Tips voor mensen die bang zijn voor de tandarts

Author:
minique
Posted:
za, 05/21/2005 - 07:37
Tandartsangst overwinnen: het kan!


Als je bang bent voor de tandarts, weet dan dat je niet de enige bent. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat maar liefst 80% van de Nederlanders weleens bang is tijdens een behandeling. De meeste mensen blijven ‘netjes’ elk (half)jaar controle komen, maar er is een groep van (naar schatting) tussen de 500.000 en 800.000 mensen in Nederland die extreem bang zijn voor de tandarts. Het zijn jongeren en ouderen, in elke sociale klasse en zowel laag- als hoogopgeleiden. Veel van de mensen die extreem bang zijn voor de tandarts gaan helemaal niet meer naar de tandarts. Het komt ‘even’ niet uit, omdat je het druk hebt, je ‘vergeet’ een nieuwe afspraak te maken, etc. Voor je het weet verstrijken er jaren en de drempel om te gaan wordt steeds hoger. Want omdat je al zo lang niet bent geweest, weet je dat de kans groter is dat er heel wat mis is met je gebit.

Angst kan vaak worden teruggevoerd tot negatieve ervaringen, vaak in de jeugd. De schooltandarts, bijvoorbeeld, wordt vaak als oorzaak genoemd. Ook pijnlijke of negatieve ervaringen bij een tandarts in het (recente) verleden kan aanleiding zijn voor het ontstaan van angst, net als het gevoel hebben de controle te verliezen. Schaamte, onwetendheid en angstaanjagende verhalen van familie, vrienden of in kranten/tijdschriften spelen eveneens een rol bij het ontstaan en in stand houden van tandartsangst.

De tandartsen van nu kijken gelukkig veel meer naar de hele persoon en niet alleen naar het gebit. Veel van hen begrijpen de angst wel degelijk. Daarom is het niet altijd nodig om op zoek te gaan naar een speciale angsttandarts. In extreme gevallen kan men terecht bij een Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde. Dat kan echter alleen met een verwijzing van de eigen tandarts of de huisarts! Tegenwoordig zijn er ook kliniek waar men zich onder narcose kan laten behandelen. Ook een behandeling met lachgas is een mogelijkheid. Hierdoor onderga je de behandeling iets relaxeter terwijl je wel gewoon ‘bij’ bent.

Als je al lang niet bent geweest, is het goed om te bedenken dat tandheelkundige behandelingen niet meer zijn zoals in de tijd van de schooltandarts. Er is sindsdien veel verbeterd, en dit gaat nog steeds door. Er is heel veel mogelijk om het gebit weer in goede conditie te krijgen en vrijwel elke behandeling kan goed verdoofd worden.

Hieronder volgen enkele tips voor mensen met tandartsangst:

* Erken de angst en stop hem niet weg. Neem iemand in vertrouwen (je partner, een goede vriend(in), familielid of collega). Mensen met tandartsangst schamen zich daar vaak voor. Realiseren dat je niet de enige bent die bang is voor de tandarts kan al helpen het ‘taboe’ te doorbreken. Erover praten kan helpen.

* Besef dat je ook over angst heen kunt komen. Angst is aangeleerd en dus kan je het ook afleren.

* Wacht niet tot het moment dat er problemen zijn met je gebit. Starten met het bouwen van een relatie met een tandarts voordat er problemen ontstaan is altijd beter. Het zorgt ervoor dat je minder snel klachten krijgt en mochten er tussen twee controles door toch problemen ontstaan, dan is de drempel om naar een tandarts te gaan veel lager dan wanneer je ook nog naar iemand moet die je niet of nauwelijks kent.

* Zorg dat je een tandarts hebt die goed met angstige patiënten overweg kan. Het is belangrijk dat je je bij hem/haar op je gemak voelt. Ga eventueel op zoek naar een ander als je het gevoel hebt dat jouw tandarts jouw angst niet begrijpt. Zoek een tandarts die aardig is, begrip heeft, geduldig en bekwaam is en zich iedere keer wil inzetten om de behandeling goed te laten verlopen. Vraag aan bekenden (vrienden, familie, buren, collegae) of zij iemand kennen die aan deze omschrijving voldoet.

* Vertel de tandarts dat je bang bent. Als je het niet vertelt, kan hij/zij er ook geen rekening mee houden. Doe dit bij voorkeur voordat je in de stoel plaatsneemt, dat praat vaak iets gemakkelijker. Neem een briefje mee waarop je alles hebt geschreven wat je wilt vertellen of vragen. Zo voorkom je dat je later buitenstaat met het idee dat je nog iets had willen zeggen/vragen. En mocht je niet meer uit je woorden kunnen komen, dan kun hem/haar altijd nog het briefje in de handen drukken.

* Spreek bij het eerste consult af dat er alleen wordt gekeken. Probeer uit te vinden wat voor een persoon de tandarts is en voordat je in de stoel plaatsneemt. Verwacht niet dat de angst (die vaak over een lange periode is opgebouwd) binnen de kortste keren weg is. Zelfvertrouwen moet stap voor stap opgebouwd worden.

* Maak thuis een briefje met alles wat je de tandarts wil zeggen of vragen. Dit geeft je houvast tijdens het gesprek met de tandarts en mocht je door alle emoties niet meer uit je woorden kunnen komen, dan kun je hem/haar altijd nog het briefje geven.

* Neem, als je dat prettig vindt, je partner, familielid of een goede vriend(in) mee om je te steunen.

* Voor een behandeling spreek je met je tandarts een signaal af waarmee je duidelijk maakt dat je even wilt stoppen. Dat kan zijn omdat de behandeling pijn doet en er (meer) verdoving nodig is, maar ook omdat je gewoon een pauze nodig hebt. Het opsteken van een hand is daarbij het meest gebruikte teken. Maak er ook gebruik van en denk niet bij jezelf ‘ach, laat maar; het is waarschijnlijk zo voorbij.’

* Vaak komt angst voort uit onwetendheid. Als dat bij jou zo is, laat de tandarts dan precies uitleggen wat hij/zij gaat doen en waarom. Meepraten over de behandeling geeft een gevoel van controle. Vraag ook of er alternatieven zijn. Op internet is een schat aan informatie te vinden over de verschillende behandelingen. Maak daar zonodig gebruik van.

* Als je bang bent voor een bepaalde behandeling, praat er dan over met je tandarts. Hij is er dan op voorbereid en kan extra tijd nemen en dingen uitleggen. Ben je bang voor pijn? Sta erop dat de tandarts een verdoving geeft!

* Laat je niet bang maken door allerlei verhalen over behandelingen of tandartsen die je hoort of leest. Een forum als deze is geweldig, maar het geeft wel een vertekend beeld. Besef dus goed dat je vrijwel altijd ‘negatieve’ verhalen hoort, juist omdat het niet helemaal goed is gegaan en juist die keren vragen oproepen. Over behandelingen die wel normaal verlopen, hoor/lees je jammer genoeg maar weinig.

