drukpijn na wortelkanaalbehandeling

Author:
darling
Posted:
wo, 01/28/2004 - 09:22
Een aantal weken terug heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad aan de achterste kies in de onderkaak. Ik heb toen anderhalve week een noodvulling in de kies gehad en bijna geen pijn. Nu is de wortekanaalbehandeling vorige week afgemaakt en nu na 7 dagen heb ik nog steeds zo veel pijn, niet met warm en koud meer maar DRUKPIJN, kan er niks meer eten en dichtbijten doet ook zeer. Is dit normaal dat het zo lang duurt of is dit een teken dat het niet goed is. Wie heeft ervaring?
luna

heb zelf ook wel wortelkanaal behandelingen gekregen,en lijkt mij dat er iets niet klopt nee...

1. hebben ze de goeie kies wel behandeld?
(hebben ze bij mij een keer gedaan en helpt enorm...)
2. het kan zijn dat er bacterien bij zijn gekomen en heb je er een ontsteking bij...
3. de wortelpunt is ontstoken en kunnen ze niet via de kies behandelen,gaat via kaakchirurg.

ik zou ff bellen en het uitleggen..
of vragen om een foto,daar kunnen ze op zien of er een ontsteking zit

suc6!!
wo, 01/28/2004 - 13:56 Permalink
de digitale tandarts

Daar is mogelijk wel een verklaring voor:

De wortelkanalen zijn nog even op lengte gevijld en ook opgevuld en bij het vullen worden cement en stifjes in het kanaal geplaatst.

Hierdoor komt het wel vaker voor dat bij de behandeling een vijltje en/of een klein beetje cement voorbij de wortelpunt komt en dus in het gebied rond het einde van de wortel.

Dit gebied raakt dan tijdelijk wat geirriteerd en als elke keer op de kies gedrukt wordt (kauwen!) dan zal de wortel wat naar beneden in dat gebied gedrukt worden, wat een pijnprikkel zal geven.

Na verloop van tijd (weken) herstelt dit zich en wordt de kies klachtenvrij.

Met vriendelijke groet.
wo, 01/28/2004 - 16:03 Permalink
crucio

Hallo allemaal

Ik wil ff iets aanvullen op het bericht van de digitale tandarts. Het kan toch ook zijn dat dan een vulling te hoog is of niet????? Althans dat heb ik nu in mijn stage vaak genoeg gezien. En daardoor kan je ook druk pijn krijgen. Tuurlijk is napijn normaal maar zou er niet te lang mee blijven lopen.

Groetjes
cruc
wo, 01/28/2004 - 20:04 Permalink
de digitale tandarts

Tuurlijk kan de vulling te hoog zijn, maar ik ging er vanuit dat de tandarts dat wel goed gedaan zou hebben.

Over het algemeen helpt slijpen aan zo'n kies vaak wel iets, ook al is de vulling niet te hoog. Doordat de ingeslepen kies minder contact maakt wordt deze minder ingedrukt/belast en zal wat minder pijn geven...maar dan is de vulling dus niet te hoog en het is de vraag of dit op de langere termijn wel de optimale oplossing is wanneer de napijn tijdelijk is.

Met vriendelijke groet.
wo, 01/28/2004 - 22:13 Permalink
Cid

Kan zo'n irritatie ook niet een gevolg zijn van afvalstoffen die afstervend weefsel (de tubuli) produceert en via de wortelpunt de kaak intreedt? Had begrepen dat normaal gesproken de wortelpunt een barrière hiervoor vormt, maar als men die passeert met de stiften... Toch geen goede en normale zaak?
do, 01/29/2004 - 01:49 Permalink
darling

De tandarts heeft wel gekeken of de vulling niet te hoog is en dat is volgens mij ook niet het geval. Het valt me wel op dat het de pijn wel door mijn hele kaak heen trekt en soms zelfs nog te voelen is in de bovenkaak. Ik zou trouwens zeggen dat de pijn al wel iets afneemt. Alleen 's nachts voelt de kies en kaak wel heel erg zwaar en voel ik mijn hartslag in de kies heeft dit te maken, dat je dan ligt en er een bepaalde druk op komt?
do, 01/29/2004 - 08:31 Permalink
bangerik

