Binnenkort naar de tandarts? Gebruik de groene button "Vraag een afspraak aan" op de pagina van de tandartspraktijk op deze site waarmee u een afspraak wilt maken. Snel, makkelijk en zonder wachttijd, de tandarts belt u zo snel mogelijk.
Implantaten bij diabetes? | Tandarts.nl
30 berichten / 0 nieuw
Pagina 1 van 3
Implantaten bij diabetes?
vV
Laatst gezien: 11 uur 30 min geleden
door vV do, 05/04/2006 - 16:35

Bij mij is het juist andersom ik heb een bereslecht gebit ik wil zelf implantaten, de reden hiervoor is dat ik sinds mijn 11e diabetes heb en mijn tanden afbrokkelen ze zijn geel en grijs. Kortom het ziet ernie uit!! Mijn tandarts doet moeilijk omdat hij liever kronen zet . Hij denkt niet dat implantaten een oplossing zouden zijn pFFFFFFFFFFF en ik denk van wel.Begint hij te miepen de zorgverzekering moet het goedkeuren en u tandwortels zijn in orde ( maar die zie je niet!!). Ik kan niet eens appels eten zonder dat ik stukjes van mijn tand ermee opeet . Heeft er iemand een idee wat ik het beste kan doen ?¿? ik heb volgende week een afspraak met een andere tandarts ( die over implantaten gaat) in diezelfde praktijk.

ok diabetes.. afhankelijk van de mate waarin zou dit een contra-indicatie kunnen zijn voor implantaten. dus een reden dat implantaten niet kunnen, maar dat is aan een implantoloog. Daarnaast: wanneer er daadwerkelijk sprake is van diabetes en de wortels zelf zijn nog goed zouden kronen mits tot onder het tandvlees doorgetrokken een zeer goede optie kunnen zijn. Wanneer de relatie tussen de diabetes en het tandbederf ook duidelijk zijn en er sprake is van een zeer goede mondhygiëne en eventueel aanvullende maatregelen zoude n de kronen wel eens onder de regeling bijzondere tandheelkunde kunnen vallen. Daartoe moet de tandarts dan een aanvraag indienen bij voorkeur ondersteund met rapporten van internet/huisarts voor de diabetes.

Het is bijna uitgesloten dat een verzekering in deze situatie implantaten gaat vergoeden, en als dan alleen om houvast te bieden aan een prothese.

Diabetes type1 en ik poets mijn tanden 2x pd al zou je dat niet zeggen als je ze ziet. Worden kronen en implantaten niet op dezelfde manier vastgezet ?Waarom worden implantaten dan wel vergoed en kronen niet ?
Anyway Thnxx vV ik ben weer iets wijzer. Maar hoe maak ik duidelijk dat de relatie tandbederf aan diabetes is gekoppeld ??Ik heb al uhmm 27 jaar diabetes en het bederf van mijn gebit was een langzaam proces.

voor aantonen is verklaring nodig/bewijs van de diabetes.
Verder een aantoonbaar goede MH, fotogeschiedenis etc. Iemand die weet waar hij het over heeft kan dan de link wel leggen.

Mensen met diabetes hebben oha slechtere wondgenezing, en groter risico op ontstekingen. Bij implantaten dus groter risico dat het niet lukt. Daarnaast is er de regel voor de zorgverzekeraars dat de behandeling doelmatig moet zijn en niet onnodig duur. En dus indien de wortels goed zijn kronen, en niet goede wortels trekken voor implantaten.

bedenk dat ook bij implantaten complicaties op kunnen treden, dat implantaten met kronen erop (dus vast, niet voor een voll. prothese) zeer kostbaar zijn (1600,= tot 2500 p.stuk!)
Vergelijk dat met een kroon (regio 500-600 incl voorbehandeling) en dan snap je waarom een verzekering nee zal zeggen.

Voor meer info over implantaten gebruik de zoekfunctie, ik heb de indruk dat je niet helemaal begrijpt wat een implantaat precies is.

en zoek is op het internet met de term tandheelkundig implantaat

E-Lise
Laatst gezien: 14 jaar 2 maanden geleden
door E-Lise do, 05/04/2006 - 19:34