* Probeer jezelf te ontspannen als je in de stoel ligt. Haal rustig adem en probeer aan andere (leuke!) dingen te denken. Neem eventueel voor tijdens een behandeling een walkman mee, zodat je afleiding kunt vinden in je favoriete muziek.
Oefen thuis alvast ademhalings- en ontspanningsoefeningen, zodat je precies weet wat jij prettig vindt.

* Er zijn middelen die je kunnen helpen iets rustiger te blijven. Oxazepam bijvoorbeeld, dat op voorschrift (huisarts, in dit geval ook de tandarts) te verkrijgen is. Vrij te verkrijgen zijn middelen op natuurlijke basis, zoals bijv. met valeriaan, maar ook hiervoor geldt: nooit zomaar slikken, ook niet ‘omdat het plantaardig is en dus geen kwaad kan!’

lees ook:angst ontstaan in de jeugd https://www.tandarts.nl/mondzorg/angst/angst-voor-tandarts-ontstaat-tij…
paulnl

Wat betreft die ontspanningsoefeningen zit ik zelf te denken om iets te gaan doen met meditatie.(volgens mij heb ik dat met succes in m'n jeugd gedaan,weet alleen niet meer hoe)
Via google kom ik wel snel bij veel informatie en ook het Kruidvat heeft momenteel veel CD's (best goed) hiervoor.
Uit de angsttest (7) komt dan wel dat ik nauwelijks bang ben maar ik wil toch voorbereid zijn voor een eventuele kroon,1 steentje is voldoende.
Lees graag hoe anderen dat doen.............
wo, 06/08/2005 - 14:31 Permalink
vervelend

Zeg, is het geen idee om als het echt nodig is, en de mogelijkheden zijn er, met elkaar mee te gaan naar de tandarts? Lijkt me een goede steun.... (of juist niet, maar dat leert de ervaring)
wo, 06/29/2005 - 15:13 Permalink
Sonja

Ik heb ook een erge angst gehad voor de tandarts en dat terwijl er eigenlijk nooit wat met mijn gebit was. Het was meer de angst voor het onbekende. Door de vele negatieve tandarts ervaringen (je hoort meestal alleen de slechte verhalen en zelden de goede verhalen) werd die angst nog eens aangedikt. Mijn tandarts gaat daar gelukkig goed mee om. Hij is heel vriendelijk en heeft humor en maakt ook regelmatig een grapje. Nu ik wat ouder ben en al wat behandelingen (gaatjes en een kanaalbehandeling) achter de rug heb, heb ik persoonlijk ervaren dat het allemaal wel meevalt. Verdoving doet bij mij geen zeer en de behandelingen zelf vallen eigenlijk ook 100% mee. Tel daar bij op een tandarts die alles uitlegt wat hij doet en ondertussen ook vanalles vertelt om je wat af te leiden terwijl hij gewoon rustig door werkt. Bij mij werkt het en de angst is echt drastisch verminderd. Een hobby zal het nooit worden maar ik ga nu met een veel geruster gevoel naar de tandarts. Er zitten dus zeker goede tips hiertussen.
di, 08/22/2006 - 18:28 Permalink
Haggy

Tandartsangst overwinnen: het kan!

* Vaak komt angst voort uit onwetendheid. Als dat bij jou zo is, laat de tandarts dan precies uitleggen wat hij/zij gaat doen en waarom. Meepraten over de behandeling geeft een gevoel van controle. Vraag ook of er alternatieven zijn. Op internet is een schat aan informatie te vinden over de verschillende behandelingen. Maak daar zonodig gebruik van.


Dat is niet helemaal waar,angst komt voort uit een negatieve ervaring of een inleving van negatieve berichten.
Angst is normaal,vliegangst,hoogtevrees,watervrees,pleinvrees etc etc.
Mensen met angst hebben een bepaald beeld en dat verdwijnt niet zomaar.
Ooit was ik ook extreem bang,het grappige is dat ik nu een tandarts heb die zelf bang is...heel eenvoudig omdat ie dan geen controle meer heeft,hij is dus "controleziek",er zijn dus vele vormen van angst en ik denk niet dat angst met eenvoudige tips te bestrijden is.

Toch wil ik even afsluiten met een tip:
Controle over het bewustzijn.
Meer info moet je opzoeken op het net ,ik ben niet goed in vertellen :D
do, 03/08/2007 - 21:36 Permalink
minique

Het zijn allemaal tips waar mensen iets aan kunnen hebben. Sommige mensen 'gebruiken' de ene tip, anderen de andere. Sommige zullen misschien ook helemaal niets hebben aan de tips die ik geef.

En dat angst niet zomaar verdwijnt, maar dat men daar hard aan moet 'werken' dat staat buiten kijf.

Angst ontstaat vaak door meerdere factoren. De meeste mensen kunnen niet 1 ding aanwijzen waardoor ze bang zijn geworden.

In mijn stuk staat een aantal punten die op zijn minst kunnen bijdragen aan de angst. Controle wordt ook genoemd in mijn stuk, net als negatieve verhalen van anderen. Maar voor een ander kan onwetendheid wel degelijk een hele grote rol spelen bij de ontwikkeling van angst.

Als ik naar mezelf kijk, was mijn angst vooral ontstaan door negatieve ervaringen die ik zelf had, geen controle hebben, onwetendheid, en laten beïnvloeden door allerlei horrorverhalen.
Van die 4 punten is eigenlijk alleen de controle nog overgebleven. En met het verdwijnen van de andere factoren is voor mij ook de angst gereduceerd tot bijna nul... En dat stukje controle houden, daar is mijn tandarts van op de hoogte en die houdt er rekening mee.

:smt006 Monique
vr, 03/09/2007 - 16:55 Permalink
Didi1970

Beste Paulnl,

Een fantastische cursus om met beide benen op de grond te blijven staan: de basiscursussen van het centrum voor leven en intuïtie:
http://www.cli.nl
Je moet maar even kijken wat je ervan vindt. Je kunt gratis een open dag bijwonen in Utrecht. Cursussen kun je volgen in Utrecht, Amsterdam, Nijmegen en soms nog andere plaatsen.
Ik heb de cursussen zelf gedaan en ben er erg over te spreken.
wo, 03/14/2007 - 21:02 Permalink
Ilse1978

