Labret (piercing)

Author:
UberPwndDude
Posted:
za, 06/03/2006 - 14:10
Hallo,

Ik wist niet waar ik dit topic moest zetten, maar deze categorie leek mij het meeste waarschijnlijk.
Ik ben een paar maanden geleden 16 geworden, en zou een labretpiercing willen.

Nu mijn vraag. Kan dit veel kwaad voor de tanden? (Afslijten, verkleuren,...) Ik heb wel al verhalen gehoord over mensen waarbij het metalen stukje vervangen wordt door kunststof.. Kan ik dit vragen aan een piercer??

Groetjes en hoop op een antwoord,

Bram
Geke

Een piercing door je lip of onder je lip is inderdaad niet zo goed voor je tanden. Natuurlijk kunnen door het metaal je tanden wat gaan slijten of beschadigen als hij heen en weer beweegt. Dit kan, maar is niet het grootste gevolg. Het slechtste is het voor je tandvlees, omdat dit ook geirriteerd raakt door de piercing. Het maakt hierbij niet zo heel erg veel uit of het metaal of kunststof is, maar door de piercing die steeds langs het tandvlees beweegd, verdwijnt je tandvlees op de plaats voor je tand. Dit zie je heel erg vaak bij piercings onder de lip. Ik heb hier een plaatje gevonden, maar ik heb gevallen gezien waar het tandvlees nog verder verdwenen is.

https://www.tandarts.nl/mondzorg/aandoeningen/teruggetrokken-tandvlees

Je zou de piercing dus wel kunnen nemen, maar dan moet je goed je tandvlees daar in de gaten houden en als je merkt dat het naar beneden wat verdwijnt, kun je het beste de piercing eruit halen, want uiteindelijk kan er zoveel tandvlees verdwijnen (en ook het bot aan de voorkant van de tand, dat er voor zorgt dat de tand vast blijft zitten) dat de tand los kan gaan zitten. Het is ook belangrijk om te weten dat het bot of tandvlees wat verdwijnt, ook niet meer teruggroeit.. Dus dat zou erg zonde zijn.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, denk er maar goed over na voordat je de beslissing neemt. Als je nog vragen hebt kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
za, 06/03/2006 - 14:23 Permalink
UberPwndDude

Nog 2 vraagjes :)

- Zou de kunststof in je mond echt niet beter zijn??? Ik heb al vaak gehoord dat mensen hun gebit verbeterde door de kunststof.. Ligt ook af van mens tot mens zeker??
Gevonden op internet -> 'als je een labret wilt kan je tegenwoordig namelijk een teflon staafje krijgen: een soort kunststof waardoor je tanden en tandvlees veeeel minder (bijna niet dus) beschadigd worden'

- Niet echt iets voor mij, gewoon een weetje :)
Is een tongpiercing nog slechter voor je gebit?

EDIT : Zijn hier misschien mensen met een labret-piercing met hun ervaringen? Of een piercing rond de mond??

Wel, ik heb een redelijk goed gebit.. Denk dat ik er toch een ga nemen :)

Alvast bedankt voor de info ;)

Groetjes,
Bram
za, 06/03/2006 - 14:34 Permalink
vV

veel minder is nog iets anders dan bijna niet....dus...

bye bye redelijk goed gebit....

even ter info: iedereen in mijn praktijk met lip of tongpiercing heeft irreversibele gebitsschade.....(een afgebroken kies valt hier m.i. ook onder, ook al kan het met een vulling hersteld worden..)
za, 06/03/2006 - 17:23 Permalink
UberPwndDude

veel minder is nog iets anders dan bijna niet....dus...

bye bye redelijk goed gebit....

even ter info: iedereen in mijn praktijk met lip of tongpiercing heeft irreversibele gebitsschade.....(een afgebroken kies valt hier m.i. ook onder, ook al kan het met een vulling hersteld worden..)


Tjah.. Als de piercer de labret redelijk hoog plaatst, komen mijn tanden er bijna niet tegen.. En als het staafje dan vervangen wordt door kunststof...
Maar jah, als ik zie dat mijn tanden er van af zien, kan ik nog altijd de piercing er uit halen hee :smt002
za, 06/03/2006 - 17:35 Permalink
vV

maar dan is het dus wel....te laat ! en kunststof maakt voor schade geen tot weinig verschil...

Ik vraag mij (even terzijde) altijd bij dit soort dingen af waarom mensen zichzelf graag verminken (al groeit het achteraf weer dicht..)
za, 06/03/2006 - 18:31 Permalink
UberPwndDude

Ik zal er nog eens over denken..
En vragen aan mensen die een labret hebben, hoe zij erover denken..
Toch bedankt voor de info vV ;)
zo, 06/04/2006 - 10:25 Permalink
Chris888

Maar waarom wil je nu graag die labret, zo graag dat je beschadiging van tandvlees en/of gebit op de koop toe zou willen nemen?

Vind je het gewoon mooi,
of stoer,
of wil je er mee aangeven dat je bij een bepaalde groep hoort?

Als het dat laatste is vind ik het wel stoer om het gewoon niet te doen.
En die mensen die een labret hébben, die vinden waarschijnlijk dat het niet zoveel kwaad kan, anders deden ze hem wel uit... toch? Ik zou meer waarde hechten aan de mening van een tandarts, of anders aan die van mensen die een labret hádden.

Wenkbrauwpiercing?

groet, Chris
zo, 06/04/2006 - 11:41 Permalink
UberPwndDude

Ik vind het gewoon mooi Chris..
Ik heb al een wenkbrauwpiercing en wil er een labret bij :)
Die andere piercings vind ik maar niets..
zo, 06/04/2006 - 11:48 Permalink
wendyw

Nog 2 vraagjes :)

- Niet echt iets voor mij, gewoon een weetje :)
Is een tongpiercing nog slechter voor je gebit?

