het me gaat kosten, ik heb het geld niet voor een dure renovatie van mijn gebit, maar ga komende week met de verzekering bellen, simpelweg omdat het moet van mezelf.
zo, 03/14/2010 - 16:47 Permalink
alpifresh

Bij een tandartsenopleiding kun je goedkoper geholpen worden. De behandeling duurt alleen langer (je zit langer in de stoel per sessie) omdat de student minder ervaren is, en zijn docent af en toe komt kijken hoe het gaat.
Check een universiteit met een tandartsenopleiding in je buurt. Amsterdam heeft de ACTA.
zo, 03/14/2010 - 16:52 Permalink
Mickey76

Belangrijkste in mijn geval is dat ik heel graag onder narcose gesaneerd wil worden, ik heb het destijds zo geprobeert en eerlijk is eerlijk, die tandarts had alle begrip en geduld, maar ik kan het niet zomaar en wil het ook niet weer als het ook anders kan, dus onder narcose.
zo, 03/14/2010 - 17:00 Permalink
ron1

Ik heb Kerkrade en Alphen aan de Rijn gehad.

Allebei 1,5 uur, in Kerkrade was dit 240 euro voor de narcose en in Alphen aan de Rijn was dit 450 euro !!!!!!

Enige verschil was in kerkrade prikje in je handpalm, en in alphen in binnenkant van arm....wat een prijsverschil...in Best bij Eindhoven zit er ook 1, wat het daar kost weet ik niet.

Ik ga eens in de 2,3 jaar hiernaartoe en laat alles in 1,5 uur doen, ideaal !!

Gaatjes vullen en boren zou ik wel bij een regulier tandarts laten doen, maar dat van 2 keer per jaar controle is echt overtrokken en achterhaald, bergen met geld worden hiermee binnengesleept overigens, dat geld zeker ook voor narcoseklinieken die nu in rap tempo de grond uitschieten, in de usa is het heel normaal om dit zo t edoen, hier in nl is er nog een vorm an schaamte of taboe zo lijkt het wel.
wo, 06/09/2010 - 09:52 Permalink