Hee chiel35

ik ben altijd heel heel heel heel bang geweest, en eerlijk gezegt.... nog steeds. Ik ben bij een narcose tandarts geweest, ik had nl de ziekte de wolf in mijn gebit, waardoor alles steeds afbrak. Mijn gebit zag er niet uit. Ik kon de onderkant nog laten maken, maar de bovenkant was echt veel te veel aangetast. Afgelopen woensdag 27 juni heb ik mijn gebit aan de bovenkant laten plaatsen, en ja... ik heb er echt last van, maar hoef nu alleen nog maar voor de onderkant naar de tandarts, die ook door de narcosetandarts is gerepareerd. Wat ik hiermee wil zeggen is.... je moet echt gaan, voordat je dezelfde ziekte als ik in je tanden krijgt en dan ben je echt verder van huis. Als je weet dat er veel met je gebit moet gebeuren, neem dan een contanct op met een narcose tandarts, alles gebeurd terwijl je slaapt, je hebt echt niks door, en na een raparatie, kom je thuis en kan je weer lekker eten en drinken, alsof er niks is gebeurd, misschien ook een goede tip???
zie het verschil
http://www.sennahamerling.dreumessite.nl/final/fotoalbum/fotos/nl/groot/7784-1542378.jpg
http://www.sennahamerling.dreumessite.nl/final/fotoalbum/fotos/nl/groot/7784-1550049.jpg
ik hoop dat het gelukt is met de foto's anders moeten jullie maar even op de website van mijn dochter kijken in het dagboek
http://www.sennahamerling.dreumessite.nl

groetjes ilse
ma, 07/02/2007 - 18:01 Permalink
oma beertje

dat ziet er mooi uit hoor!,ik ben donderdag naar tandarts geweest met een vriendin ,want ik had een nare ervaring in spanje ,niet dat debehandeling slecht was ,nee verre van dat ,die was prima ,maar ik streek wel het vaantje ,en ze hadden de ambulance al gebeld die stond buiten! en zurstof ,nou je begrijpt wel dat ik helemaal gehad heb,maar ja ik moest van onderen nog 3 eruit en dan plaatje ,ja ging ik weer !!! en dan schaam je je,want ik wil dat helemaal niet! smorgens ,happen en smiddags trekken en gebit er in,vandaag kan ik alleen nog maar soppen hoor ,niet bijten ,er zitten ook hechtingen in ,,maar boven gebit moet ook!!!,ik beef nu al ,stom he ,wil ik helemaal niet ,was vroeger nooit zo bang ,mijn tandarts die ik 20 jaren heb gehad kreeg maagkanker en moest stoppen en de volgende was dus niet echt goed volgens mij want daarna is alle ellende begonnen,is nu ook al 10jaar aan de gang ,daarbij kan ik niet goed in die stoel zitten ,heb ingezakte wervels en ja dat doet dan ook pijn er bij joepie fijn allemaal ouder worden !!!,maar ik lees hier alles goed door ,misschien kom ik over die rare zaken zoals ,zo dizzy als een aap zijn ,echt niet fijn ,overheen gr oma beertje
zo, 07/22/2007 - 13:08 Permalink
linetkok

hallo

ook ik ben als de dood voor de ta!! Ben bij een narcose tandarts geweest omdat er een wkb gedaan moest worden.mR de ziektenkostenverz. liet heellang op zich wachten. Uiteindelijk had ikzo'n pijn dat de kies is getrokken. In datzelfde centrum waar de narcoseta werkt . Het gebeurde onder lokale verdoving en het ging super!! Paar maanden geleden heb ik bij mijn eigen ta een gaatje laten vullen. Ik had een oxazepam ingenomen en mijn moeder meegenomen. OOk nu ging het weer super.

Nu zeer binnenkort weer een wkb en ook nu ga ik weer een oxazepam nemen en mijn moeder gaat mee.
zo, 10/21/2007 - 09:54 Permalink
joke50

Ik ben vooral bang voor pijn, ik kan nog dromen dat ik mn tanden weer heb kiespijn krijg en doodsbang ben! Als ik wakker word ben ik zo blij dat er niets meer zit.......voor mij is ook controle belangrijk, hij moet me dingen beloven anders doe ik mn mond niet open. Vanmiddag even een foto laten maken van mn implantaten, hij mag alleen kijken maar aan komen niet!!!! :lol: Erg he? Maar goed, tis mijn mond en alleen op deze manier durf ik er weer heen.....groetjes Joke
ma, 01/14/2008 - 11:29 Permalink
MasterTuning

:cry: ik ben als de dood voor de tandarts en moet woensdag weer... ik neem dit keerj uistn iemand mee dit scheelt altijd wel zelf heb ik wel kiespijn maar de ene keer wel de andere keer neit ik snap et zelf niet zo goed... de tips zijj wel top maar wist ik al :)



Ik ben ook bang voor de tandarts ga elke keer alleen,... en weet nu al dat ik een gaatje hebt ( moet morgen ) maar ze weten gelukkig al als ze mij een verdoving geven dat ik terug de wachtkamer in moet... want ik ben zo zenuwwachtig dat de verdoving niet helpt...

ben zelf bang geworden door een tandarts die als ie in je mond keer.. elke keer schudde... en het irritante geluidje.. TTTTTTT maakte,.,.. en dan van die codes.. om je oren slingerde en 9/10 al boorde zonder dat de verdoving werkte,... daar heb ik ook verscheinene boortjes kapot gebeten :smt005 :smt006. ik zal ook altijd bang blijven... maar heb het geaccpeteerd en blijf netjes elk half jaar gaan.. ( moet alleen een keer gaan flossen :) ) maar goed..
ma, 08/25/2008 - 11:07 Permalink
oma beertje

ik zal even reageren er is zo veel gebeurd mijn man is in 30maart j.l overleden zodoende kwam ik niet meer op deze site want wat betekent een tandarts dan nog? ik moet er nog wel heen en stel het uit daar ik ook 2 hondjes heb die ik met liefde verzorg en ze niet zo lang alleen wil laten maar eens zal het er wel van komen gr oma beertje
ma, 08/25/2008 - 12:26 Permalink
brinky

hoi

ik ging ook nooit meer naar de tandartshad geen fijne tandarts dus ging niet meer tot mijn zoontje kiespijn kreeg en naar de weekend tandarts moest was zo:n fijne tandart een vrouw en we hebben ons er gelijk in geschreven heb pas weer 4 tanden laten trekken en was niet eens nerveus dus ben je bang voor je tandarts en heb je geen schik zoek een ander waar je je wel op je gemak voelt. want vd verdoving voel je bijna nix en vd behandeling al helemaal niet ben wel blij dat ik nu ieder half jaar ga

groetjes greet
wo, 10/22/2008 - 23:39 Permalink
A-M

Mijn beste middel was altijd een cd/mp3-speler! Laat Tina Turner (of wie dan ook) maar voor je schreeuwen :-) Hou je vinger op de volumeknop en zet m zacht als je ziet dat de tandarts je wat wil vragen en zet m lekker hard als de boor begint te knerspen... Voordeel is dat harde muziek ook een beetje verdoofd. (maar vertel dit niet aan je kno-arts ;-)

Het heeft bij mij lange tijd prima gewerkt!
di, 11/18/2008 - 01:53 Permalink
jakkie

