Van kwaad tot erger

Author:
ArrowGirl
Posted:
ma, 05/19/2003 - 11:58
Ik weet dat ik een afspraak moet maken want er moet wat aan gedaan worden,maar ik durf nog steeds niet te bellen.
Altijd al die angst gehad,maar me er altijd overheen kunnen zetten en netjes ieder half jaar naar de tandarts geweest.
Tot een jaartje of 6 geleden,na een aantal bezoekjes aan de parodontoloog en de mondhygiëniste.Ik kwam na ieder bezoek thuis met bloedend tandvlees,en had verschrikkelijk veel pijn. Tja,je raad het natuurlijk al,mij niet meer gezien bij die praktijk. Mede door de pijn en hoeveel het me kostte. € 1000,- armer en ik schoot er nog niks mee op.
2 jaar geleden voor het laatst naar de tandarts geweest toen er een kroon afbrak en daarna een volgende afspraak vergeten en ik durf dus absoluut niet te bellen. Maar nu is er geen ontkomen meer aan. Inmiddels weer een kroon armer en hetgene wat er nog in mijn mond staat verdiend echt geen schoonheidsprijs.
Net zoals mijn tandvlees,overwegend blauw i.p.v. de kleur die het normaal gesproken zou moeten zijn. Ze weten dat er een bacterie zit,maar ze (parodontoloog) kwamen er niet achter wat voor bacterie.
En nu wil ik eindelijk dat het over is,ik wil weer kunnen praten en lachen zonder me te hoeven schamen voor mijn slechte tanden en tandvlees.
Voor mezelf heb ik al besloten dat ik een kunstgebit wil,maar doet iedere tandarts dat gewoon als je er om vraagt.
Wie heeft er een soortgelijke ervaring en kan me iets verder helpen om eindelijk die stap te zetten en een afspraak te maken...

Groetjes van een "angsthaasje"
Lieneke

Ik weet niet of elke tandarts meteen alles trekt als je daarom vraagt. Ik bedoel: als het er eigenlijk nog best goed uitziet dan zou een tandarts gek zijn om het toch te trekken. Maar aan jouw verhaal te horen, zal misschien het trekken nog niet eens zo'n slechte oplossing zijn. Als je namelijk echt last hebt van een agressieve bacterie in je tandvlees en er is al 6 jaar niks meer aangedaan, dan zullen je tanden niet meer al te stabiel zitten; ze zullen wat los staan. Die blauwe kleur duidt ook op behoorlijk wat tandsteen en ontsteking.
Dus..ik denk dat de tandarts er mee eens zal zijn met het trekken. Dit kan ik natuurlijk zo op deze afstand verder niet beoordelen.

Let wel: het krijgen van een volledige prothese is erg veel werk: niet alle tanden kunnen in een keer worden getrokken. Dit zal denk ik in een keer of 4 minimaal moeten. (je kan nou eenmaal niet de hele mond in een keer verdoven)
Daarna moet er een hoop gepast en gemeten worden voordat je eindelijk je prothese krijgt.
Maar dan ben je er nog niet vanaf: ook mensen met een volledige prothese moeten hun kaken en prothese goed poetsen. Ook moet er gewoon naar de controle's gegaan worden. Er kunnen ook klachten optreden bij het dragen van een prothese: bijvoorbeeld als de prothese te strak zit.
MAar het is nu als eerste belangrijk dat je naar de tandarts gaat. Leg aan de telefoon uit wat je situatie is. Het is verstandig om eerst eens een gesprek met je tandarts aan te knopen over wat je precies eng vindt bij een behandeling. Dan kan je het een en ander afspreken met je tandarts wat er wel en niet wordt gedaan.
Daarna kan de tandarts eens een keer gaan onderzoeken wat er precies aan de hand is; kijken of een prothese nodig/ een optie is. Het behandelplan zal dan met jou besproken worden; meestal zijn er een paar plannen waaruit jij zelf kan kiezen.

