Ellendige kunstgebit

Author:
Lauda
Posted:
zo, 03/18/2007 - 20:18
Ik zou niet over mijn vorige tandartsen schrijven, die hebben niets te maken met mijn kunstgebit.
Nieuwe tandarts die in feite maar 1 ding kon doen: trekken van mijn laatste 20 tanden & kiezen.
Niets mis mee, toppie behandeld geen pijn bij trekken. Maar heb een volledige kunstgebit sinds 3 weken.
Nu heb ik van alles gelezen hier op het forum en ik begrijp best wel dat men moet wennen en dat dit even kan duren. Toch heb ik veel twijfels over de kwaliteit van mijn kunstgebit.
Ik weet niet bij welke protheticus is dit gemaakt maar ik vind het 10x niets.
Als ik de prothese er uit haal en op elkaar zet dan past het redelijk. Zodra beide in mijn mond zitten zit alles scheef, sluit niet op elkaar.
Als ik alleen de boven prothese er in heb en mijn kaken langzaam op elkaar zet dan komt de linkse kies op mijn tandvlees terwijl aan de rechte kant nog ruim 1-2 millimeter ruimte is. De zijkanten doen ook zeer, ze snijden in mijn tandvlees. Aan de voorkant snijdt ook en alles is vrij dik waardoor je een soort van apen bekje krijgt. Voortanden zitten ook vrij scheef, uit het midden.
Onder prothese doet ook zeer. Snijdt aan de binnenkant, vrij hoge rand naar binnen. Ook de voorkant is vrij dik en drukt het onderlip naar voren. Doet erg zeer aan binnenkant lip. Voortanden onder staan ook vreemd, erg naar binnen. Zo was mijn gebit niet.
Zoals ik al zei als beide gebitten in mijn mond zitten sluiten ze niet goed.
Waar ik aan de linke kant een plak salami door kan bijten, trek ik het zo uit aan de rechte kant.
Is het normaal dat:
- gebit zo dik is dat lippen naar voren worden gedrukt?
- ondergebit een scherpe en hoge rand heeft aan de binnenkant?
- beide gebitten niet goed sluiten zodra ze in de mond zitten?
Ik hoef toch zo'n scheve gebit niet te accepteren? Vind ik ook vreemd dat een protheticus zomaar iets gaat prutsten en niets overlegd met de patiënt. Hoe lang moet ik met deze ellendige prothese nog klooien?

groetsels Nikki :(
Irfan

Beste Nikki,

Vervelend dat je problemen hebt met je nieuwe gebit, maar eigenlijk is dat niet meer dan normaal, het is namelijk je immediaatprothese. De tandtechnicus moet op een gipsmodel waar nog tanden in staan, een prothese maken en dat is en kan niet nauwkeurig.
Daarnaast zijn je tanden en kiezen net verwijderd, dus zal het kaakbot het komende jaar ontzettend veranderen. Hierdoor is het erg lastig dat de prothese goed zit, want het bot verandert steed. Meestal wordt na 6-9 mnd, als de grootste gedeelte van de botverandering voorbij, de prothese aan de binnenkant opnieuw aangevuld met kunsthars, zodat deze beter zit. Na 2-4 wordt dan een nieuwe prothese gemaakt die veel beter zal passen.
Voor een immediaatprothese is dus veel nazorg nodig bij je tandarts, en zal hij/zij de prothese vaak opnieuw aanpassen, drukplekken verwijderen etc.

Ik adviseer om een afspraak te maken bij de tandarts, waarschijnlijk moet de prothese even bijgeslepen worden.

Groet Irfan
zo, 03/18/2007 - 20:52 Permalink
Lauda

O.K. Irfan, dat de eerste week alles wat maf is dat begrijp ik wel. Wat ik vreemd vind is het feit dat boventanden (voortanden) scheef (naar een kant wijzend) zitten en voortanden ondergebit scheef naar binnen.
Een tandtechnicus ziet krijgt toch een afdruk dat gemaakt was voordat de laatste 14 voortanden er uit zijn getrokken. Of is het normaal dat zo’n technicus volgens zijn eigen smaak/visie iets gaat maken.
Als je een kostuum op maat laat maken gaat de kleermaker ook niet zomaar iets in elkaar flansen.
Wat bedoel je met 2-4? Maanden of wat? Ik ben echt niet van plan om lang met zo’n ellendige ding in mijn rond te gaan lopen. Dat ik beetje vreemd praat, dat snap ik wel. Dat kauwen ook niet echt goed gaat, daar probeer ik aan te wennen hoewel het super irritant is dat je steeds op beide kanten tegelijkertijd moet kauwen (anders spring de onder prothese gelijk uit).
Ik heb pas volgende donderdag een afspraak bij te tandarts. Het is wel super irritant om steeds met pijn te zitten door al die drukpunten en scherpe randen. Ik haal steeds de onderste prothese er uit als ik thuis ben.

Occlusieprobleem? Doet de tandarts dit of moet de technicus dit doet?. En wanneer kan dit aangepakt worden? Moet ik de 6 maanden afwachten?
zo, 03/18/2007 - 21:34 Permalink
Irfan

Een immediaatprothese is een beetje als tegen de kleermaker zeggen, die een nieuwe maatpak gaat maken:"Houdt u er wel rekening mee dat ik 10 kg lichter ben als ik het pak krijg."
Daarom is het erg lastig en gaat het niet altijd goed. De nieuwe prothese wordt meestal na 2-4 jaar gemaakt.
Voor nu is de taak van de tandarts om een evt. een nieuwe beetbepaling uit te voeren, zodat de tandtechnicus de elementen beter kan opstellen of dat de occlusie even anders ingeslepen wordt en dat de scherpe randen weggehaald worden.
Vanaf hier is het lastig te beoordelen, maak uw klachten duidelijk kenbaar aan uw tandarts, dan past hij het vast en zeker aan, zodat het beter gaat. Daarna is het natuurlijk voor u een wenperiode, u heeft nu nieuw kunstmatige tanden en kiezen en daarmee moet u opnieuw leren functioneren.

Succes en hoor graag hoe het afloopt bij uw tandarts.