Als ik naar de tandarts moet neem ik altijd een hete kruik mee.
Als ik in de stoel lig dan leg ik deze op mijn buik.
Door angst, zenuwen etc heb ik het altijd koud en moet om de minuut naar de wc.
Als ik die kruik op mijn buik leg dan lig ik ontspannen in die stoel. En door die kruik let ik ook meer op mijn buikademhaling.
Door de warmte die door je lijf gaat, ontspan je je.
Ik heb vorig jaar wat gaatjes moeten boren en zag daar erg tegenop maar ik lag er erg ontspannen bij zei de tandarts.
Ze heeft zelf de tip aan meer patienten gegeven dus nu zijn er meer mensen met een kruikie op het buikie.
Voor behandelingen die lang duren of waarvoor ik erg schrik heb, heb ik valium achter de hand. Deze heb ik vorige week voor het eerst gebruikt omdat er een kies uit moest.
Ik ben vaak bang voor het onbekende. Nu ik weet wat een kies trekken inhoudt, wordt het minder eng.
zo, 12/21/2008 - 16:47 Permalink
oma beertje

Inmiddels wel weer geweest en er waren fotoos gemaakt voor 2 kiezen moest ik toch naar kaakchirurg toe ,maar kon wel gelijk alles bij elkaar 4uren onderweg geweest daar het niet naast de deur is en het gekke is dat de verdoving in het ziekenhuis geen stijve lippen veroorzaakt! en ik het trekken toch gelaten over me liet komen ,het feit dat ik naar ziekenhuis moest ervoor liet me geen tijd om me druk er over te maken ,nu moet ik 8januari nog 1 kies en dan happen denk ik voor prothese zou blij zijn als achter de rug is heb een vreselijk jaar achter de rug daar mijn man overleden is en je daar ook nog eens onzeker wordt omdat je alles alleen moet doen gelukkig een goede vriendin die me bij staat hoop volgend jaar dat die beter wordt allen fijne feestdagen en een gelukkig 2009
gr oma beertje
zo, 12/21/2008 - 18:18 Permalink
DaantjeW

Ik zit net alle reacties hier een beetje te lezen en heb toch nog wat kleine puntjes voor mensen die bang zijn voor de tandarts. Laat ik eerst beginnen met het feit dat ik zelf ook doodsbang ben geweest voor de tandarts. Ook ik lag in de stoel te zweten en te bibberen als een verkleumde chihuahua, maar ik heb het overwonnen. Het heeft wel even tijd gekost maar je bent dolblij als je eindelijk weer eens rustig in de tandartsstoel kunt liggen.

Hier nog wat kleine tips:

* Als je eenmaal in de stoel ligt begin je dan vast te concentreren op je ademhaling. Het is echt heel belangrijk om vanuit je buik te blijven ademen. Niet alleen word je hier rustiger van maar het vermindert ook zeker de kans op misselijkheid.

* Vraag desnoods aan je tandarts of het mogelijk is om even wat meer controlebehandelingen te krijgen of desnoods een grote schoonmaakbeurt in delen. Dit geeft je namelijk de kans om langzaam te wennen aan alle instrumenten die een tandarts nu eenmaal nodig heeft.

* Wat je ook kan helpen is om iemand mee te nemen naar je afspraak. Vraag hem of haar of ze je kunnen bijstaan tijdens de behandeling. Ik heb bijvoorbeeld gevraagd of degene die ik meenam constant wilde blijven praten. Ook heb ik dit aan de tandarts en assistente gevraagd. Doordat zij over allerlei dingen zitten te kleppen als je in de stoel ligt ben je veel sneller afgeleid. Zeker als het over een onderwerp gaat wat jouw interesseert.

* Onthou dat je niet de enige bent met een angst voor de tandarts dus ze zijn wel wat gewend ;) Een goede band met je tandarts is wel heel belangrijk. JIJ ligt in die stoel en hoe veiliger jij je voelt hoe beter de behandeling zal verlopen.
De meeste behandelingen duren niet langer dan maximaal 30 minuten. Wat zijn nou 30 minuten op een mensenleven?

* Angsten uit het verleden zijn eigenlijk niet reëel. De techniek word met de jaren beter [denk eens terug aan de 18de eeuw met een scheut wodka en een verroeste tang ;)]
Ik begrijp maar al te goed dat een behandeling uit het verleden aanleiding is voor de angst in het heden, maar probeer ook eens terug te denken aan alle tandarts behandelingen die je hebt gehad die wel goed gingen. Je bent namelijk vaak geneigd (mens eigen) om alleen het negatieve te onthouden en het positieve op de achtergrond te plaatsen.

* Nog een tip en zeker niet onbelangrijk, zodra je in de stoel ligt let dan voor de grap eens op je houding. Je bent namelijk al snel geneigd om je schouderbladen iets naar achteren te drukken waardoor je een ietwat gespannen houding aanneemt. Juist doordat je je lichaam spant zal je je minder prettig voelen tijdens de behandeling. ONTSPAN! RELAX! Dat is het beste.

* Neem je eigen MP3 speler mee of vraag of de tandarts de radio aanzet voor de nodige afleiding. Ook dit werkt echt maar verwacht niet na 1 behandeling al wonderen. Angsten gaan er sneller in dan uit :(

Ik zag hierboven iemand die voorstelde om iemand van het forum mee te nemen omdat juist die mensen de angst goed kunnen begrijpen. Ik moet bekennen dat ik eraan heb gedacht om hier mijn werk van te maken. Vooral omdat ik maar al te goed weet hoe het voelt als je doodsbang bij een tandarts in de stoel moet liggen, maar nog beter...ik weet hoe je van je angst af kan komen. Het is echt mogelijk ook al denk je van niet :)
Ik wil bij deze aanbieden om met iemand mee te gaan naar de tandarts (mits je natuurlijk wel in Leeuwarden woont) om je bij te staan tijdens de behandeling.
Kost je alleen een buskaartje van een euro of je moet me thuis ophalen hihi.
Mocht iemand hier behoefte aan hebben stuur mij via dit forum dan een mailtje dan neem ik contact met u op. Ik vind niks raar en heb in dezelfde schoenen gestaan waar u misschien nu staat.

Veel succes allemaal

Groeten
Daniëlle
di, 02/17/2009 - 13:55 Permalink
corina13

wat een tips daar zal ik zeker veel aan gaan hebben hoop ik.....ik ben nu inmiddels al 3weken bij de tandarts en kaakchirurg onder behandelijk maar ben daarvoor al 8jaar niet meer geweest terwijl ik eg trouw elk half jaar ging heb kronen wortelkanaalbehandelingen trekken en zenuwbehandelingen noem maar op achter de rug in mn leven en weet eg wel hoe het allemaal werkt....heb in die 8jaar zon angst opgebouwd dat ik 3weken geleden pas ging na een ontsteking die uitmonde in een abces...waardoor ik wel moest .........gister is de bewuste kies getrokken/gesneden en maandag moet ik weer terug weet nu wel dat het ergste van die kies iig achter de rug is ...mn angst is niet weg maar vreselijk en had dan ook mn vriendin meegenomen die me bij stond en de assistente heeft me er doorheen gelult toen ik op de ok lag......ik ben bij de
* vanuit het beheer: sorry, er mogen geen praktijknamen meer worden genoemd* en moet zeggen die kerel is in mijn ogen eg vreselijk maar doet wel keurig werk ben blij dat zn assistentes zo aardig zijn anders had ik er al niet meer gekomen ....(dit is dan niet mijn tandarts maar kaakchirurg)
di, 02/17/2009 - 14:42 Permalink
scaredycat

Over die houding: als je niet lekker ligt moet je dat ook gewoon te kennen geven aan je TA!
Ik heb inmiddels een aantal WKB's gehad aan de bovenste elementen (12 t/m 22)
en lag daarbij heel erg achterover op mijn achterhoofd, zonder steun in mijn nek.