Heel veel sterkte en ff 'doorbijten'.

groetjes
Braces
ma, 05/19/2003 - 12:22 Permalink
Trixie

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar mijn oom was ook ontzettend ang en mankeerde constant wat, hij heeft zijn tandartsgevraagd om de hele boel te trekken ( hij was toen 26 jaar! ) en zijn tandarts heeft daarmee ingestemd. Hij heeft het in het ziekenhuis laten doen in 2 keer. eerst onder daarna boven en nu heeft ie dus een kunstgebit... Maar ja of elke tandarts ermee instemd weet ik niet. Mijn tandarts is koppig en wil niet zomaar tanden trekken en zeker niet als ze nog gezond zijn!
ma, 05/19/2003 - 12:45 Permalink
janny1970

Hoi,

Bij mij is alles in 1 keer getrokken en direct het gebit geplaatst onder narcose.
Was wel in een prive kliniek dus kosten voor eigen rekening maar de rekening valt wel mee goedkoper dan een gewone tandarts.
Afspraak gemaakt voor 1e consult en 14 dagen later kon ik komen toen gelijk gips happen en weer 14 dagen later was het gebit klaar en toen is alles verwijderd.
hoop dat je hier wat mee kunt als er nog vragen zijn merk ik het wel.

Groetjes. janny
ma, 05/19/2003 - 12:56 Permalink
Lieneke

Zo zeg dat hebben ze dan snel gedaan!
Maar als je onder narcose behandeld wil worden, zal je eerst naar je eigen tandarts moeten om doorgestuurd te worden.
ma, 05/19/2003 - 13:03 Permalink
ArrowGirl

Mijn gebit is dus echt in een belabberde conditie,en ik geloof nooit dat mijn tanden helemaal gezond zijn.
En aangezien mijn tandvlees er dus ook zo erg uitziet,en mijn tandvlees steeds verder terugtrekt,word er er dus niet mooier op.

Ik weet dat als ik eindelijk die eerste afspraak heb gemaakt en mijn tandarts is het met me eens en wil ze trekken,het niet in 1 keer gebeurd zal zijn. Het enige wat ik nu weet is dat ik "gewoon" die stap moet zetten om te bellen (en dat is dus al een enorm probleem voor me,zelfs dat durf ik niet).
Maar het zal er toch eens van moeten komen, en ik ben nu dus moed aan het verzamelen om die stap te zetten.

Even een vraagje voor Trixie,is het bij je oom onder algehele narcose gebeurd en hoe zat het met de kosten? En waar heeft hij het laten doen (welke plaats?)

En ook nog even een vraagje voor janny. Wanneer heb jij het laten doen,waar ergens,hoe duur was het ongeveer,en hoe is het allemaal in zijn werk gegaan? Ben je eerst naar je eigen tandarts geweest en heeft die je doorgestuurd? Heb geen idee hoe het allemaal in zijn werk gaat,en die narcose klinkt toch wel héééél erg aantrekkelijk :smile:
Phew,toch iets meer dan en vraagje,maar dit schoot me nu zo even te binnen.

Oh ja,ik ben moedertje van 30 lentes jong :wink:
[ Dit Bericht is bewerkt door: ArrowGirl op 2003-05-19 14:01 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: ArrowGirl op 2003-05-19 14:43 ]
ma, 05/19/2003 - 13:56 Permalink
Caro

ik weet dat ze het in "atlas"doen, is een privekliniek in amsterdam, ze trekken alles onder narcose en je wordt met gebit in wakker, je moet van te voren komen uitkiezen, en ook happen etc, de prijzen varieren uiteraard bij de wens van je gebit, meestal volgt zoals ik hoorde na 6 weken de nacontrole, ..ik had t er eens met een gewone tandarts over en die raadde het af, ik ken mensne di ehet wel gedaan hebben, en die zijn er blij mee.

atlas staat gewoon in de gouden gids, en je kan altijd een brochure aanvragen.

maar ja, een gebit is ook niet alles uiteraard, maar als er geen andere oplossing is, ik dacht ..zo,n 5jaar geleden dat je voor zo,n 1500 guldens...( geen euro,s maar guldens!!!) de goedkoopste gebit had, incl trekken en narcose..maar goed, dat is weer 5 jaar geleden.

khad een vraag, je schrijft dat je een bacterie hebt, maar ze weten niet wat, kunne ze dat niet op kweek laten zetten, en uitzoeken wat het precies is?waardoor ze je goede medicijnen kunnen geven?