Groet Irfan
zo, 03/18/2007 - 23:27 Permalink
Lauda

Robinson, kan dat nu al gebeuren, nieuwe beetbepaling & nieuwe opstelling? Krijg ik dan een “nieuwe”, fatsoenlijk kunstgebit? Offtopic: leuke site, erg informatief. Veel tandartsen kunnen daar van leren…
Irfan, het grote verschil met een kleermaker is dat ik daar wel inspraak heb. Nu krijg ik iets van een onbekende dat gemaakt is volgens zijn visie en smaak (o.a. kleur)
In ben behoorlijk goed verzekerd en aan het einde zou me praktisch bijna niets kosten zo’n kunstgebit. Maar stel je voor dat in een verzekering had dat 75% gaat vergoeden. Als ik het goed heb zit een kunstgebit in Nederland rond de 800 €, dus dan zou men 200 zelf moeten betalen. Ik kan je verzekeren dat ik voor 200 € een super kunstgebit kan laten maken van top kwaliteit in een van de nieuwe EU lidstaten. En om nu te zeggen: ik accepteer deze schele ding voor de komende 2-4 jaar, terwijl ik genoeg voor betaal, dat is absurd.
Ik ben benieuwd in hoeverre mijn nieuwe tandarts mee gaat werken. Als men alleen e.e.a. bij wil slijpen en de scheve tanden niet wil veranderen dan hebben we een probleem.
Dat leren functioneren, kan ik best begrijpen. Leuk is het niet maar het is niet anders. Overigens, is het normaal dat bij een volledige prothese het ondergebit steeds uitwipt als men niet op beide kanten tegelijkertijd wat gaat kauwen? Dat is toch maf?

grtz Nikki
ma, 03/19/2007 - 00:51 Permalink
robinson

Ja

"Wippen" van ondergebit kan zeker door de ontstane botresorptie.
Mbv. softliner kan dit aangepast worden,probleem blijft echter de resorptie van boven-en onderkaak waardoor de prothesen ahw.te groot worden.
En voor €200 een topgebit in een ander EU land??
Dan zou ik eerst het resorptieproces afwachten.
ma, 03/19/2007 - 12:56 Permalink
vV

ik neem aan dat de tandarts bij het maken van de immediaatprothese:

naar de kleur gekeken heeft, afdrukken en indien nodig een registratie gedaan heeft, in ieder geval met de tandtechnieker overlegt heeft over de maat, vorm en stand van de tanden. In principe was er nog heel veel info, ik neem ook aan dat daar gebruik van gemaakt is.

Voor een deel zijn het aanpassingsproblemen, die niet even weg zijn. Van eigen tanden naar een kunstgebit is nogal wat...

Na 6 maanden MAG men een nieuwe prothese maken, dan wordt weer 75 vanuit de basisverzekering vergoed.

Maar de immediaatprothese mag/moet wel aan minimum eisen voldoen, en voor een deel van die eisen moet toch echt even overleg met u gevoerd zijn (kleur, stand van de tanden bij opstellen, etc). Vaak laat ik voor geodkeuring de prothese in was nog even zien aan de patient, dan is er nog inspraak in vorm, kleur. en stand. Voor de rest komt het aan op de smanewerking tandarts/tandtechnieker. En de bereidheid van de tandarts een patient desnoods om de dag terug te zien voor drukplekken correctie. Tot donderdag daarmee doorlopen vind ik onzin..
ma, 03/19/2007 - 13:22 Permalink
mecánico para …

Ja
En voor €200 een topgebit in een ander EU land??


In Roemenie zal je zeker voor dat bedrag als een grote vriend worden ontvangen.
ma, 03/19/2007 - 13:36 Permalink
Lauda

O.K. Robinson, bedankt, ik ga e.e.a. voorleggen aan mijn tandarts donderdag.
Is dat normaal dat botresorptie zo snel gaat, 3 weken? Of zou bij mij meer te maken hebben dat prothese niet echt goed passend is?
Het gaat mij niet eens om wat iets kost, hier of in ander land. In Nederland heeft men ook prijs verschillen, bijv. met kronen. Een tandarts laat ze hier maken (kronen) en het kost je rond de 600 € en een ander haalt ze van zijn relatie in Thailand voor ± 180 €. Beide zijn goed.
Waar mij om gaat is, dat je krijgt iets (prothese) waarvoor men wel betaalt. Het is geen gratis cadeautje van een tandtechnicus. Je bent in feite een klant! En dan mag je toch verwachten dat product goed en naar je wens is. Of is dat vreemd?

vV: ik weet niet wat de tandarts met de tandtechniker heeft overlegd. Toen ik vroeg: hoe kwam men op deze kleur, was het antwoord: “dat heb ik bepaald”, de tandarts dus.
Ik dacht dat men met de patiënt gaat overleggen maar blijkbaar niet…

Moet ik nu 6 maanden met deze scheve, ellendige, prothese rondlopen? Het zou toch een grap zijn dat ik zo’n ding moet accepteren en ook nog voor moet betalen.

Met mij is geen overleg gevoerd over kleur, stand van tanden, etc. Ik werd ingelicht dat dit geen pretje is en dat wel wat anders is dan je eigen tanden. Na het trekken van de laatste tanden en plaatsen van de prothese moest ik de volgende ochtend langskomen. Daarna ben ik nog een keer geweest ± 10 dagen geleden. Toen is e.e.a. bijgewerkt. O.a. is de middengleuf van bovenprothese wat wijder gemaakt. Door de scheve constructie stond dat gleufje eerst scheef en sneed erg in dat middenstukje (weet de naam niet) onder mijn lip. Vervolgens is een nieuwe afspraak gemaakt voor komende donderdag.
Tandarts vond het niet leuk dat ik tussentijds bij een andere tandtechnicus ben geweest met de simpele vraag: is deze prothese recht? Het antwoord was = nee, prothese is scheef....

Ik heb wel geluk met mijn tandartsen…. En tandtechnici

:(
ma, 03/19/2007 - 13:51 Permalink
Lauda

Ja
En voor €200 een topgebit in een ander EU land??


In Roemenie zal je zeker voor dat bedrag als een grote vriend worden ontvangen.


Zeker niet geweest in die landen... :smt002 In Boekarest verdient men 8000 per maand.... en rijden meer Mercedesen rond dan in Dusseldorf..

Een goede kunstgebit, en materiaal is net zo goed, kost zelfs in Hongarije ± 200 €...
ma, 03/19/2007 - 13:55 Permalink
Spiegeltje

In Boekarest verdient men 8000 per maand

Tandartsen in Nederland ook zoiets ..... :)

en rijden meer Mercedesen rond dan in Dusseldorf..


Geloof ik graag, rest de vraag hoe ze eraan komen en waar ze vandaan komen. :)
ma, 03/19/2007 - 14:33 Permalink
Lauda


en rijden meer Mercedesen rond dan in Dusseldorf..