Daardoor werd ik na een kwartiertje een beetje misselijk. Ik heb toen gevraagd de hoofdsteun
anders af te stellen en toen was het probleem meteen weg. De keren daarop (en komende
donderdag dus ook weer als ze de laatste afmaken) heb ik meteen gezorgd dat de hoofdsteun
"lekker" stond en dat scheelde dus echt enorm in de spanning in mijn nekspieren...
di, 02/17/2009 - 21:56 Permalink
DaantjeW

Ik zit nou net te denken en bedenk me nog een tip. Deze klinkt heel raar maar kan wel werken (zelf uitgetest lol). Begin een paar dagen voor je naar de tandarts moet al met je vingers in je mond te peuteren. Geen idee hoe ik het anders moet omschrijven ;) Veel mensen worden namelijk beroerd door alle instrumenten die tegelijk in je mond gestopt worden en als je je mond een paar dagen van tevoren al laat wennen hieraan heb je er minder last van als je in de stoel ligt. Ik heb deze tip ooit eens ergens gelezen op een ander forum over angst voor de tandarts en vond 'm toen de moeite van het proberen waard. En ik moet bekennen dat je veel minder kokhals neigingen krijgt als je een paar dagen (dag of 2 a 3) voor je afspraak begint met aan je aller achterste kiezen ( sommige hebben nog verstandskiezen) te gaan zitten friemelen. Vingers vies? Dan neem je toch een tandenborstel :)
wo, 02/18/2009 - 14:38 Permalink
remcoh

Ik heb daar nog een variant op die ik zelf ook toepas:
bij mijn vorige tandarts werkte een assistente die niet al te fanatiek was met de afzuiger met als gevolg dat mijn mondholte vol water liep en ik soms lichtelijk in paniek raakte, en dat terwijl het zo simpel is: gewoon door de neus ademen en keelgat dicht houden. heel goed te oefenen door een grote slok water in de mond te nemen en dan hoofd naar achter :D
wo, 02/18/2009 - 19:08 Permalink
scaredycat

Met gebruik van een Cofferdam was er niets aan de hand; geen vloeistof die
achter in mijn keel liep, dus wat door de neus niet te ademen vial kon ik gewoon
door mijn mond. Alleen had ik wel een ERRUG droge keel na bijna een uur...

En ik moet nog terug ook, want er kwam nog onverwacht veel troep uit de tand.
Dus er is weer tijdelijk afgesloten en 11 maart gaat hopelijk alles definitief dicht.

Maar het belangrijkste (voor mij) is dat alles heel relaxed ging en ik dus
nergens last van had qua angst of ongemak, ik ben super blij met deze TA!
vr, 02/27/2009 - 01:32 Permalink
Denise1974

Ik neem ook oxazepam in voor ik naar de tandarts ga,
Bij mij werkt iemand meenemen juist averechts want dan ben ik teveel bezig met dat ik mezelf onder controle moet houden en dat is zonder dat er iemand bij is al heel erg.
Ik ben meer bang dat ik zo in paniek raak dat ik rare dingen ga doen ofzo en daarmee schade aanricht, is nog nooit gebeurd hoor maar daar ben ik wel het bangst voor.
Muziek op wil ik nu gaan proberen want ik word volgens mij het naarst van al die geluiden.
Ik was zover dat ik zonder oxazepam weer durfde maar dat is teniet gedaan door een niet zo aardige tandarts, maar gelukkig was ik dit keer zo slim me niet meer te laten leiden door angst en ben weer terug gegaan naar de oude praktijk.
Wegblijven is in ieder geval het laatste wat je (als je eenmaal weer gegaan bent) moet doen, is zonde van alle strijd die je hebt geleverd en zonde vooral ook voor je gebit.
Openheid en vertellen dat je bang bent helpt echt,
Zo kun je afspraken maken met je tandarts zodat je in ieder geval aan kunt geven wanneer je even wilt stoppen om bij te komen Bedankt voor alle tips ga er zeker een aantal nog uit proberen
do, 05/14/2009 - 04:49 Permalink
tammy01

Ook ik heb in mijn jeugd een vervelende ervaring gehad bij een tandarts. Heb in maart controle gehad en een lekke vulling in voortand. Nu heb ik de meeste angst voor de kiezen dus na de controle was een groot deel stress weer weg. Maar ja er werdt mij aangeraden naar de mondhygieniste te gaan om eens goed overal het tandsteen te laten verwijderen. Nou heb ik ook daar geen problemen mee maar ja als zij dan ook nog plekjes gaat ontdekken onder het tandsteen is de angst weer dubbel en dwars terug.

Ja ik ga het er wel even met hem over hebben. Ik heb nog nooit wat anders gehad als de laatste jaren het vernieuwen van de vullingen. En ja door de zenuwen die ooit een tijd stukken minder zijn geweest werkt ook bij mij de verdoving slecht en verdooft hij in mijn kaak. Maar oke ook spuiten vind ik niet erg. Maar ooit een zenuwbehandeling of laten plaatsen van een kroon. Daar ben ik als de dood voor. Dus nu morgen maar afwachten wat hij van die kies vind die mij jaren last heeft gegeven en nu al heel wat jaren rustig is. Mijn angst wat nu. Gaat die zenuw mij straks weer opspelen als deze vulling toch ook is gaan lekken.

Als er wat aan gedaan moet worden dan moet het maar nee ik zit er niet lekker door in mijn vel. Maar niet gaan nee dat durf ik ook niet ben dan weer veels te bang dat het dan op den duur helemaal mis gaat. Dus ik bijt me er elke keer doorheen. Maar wel met het gevoel alsof mijn bloed kookt.

Maar dan probeer ik altijd zo te denken het is het ergste niet er zijn veel ergere dingen. Ook dit gaat weer over.
do, 05/14/2009 - 20:57 Permalink
tammy01

Nou weer terug van de tandarts. Wat bleek er was niets te zien. De mondhygieniste erbij gehaald die kon het ook niet meer vinden. De vulling waarvan hij 2 maand terug vond dat hij vervangen moest worden was niet nodig. Was alleen het randje iets verkleurd maar was niet gaan lekken.