Groetjes Caro
ma, 05/19/2003 - 18:07 Permalink
janny1970

Hoi,

Voor Braces, als je naar een prive kliniek gaat doe je dit al omdat je het niet met je eigen tandarts eens bent dus dat gaat buiten hem om en je bent van niemand een verwijsbrief nodig.

Voor Caro: Het klopt dat atlas hetzelfde doet en natuurlijk is een gewone tandarts er tegen(zeggen ze) ze zijn dan toch weer een patient kwijt, want mensen met een goed gebit gaan niet naar atlas, die in rotterdam krijgt zelf patienten doorgestuurd via tandartsen in de buurt omdat ze goed met angstpatienten zijn.

Voor Arrowgirl: ik was 31 toen ik het heb laten doen ben nu 32 dus ook nog een broekie wat dat betreft, En waarom ik het heb laten doen door andere ziektes die ik heb krijg ik veel medicijnen en daar door waren mijn tanden erg slecht geworden lag gemiddeld 3x per week bij de tandarts in de stoel en nooit ging is iets goed, ik was dit zat ben trouwens ook geen melkkoe, en ben toen naar dezelfde arts gegaan waar mijn zus en zwager al waren geweest ze zitten in rotterdam, die kun je gewoon zelf bellen.
Als je er de 1e komt kijken ze in je mond en maken ze een foto van heel je gebit en kaken aan de hand daarvan geven ze jou advies als ze bv vinden dat je beter je onder gebit kunt laten staan dan is het aan jou wat je daarmee doet maar dat zeggen ze niet voor niks, daar kijken ze gewoon of ze er dan samen met jou uit kunnen komen. De kosten voor de narcose en het trekken van wat eruit moet is 275,= euro en het goedkoopste gebit begint bij 400,= euro en loopt door tot een kleine 1200,= euro, ik was nog geen 1000,= euro kwijt alles bij elkaar en een groot voordeel bij hun is dat je er altijd snel terecht kunt.
Ik heb zoiets van wil je snel en voor een normaal bedrag van je gebit af en kom je zo niet verder via je eigen tandarts e.d dan is amsterdam of rotterdam en de van dort kliniek een uitkomst.
Heb je nog meer vragen mail ze maar.
janny1970@hotmail.com

groetjes, Janny





[ Dit Bericht is bewerkt door: janny1970 op 2003-05-19 20:26 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: janny1970 op 2003-05-19 20:27 ]
ma, 05/19/2003 - 20:09 Permalink
de digitale tandarts

Ik begrijp dat iedereen baas is in eigen mond en het recht heeft om een arts te zoeken die de verlangde behandeling uitvoert.

Aan de andere kant heeft de arts ook de verantwoordelijkheid om geen behandelingen uit te voeren die onverstandig zijn of in de toekomst de patient voor problemen zal stellen.

Wat betreft de totaal extractie en het (immediaat) kunstgebit is het zeer moeilijk om daar iets over te zeggen.

Ik wil toch even dit eerder door mij gegeven antwoord bij deze discussie betrekken:

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=189&forum=4

Sterkte.



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-05-19 20:18 ]
ma, 05/19/2003 - 20:17 Permalink
miranda

