nieuw kunstgebit

Author:
alscho28
Posted:
zo, 12/04/2005 - 00:02
Iemand in mn omgeving is een nieuw kunstgebit nodig en al meerdere jaren niet naar de tandarts geweest. Deze heeft verder een tandloze kaak, dus een kwestie van happen en de tandtechnicus kan lekker gaan knutselen.
Hoe gaat dat verzekeringstechnisch in zn werk. Moet je dan ook gesaneerd zijn? Degene is verzekekerd bij Groene Land Achmea.

Kan iemand mij daar meer duidelijkheid over geven?

gr Alfred :smt006
Geke

Meestal geldt er voor een prothese ook niet echt een halfjaarlijkse controle. Bij ons bij acta (academisch centrum tandheelkunde amsterdam) wordt bij een patient met een kunstgebit een keer in de 3 jaar controle gedaan. Bij de meeste tandartsen schiet dit er echter vaak bij in. Het is dus goed om gewoon naar de tandarts te gaan. Van saneren is niet echt sprake, want er zijn geen tanden en kiezen meer om te vullen etc. Voor een nieuw kunstgebit wordt bij veel ziekenfondsen ongeveer 75% vergoed, soms als je aanvullend verzekerd bent nog iets meer. Het ligt er vaak wel aan of er echt een indicatie is, of als de vorige prothese een tijd geleden gemaakt is. Als de vorige prothese meteen geplaatst is na het trekken van tanden en kiezen, is deze tijd wat korter en mag je eerder weer een nieuwe laten maken. Het is dus belangrijk om bij je tandarts langs te gaan en als je deze nog niet hebt, een te vinden. Hij of zij kan je vaak meer vertellen over de kosten en eventuele verrichtingcodes zou je zelf na kunnen vragen bij je verzekering (je tandarts kan ze voor je op papier zetten in een informed consent).

Heel veel succes en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is bij je kennis.

:smt006 Geke
zo, 12/04/2005 - 10:41 Permalink
alscho28

De reden voor een kunstgebit is dat de vorige gebroken is. Degene geeft aan het niet te willen aan te laten meten omdat een tandarts haar ooit gezegd heeft dat zij de kosten niet compleet vergoed krijgt. Waar deze de informatie weghaalt weet ik ook niet. Ik ben er niet bij geweest.

Het zou mooi zijn dat deze kosten voor 75% vergoed wordt, want dit lijkt ook niets. Maar deze info zal ik dus bij het ziekenfonds weg moeten halen?

Bedankt voor de snelle reaktie.
ma, 12/05/2005 - 07:54 Permalink
vV

ehm... Iedereen krijgt altijd van de verzekering polisvoorwaarden. Daarnaast zijn de vergoedingen voor de diverse verzekeringen altijd in ieder geval bij de verzekering zelf op te vragen. Vergoeding van een VP is verzekeringstechnisch niet altijd even simpel, mn het nu nog bestaande onderscheid tussen ziekenfonds en particulier is hierin essentieel. Tandartsen zijn geen verzekeringsdeskundigen...Wellicht stond uw kennis bij de tandarts (per abuis) als particulier patient ingeschreven?
ma, 12/05/2005 - 08:30 Permalink
alscho28

nee is ziekenfonds verzekerd.

en ja ik weet dat het niet bij het happen blijft. Ben dit jaar een aantal dagen in een tandtechnisch laboratorium geweest en gezien hoe dat precies gaat. Ik heb zelfs een opbeetplaat gemaakt die weer teruggestuurd werd naar de tandarts om de hoogte te bepalen voor het kunstgebit. Lastig hoor met die was. Als het te heet wordt, drupt het bij je vingers langs. Maar het is leuk om die processen te zien.

gr
Alfred :smt006
ma, 12/05/2005 - 11:11 Permalink
vV

ja zfds verzekerd, maar weet de tandarts dat ook??

maakt voor in het nieuwe jaar trouwens niet meer uit, voor iedereen is de prothese 75% gedekt in de basisverzekering, de rest valt eventueel onder een aanvullende verzekering.

Of je hier een rekening voor krijgt en voor welk deel hangt ervan af of en wat voor soort overeenkomst de tandarts heeft met de betreffende verzekering.
ma, 12/05/2005 - 11:40 Permalink
alscho28

bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden. we moeten hiervoor bij de verzekering zijn. ik zal het doorgeven


gr
alfred
ma, 12/05/2005 - 13:25 Permalink