Nee hoor ik weet precies wat het allemaal inhoudt, het gaat hier om mijn hele gebit . eerst zouden de tanden getrokken moeten worden dit moet helen en daarna worden schroeven in mijn kaakbot geschoefd waar de kunst tanden op gelijmt of gedraaid worden. In de tussentijd zou ik een prothese moeten dragen. Bij kronen word er ruimte gemaakt op de eigen tanden ( die toch al afbrokkelen) en daar wordt de kroon over geschoven gelijmt. Hier zit mijn zorg bij een slechte instelling van de diabetes is het alsof je de hele dag met ranja in je mond loopt, volgens mij en verbeter me maar als ik het fout heb komt het mondvocht ook bij/in de kronen dus is de kans dan erg groot dat het gedeelte tand dat er dan nog zit verder af gaat brokkelen.
Implantaten lijken mij daardoor duurzamer. Verder heb ik geen fotogeschiedenis van het verloop als ik van tevoren had geweten dat ik dat nodig had......
Ik heb trouwens al een kroon en die stond eerst op mijn tand vast maar die tand brokkelde verder af en nu staat hij op zo'n schroefje. Daardoor denk ik dat ze het beter gelijk goed kunnen doen dat is voor iedereen voordeliger

robinson
Laatst gezien: 5 jaar 6 maanden geleden
door robinson do, 05/04/2006 - 19:49

ook enig idee van de kosten?

E-Lise
door E-Lise do, 05/04/2006 - 21:46

Jawel, implantaten komen ongeveer op 15.000 euro en kronen zijn iets goedkoper maar die worden niet vergoed door mijn zorgverzekeraar implantaten wel. Mijn ervaring met die ene kroon is niet goed dus vandaar mijn dilemma. Ik begrijp wel dat het een hele ingreep zal worden ( ik heb ook factor5 leiden en moet hierdoor antistolling slikken). dus in de periode dat mijn tanden getrokken zouden worden zou ik moeten stoppen met marcoumar. Maar als ze dan 100mgr diflofenac zouden voorschrijven i.p.v standaard ibuprophen( wat het bloed juist laat stollen) is dat al een beetje zorg minder omdat diflofenac ook infecties tegengaat ( i.v.m diabetes) en het iets minder antistollende zusje van asperine( acetosal) is. Zoals u ziet heb ik erover nagedacht en als er iets is waar ik nog niet bij stil heb gestaan hoor ik dat heel graag Biggrin

robinson
door robinson do, 05/04/2006 - 22:01

Over hoeveel implantaten praten we hier, wat is de suprastructuur,
welk implantaatsysteem?
€15000 zou betekenen 2x een all-on-four met 2x een 10-delige brug.

E-Lise
door E-Lise vr, 05/05/2006 - 05:42

Het gaat hier over alle tanden en kiezen, alleen aan de onderste voortanden is nog nooit iets gedaan . derest is allemaal gevuld en de kiezen zelfs met grijze vullingen. Aan de bovenste 2 voortanden heb ik een behandeling gehad ( ik weet niet hoe die heet) maar ze hebben toen een stuk bot weg moeten halen om bij de zenuwen te kunnen ? die zijn dus grijs geworden :-? . De tandarts heeft een groffe schatting van de kosten gegeven en die zou tussen de 10.000 en 20.000 euro komen te liggen.
robinson.... heeft u nog meer familie die tandarts is ??

robinson
door robinson vr, 05/05/2006 - 12:47

Ja, broer zit in S.
-edit-

E-Lise
door E-Lise vr, 05/05/2006 - 13:59

Nee maar das toevallig, hij is niet mijn behandelend tandarts dus antwoord gerust verder. Wel grappig Smile

robinson
door robinson vr, 05/05/2006 - 17:29

Oh, da's jammer, want dat is toch echt de beste van het 4-tal.
P. of B. behandelt jou dus?

E-Lise
door E-Lise vr, 05/05/2006 - 19:22

Wie is het eigenwijste P. of B. ? dan is dat mijn behandelend tandarts rotflmao . Ik ken zijn voornaam niet ik ken zijn achternaam niet eens het enigste dat ik weet is dat het de nieuwste aanwinst in de praktijk is. Maar als je al mijn argumenten leest wat zou jij dan doen ? Ongeacht of de verzekering het vergoed of niet ? Kzal het niet tegen je gebruiken Blum 3

robinson
door robinson vr, 05/05/2006 - 19:46

Oh, da's R.
Wat ik zou doen?
Wat wij met alle uitgebreide implantaat patiënten doen.
Op de eerste plaats wordt zo'n patiënt altijd gezien op een gemeenschappelijk spreekuur(Implantoloog-prothetist-tandtechnieker).De vooronderzoeken( modellen, foto's etc, ) hebben dan plaatsgevonden, ook is er al overleg geweest tussen implantoloog en tandarts-prothetist.
Op dit gemeenschappelijk spreekuur worden dan de (on)mogelijkheden besproken rekende houdend met de wensen van de patiënt.

Pagina 1 van 3