Geloof ik graag, rest de vraag hoe ze eraan komen en waar ze vandaan komen. :)


We gaan Offtopic en dat is niet mijn bedoeling, daar heb ik er niets aan hier.
Waar de auto’s vandaan komen? Gekocht in Roemenie van de Mercedes importeur, ex beroemde tennisser Ion Tiriac, gekocht in Duitsland waar auto’s goedkoper zijn dan in Nederland of van EU gelden…hahaha En niet te vergeten de families van alle Roemeense voetballers die in buitenland voetballen voor salarissen van rond de 30.000 €/maand..
ma, 03/19/2007 - 15:08 Permalink
vV

Met mij is geen overleg gevoerd over kleur, stand van tanden, etc.


nou dan heeft ie gewoon een probleem. Zeker bij een immediaat is het toch wel zaak daar even goed over te praten. of bv een scheefstand overgenomen wordt, of een spleetje tussen tanden, zeker kleur! Het is niet per so logisch de kleur van de tanden over te nemen...ze gaan er niet voor niets uit, mooi moment om de wensen van de patient na te gaan, die moet er mee lopen, niet de tandarts. Zou netjes zijn als ie e.e.a. even rechttrok....

Dus leg de bezwaren die u tegen de prothese heeft puntsgewijs neer, kan ie gaan gaan sleutelen.
ma, 03/19/2007 - 15:58 Permalink
mecánico para …

In Boekarest verdient men 8000 per maand

Tandartsen in Nederland ook zoiets ..


moet je niet gaan overdrijven, en ik zou eens wat meer moeten gaan werken bedenk ik me ineens

NOT!! :smt005
di, 03/20/2007 - 15:11 Permalink
Lauda



moet je niet gaan overdrijven, en ik zou eens wat meer moeten gaan werken bedenk ik me ineens

NOT!! :smt005


Dus minder op internet.. :D
wo, 03/21/2007 - 15:48 Permalink
mecánico para …

ach nee, ik ben dik tevreden. en er zijn er zat die meer binnenhalen, nou, da's mooi voor ze. andere normen voor mezelf gesteld, waarvan er eentje is: hou het leuk
wo, 03/21/2007 - 20:38 Permalink
Lauda

ach nee, ik ben dik tevreden. en er zijn er zat die meer binnenhalen, nou, da's mooi voor ze. andere normen voor mezelf gesteld, waarvan er eentje is: hou het leuk


Dat noem ik nou tof: normen hebben.
En het maffe is dat anderen (met wat mindere normen) nog steeds in de jaren 80 leven = oude rommel, MS-DOS computer, etc. Daarom vond ik ook de site van Robinson leuk! Echt van deze tijd met veel info.
Persoonlijk heb ik niets tegen geld verdienen. Waar ik problemen mee heb is dat sommigen niet met de tijd mee gaan en dat men soms een patiënt niet als KLANT behandeld.
Met de tijd mee gaan bedoel ik: via internet kan men geen arts worden, maar.. soms kun je binnen 1 week meer weten over een bepaalde ziekte dan je eigen huisarts. En daar zit, soms, het probleem. Men vindt dat niet leuk... :wink:
do, 03/22/2007 - 00:39 Permalink
Lauda

Ik weet het ook niet meer. Ben bij de tandarts geweest. Gezien de situatie met dé “ellendige kunstgebit” vroeg ik naar een nieuwe beetbepaling en een nieuwe opstelling.
Tandarts werd kwaad, dan moet ik dat maar zelf gaan betalen.
Hij vond dat op deze manier je blijft aan de gang, volgens hem kan men niet iedere maand iets anders gaan maken omdat het kaakbeen verandert toch in de eerste ½ jaar.
Opmerkelijk vond ik zijn uitspraak dat men overleg heeft gepleegd met mij over kleur, etc.
Absoluut niet waar.
Hij heeft de scherpe randjes bijgewerkt, dus gebit doet minder zeer.
Toen ik over het “wippen” begon, adviseerde hij: kleefpasta. Maar als ik op internet de ervaringen van anderen lees dan is dat ook 10x niets.
Op deze manier schiet niet echt op, zit ik met een maffe gebit dat niet op elkaar sluit. Als ik de kiezen op elkaar doe dan komt de voorkant van het ondergebit omhoog.
:x
do, 03/22/2007 - 11:01 Permalink
robinson

:roll:
Klopt,beet moet echter wel goed zijn.
Resorptie is eenvoudig met tissueconditioner(Viscogel,Softliner) te ondervangen.
do, 03/22/2007 - 12:45 Permalink
vV

omdat het kaakbeen verandert toch in de eerste ½ jaar.


sterker nog dat blijft je leven lang doorgaan... Maar de beet moet wel kloppen, want het kaakbeen past zich echt niet aan aan een verkeerde beet...

En als ie nu gaat liegen over wat er wel en niet besproken is, weet u toch genoeg over zijn werkinstelling?

Heeft u alle problemen en communicatieve fouten al in een breif verwoord?? Is misschien een idee in dit stadium..
do, 03/22/2007 - 13:02 Permalink
Lauda

Super tof dat jullie reageren!! Toppie!!
Waar kan ik dat Viscogel of Softliner kopen dan? Of de beet goed is? Persoonlijk vind ik van niet. Van afstand is het moeilijk uit te leggen. Ik kan wel het volgende doen: heb wat foto’s gemaakt, ik plaats ze ergens op internet en dan plaats ik hier het link. Dan is het makkelijker om een deskundig advies te geven, dacht ik.

Dat het verhaal met de kleur klopt niet is ook zichtbaar op de foto’s, mijn gewoonte is om ALTIJD de getrokken tanden of kiezen mee te nemen. Ik heb dus ook foto gemaakt met het kunstgebit en een van mijn getrokken tanden erbij..hahaha
Het kon ook niet kloppen omdat men de volgende procedure heeft gebruikt: achterste (wat ik nog had) kiezen trekken. Daarna heb ik gehapt en toen kwamen de 2 kunstgebitten maar op beide zag ik maar 2-3 kiezen. Ik zag de volledige pas in mijn mond op de dag de rest (15-16 stuks) er uit ging.
Ik heb nog vandaag tegen de tandarts gezegd: je hebt toch zelf gezegd dat de kleur heb je ZELF bepaald uitgaande van mijn huid.. Tja, gelukkig ben ik geen neger anders had ik misschien zwarte tanden gekregen.