Hoi Arrowgirl,

Ook ik was het na 26 gaatjes in 4 jaar tijd zat en wilde een gebitje.Je gewone tandarts doet dit nooit, want gewone tandartsen redeneren altijd maar dat er gered moet worden wat te redden valt, zonder rekening te houden met wat de patient eigenlijk wil. Dit heeft er toe geleid dat ik naar Kerkrade ben gegaan. Hier zit een praktijk, die veel weg heeft van een privekliniek, maar eigenlijk een angstkliniek is.
Hier wordt in feite gedaan wat jij wil, en hoe jij het wil. Je kunt je hier ook laten behandelen onder narcose.
Kijk eens op de site http://www.angstvoortandarts.nl
Hier kun je alles op vinden.
Mijn eerste afspraak had ik op 23 april, voor de intake van de narcose en ik kon ook al meteen gips happen voor de prothese. Die prothese is al klaar, maar i.v.m. wachtlijsten kan ik op 25 juni a.s. terecht voor de behandeling.
Ik moet om 11.15 uur aanwezig zijn, nuchter en met pijnstillers op. Dan krijg ik het infuus voor de narcose. Dit is niet een narcose als bij de chirurg, maar een slaapmiddel, waardoor je in staat bent om b.v. gewoon te slikken.(wat bij narcose niet kan) Bij een echte narcose moetje ook geintubeerd worden (een buis in je keel voor je ademhaling) en dit kan nu natuurlijk niet, omdat ze in mijn mond moeten zijn.
Vervolgens, als ik "slaap", krijg ik nog wat spuiten in mijn mond. Het slaapmiddel is niet zo heel sterk, dus bij een goede pijnprikkel zou ik wakker worden. Daarom verdoven ze ook nog plaatselijk.
Dan wordt alles getrokken en wordt de prothese meteen geplaatst.
En, als het bij mij net zo gaat ans bij janny1970, dan zit ik 2 uurtjes later weer te eten!
Ik hoef alleen de narcose en een eigen bijdrage voor de prothese te betalen. De narcose kost €230, en die wordt niet vergoed. De eigen bijdrage is voor mij ongeveer €60, en dat is alles. De extracties en het hechten zijn doodnormale tandartshandelingen, en worden dus gewoon vergoed.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
di, 05/20/2003 - 00:59 Permalink
ArrowGirl

Hoi,

Ben ik weer ff met 'n reactie (bedankt voor alle reacties van jullie trouwens!)
Een hoop reacties waar ik wat aan heb en wat me weer wat hoop heeft gegeven.

Even voor Caro,ze hebben het al tot 2 keer toe op kweek gezet en nog waren ze er niet uit. En die parodontoloog was niet 1 van de vriendelijkste mensen. Het deed echt ongelofelijk veel pijn als hij met mijn tandvlees bezig was. En het enige wat hij zei was dat ik me niet zo aan moest stellen,want dat was allemaal flauwekul en volgens hem kon dat gewoon niet.
Maar ja,al met al waren ze er nog steeds niet uit wat voor bacterie het nu was (en nog steeds is). En op dat moment had ik het gewoon echt helemaal gehad en heb de volgende afspraak die ik had afgezegd.

En na een moeilijke periode wil ik nu weer verder met mijn leven en het "enige" wat ik daarvoor hoef te doen is eindelijk die stap zetten om er voor te zorgen dat ik weer kan praten en lachen zonder me te hoeven schamen en zo ellendig te voelen. Het laatste waar ik nu zin in heb is een eindeloze discussie met mijn tandarts en een langslepende periode om alles op te knappen (en het financiële aspect speelt daarbij ook een rol).
En wat is nou eigenlijk het verschil tussen al mijn tanden vol vullingen,kronen en wat voor mogelijkheden er nog meer zijn om het te repareren of een kunstgebit?¿?¿

Janny,heel erg bedankt voor je reactie en als ik nog vragen heb (als ik straks eenmaal zover ben en een afspraak heb gemaakt) dan mail ik je zeker.

En Miranda,na het lezen van jouw reactie gekeken op de site van angstvoortandarts,en ik weet nu in elk geval dat er altijd een oplossing is in het geval dat mijn tandarts het niet wil doen.
Maar na het lezen van jouw verhaal begin ik te twijfelen of ik niet gewoon gelijk een afspraak moet maken in Kerkrade (veel suc6 trouwens als je 25 juni eindelijk krijgt wat je wilt!) Na vele behandelingen bij mijn eigen tandarts (en die parodontoloog) waar ik altijd ontzettend veel pijn had,is dit iets waar ik voor mijn gevoel meer mee kan.
Maar misschien dat ik toch eerst maar eens naar mijn eigen tandarts ga om te zien wat zij er van denkt.