Ach ja zijn excuses voor mijn 3 weken in angst zitten zijn geaccepteerd.
vr, 05/15/2009 - 10:38 Permalink
alpifresh

Van mij ook nog een tip:

Probeer je in te denken dat je alles achter de rug hebt. Je gebit is weer in orde en je hoeft (behalve voor controle) niet meer naar de tandarts. Geen pijn meer, geen angst meer, geen slapeloze nachten, niet meer je hand voor je mond als je lacht.

Geweldig gevoel toch? Werk daar naar toe. Prik een datum in je agenda waarop je het achter de rug wilt hebben. Gun jezelf iets als het voorbij is, iets wat je graag wilt hebben, maar wat eigenlijk net iets te duur is, of wat je niet echt nodig hebt. Neem dat ook in gedachten: "Als ik het gedaan heb, dan mag ik van mezelf dat horloge kopen." Een blijvend aandenken aan getoonde moed :D.

En werk dan naar die datum toe. Deze week nog een afspraak maken met je tandarts, alleen om te kijken. Ja, deze week. Van wachten wordt je gebit niet beter :-?, dat weet je ondertussen wel.

Van hem horen wat er moet gebeuren en wanneer hij daarvoor tijd heeft in zijn agenda.
Daarna hier je hart weer even uitstorten :lol:.

En dan niet blijven denken: "Datum X, o help, datum X!!!", maar: "Datum Y, horloge, hiephoi!"
Maak in gedachten dat horloge (het is maar een voorbeeld!) een enorm groot iets waar je naar toeleeft, maak het groter dan de tandarts. Die tandarts is alleen maar op datum X, en nog niet eens 24 uur. Dat horloge heb je vanaf datum Y voor nog heel veel jaren. Wauw!

Snap je? Focus je op iets anders. Dat met die tandarts moet toch gebeuren, het maakt niet of je daarvoor in de rats zit of niet. En stel dat iemand je uitnodigt om op datum Z op haar verjaardag te komen, dan kun je al denken: "Dat gä ik doen met mijn goede gebit!!!! Voorpret heet dat. Maar voorpret kun je alleen hebben als je weet wanneer er een einde komt aan de 'nietpret'.

En denk niet dat ik niet weet wat tandartsangst is! Ik heb 3 jaar met een rottend gebit rondgelopen. Maar dat ligt nu achter me!!! :D :D :D
Waarom? Omdat IK er een eind aan heb gemaakt.
Bel een tandarts. Vandaag is nog te vroeg voor je, akkoord. Maar morgen dan?
Laat het niet weer op z'n beloop. Dat is het ergste wat je jezelf kunt aandoen. Je angst loopt op, en je gebit wordt slechter.

Zet 'm op!
di, 03/23/2010 - 14:06 Permalink
gea de wit

Ook ik heb 8 jaar erom heen gedraaid, afspraken gemaakt, ontspanningsoefeningen, beloofde cadeaus, mezelf beloofd dat ik nieuwe kleren mocht kopen, pas toen mijn laatste vriend me niet meer wilde zoenen, mensen een stap naar achteren deden als ik met ze praate, heb ik op internet gezocht voor een behandeling onder narcose. Laatste redmiddel!!! Ik kreeg al tijdens mijn afspraak aan de telefoon een gevoel van hier begrijpen ze me, maar ik woon in groningen en de kliniek was in kerkrade, het verste plekje van Groningen die je maar kunt bedenken. Ik heb weer mijn afspraak afgezegd met smoes, (dat hadden ze wel door). Maar ik kreeg toch weer een nieuwe afspraak binnen twee weken. En toen, ja, na mijn eerste bezoek, onderzoek, vragen een plan voor de behandeling, begon ik weer te twijfelen in de auto terug. Mijn zwager die met me mee was gegaan, vetrelde me dat mensen me ontweken vanwege de geur die uit mij mond kwam. Twee weken heb ik slecht geslapen en ik had de telefoon al een paar keer in mijn hand om weer af te bellen. Maar God zij dank ben ik gegeaan. Het was niet eng, zelfs gezellig, ik heb niets van de behandeling gemerkt, en toen ik bij kwam kreeg ik een spiegel in mijn hand, mijn God wat een verrassing. De Belgische tandarst die me heeft geholpen was zo liefdevol en ook leek hij oprecht blij voor mij. Ik kon het niet geloven dat mijn elende echt voor bij was, dat ik niet droomde, dat ik het echt had gedaan. Ik heb nu zoveel vertrouwen dat ik de volgende maak voor controle naar een tandarts ga in Groningen die me denk ik gewoon mag behanmdelen, mocht dat nodig zijn. Ik heb een leuke vriend gekregen, ik durf weer te lachen zonder mijn hand voor mijn mond te doen, de *******k heeft me mijn leven terug gegeven. Lieve Mark (je achternaam weet ik niet) dank, ik heb hem heb destijds een door bonbons gestuurd en kreeg een leif berichtje terug dat hij heel blij voor mij was. Hij is in mijn ogen een held. Op de website van de ****** stat heel duidelijk hoe ze te werk gaan, en zo als het op de site staat zo gaat het ook. Gun je zelf een nieuw leven, en ook ik dacht dat ik het wel zonder narcose kon, maar helaas is dat jezelf voor de gek houden en de puinhoop in je mond wordt steeds erger. adres van **************Een lachende Gea :D :D :D

Van mij ook nog een tip:

Probeer je in te denken dat je alles achter de rug hebt. Je gebit is weer in orde en je hoeft (behalve voor controle) niet meer naar de tandarts. Geen pijn meer, geen angst meer, geen slapeloze nachten, niet meer je hand voor je mond als je lacht.

Geweldig gevoel toch? Werk daar naar toe. Prik een datum in je agenda waarop je het achter de rug wilt hebben. Gun jezelf iets als het voorbij is, iets wat je graag wilt hebben, maar wat eigenlijk net iets te duur is, of wat je niet echt nodig hebt. Neem dat ook in gedachten: "Als ik het gedaan heb, dan mag ik van mezelf dat horloge kopen." Een blijvend aandenken aan getoonde moed :D.

En werk dan naar die datum toe. Deze week nog een afspraak maken met je tandarts, alleen om te kijken. Ja, deze week. Van wachten wordt je gebit niet beter :-?, dat weet je ondertussen wel.

Van hem horen wat er moet gebeuren en wanneer hij daarvoor tijd heeft in zijn agenda.
Daarna hier je hart weer even uitstorten :lol:.

En dan niet blijven denken: "Datum X, o help, datum X!!!", maar: "Datum Y, horloge, hiephoi!"
Maak in gedachten dat horloge (het is maar een voorbeeld!) een enorm groot iets waar je naar toeleeft, maak het groter dan de tandarts. Die tandarts is alleen maar op datum X, en nog niet eens 24 uur. Dat horloge heb je vanaf datum Y voor nog heel veel jaren. Wauw!