Ik kan wel alles op papier zetten in een brief maar misschien is beter om even te wachten totdat jullie ook de foto’s hebben gezien. Ik heb foto’s met het gebit zowel in mond als uit. E.e.a. is dan goed en beter zichtbaar.
Iets is zeker niet goed omdat als ik het ondergebit er uit haal en mijn mond dicht doe dan drukt de achterste kies van links boven op het tandvlees terwijl rechts achter nog 1-2 mm ruimte zit. Het is toch geen wonder dat ik links wel een plak salami door kan bijten maar rechts niet.
Ik zet de foto’s vanavond op internet en dan plaats ik de link hier.
Nogmaals bedankt voor jullie deskundige reacties
do, 03/22/2007 - 16:59 Permalink
vV

Waar kan ik dat Viscogel of Softliner kopen dan

dat is een behandeling die de tandarts kan/moet doen, is niet los in de winkel te koop.

Tja wat kleur betreft: losse tanden zegt niet zoveel!!
Die zijn inmiddels uitgedroogd, en hebben niet m,eer dezelfde kleur als in de mond, zijn nu aanmerkelijk lichter geworden...
do, 03/22/2007 - 17:24 Permalink
Lauda

Als hij zegt: koop maar kleefpasta dan gaat hij ook geen Viscogel of Softliner toepassen. Ik ben toch een lastige gast. Hij vond dat ik vrij veel wist..

Had ik nooit geweten dat een losse tand in 3 weken uitdroogt en lichter wordt.

Ik denk dat ik weet waarom het ondergebit steeds heen en weer vliegt als ik eet. Doordat mijn tong de voedsel probeert te draaien (anders kauw ik op een stukje), komt steeds tegen de vrij hoge binnenrand van het gebit. En wipt deze omhoog. Vrij lastig, eten gaat gelijk er onder zitten.

Maar goed ik heb wat foto's 10 stuks op internet gezet met een korte inleiding. Heb ook nog uitleg gegeven op de foto's zelf. Foto's staan in een kolom maar als men er op klikt dan worden ze groter.
Sommige foto's zijn beetje lichter door de flitser. Ik heb het met mijn gsm toestel gedaan omdat mijn digitale camera is uitgeleend aan mijn oudste dochter die is op reis in buitenland.
De link van de foto's is deze: http://www.mijnalbum.nl/Album=RF3ITT4W

Graag jullie adviezen, alvast bedankt
vr, 03/23/2007 - 00:07 Permalink
Lauda

Ik heb nog 3 extra foto’s er bij geplaats op internet, nu staan dus 13 foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Album=RF3ITT4W
Nogmaals alles op een rijtje:
De laatste 15-16 tanden zijn getrokken ruim 3 week geleden. Toen is deze immediaatprothese geplaatst.
Daarvoor heeft men 2-3 keer gekeken als de prothese met alleen kiezen wel past. Ik heb destijds aangegeven dat links achter meer druk op zat. Het is zichtbaar dat de achterste kies (onder) is bijgeslepen, nu sluit niet meer. Dit was niet de oorzaak zo te zien. Ik vermoed dat de constructie of scheef is of dat de binnenkant van de bovenste prothese te dik is. Reden: zonder het ondergebit komt de achterste kies op het vlees van de onderkaak (de verhoging achterin).
Mijn overige klachten op dit moment:
- Kleur, vind ik niet echt naar mijn wens. Men heeft mij nooit een pallet met verschillende kleuren, vormen, etc laten zien.
- Stand van voortanden vind ik ook niet netjes. Bovengebit, beetje scheef naar links, ondergebit scheef naar binnen
- Beide zijkanten sluiten niet goed op elkaar. Ik moet kaak heen en weer bewegen om of het linke of het rechte kant passend te houden.
- Ondergebit erg gebogen. Als ik kiezen op elkaar druk dan komt voorkant ondergebit onhoog en extra naar binnen. Het is ook niet mooi dat je deze voortanden praktisch niet kan zien..
- Binnenranden ondergebit verschillend. Beetje té naar binnen en hoog waardoor mijn tong het gebit erg makkelijk omhoog wipt.
- Voorkant ondergebit vrij ruim. Afstand tussen voor- en binnenrand is 1 cm. Zo dik is een kaakbot niet. Erg lastig met eten van bijv. doperwten of rijst. Deze vliegen gelijk onder het gebit.
- Voorkant ondergebit erg naar voren drukkend. Soms pijnlijk en bovendien druk de onderlip naar buiten.
- Als ik de kaken op elkaar druk, doorbijten, dan doet de onderkaak, rechts, vrij veel pijn. Het type zeurende kiespijn. Zelfs als ik een olijf zonder pit probeer te kauwen doen de onderkaken pijn.

Mijn vraag is dus: aangezien we over een immediaatprothese spreken, welke van mijn “klachten” zijn normaal te noemen en welke niet? En, wat kan en mag direct verholpen worden, en hoe?
zo, 03/25/2007 - 23:38 Permalink
vV

Hoeveel tanden en kiezen zijn er getrokken?? oftewel wat had de tandarts en technieker als informatie voordat de klus begon.

Over het algemeen wordt een immediaatprothese zoveel mogelijk naar model van het eigen gebit gemaakt (vorm van de tanden mn!) . Kleur en model moet altijd in overleg met patient gaan, dat het een immediaat prothese is zegt niet per se dat ie over 6-12 maanden of 2 jaar altijd vervangen wordt. Soms kan het best zijn dat ie bv 6-8 jaar meegaat (na wellicht aanpassingen ).

Ik ben altijd van mening dat de immediaatprothese qua esthetiek eigenlijk zo optimaal mogelijk moet worden, want dat is de beste referentie wanneer ie een keer vervangen wordt.

ALs ik naar de foto`s kijk voldoet deze prothese van geen kanten aan de basiseisen die eraan gesteld mogen worden. En dat mag dus voor u kostenloos overgedaan worden. En als de tandtechnieker een goede relatie met de tandarts heeft (en wilt houden) doet de technieker het ook kostenloos over. (LAs de tandarts daar met d etechnieker niet uitkomt is dat niet uw probleem. Maar zou voor mij als tandarts wel een reden zijn een andere technieker te kiezen, die zijn er tenslotte genoeg..)
di, 03/27/2007 - 09:14 Permalink
Irfan

Normaal houd ik me altijd afzijdig van commentaar op het werk van (a.s.) collega´s, maar die foto´s van u spreken voor zich en sluit ik bij vV aan, u moet een nieuwe prothese hebben. U kunt niks met de huidige...