Nu eerst "even" moed verzamelen om te bellen...

Groetjes ArrowGirl
di, 05/20/2003 - 09:57 Permalink
Trixie

Mijn oom heeft het gewoon onder plaatselijke verdoving laten doen in het Rijnlands ziekenhuis in Leiderdorp. Kosten voor het gebit zijn voor 75% vergoedt ( hoe duur het was weet ik niet meer ). Hij heeft er weinig last van gehad, alleen eten is een beetje lastig in het begin
di, 05/20/2003 - 10:54 Permalink
Caro


Op 2003-05-19 20:17, schreef de digitale tandarts:
Ik begrijp dat iedereen baas is in eigen mond en het recht heeft om een arts te zoeken die de verlangde behandeling uitvoert.

Aan de andere kant heeft de arts ook de verantwoordelijkheid om geen behandelingen uit te voeren die onverstandig zijn of in de toekomst de patient voor problemen zal stellen.

Wat betreft de totaal extractie en het (immediaat) kunstgebit is het zeer moeilijk om daar iets over te zeggen.

Ik wil toch even dit eerder door mij gegeven antwoord bij deze discussie betrekken:

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=189&forum=4

Sterkte.



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-05-19 20:18 ]


Aan de tandarts,

als ik t me goed herinner zei de desbetreffende tandarts over t plaatsen van een kunstgebit in 1keer t volgende..

ik begrijp dat sommige mensen dit als een ultieme oplossing zien, maar wij doen het plaatsen van een gebit in een tijdsfase om de volgende reden, namelijk dat t tandvlees voldoende hersteld, vandaar t trekken in fases, en als je alles in een keer doet, heb je meer kans op infecties/ontstekingen etc, daar komt bij dat narcose ook al een risico op zich is, en er zijn gevallen bekend dat mensen overlijden, niet door het trekken uiteraard, maar door de narcose.
normaal pakt men eesrst de zijkanten, en als laatste de voorkant, en dan kan het gebit geplaatst worden.

ik weet ook dat mesnen erg bang zijn ze denken , ff slapen en wakker worden en klaar, maar ook dan is er napijn, de een uiteraard meer dan de ander, en net zoals bij een gewone tandarts vinden er bij sommige mensen infecties en ontstekingen plaats na het trekken, maar normaal trekt dus de tandarts in fases ...zo beargumenteerde hij het hoor.
di, 05/20/2003 - 14:50 Permalink
Caro

trouwens,..ff een ps...

ik zit zo es dat regeerakkoord te bekijken, uh ik ben blij dat ik dus morgen moet, en als ik t zo es hoor, dan maak ik er gelijk maar een afspraak achteraan, voor t plaatsen van de afgebroken vulling in kies, want anders wordt t weer een dure buisniss,,

en betaal je je scheel, ..
men wil die tandarts per juli dit jaar uit pakket halen..
di, 05/20/2003 - 14:53 Permalink
ArrowGirl

Nou,ik weet inmiddels dat ik met mijn wensen niet naar mijn eigen tandarts hoef te gaan.
Mijn zus heeft dezelfde en haar gebit is in de loop der jaren op een aardige fietsenstalling gaan lijken (als de fietsen nog blijven staan,want er in tussen alle tanden geloof ik plaats voor een extra tand :grin: ). En op haar vraag of er wat aan gedaan kon worden was het enige wat ze te horen kreeg dat ze naar de parodontoloog en de mondhygieniste kon. Na mijn ervaringen daarmee ziet ze dat dus absoluut niet zitten.
Maar verder kreeg ze dus geen andere mogelijkheden te horen.
Dus ik ga niet verder zoeken en hoop dat ik in Kerkrade krijg wat ik wil.
Maar ja,dan zal ik toch eerst moeten bellen voor een afspraak. En de gedachte daaraan alleen al zorgt ervoor dat het angstzweet me uitbreekt en dat ik het liefst mezelf verborgen zou houden voor de buitenwereld.
Het moet er eens van komen,maar de kans is groot dat het toch nog wel even zal duren.
Voorlopig blijf ik gewoon even de verhalen van lotgenoten lezen en wie weet zet ik (hopelijk)heel snel de stap.

