Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Tips voor mensen die bang zijn voor de tandarts | Page 4 | Tandarts.nl
76 berichten / 0 nieuw
Pagina 4 van 8
Re: Tips voor mensen die bang zijn voor de tandarts
afbeelding van Lieneke
Lieneke
Laatst gezien: 6 dagen 6 uur geleden
door Lieneke wo, 02/18/2009 - 15:34

Bij kokhalsneigingen kun je inderdaad het beste zelf gaan oefenen. Misschien kan je ook met een theelepel oefenen; dat lijkt er nog het meeste op.
Je kan ook even wat zout op de tongpunt aanbrengen; dat voorkomt ook kokhalzen.

remcoh
Laatst gezien: 1 jaar 7 maanden geleden
door remcoh wo, 02/18/2009 - 19:08

Ik heb daar nog een variant op die ik zelf ook toepas:
bij mijn vorige tandarts werkte een assistente die niet al te fanatiek was met de afzuiger met als gevolg dat mijn mondholte vol water liep en ik soms lichtelijk in paniek raakte, en dat terwijl het zo simpel is: gewoon door de neus ademen en keelgat dicht houden. heel goed te oefenen door een grote slok water in de mond te nemen en dan hoofd naar achter Biggrin

scaredycat
Laatst gezien: 2 jaar 11 maanden geleden
door scaredycat wo, 02/18/2009 - 21:34

gewoon door de neus ademen en keelgat dicht houden.

Probleem daarbij is helaas dat dat niet werkt als je -zoals ik nu- verkouden bent...
Met een verstopte neus KUN je niet door je neus ademen. Ben benieuwd hoe dat morgenvroeg gaat...

patricialive
Laatst gezien: 10 jaar 12 maanden geleden
door patricialive do, 02/26/2009 - 11:38

helemaal erg als je chronisch verkouden bent zoals ik.
succes bij de tandarts.

scaredycat
Laatst gezien: 2 jaar 11 maanden geleden
door scaredycat vr, 02/27/2009 - 01:32

Met gebruik van een Cofferdam was er niets aan de hand; geen vloeistof die
achter in mijn keel liep, dus wat door de neus niet te ademen vial kon ik gewoon
door mijn mond. Alleen had ik wel een ERRUG droge keel na bijna een uur...

En ik moet nog terug ook, want er kwam nog onverwacht veel troep uit de tand.
Dus er is weer tijdelijk afgesloten en 11 maart gaat hopelijk alles definitief dicht.

Maar het belangrijkste (voor mij) is dat alles heel relaxed ging en ik dus
nergens last van had qua angst of ongemak, ik ben super blij met deze TA!

patricialive
Laatst gezien: 10 jaar 12 maanden geleden
door patricialive vr, 02/27/2009 - 07:12

nou gelukkig maar dat alles goed gind.
maar bij een Endo wordt eigenlijk altijd een cofferdam gebruikt.

sterkte in maart he :smt002

Denise1974
Laatst gezien: 8 jaar 7 maanden geleden
door Denise1974 do, 05/14/2009 - 04:49

Ik neem ook oxazepam in voor ik naar de tandarts ga,
Bij mij werkt iemand meenemen juist averechts want dan ben ik teveel bezig met dat ik mezelf onder controle moet houden en dat is zonder dat er iemand bij is al heel erg.
Ik ben meer bang dat ik zo in paniek raak dat ik rare dingen ga doen ofzo en daarmee schade aanricht, is nog nooit gebeurd hoor maar daar ben ik wel het bangst voor.
Muziek op wil ik nu gaan proberen want ik word volgens mij het naarst van al die geluiden.
Ik was zover dat ik zonder oxazepam weer durfde maar dat is teniet gedaan door een niet zo aardige tandarts, maar gelukkig was ik dit keer zo slim me niet meer te laten leiden door angst en ben weer terug gegaan naar de oude praktijk.
Wegblijven is in ieder geval het laatste wat je (als je eenmaal weer gegaan bent) moet doen, is zonde van alle strijd die je hebt geleverd en zonde vooral ook voor je gebit.
Openheid en vertellen dat je bang bent helpt echt,
Zo kun je afspraken maken met je tandarts zodat je in ieder geval aan kunt geven wanneer je even wilt stoppen om bij te komen Bedankt voor alle tips ga er zeker een aantal nog uit proberen

tammy01
Laatst gezien: 11 jaar 2 maanden geleden
door tammy01 do, 05/14/2009 - 20:57

Ook ik heb in mijn jeugd een vervelende ervaring gehad bij een tandarts. Heb in maart controle gehad en een lekke vulling in voortand. Nu heb ik de meeste angst voor de kiezen dus na de controle was een groot deel stress weer weg. Maar ja er werdt mij aangeraden naar de mondhygieniste te gaan om eens goed overal het tandsteen te laten verwijderen. Nou heb ik ook daar geen problemen mee maar ja als zij dan ook nog plekjes gaat ontdekken onder het tandsteen is de angst weer dubbel en dwars terug.