Succes en houdt ons op de hoogte.

Groet Irfan
di, 03/27/2007 - 16:26 Permalink
Lauda

Irfan, even een korte reactie: aangezien men hier op het forum, en ik ook, zorgvuldig omgaan met namen en zo, zie ik het probleem niet als je een mening geeft. Om te voorkomen dat een mening of advies alleen gebaseerd is op wat ik vertel (eigen beleving) heb ik de foto’s ergens geplaatst. Ik ben zelf geen tandarts en ook geen tandtechnicus, ik werk meer met computers, software, etc. Op internet vind ik vrij veel informatie maar ik was superblij dat ik deze pagina vond. Hier zijn DE specialisten.
En nogmaals, met een nickname en zonder het noemen van namen en/of plaats loopt een tandarts of wie dan ook geen schade op.

Hierbij zo goed mogelijk mijn antwoord op vV:
De tanden & kiezen zijn in 2 keer getrokken. Ik had al niet zo veel, totaal 20. Wat in eerste instantie nog aanwezig was: 11 t/m 15; 21 t/m 25; 31 t/m 34; 41 t/m 44 en ook nog 18 en 48.
Na de eerste trekpartij, had ik nog 11 t/m 14; 21 t/m 23; 31 t/m 33 en 41 t/m 44
Toen heb ik, volgens mij 2-3 keer of zo, wat zitten te ‘testen’ met een prothese waarop alleen wat kleine kiezen op zaten, voorkant was leeg. Destijds heb ik direct gezegd (ik van in herhaling) dat links achter de kiezen sneller op elkaar komen. Volgens mij (eigen mening) had men nooit de achterste onderkies moeten slijpen zoals zichtbaar op foto’s. Het bovengebit zit links te laag (eigen mening) omdat die op mijn tandvlees drukt als ik mond sluit zonder ondergebit.
Nu kan de tandarts zeggen dat hij zou met mij e.e.a. overlegd te hebben maar dat is absoluut niet waar. Bij de laatste ‘test’ op 19-02 werd afspraak gemaakt voor de grote trekpartij. Toen vroeg ik de tandarts: en de kleur dan? Zijn antwoord was: dat heb ik bepaald, passend bij de kleur van jou huid. O.K. ik begrijp het wel als ik nu opeens met parelwitte tanden zou lopen dan ben ik net een Barbie pop. Dat hoeft voor mij ook niet. Maar ik had ze wel een stukje lichter gewild. Waar ik me het meeste nog erger is dat de voortanden boven beetje scheef naar links wijzen en dat die van onder erg naar binnen staan.
Toen ik het gebit kreeg op 1 maart, zag het niet uit. Helaas heb ik toen niet aan gedacht om foto’s te maken. Ik kan op de foto’s bijtekenen hoe dat was, maar dat is toch achteraf. Ik vond ze net “zombie” tanden, zo uit een horror film of PlayStation spelletje.
Ik was toen woedend. Heb ook gelijk gebeld met OHRA en e.e.a. uitgelegd. Ze hebben notitie gemaakt en geadviseerd dat indien ik niet uitkom met de tandarts en men mij 2x een rekening gaat sturen voor het eventueel vervangen van dit ding, dan moet ik contact opnemen met de klachten team van OHRA.
Vandaag kwam de rekening voor de trekpartij en de prothese: totaal 1555, 34 € Een hoop H15 en H20. Nog een partij P40 als Toeslag verv. elem. Immediaathproth. 2x P21, 2x P14, 1x P30 en 3x Techniekkosten (510, 04 + 50,00 + 50,00 = 610,04€)

Ik heb trouwens nog 1 foto erbij geplaatst met een centimeter erbij. Daar is zichtbaar de enorme ruimte aan de binnenkant van de onderprothese.
Ik denk dat ik een uitvoerige brief ga schrijven naar de tandarts. Ik heb nog andere mensen die een kunstgebit hebben ook vragen gesteld. Zij vinden het ook vreemd dat ik pijn heb als ik een pitloze olijf probeer te kauwen. Volgens hen is dit niet normaal.
De grote vraag is: is dit ± 25 jaar oude tandarts bereid om mee te werken en maakt hij de boel in orde, of blijft hij trots roepen dat ik hem geen kans geef om de prothese in orde te maken.
Het is maar goed dat ik niet weet welke tandtechniker zijn fantasie heeft bot gevierd, anders had ik dit ding zo in zijn …. gedrukt. Ik ben diep teleurgesteld en tegelijkertijd woedend. Na ruim 3 weken is het praten ook nog vreemd, net alsof ik een beugel zou dragen. Ik ken dat geluid omdat zowel mijn vrouw als mijn oudste dochter een beugel heeft gehad.

Super bedankt voor jullie deskundige bijdrage/reacties.
wo, 03/28/2007 - 15:27 Permalink
vV

H20 betekent dat er dus ook gehecht is, klopt dat??
2x P14 betekent dat er een individuele afdruk gemaakt is, dus eigenlijk2x afgedrukt is waarbij de 2e x met een op uw kaak gemaakte lepel. Klopt dat, want is redelijk ongebruikelijk bij een immediaatprothese.
2x p21 klopt ook niet want de p30 staat voor boven en onder...en dan zouden er 3 bovenprotheses gemaakt zijn ??

de techniekkosten vind ik redelijk hoog voor een immediaatprothese, maar ja tarieven tandtechniek zijn vrij. Overigens waar die 2x 50,- vandaan kwam is mij een raadsel.

Ik zou uw bezwaren tegen de prothese, alles wat er fout is puntgewijs in een brief zetten, evenals de punten die volgens hem wel met u overlegd zijn terwijl dat niet het geval was, en bovenstaande punten voorzover niet kloppend navragen, en inzage vragen in de nota`s techniek.

Niet alleen de prothese is een rommeltje, de declaratie naar het lijkt ook..
wo, 03/28/2007 - 17:17 Permalink
robinson

P14 kan, ik maak altijd beginafdrukken waarop ik met potlood de begrenzingen aangeef voor de individuele lepel.
Vervolgens wordt dan de ind. afdruk gemaakt.
wo, 03/28/2007 - 19:01 Permalink
Lauda

Het hechten per alveole (á 7,40 per stuk) en klopt wel. De hechtingen zijn inmiddels bijna weg.
P14 zou ook kloppen volgens mij heeft hij wel lepels laten maken.
De 2x P21 staat op het nota voor kosten hechtmateriaal voor e. nr 14 en 44. Dit zijn geen hoge bedragen, 2x 5,30. Of zich vreemd dat men alleen hiervoor materiaal heeft gebruikt. Maar goed.
Daarna komt:
P30 Volledige prothese 321,50
Techniekkosten 510,04
P14 Afdruk randopbouw voll. Proth 54,40
Techniekkosten 50,00
P14 Afdruk randopbouw voll Proth 54,50
Techniekkosten 50,00
Zo te zien zou de 2x 50 € voor de P14 zijn..?
Rekening (dat zou goed zitten) komt van NMT Factoring en Clearing uit Nieuwegein.