Goh, het zou mijn verhaal kunnen zijn hier, ik heb precies hetzelfde, ook dat het soms ook boven voelbaar is, en idd geen warm koud zeer, alleen drukpijn. Mijn kies is afgelopen maandag gedaan, maar bij mij zei de tandarts dat ie me geen garantie kon geven dat het goed bleef. Afwachten zei ie. Ik heb vreemde wortels blijkbaar. Op de foto zien ze er zo en zo uit en toen ie ging veilen heel anders... Ik begon me al zorgen te maken, maar ik geloof dat ik even afwachten moet??
Het geeft geen kloppend gevoel ofzo, ook niet bij bukken, wat normaal wel het geval is bij ontstoken kies.....
vr, 01/30/2004 - 13:23 Permalink
darling

Hoi bangerik, Wat toevallig dat jij hetzelfde probleem hebt. Maar ik heb goed nieuws!! Vandaag is de eerste dag in anderhalve week tijd dat ik nog GEEN pijnstiller heb genomen!!. Dus er is nog hoop. Maar ik had inderdaad net als jouw geen kloppende pijn bij bukken ofzo raar he.
Maar ik hoop dat ik je hiermee een beetje hoop heb gegeven. Ik weet dat als je zo veel pijn hebt, bijna niet kunt geloven dat het nog goed komt maar blijf hoop houden!. Ik wens je heel veel sterkte en ik hoor graag van je hoe het over een paar dagen met je gaat.

Groetjes darling
vr, 01/30/2004 - 16:25 Permalink
deesjie

hey ik heb dat dus ook gehad.....en de tandarts zei tegen mij dat die druk kwam doordat er pusvorming onder de kies zat, de kies was dus gaan ontsteken...en daarom had ik er ook vaak snachts last van, of eigenlijk dus als je ligt, dan trekt al het bloed richting je hoofd en wordt de druk groter, ik heb toen antibiotica gekregen en toen is het weggegaan......
heb nu ook weer iets aan mijn kies, maar dit is anders als die drukpijn, echt een zeuwpijn, terwijl er een zenuwbehandeling is uitgevoerd en de kies later zelfs getrokken is....dus als iemand een idee heeft waar die pijn van kan komen???????
ma, 02/02/2004 - 22:16 Permalink
deesjie

ja volgens mij was het wel een ontsteking aan de wortelpunt..er was ook al wat bot weg of zo iets zij de tandarts en de kies kon bijna niet verdoofd worden tijdens het trekken, echt veeeel spuiten gehad en toen voelde ik het nog, was dus echt erg ontstoken, maar heb dus nog steeds last, nu 2 maanden geleden. De kies moest ook getrokken worden omdat de tandarts de kanaalbehandeling niet kon afmaken, hij kon er niet bij of zo.....misschien is er iets achtergebleven dan of zo?? weet het niet..napijn kan het nu niet meer zijn neem ik aan na 2 maanden..........
di, 02/03/2004 - 14:40 Permalink
Bliepmiep

Vraagje;

Bij mij is de WKB 2,5 week terug en heb nu pas echt last van die drukpijn. Kan dat echt kloppen dat zo laat die pijn begint of moet ik hollen naar de tandarts?
za, 05/01/2004 - 19:04 Permalink
joek

Bij mij is de wkb al vier weken geleden, nog steeds is de kies gevoelig als ik er aan komt. Eten gaat al iets beter, maar nu, dus na vier weken, krijg ik weer meer pijn, o.a. in mijn kaak. Kan dit nog door de wegtrekkende ontsteking komen?
za, 05/01/2004 - 19:27 Permalink
Bliepmiep

Napijn schijnt erbij te horen in sommige gevallen, kan ook een tijd duren.
Het vreemde is, dat ik nu pas last krijg van de drukpijn die velen direct na de behandeling hebben.
Ik ga zaterdag op vakantie (huwelijksreis) en wil graag wel lekker kunnen eten op vakantie.
za, 05/01/2004 - 21:36 Permalink
joek

Gefeliciteerd!!!
Ik hoop dat je toch een beetje kunt eten, misschien aan de andere kant. Het hoort er wel bij, hoor, dus maak je maar niet te druk.
Veel plezier.
Groetjes,
joke
za, 05/01/2004 - 22:41 Permalink
Keesio

Drie uur geleden een WKB gehad met verdoving. Heb nu een partij napijn, niet normaal !! Verschrikkelijk ! Hopelijk zakt het de komende uren, want dit is niet best zo....
Bij mij zijn de wortelkanalen van een kies rechtsboven gevijld, waarna desinfectiemiddel en noodvulling. Volgende week terug voor afwerking.
Is het normaal dat er geen foto is gemaakt ? Of kan een tandarts zo zeker van zijn zaak (werk) zijn, dat hij een foto niet nodig vindt ??
ma, 07/11/2005 - 14:13 Permalink