Gaatjes vullen

Author:
smigi
Posted:
do, 11/01/2007 - 19:53
Hoi,

Ik ben een van de vele angsthazen. In het verleden ben ik al eens prima geholpen onder narcose. Nu moet ik nog enkele (vier, vijf) gaatjes laten vullen. Ik wil dit eigenlijk proberen zonder narcose, maar...

Ik durf niet echt. Of eigenlijk wel, maar... doet zoiets tegenwoordig nog pijn? Met verdoving en zo? En de verdoving zelf?

Hopelijk wil iemand iets erover zeggen..

Bedankt,
swigi
hello jozefien

Hi angsthaas, gaatjes boren doet tegenwoordig geen pijn meer. Gelukkig niet , de tijd van ouwe boren en boren zonder koeling is gelukkig voorbij, ook wordt er, als er diep moet worden geboord , veel eerder een verdoving gegeven die je ook (bijna) niet meer voelt. de naalden zijn allemaal nieuw en dun en de tandartsen spuiten zo rustig dat je dit ook niet meer voelt. Zelf neem ik liever geen verdoving met boren, alleen als de tandarts zegt dat het beter is om het wel te doen doe ik dat. Allebei, met of zonder verdoving, is goed te doen dus! Zelfs van mijn wkb(wel onder verdoving) niets gevoeld, ook niet van de verdovingsprikken. dus ga zonder angst naar de tandarts en laat de boel maar netjes opknappen. Succes! :smt006
do, 11/01/2007 - 20:02 Permalink
smigi

Nou........

Ik heb een afspraak gemaakt. :roll: :oops:

Volgende week vrijdag om half vier, afspraak van een half uur (langer lukte pas ergens in december, en nu ik eindelijk durfde te bellen wilde ik ook zo snel mogelijk erheen om te weten hoe 't ervoor staat).

Ik heb een stuk of zeven kiezen (en één tand) met gaatje(s). Gebeurt dus niet allemaal in één keer, maar ik ben er i.i.g. weer eens geweest. Hoop dat twee of drie vullingen gaan... Liefst drie, maarja... in een half uur?

Ik heb aangegeven dat ik het zonder narcose ga proberen (ga naar Kerkrade). Maar nu ik heb gebeld ben ik toch weer bang... Ik schaam me ervoor (mis twee grote kiezen, aan beide kanten beneden eentje, één wkb-kies beneden, twee kleine vullingen beneden en boven twee kiezen met een vulling van tien jaar geleden, waar nu andere gaatjes (bruine groeven, die richeltjes) in zijn gekomen. Kom dan in totaal op tien tanden/kiezen met vullingen, toch wel veel voor iemand van 21...). Daarnaast liggen de twee verstandskiezen beneden scheef (in alle drie de dimensies), zijn wel doorgebroken trouwens. Ortho wil die een keer recht gaan zetten, kunnen dan mooi op de plek van de missende kiezen komen. Maar goed, ooit. Het komt op mij allemaal zo hopeloos over... Dat er geen einde aan lijkt te komen.

De vorige keer was m'n gebit er erger aan toe (die twee kiezen die zijn getrokken waren heeeel erg slecht), nu is het gelukkig lang niet zo erg. Toch baal ik er zo van... Ik doe echt m'n best met poetsen...

Ik lees soms dat sealen na het vullen niet meer mogelijk is, andere tandartsen zeggen van wel. Zou mij dat helpen om gaatjes te voorkomen? Naast goed poetswerk natuurlijk?


Ik schaam me echt voor zoveel gaatjes... :(.
Hoop dat dit verhaal niet zo door blijft gaan, steeds nieuwe gaatjes... Vijf nieuwe op twee jaar tijd....



Bibber... :/
wo, 11/21/2007 - 19:16 Permalink
hello jozefien

nee, piekeren en wakker liggen is niet erg handig :-? . blijf rustig, eventueel met een Plantivalpilletje tegen de zenuwen. Alleen Poetsen is niet genoeg, electrisch poetsen is beter dan handmatig. ook de snoepmomenten verminderen en vooral heel goed, stokeren, ragen en flossen! Sterkte en succes, en als alles straks weer voor elkaar is gewoon op controle blijven gaan. :smt006
vr, 11/23/2007 - 22:51 Permalink
smigi

Ik lees opeens allemaal enge dingen als:
"Wat ik eigenlijk vervelend vind is dat metalen hulsje die ze over je kies doen als er een gaatje daar zit en dat drukken ze ook nog lekker in je tandvlees."

Wat is dat?!?! Gebeurt dat altijd?
wo, 11/28/2007 - 19:59 Permalink