Groetjes & een prettige zondag!
zo, 05/25/2003 - 11:06 Permalink
Guusje

Hai arrowgirl,

Ik durfde ook niet te bellen en heb hier ook maanden rondgekeken op het forum en heb uiteindelijk mijn vriend de tandarts voor me laten bellen. Als ik het kan, kan jij het ook!!

Heb jij niet iemand die voor jou kan bellen?
Doen......

Succes Guusje
zo, 05/25/2003 - 15:02 Permalink
Ank

ik was ook erg bang om naar kerkrade te bellen, met zweet handen heb ik op een gegeven moment gebeld en die mevrouw die ik aan de telefoon kreeg was heel erg aardig. op het moment dat ik de telefoon weer neerlegde nadat de afspraak was gemaakt kwam er een hele rust over me heen. en ik was heel erg trots op mezelf dat ik had gebeld. bij de eerste afspraak maken ze foto's en kijken ze je gebit na zonder die haakjes en als jij dat wilt zonder handen te gebruiken, en krijg je te horen hoe het allemaal gaat met de narcose. verder doen ze helemaal niks. ze zijn heel erg vriendelijk. en als je in de stoel ligt kun je tv kijken (een goede afleider). ze doen echt niks als jij dat niet wilt. ze leggen je precies uit wat ze gaan doen als je terugkomt voor de behandeling. op elke vraag geven ze antwoord.
ik zou bellen als ik jou was. ze zijn echt heel vriendelijk en behandelen je met respect.
ma, 05/26/2003 - 08:57 Permalink
ArrowGirl

Of ze nu vriendelijk zijn of niet,de angst om te bellen is zo erg dat dat niet eens uitmaakt. Nou ja,het scheelt natuurlijk al de helft als ze vriendelijk zijn en luisteren naar wat je wilt.
Ik ben gewoon zowiezo al geen held wat bellen betreft,en de tandarts is gewoon nog een graadje erger.
Nooit gehad,maar dat is dus iets van de laatste jaren (door persoonlijke problemen). In veel gevallen komt het er uiteindelijk op neer dat mijn man weer eens voor me moet bellen.
Over mijn "gebitprobleem" al vele gesprekken met hem gehad en hij blijft maar zeggen dat ik er voor hem niets aan hoef te doen.
Maar sinds kort begrijpt ie toch wel dat dit echt iets is wat ik voor mezelf wil doen (voor de rest is het echt een schat,maar bij zulke dingen kan ik hem weleens achter het behang plakken... hebben we niet dus dat is weer een geluk voor hem... hahaha).
Maar we hebben dus afgesproken dat ik zelf moet proberen te bellen en als me dat echt niet lukt zal hij het doen.
Maar voorlopig wil ik het toch eerst nog even aankijken of ik het echt niet zelf kan en me "gewoon" over die angst heen kan zetten en eindelijk een afpsraak maak.
Ik kijk het dus gewoon nog even aan en hopelijk heb ik snel genoeg moed om te bellen voor die eerste afspraak,dus... to be continued!

Groetjes!
ma, 05/26/2003 - 11:44 Permalink
Ank

misschien lukt het bellen wel als je man naast je zit? of je kan proberen om te bellen en als de telefoon overgaat leg je weer neer? of kerkrade toch op laten nemen en dan zeggen sorry, verkeerd verbonden. of je laat het nummer draaien door je man en als de telefoon overgaat neem jij de hoorn over? ik weet dat ik makkelijk praten heb omdat ik al alles achter de rug heb.
ik weet ook wat het is om niet te durven bellen of zelfs de telefoon op te nemen. dat probleem heb ik jaren geleden ook gehad. daar ben ik nu gelukkig vanaf.
je kan ook eerst een mailtje sturen naar kerkrade en daarin uitleggen dat je doodsbang bent om te bellen voor een afspraak (dus uitleggen) en dan kijken hoe ze daarop reageren.
ik hoop dat je snel de moed verzameld hebt om te bellen. en je moet het doen voor jezelf en niet voor anderen.
di, 05/27/2003 - 08:36 Permalink
ArrowGirl