Ik ga z.s.m. een brief in elkaar zetten, misschien laat ik het jullie eerst zien. Ik ben wel boos en teleurgesteld maar ik wil ook niet dat de tandarts bij het lezen van mijn brief, gelijk tegen het plafond plakt. Vorige donderdag, tijdens mijn bezoek aan hem (deels confrontatie..haha) heb ik hem ook gezegd dat het gaat mijn niet om zijn werk: trekken, hechten, etc. Mijn “probleem” is dit ding dat naar mijn mening door een leerling of amateur gemaakt is. Ik kan me niet voorstellen dat een goede techniker de gleuf (bovenprothese) zo scheef uit het midden maakt dat ik in de eerste dagen zo veel pijn had. Zelf een kind weet dat het dingetje onder de lip in het midden zit. Laat staan de beginvorm van de onderprothese (wat jammer dat ik toen geen foto had gemaakt). Die zag echt niet uit.

De tandarts zei laatst tegen mij dat ik hun niet te tijd geef om e.e.a. aan te gaan passen, etc. Maar het lijkt me sterk dat iemand deze prothese goed kan krijgen. Hoe kan iemand een kromme onderprothese recht krijgen? Door verhitting? Ik kan de voorkant goed naar beneden drukken maar zodra ik mijn mond probeer dicht te doen dan komt de voorkant omhoog + naar binnen.
wo, 03/28/2007 - 21:04 Permalink
vV

Met P21 bedoel je waarschijnlijk H21. P21 staat voor een volledige bovenprothese (tegen een iets ander bedrag..)

Rekening lijkt wel te kloppen dus, behalve dat ik de techniektarieven hoog vind (mijn technieker doet ditzelfde incl indiv. lepels voor een 450,- all in..)

Maar voor hoge techniektarieven mag je dan ook iets verwachten vind ik!
wo, 03/28/2007 - 21:08 Permalink
Lauda

Ik heb hier de nota naast me 3 1/2 pagina's. Op blad 3, na al die andere en precies voor de P30 staat 2 keer:
H21 el.nr. 14 Kosten hechtmateriaal 5,30 €
H21 el.nr. 44 Kosten hechtmateriaal 5,30 €
Mijn fout.. sorry

Zodra ik weet dat niemand mij ziet haal ik wel de prothese uit hahaha
Je ziet niet uit maar het is prettiger. Vreemd, de gehemelte doet me nu ook zeer (op een punt).
Ik was nog even bij bij schoonvader, 75 jaar oud met kunstgebit. Ongelooflijk, hij eet zonder moeite pinda's en ik kan niet eens zonder pijn een stukje paprika kauwen. Het lukt wel, met pijn en al dat gevlieg van de prothese.

Eerlijk? De kosten maken mij nu niet zo veel uit, als het maar beetje normaal zit, zonder pijn bij kauwen en zonder dat het ondergebit steeds er uit vliegt als ik vooruitgebogen eet.
wo, 03/28/2007 - 23:30 Permalink
Lauda

Ik heb inmiddels het voorblad van het fotoalbum aangepast anders klopt de tekst niet met aantal foto’s. Vandaag heb ik nog 3 foto’s gemaakt en geplaatst. Daar staat mijn DING naast een voorbeeld van was. Is het mogelijk dat een kunstgebit in die trend wordt gemaakt? Ik bedoel de stand van de tanden, vorm, etc.
Ik ga dit weekend een brief opstellen maar ik weet niet als dat verstandig is om direct op het forum te gaan plaatsen. Misschien als pm naar vV en Robinson voor eventuele commentaar.
Mijn vrouw vraagt zich nu af: moeten wij de rekening betalen of eerst maar een brief sturen en het antwoord van de tandarts af te gaan wachten. Als wij de rekening betalen en de tandarts verandert niet van standpunt (vervangen van deze prothese), en zegt: zoek maar een andere tandarts, dan hebben we 1555 Euro door de plee gegooid.
do, 03/29/2007 - 18:51 Permalink
robinson

Stuur maar.
Aangaande die betaling,indien u niet betaalt heeft u geen poot om op te staan voor wat betreft verdere stappen.
Ik zou " onder protest" betalen.

De volgende stappen zou ik doen:


1. Mbv. Memosil(of ander materiaal) beet vastleggen.
( ga er gemakshalve van uit dat beethoogte correct is.)
2.Vastleggen esthetische zone
(midden tandboog,positie van de hoektanden,liplijn in rust,lachlijn).
Met verschillende kleuren stift aangeven op prothese.Als het goed is bestaande prothese van te voren even op
meten met de Alma Gauge.
3.WENS PATIENT(kleur,vorm,stand)
4.PAS IN WAS
5.Indien alles in orde afpersen.

NB.Na overleg met je lab. kan dit in 2 a 3 dagen gepiept zijn.
do, 03/29/2007 - 19:19 Permalink
Lauda

Onder protest betalen? Daar merkt de tandarts niets van, ik moet toch de firma uit Nieuwegein betalen.
De genoemde stappen, wie doet dat? Moet ik dit stappenplan voorleggen aan de tandarts?

Ik kan zelf niet met een lab overleggen omdat ik weet niet wie deze prothese heeft gemaakt. Wist ik maar…

Nogmaals mijn vraag: kan een goede prothese uitzien zoals dat gebit op de foto?
Dat heb ik alleen als voorbeeld, het is niet van mij. Alleen ik vond de stand van de tanden veel netter dan met wat ik nu rondloop.
vr, 03/30/2007 - 10:44 Permalink
vV

Onder protest betalen? Daar merkt de tandarts niets van,


Jawel hoor want dat zet u in de brief die u aangetekend gaat versturen.
vr, 03/30/2007 - 10:54 Permalink
vV

Onder protest betalen? Daar merkt de tandarts niets van,


Jawel hoor want dat zet u in de brief die u aangetekend gaat versturen.
vr, 03/30/2007 - 10:55 Permalink
robinson

Onder protest betalen? Daar merkt de tandarts niets van, ik moet toch de firma uit Nieuwegein betalen.
De genoemde stappen, wie doet dat? Moet ik dit stappenplan voorleggen aan de tandarts?