Snap je? Focus je op iets anders. Dat met die tandarts moet toch gebeuren, het maakt niet of je daarvoor in de rats zit of niet. En stel dat iemand je uitnodigt om op datum Z op haar verjaardag te komen, dan kun je al denken: "Dat gä ik doen met mijn goede gebit!!!! Voorpret heet dat. Maar voorpret kun je alleen hebben als je weet wanneer er een einde komt aan de 'nietpret'.

En denk niet dat ik niet weet wat tandartsangst is! Ik heb 3 jaar met een rottend gebit rondgelopen. Maar dat ligt nu achter me!!! :D :D :D
Waarom? Omdat IK er een eind aan heb gemaakt.
Bel een tandarts. Vandaag is nog te vroeg voor je, akkoord. Maar morgen dan?
Laat het niet weer op z'n beloop. Dat is het ergste wat je jezelf kunt aandoen. Je angst loopt op, en je gebit wordt slechter.

Zet 'm op!
ma, 05/10/2010 - 12:14 Permalink
Spookje

Ik ben ook al geruime tijd niet meer geweest, ondertussen zo'n 100 km verder verhuist. En vorig jaar 2 kiezen moeten laten trekken omdat ik verging van de pijn. Toen ik klein was heb ik een keer met klasgenoten op glasbakken gesprongen en daarbij op mn voortanden gevallen, deze is dus aangemaakt, nu kreeg ik vanavond echter het gevoel dat er een stukje af is, keek in de spiegel en inderdaad. Dus maar op zoek naar een angst tandarts in de regio. Ik kwam met googlen bij 1 hier vlakbij, dus mailtje gestuurd met de vraag hoe zij met angst omgaan. Gezien het zondag is vermoed ik morgen op zn vroegst pas antwoord.
Ik denk dat ik me toch maar eens over mn angst ga heen zetten en weer moet gaan, want steeds met pijn en nu dan met een scherp hoekje is geen pretje. Ik hoop dat ik snel antwoord krijg en een afspraak kan maken.
:smt010
zo, 07/11/2010 - 22:31 Permalink
krukjuh

mensen ben gister voor het eerst in denk wel 9 jaar tijd bij de tandarts geweest er is eens een moment dat je gewoon moet gaan ben onwijs bang voor maar schaam me gewoon heel erg om nog te kunnen lachen met me tanden bloot en op gegeven moment is dat ook geen pretje meer en dan moet je gewoon een keer en de angst van mij is heel groot maar heb me er overheen gezet en een angstandarts gezocht en heb er 1 gevonden in den haag multi dental dus gelijk alles onder 1 dak geen heen en weer gestuur van kastje naar de muur en ben heel erg vriendelijk behandelt en kan volgende week al beginnen met de behandeling om alles te laten maken en zal heel eerlijk zijn als je eenmaal deze stap heb genomen en de mensen zo vriendelijk ben nu gewoon blij dak eindelijk volgende week weer vooruit gang ga zien in mijn tanden ze zijn aardig aan het verotten hier en daar met name voortanden en gelukkig kunnen ze tegenwoordig een helle hoop doen om het allemaal te repereren dus mensen met angst egt waar probeer iemand in vertrouwen te nemen en op zoek te gaan naar een speciale tandarts en voor de mensen in denhaag multi dental perfecte pratijk hellemaal top
do, 09/30/2010 - 00:56 Permalink
claudiadeborst

Tandartsangst overwinnen: het kan!

Als je bang bent voor de tandarts, weet dan dat je niet de enige bent. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat maar liefst 80% van de Nederlanders weleens bang is tijdens een behandeling. De meeste mensen blijven ‘netjes’ elk (half)jaar controle komen, maar er is een groep van (naar schatting) tussen de 500.000 en 800.000 mensen in Nederland die extreem bang zijn voor de tandarts. Het zijn jongeren en ouderen, in elke sociale klasse en zowel laag- als hoogopgeleiden. Veel van de mensen die extreem bang zijn voor de tandarts gaan helemaal niet meer naar de tandarts. Het komt ‘even’ niet uit, omdat je het druk hebt, je ‘vergeet’ een nieuwe afspraak te maken, etc. Voor je het weet verstrijken er jaren en de drempel om te gaan wordt steeds hoger. Want omdat je al zo lang niet bent geweest, weet je dat de kans groter is dat er heel wat mis is met je gebit.

Angst kan vaak worden teruggevoerd tot negatieve ervaringen, vaak in de jeugd. De schooltandarts, bijvoorbeeld, wordt vaak als oorzaak genoemd. Ook pijnlijke of negatieve ervaringen bij een tandarts in het (recente) verleden kan aanleiding zijn voor het ontstaan van angst, net als het gevoel hebben de controle te verliezen. Schaamte, onwetendheid en angstaanjagende verhalen van familie, vrienden of in kranten/tijdschriften spelen eveneens een rol bij het ontstaan en in stand houden van tandartsangst.

De tandartsen van nu kijken gelukkig veel meer naar de hele persoon en niet alleen naar het gebit. Veel van hen begrijpen de angst wel degelijk. Daarom is het niet altijd nodig om op zoek te gaan naar een speciale angsttandarts. In extreme gevallen kan men terecht bij een Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde. Dat kan echter alleen met een verwijzing van de eigen tandarts of de huisarts! Tegenwoordig zijn er ook kliniek waar men zich onder narcose kan laten behandelen. Ook een behandeling met lachgas is een mogelijkheid. Hierdoor onderga je de behandeling iets relaxeter terwijl je wel gewoon ‘bij’ bent.

Als je al lang niet bent geweest, is het goed om te bedenken dat tandheelkundige behandelingen niet meer zijn zoals in de tijd van de schooltandarts. Er is sindsdien veel verbeterd, en dit gaat nog steeds door. Er is heel veel mogelijk om het gebit weer in goede conditie te krijgen en vrijwel elke behandeling kan goed verdoofd worden.

Hieronder volgen enkele tips voor mensen met tandartsangst:

* Erken de angst en stop hem niet weg. Neem iemand in vertrouwen (je partner, een goede vriend(in), familielid of collega). Mensen met tandartsangst schamen zich daar vaak voor. Realiseren dat je niet de enige bent die bang is voor de tandarts kan al helpen het ‘taboe’ te doorbreken. Erover praten kan helpen.

* Besef dat je ook over angst heen kunt komen. Angst is aangeleerd en dus kan je het ook afleren.

* Wacht niet tot het moment dat er problemen zijn met je gebit. Starten met het bouwen van een relatie met een tandarts voordat er problemen ontstaan is altijd beter. Het zorgt ervoor dat je minder snel klachten krijgt en mochten er tussen twee controles door toch problemen ontstaan, dan is de drempel om naar een tandarts te gaan veel lager dan wanneer je ook nog naar iemand moet die je niet of nauwelijks kent.