Ja ik ga het er wel even met hem over hebben. Ik heb nog nooit wat anders gehad als de laatste jaren het vernieuwen van de vullingen. En ja door de zenuwen die ooit een tijd stukken minder zijn geweest werkt ook bij mij de verdoving slecht en verdooft hij in mijn kaak. Maar oke ook spuiten vind ik niet erg. Maar ooit een zenuwbehandeling of laten plaatsen van een kroon. Daar ben ik als de dood voor. Dus nu morgen maar afwachten wat hij van die kies vind die mij jaren last heeft gegeven en nu al heel wat jaren rustig is. Mijn angst wat nu. Gaat die zenuw mij straks weer opspelen als deze vulling toch ook is gaan lekken.

Als er wat aan gedaan moet worden dan moet het maar nee ik zit er niet lekker door in mijn vel. Maar niet gaan nee dat durf ik ook niet ben dan weer veels te bang dat het dan op den duur helemaal mis gaat. Dus ik bijt me er elke keer doorheen. Maar wel met het gevoel alsof mijn bloed kookt.

Maar dan probeer ik altijd zo te denken het is het ergste niet er zijn veel ergere dingen. Ook dit gaat weer over.

tammy01
Laatst gezien: 11 jaar 2 maanden geleden
door tammy01 vr, 05/15/2009 - 10:38

Nou weer terug van de tandarts. Wat bleek er was niets te zien. De mondhygieniste erbij gehaald die kon het ook niet meer vinden. De vulling waarvan hij 2 maand terug vond dat hij vervangen moest worden was niet nodig. Was alleen het randje iets verkleurd maar was niet gaan lekken.

Ach ja zijn excuses voor mijn 3 weken in angst zitten zijn geaccepteerd.

alpifresh
Laatst gezien: 8 jaar 9 maanden geleden
door alpifresh di, 03/23/2010 - 14:06

Van mij ook nog een tip:

Probeer je in te denken dat je alles achter de rug hebt. Je gebit is weer in orde en je hoeft (behalve voor controle) niet meer naar de tandarts. Geen pijn meer, geen angst meer, geen slapeloze nachten, niet meer je hand voor je mond als je lacht.

Geweldig gevoel toch? Werk daar naar toe. Prik een datum in je agenda waarop je het achter de rug wilt hebben. Gun jezelf iets als het voorbij is, iets wat je graag wilt hebben, maar wat eigenlijk net iets te duur is, of wat je niet echt nodig hebt. Neem dat ook in gedachten: "Als ik het gedaan heb, dan mag ik van mezelf dat horloge kopen." Een blijvend aandenken aan getoonde moed :D.

En werk dan naar die datum toe. Deze week nog een afspraak maken met je tandarts, alleen om te kijken. Ja, deze week. Van wachten wordt je gebit niet beter :-?, dat weet je ondertussen wel.

Van hem horen wat er moet gebeuren en wanneer hij daarvoor tijd heeft in zijn agenda.
Daarna hier je hart weer even uitstorten :lol:.

En dan niet blijven denken: "Datum X, o help, datum X!!!", maar: "Datum Y, horloge, hiephoi!"
Maak in gedachten dat horloge (het is maar een voorbeeld!) een enorm groot iets waar je naar toeleeft, maak het groter dan de tandarts. Die tandarts is alleen maar op datum X, en nog niet eens 24 uur. Dat horloge heb je vanaf datum Y voor nog heel veel jaren. Wauw!

Snap je? Focus je op iets anders. Dat met die tandarts moet toch gebeuren, het maakt niet of je daarvoor in de rats zit of niet. En stel dat iemand je uitnodigt om op datum Z op haar verjaardag te komen, dan kun je al denken: "Dat gä ik doen met mijn goede gebit!!!! Voorpret heet dat. Maar voorpret kun je alleen hebben als je weet wanneer er een einde komt aan de 'nietpret'.

En denk niet dat ik niet weet wat tandartsangst is! Ik heb 3 jaar met een rottend gebit rondgelopen. Maar dat ligt nu achter me!!! BiggrinBiggrinBiggrin
Waarom? Omdat IK er een eind aan heb gemaakt.
Bel een tandarts. Vandaag is nog te vroeg voor je, akkoord. Maar morgen dan?
Laat het niet weer op z'n beloop. Dat is het ergste wat je jezelf kunt aandoen. Je angst loopt op, en je gebit wordt slechter.

Zet 'm op!

Pagina 4 van 8