Ik kan zelf niet met een lab overleggen omdat ik weet niet wie deze prothese heeft gemaakt. Wist ik maar…

Nogmaals mijn vraag: kan een goede prothese uitzien zoals dat gebit op de foto?
Dat heb ik alleen als voorbeeld, het is niet van mij. Alleen ik vond de stand van de tanden veel netter dan met wat ik nu rondloop.


Of die proyhese goed is weet ik niet, maar uw prothese zou er zo uit kunnen zien.
Tandarts moet volgens stappenplan te werk gaan.
vr, 03/30/2007 - 13:49 Permalink
robinson

Onder protest betalen? Daar merkt de tandarts niets van, ik moet toch de firma uit Nieuwegein betalen.
De genoemde stappen, wie doet dat? Moet ik dit stappenplan voorleggen aan de tandarts?

Ik kan zelf niet met een lab overleggen omdat ik weet niet wie deze prothese heeft gemaakt. Wist ik maar…

Nogmaals mijn vraag: kan een goede prothese uitzien zoals dat gebit op de foto?
Dat heb ik alleen als voorbeeld, het is niet van mij. Alleen ik vond de stand van de tanden veel netter dan met wat ik nu rondloop.


Of die prothese goed is weet ik niet, maar uw prothese zou er zo uit kunnen zien.
Tandarts moet volgens stappenplan te werk gaan.
vr, 03/30/2007 - 13:50 Permalink
Lauda

Nee, dat voorbeeld is geen prothese. Dat is een afdruk van het gebit van mijn vrouw. Ze heeft geen prothese, ze had jaren geleden een kaak operatie. Ik vond vooral de stand veel mooier dan bij mijn DING.

O.K., ik neem dat stappenplan dan over in mijn brief richting de tandarts.
vr, 03/30/2007 - 15:08 Permalink
mecánico para …

In principe heeft ze wel een beetje gelijk als u de hele tijd hier loopt te vertellen hoe waardeloos het is maar de tandarts er niet ziek mee loopt te maken..........door 2x daags te bellen en van alles af te spreken.

dat is ook een fijne tactiek
vr, 03/30/2007 - 17:37 Permalink
Lauda

In principe heeft ze wel een beetje gelijk als u de hele tijd hier loopt te vertellen hoe waardeloos het is maar de tandarts er niet ziek mee loopt te maken..........door 2x daags te bellen en van alles af te spreken.

dat is ook een fijne tactiek


Vreemde stelling.. Zoals ik al zei, dit vond plaats 5 dagen na het plaatsen van dit “super kunstgebit”. Ik loop niet hier de hele tijd te vertellen hoe waardeloos iets is. Ik kan morgen bij de tandarts binnenstormen met: “ik vind dit of dat niet goed”.. maar ik wil weten waar ik over praat. Anders loop ik het risico dat men probeert me af te poeieren met: “ik ben de tandarts en ik weet het beter”.
De tandarts 2x per dag te gaan bellen heeft geen zin en ik denk dat het sfeer ook niet beter wordt, men raakt geïrriteerd door 2x/ dag gezeur.
Maar goed dat is mijn eigen mening. Ik zou super geïrriteerd worden als iemand mij 2x per dag gaat bellen en zeuren.
vr, 03/30/2007 - 18:57 Permalink
mecánico para …

er is u meerdere malen verteld waar de schoen wringt, en dat zou dan een reden kunnen zijn om daar eens goed over te gaan praten met die tandarts. Nu gaat het de hele week al weer over een rekening di eniet klopt. Blijkbaar is de tandarts van mening dat het werk klaar is.

Ik denk dat u de tandarts eens moet vertellen wat u vervelend vindt, wat u lelijk vindt etc. Dan kan je structureel ook iets bieden als zorgverlener. Dus ja, ik snap die assistent dus best: u geeft alle aandacht aan dit forum en blijkbaar snapt ze niet dat de tandarts het niet mag oplossen.
Is toch vreemd in haar ogen.
vr, 03/30/2007 - 20:56 Permalink
Lauda

Ik heb dit DING op donderdag 1 maart gekregen. Tijdens het weekend heb ik ontdekt dat e.e.a. scheef zat. Op maandag 5 maart heb ik het gebit laten zien aan 2 tandtechnici vervolgens ben ik naar de praktijk van de tandarts gegaan. Toen vond dat gesprek plaats met de assistente waarin ik alleen melding maakte dat ik zeer ontevreden ben en dat beide tandtechnici de vorm van het gebit vreemd vonden.
Op 7 maart had ik afspraak bij de tandarts. Toen ontstond een vrij heftige discussie omdat ik niet tevreden was met mijn gebit.
Als u goed naar de datums kijkt dan ziet u dat ik ben met deze topic begonnen op 18 maart, dus 2 weken NA de discussie met de assistente.
Tijdens mijn afspraak bij de tandarts op donderdag 22 maart is opnieuw een discussie ontstaan waarin ik gebruik maakte van de informatie dat ik heb gekregen. Op mijn verzoek om een nieuwe beetbepaling en nieuwe opstelling werd gereageerd met: dan moet ik dat maar extra gaan betalen.
Om meer zekerheid te krijgen dat dit gebit niet klopt, heb ik wat foto’s gemaakt en deze op internet gezet op 23 maart. Dan kan iemand ook iets zien en niet alleen er van uit gaan wat ik er van vindt.
Om een goede brief naar de tandarts te sturen was dit beter, zo kan ik e.e.a. beter beschrijven. Anders ontstaat opnieuw een wel eens niet eens discussie waarbij de tandarts makkelijk kan roepen: ik ben de tandarts en ik heb verstand van en u (ik) niet.
Toevallig kwam tussentijd de rekening. Ik zeg niet dat deze niet klopt, het zou wel kloppen, boeien. Het enige is, dat voor dit gebit zoals het nu is zou ik nog geen 100 Euro voor willen geven.
Ik maak dit weekend een brief klaar voor hem (met verzoek om een schriftelijk antwoord), kan maandag aangetekend op post. Het lijkt me het beste op dit moment.
Krijg ik geen goede gebit waarbij alleen het slinken zo nu en dan bijgewerkt moet worden, dan ga ik een klacht indienen bij de NMT, schakel ik het klachten team van OHRA in en indien nodig zet ik ook nog mijn advocaat er boven op.
Ik hoop dat dit nu duidelijk is. Ik ga netjes een brief maken waarin ik alle waardevolle tips die ik heb gekregen ga verwerken.
Maar eerst ga ik lekker genieten van een glas goede wijn. :smt002
vr, 03/30/2007 - 23:25 Permalink
de digitale tandarts

De overgang van eigen tanden en kiezen, is een hele moeilijke fase, voor meer informatie zie deze Ivoren Kruisfolder: http://www.ivorenkruis.nl/uploads/pdf/1_vaneignrkunst.pdf Extra vervelend is het als (mogelijk) het vervaardigen van het direct geplaatste (tijdelijke) kunstgebit niet goed gegaan is. Dit versterkt de overgang extra en het wennen zal daardoor moeilijker zijn.