* Zorg dat je een tandarts hebt die goed met angstige patiënten overweg kan. Het is belangrijk dat je je bij hem/haar op je gemak voelt. Ga eventueel op zoek naar een ander als je het gevoel hebt dat jouw tandarts jouw angst niet begrijpt. Zoek een tandarts die aardig is, begrip heeft, geduldig en bekwaam is en zich iedere keer wil inzetten om de behandeling goed te laten verlopen. Vraag aan bekenden (vrienden, familie, buren, collegae) of zij iemand kennen die aan deze omschrijving voldoet.

* Vertel de tandarts dat je bang bent. Als je het niet vertelt, kan hij/zij er ook geen rekening mee houden. Doe dit bij voorkeur voordat je in de stoel plaatsneemt, dat praat vaak iets gemakkelijker. Neem een briefje mee waarop je alles hebt geschreven wat je wilt vertellen of vragen. Zo voorkom je dat je later buitenstaat met het idee dat je nog iets had willen zeggen/vragen. En mocht je niet meer uit je woorden kunnen komen, dan kun hem/haar altijd nog het briefje in de handen drukken.

* Spreek bij het eerste consult af dat er alleen wordt gekeken. Probeer uit te vinden wat voor een persoon de tandarts is en voordat je in de stoel plaatsneemt. Verwacht niet dat de angst (die vaak over een lange periode is opgebouwd) binnen de kortste keren weg is. Zelfvertrouwen moet stap voor stap opgebouwd worden.

* Maak thuis een briefje met alles wat je de tandarts wil zeggen of vragen. Dit geeft je houvast tijdens het gesprek met de tandarts en mocht je door alle emoties niet meer uit je woorden kunnen komen, dan kun je hem/haar altijd nog het briefje geven.

* Neem, als je dat prettig vindt, je partner, familielid of een goede vriend(in) mee om je te steunen.

* Voor een behandeling spreek je met je tandarts een signaal af waarmee je duidelijk maakt dat je even wilt stoppen. Dat kan zijn omdat de behandeling pijn doet en er (meer) verdoving nodig is, maar ook omdat je gewoon een pauze nodig hebt. Het opsteken van een hand is daarbij het meest gebruikte teken. Maak er ook gebruik van en denk niet bij jezelf ‘ach, laat maar; het is waarschijnlijk zo voorbij.’

* Vaak komt angst voort uit onwetendheid. Als dat bij jou zo is, laat de tandarts dan precies uitleggen wat hij/zij gaat doen en waarom. Meepraten over de behandeling geeft een gevoel van controle. Vraag ook of er alternatieven zijn. Op internet is een schat aan informatie te vinden over de verschillende behandelingen. Maak daar zonodig gebruik van.

* Als je bang bent voor een bepaalde behandeling, praat er dan over met je tandarts. Hij is er dan op voorbereid en kan extra tijd nemen en dingen uitleggen. Ben je bang voor pijn? Sta erop dat de tandarts een verdoving geeft!

* Laat je niet bang maken door allerlei verhalen over behandelingen of tandartsen die je hoort of leest. Een forum als deze is geweldig, maar het geeft wel een vertekend beeld. Besef dus goed dat je vrijwel altijd ‘negatieve’ verhalen hoort, juist omdat het niet helemaal goed is gegaan en juist die keren vragen oproepen. Over behandelingen die wel normaal verlopen, hoor/lees je jammer genoeg maar weinig.

* Probeer jezelf te ontspannen als je in de stoel ligt. Haal rustig adem en probeer aan andere (leuke!) dingen te denken. Neem eventueel voor tijdens een behandeling een walkman mee, zodat je afleiding kunt vinden in je favoriete muziek.
Oefen thuis alvast ademhalings- en ontspanningsoefeningen, zodat je precies weet wat jij prettig vindt.

* Er zijn middelen die je kunnen helpen iets rustiger te blijven. Oxazepam bijvoorbeeld, dat op voorschrift (huisarts, in dit geval ook de tandarts) te verkrijgen is. Vrij te verkrijgen zijn middelen op natuurlijke basis, zoals bijv. met valeriaan, maar ook hiervoor geldt: nooit zomaar slikken, ook niet ‘omdat het plantaardig is en dus geen kwaad kan!’


Wie kan mij raad geven?
Ook ik heb angst. Hij begreep dit niet als ik nou 5 jaar was dan wel. Hij zou zijn vak vast prima verstaan maar gelet op de persoon absoluut niet. Ik maakte er nog een grapje over. Ook ik heb geen klik met de tandarts. Hij heeft de praktijk overgenomen van de vorige,waar ik geen angst voor had. Toch op zoek naar een andere.
di, 11/16/2010 - 22:53 Permalink
paulnl

Beste Paulnl,

Een fantastische cursus om met beide benen op de grond te blijven staan: de basiscursussen van het centrum voor leven en intuïtie:
http://www.cli.nl
Je moet maar even kijken wat je ervan vindt. Je kunt gratis een open dag bijwonen in Utrecht. Cursussen kun je volgen in Utrecht, Amsterdam, Nijmegen en soms nog andere plaatsen.
Ik heb de cursussen zelf gedaan en ben er erg over te spreken.


Dank ,maar een beetje ver weg voor mij.
Wat ik nu pas weer had dat was dat ik inderdaad ook dat gevoel had veel te ver achterover te liggen met m´n nek.
Volgens mij een reden waarom ik het moeilijk krijg.
Iedereen heeft toch een andere wervelkolom dus waarom wordt dat niet standaard optimaal ingesteld.
vr, 12/31/2010 - 18:50 Permalink
Chris888

Wat ik nu pas weer had dat was dat ik inderdaad ook dat gevoel had veel te ver achterover te liggen met m´n nek.
Volgens mij een reden waarom ik het moeilijk krijg.
Iedereen heeft toch een andere wervelkolom dus waarom wordt dat niet standaard optimaal ingesteld.


Het lijkt me dat de tandarts eea (binnen bepaalde grenzen) zo instelt dat het voor hem optimaal is. Hij moet de hele dag over iemand heen buigen. Lijkt mij behoorlijk belastend.

Als je echt last hebt van een bepaalde houding dan moet je dat bespreken. Misschien is een andere stand mogelijk en misschien ook niet, want de behandelaar moet wel kunnen zien wat hij doet.
vr, 12/31/2010 - 19:26 Permalink
scaredycat

Als je niet lekker ligt moet je dat ook gewoon ZEGEN tegen je TA.
Ik heb zelf nekklachten, waardoor ik met de standaard instelling
van de hoofdsteun na 5 minuten hoofd- en nekpijn krijg.

Ik heb dat tegen mijn TA verteld en zij stelt de steun nu zo af dat ik geen last krijg
en zet dan de stoel gewoon wat lager, zodat zij nog steeds overal goed bijkan...
De grap is inmiddels dat als ik het zeg nu dat ze altijd een "oh ja" momentje heeft :D
zo, 01/02/2011 - 15:26 Permalink