EDIT : Zijn hier misschien mensen met een labret-piercing met hun ervaringen? Of een piercing rond de mond??

Wel, ik heb een redelijk goed gebit.. Denk dat ik er toch een ga nemen :)

Alvast bedankt voor de info ;)

Groetjes,
Bram


Ik heb een tongpiercing gehad en ben blij dat ie eruit is, al is het eruit halen van de piercing voor de schade te laat geweest.
Resultaat van de tong-piercing.......
- glazuur aan de achterkant van mijn voortanden weggeslagen en dat is een gat geworden, door mijn angst werd dat gat uiteraard ook nog eens groter en groter.
- 1 van de achterste kiezen afgebroken door het bijten op de piercing

Als ik het nog eens over mocht doen.....geen piercing meer in of rond mijn mond. Zat andere piercings die ik heb, zou ik zo weer laten zetten, maar die....no way
Koester je gebit, je hebt maar 1 goed gebit.

Overigens ligt het bij een tongpiercing aan de plaats van de piercing op je tong.
Hoe verder naar achter de percing zit, hoe beter voor je tanden.
De plaats van de peircing wordt echter bepaald door de aderen die door je tong heen lopen en waar ze niet doorheen mogen prikken.
Hij kan dus niet altijd ver genoeg naar achteren, om je tanden niet te beschadigen.
Ook ik was eigenwijs toen ik 16 was.........nu 22 en nu heb ik spijt.
do, 06/08/2006 - 19:38 Permalink
Didi1970

Aan alle tandartsen op dit forum:

Sinds 1996 heb ik een labret. Een half jaar geleden heeft mijn vriend per ongeluk met zijn schouder tegen mijn kin gestoten. Dit kwam flink hard aan. Mijn piercingsieraad stootte tegen mijn tandvlees, waardoor mijn tandvlees is gaan bloeden. Ik kwam tot de ontdekking dat mijn tandvlees beschadigd was. Het ziet er net zo uit als op de foto in dit topic. Ik hoopte dat het vanzelf over ging. Navraag bij mijn tandarts leerde mij dat er niets aan te doen was en dat ik hiermee moet leven. Hij weet er verder ook geen oplossing voor. Nu is het sinds een week ook enigzins rood (net als op de foto, maar dan een klein beetje erger). Een tandheelkundestudent adviseerde mij Corsodyl te gebruiken. Dit had helaas ook niet het gewenste effect. HELP, ik wil mijn ondertanden niet verliezen! Hoe kan ik het verhelpen? Alleen door een chirurgische ingreep? Of zijn er ook andere mogelijkheden? Hoe gaat de ingreep in zijn werk? Wie kan ik hier het beste voor raadplegen? Wordt het vergoed door de verzekeraar? (Ik heb een tandartsverzekering met uitgebreide dekking). Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Groet, Didi
wo, 03/14/2007 - 19:22 Permalink
Didi1970

Wat ik nog even moet toevoegen aan mijn bericht:
Ik heb nu dus ook al een half jaar een zeurende pijn waar het tandvlees is beschadigd. Het is echt de plek waar het tandvlees beschadigd is. Op andere plekken heb ik geen pijn. De ene dag is het erger dan de andere dag. Dat wisselt.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
wo, 03/14/2007 - 19:30 Permalink
karamel

ik heb dus ook een labret gehad..
maar heb ze afgevoerd :lol:
vond het wel heel leuk kun je zo de hele tijd met bezig zijn hé, maar de TA had dan gezegd dat ik mijn gebit was aan het kapotmaken en dat als ik ze toen zou afvoeren, dat het dan nog allemaal terug goed komt :D
dus sinds euhm.. weet niet net hoelang heb ik ze niet meer.. en erg hard mis ik dat ook niet meer hoor..
ben een keer heel hard van mijn paard gevallen recht op mijn gezicht en ja dat was pijnlijk hoor :lol:
wo, 03/14/2007 - 19:58 Permalink
Didi1970

Helaas heeft het uithalen van het sieraad bij mij ook niet geholpen. Hoe is het jou gelukt om het weer goed te krijgen?
wo, 03/14/2007 - 20:24 Permalink
karamel

Helaas heeft het uithalen van het sieraad bij mij ook niet geholpen. Hoe is het jou gelukt om het weer goed te krijgen?
ik had ze nog niet lang..
had ze net een paar maanden maar was niet op de hoogte van wat het allemaal kon aanrichten :o dus bij mij was er nog niet veel euhm "schade" of hoe je het wil noemen
en daar zie je niets meer van..
wo, 03/14/2007 - 20:38 Permalink
finigirl

hallo ik heb nu ook drie weken een labret piercing. En ik heb tot nu toe nog geen problemenmet mijn tandvlees. Ik heb aan de binnen kant een balletje dus geen plastic staafje met een plaatje of wat dan ook.
Maar gewoon een ijzer balletje dit is beter voor je tanden zei mijn piercer, omdat het kras oppervlak van een balletje veel kleiner is dan dat van een plaatje.

groetjes afien :smt083
ma, 06/16/2008 - 11:26 Permalink
Zetje

Ik heb zelf meerdere pogingen gedaan om piercings te nemen maar mijn huid stootte ze allemaal 1 voor 1 af. Voor mensen die het gewoon mooi vinden maar hun gebit (of huid) niet willen beschadigen heb ik altijd nog de tip dat er niks mis is met fakes. Ze verkopen allemaal mooie studs op aliexpress (bedoeld voor nail art) en die kan je zo met een beetje huid lijm op je huid bevestigen. Lijkt het net alsof je een echte piercing hebt zonder daadwerkelijk gepierced te worden.
di, 06/30/2020 - 15:34 Permalink