Ik juich toe dat u als mondige patiënt verder hebt gekeken en daardoor tal van meningen hebt kunnen vernemen. Ik ben benieuwd hoe uw stappenplan afloopt, maar gelukkig eindigt het meestal voordat het een tuchtzaak wordt.

Laten we het hierbij voorlopig laten.

Onze informatie hierover:

Wat ZELF te doen?

* Bespreek het probleem, uw teleurstelling met uw tandarts, blijf er niet mee lopen.
Als uw tandarts niet adekwaat reageert, een klacht of opmerking niet als gratis advies accepteert, maak dan beleefd en vasthoudend duidelijk dat het U ernst is.
* Helpt dat niet, schrijf Uw probleem kort en duidelijk op, stuur het naar de tandarts en geef hem een redelijke termijn om te reageren
* Als hij niet binnen de termijn reageert, dan kunt U met uw voeten stemmen en uw heil anders zoeken (afhankelijk van de kwestie) .Vraag dan of hij U een kopie van het dossier aan U stuurt en meldt de reden van uw vertrek. Dat lucht U op, en hij leert ervan.Ontneem hem dat leermoment niet.
* Zit de kwestie zo hoog dat stemmen met de voeten niet het middel is vraag hem dan schriftelijk bij welke klachtencommissie hij is aangesloten en naar het adres.Er zijn 2 beroepsorganisaties de NMT of de ANT. Informeer bij die adressen over de procedure aldaar. Zet Uw klacht zo duidelijk en zakelijk mogelijk op papier en zorg dat U documentatie,correspondentie in kopie bij de hand heeft.
* U stelt het behoud van de meestentijds uitstekende relatie met Uw tandarts op prijs, maar wilt U een oplossing voor het Probleem dan is er de mogelijkheid van Mediation. Beide partijen moeten voor deze wijze van bemiddeling wel voelen en er vrijwillig aan meewerken.Onder begeleiding van een mediator lossen beide partijen als het waar hun probleem zelf op. Voordeel: geen schade aan de relatie.
za, 03/31/2007 - 00:07 Permalink
Lauda

Hallo Digitale Tandarts,
De genoemde folder (link) had ik al lang gelezen. Daar staan 2 belangrijke punten:
1-Men wordt afgeraden om te gaan klooien met kleefpasta’s.
2-Men spreekt over aanpassingen na 6 weken of langer wanneer patiënt het kunstgebit 2 dagen moet missen.
Maar:
1-Dan is toch vreemd dat mijn tandarts adviseert om dat kleefpasta te gebruiken..
2-Ik wil geen aangepaste kunstgebit hebben waar e.e.a. scheef zit, kleur en opstelling van de tanden niet bevalt. Als ik 2 dagen zonder gebit zit en dan krijg ik alsnog zo’n onding dan ontstaat een mega probleem….

Het is niet zo dat ik erg mondig ben. Ik zie mezelf als een “klant”. Ik krijg niets gratis, het wordt betaald. En ik kan verwachten dat waarvoor ik betaal ook goed is. Zo gaat dat.

Ik doe veel aan informatie (data) verzamelen en verwerken. Vroeger (± 18 jaar geleden) was dat moeilijker. Toen was het veel bellen, faxen (niet iedereen had een fax), en veel Km’s rijden voor de nodige informatie. Tegenwoordig is het anders, binnen 1 week (40 uur) men kan meer weten over bijv. een bepaalde ziekte dan je eigen huisarts. Misschien doet niet iedereen dat, maar ik wel. Het is best mogelijk dat niet iedereen dat leuk vindt maar zo gaat dat tegenwoordig, tijden veranderen.
Ik zoek geen oorlog met mijn tandarts. Het is een leuke jonge vent. Ik wens alleen dat men mijn klachten serieus neemt en niet in de trend van: tandarts doet wat hij wil of weet het toch beter.
Als extra optie zou ik nog voor een second opinion ook naar de UMCG kunnen gaan. Heb ik het niet gedaan omdat dat duurt me te lang (wachttijden).
En nu ga ik verder met mijn wijn. Zou overdag mijn concept brief opstellen.

Off-topic: grappig de China site. Heb zelf op dvd nog een concert in China van mijn favoriete musicus: Jean Michel Jarre (Jarre in China)
za, 03/31/2007 - 01:40 Permalink
mecánico para …

Volgens mij begrijpen wij elkaar niet, maar goed ik woon ook niet in SimCity.
Ik heb dit DING op donderdag 1 maart gekregen. Tijdens het weekend heb ik ontdekt dat e.e.a. scheef zat. Op maandag 5 maart heb ik het gebit laten zien aan 2 tandtechnici vervolgens ben ik naar de praktijk van de tandarts gegaan.


Volgens mij begrijpt u mij niet goed. U gaat met een gebit dat u van de tandarts heeft gekregen, immediaat geplaatst.......binnen 5 dagen bij 2 onafhankelijke tandtechnische laboranten langs. De gene die het heeft gemaakt/afgeleverd zou ik er op aangesproken hebben, niet een ander. En zeker geen anderen!
Maar dat vind u niet vreemd om te doen?
okee.

Doet overigens niets af aan het feit dat het gebit niet voldoet aan een aantal basale zaken maar dat had u ondertussen al van anderen vernomen.

nb, u begint zelf over een assistent en dat er twee soorten zijn, niet ik. Daarnaast is het wegzetten in een C&A types pas echt vreemd, want Jan Smitje staat prominent op de reclamezuil.......blijkbaar wel van deze tijd. Ik vind uw aannames over de mens achter de assistent dus apart, maar nu ik lees dat JeanMichelleJarre uw favo artiest is gaat er wel een lichtje op bij me.
za, 03/31/2007 - 08:34 Permalink