zwarte streepjes op kauwvlak & gaatjes

Author:
dee2may
Posted:
di, 12/06/2005 - 22:40
Hallo!

Ik heb een paar maanden geleden mijn laatste halfjaarlijkse controle gehad, en ik heb voor het eerst gaatjes. Niet 1, nee 4! Ik heb een paar jaar terug een klein gaatje gehad (niet gezien tijdens controle, maar pas op een reguliere gebitsfoto...) en ik heb geen fijne herinnering aan het boren.

Ik weet nu dus dat ik vier gaatjes heb (allemaal aan de rechterkant van mn gebit), maar de tandarts zei dat het nog niet geboord hoeft te worden. Ik poets nu als een gek met een elektrische tandenborstel (om ook bij mn verstandskiezen te kunnen komen, die nu ook allemaal doorkomen..), maar ik ben bang dat de gaatjes groter worden zonder dat er iets aan gedaan wordt. Ik ben al van plan om een verdoving te vragen - dan maar een mietje. ;)

Een kies (zover ik kan zien) heeft zwarte streepjes op het kauwvlak, in de groefjes lijkt het wel - zijn dit de gaatjes waar mijn tandarts het over heeft? (boven kan ik het niet goed zien) Worden gaatjes snel groter, ook al poets je twee keer per dag een aantal minuten (en ik snoep wat meer dan gemiddeld....;))??

Ik ga liever eerder naar de tandarts om zeker te weten dat het uit de hand loopt - of is dit raar?

Groetjes,

Anouk
minique

Ik begrijp je zorgen wel, maar als de tandarts heeft gezegd dat boren nog niet nodig was, dan denk ik dat je daarop moet vertrouwen. Het kan zijn dat het beginnende gaatjes zijn, die misschien nog weer herstellen (remineraliseren). Gebruik de zoekfunctie van het forum ook maar eens met de term remineraliseren voor meer informatie hierover.

Voor wat betreft het snoepen: probeer vooral het aantal eetmomenten te beperken tot 6 op een dag (dit is inclusief je eten en drinken). Liever dus een hele zak snoep in 1x dan om het kwartier een snoepje. Als je hier meer over wilt weten: zoek op zuur, zuuraanval, eetmomenten, bijv.

Oh, en als je om verdoving vraagt ben je zeker geen mietje, maar zeer verstandig. Als je angstig bent is verdoving vaak de enige manier dat je nog enigszins rustig in de stoel kan liggen!

:smt006 Monique
wo, 12/07/2005 - 08:29 Permalink
dee2may

Bedankt voor je antwoord! Ik heb het allemaal opgezocht, maar ik heb toch nog 1 vraagje:

Ik heb, tot en met mijn 18e maar 1 gaatje gehad (die is geboord, etc.). Het jaar daarna (dus mijn laatste controle) had ik opeens 4 gaatjes. Kan dit iets te maken hebben met het feit dat je na je 18e geen fluorbehandeling meer krijgt? Want een vriendin van mij heeft precies hetzelfde gehad (ook een jaar na haar laatste fluorbehandeling meerdere gaatjes).

Ik heb nu al mijn kiezen (behalve die met gaatjes) laten sealen. Maar dit blijft natuurlijk ook niet eeuwig zitten. Kunnen gesealde kiezen ook gaatjes krijgen, ookal poets je twee keer per dag?

Liefs,

Anouk
wo, 12/07/2005 - 10:27 Permalink
Geke

Fluoride maakt je tanden wel wat sterker, maar in principe zit er in tandpasta ook genoeg fluoride. Het belangrijkste om gaatjes te voorkomen is dat je goed poetst en geen plaatsen vergeet. Ik weet niet waar je gaatjes precies zijn ontstaan, maar als dat tussen je tanden is, is het erg goed om te gaan flossen elke dag. Met poetsen krijg je de bacterien tussen je tanden niet weg, dus deze kunnen hier gaatjes veroorzaken. Vanaf ongeveer 15 jaar is het goed om te gaan flossen, daarvoor is het nog te moeilijk. Als je alsnog niet weet wat je beter moet doen, kun je dat het beste aan je tandarts vragen, misschien weet hij of zij waar bij jou het probleem ligt. Verder kunnen gesealde kiezen geen gaatjes krijgen als je goed poetst, wel is het zo dat als er een stukje van je sealant afbreekt, hier makkelijker bacterien blijven zitten en gaatjes kunnen veroorzaken, daarom controlleert je tandarts bij de controle je sealants.

Maak je niet teveel zorgen en houdt je gebit goed schoon, dan komt het volgens mij wel goed.

:smt006 Geke
wo, 12/07/2005 - 11:06 Permalink
mazda323f

Ik heb ongeveer zelfde als jou nu, ook beginnende gaatjes gezien per foto. Alleen ik heb zwart streepje niet op me kauwvlak maar aan de zijkant van de kies.
wo, 12/07/2005 - 17:34 Permalink
dee2may

Mijn tandarts heeft gaatjes gezien, zonder een foto te maken. Een paar jaar terug, toen ik mijn eerste gaatje had werd het pas gezien op een foto.

Ik blijf nu maar gewoon goed poetsen, maar toch..... straks gaat het mis ofzo..
wo, 12/07/2005 - 18:14 Permalink