Nou,we zijn inmiddels een maandje verder en ik kan er nu dus echt niet meer onderuit... ik moet bellen.
Op dit moment staan er 4 tanden te "wiebelen" in m'n mond ,en ik begin steeds meer last te krijgen van het stukje tand waar vorig jaar de kroon van is afgebroken. Gelukkig chamodent in huis (voor ons menneke van 7 maanden waar inmiddels z'n 1e 2 tandjes bij zijn doorgekomen) en ik moet zeggen dat het wel een beetje helpt.
Plus daarbij regelmatig een panadol zapp (of 2),dan kom ik de dag wel door.
Maar langer uitstellen kan ik dus niet meer.
Ik zweet al weer peentjes als ik er aan denk dat ik morgen moet bellen,maar (thank god!) m'n man is morgen thuis,dus als het me echt niet lukt laat ik hem een afspraak maken.
To be continued... alweer :smile:

Groetjes
zo, 06/22/2003 - 14:15 Permalink
ArrowGirl

Vanmorgen al m'n moed verzameld om te bellen... en het is me gelukt (pfew,wat 'n opluchting)en jippie! (of niet¿) ik kan morgenmiddag al terecht bij mijn tandarts voor mijn kies.
Nou ja,kies is eigenlijk een te groot woord want er staat nog maar een stukje. Ben dus heel erg benieuwd of ze dat kunnen trekken of dat het eruit gesneden moet worden.
Maar daar ga ik nu nog maar niet aan denken (hoop ik).
En dan ook maar gelijk (ik ben er dan toch) vragen wat ze er van vind dat ik alles wil laten trekken en een kunstgebit wil en wat m'n mogelijkheden zijn.
Nu maar weer even een panadolletje want ik begin m'n kiesje weer te voelen :sad:

Groetjes ArrowGirl -->
ma, 06/23/2003 - 17:03 Permalink
ArrowGirl

THX! Allemaal voor jullie berichies!
Ik zal blij zijn als ik morgen mag (nooit gedacht dat ik dat ooit weer zou zeggen van een bezoekje aan de tandarts :grin: ).
Maar je begrijpt dat ik nog blijer zal zijn als ik het achter de rug heb ,want de panadolletjes helpen steeds minder :sad:
En m'n zoontje van 7 maanden gaat ook mee dus dan heeft die ook gelijk z'n 1e bezoekje aan de tandarts gehad :grin:

Groetjes ArrowGirl -->
ma, 06/23/2003 - 23:00 Permalink
ArrowGirl

Nou,m'n kies is eruit en de pijn die ik had is ook weg. Nu alleen nog wat last van de verdovingen (en er komt een onaangenaam luchtje uit m'n mond :grin: )
Ze hoopte wel dat ik als ik het had laten doen toch nog even 'n keer langs wou komen om het te laten zien.
Natuurlijk doe ik dat,en ik ga straks ook gewoon met ons menneke naar haar toe als hij zover is dat hij naar de tandarts mag.
Ik hoop alleen dat hij niet dezelfde angst krijgt als mij en z'n vader(die heeft ook 'n paar traumatische ervaringen achter de rug)voor de tandarts.
Gisteren vond ie 't allemaal wel gezellig en terwijl ze bij mij de kies aan het trekken waren lag hij te schateren van het lachen.
Nou ja,het duurt nog even voordat hij echt naar de tandarts mag dus voorlopig hoef ik daar nog niet aan te denken.
Eerst ben ik aan de beurt en dan m'n hubby nog zover zien te krijgen dat ie ook weer gaat (is een tijdje terug een stuk tand met vulling afgebroken).

Groetjes ArrowGirl -->
wo, 06/25/2003 - 09:04 Permalink
ArrowGirl

THX! We zijn nu inmiddels weer een dag verder en ik moet zeggen dat na dinsdag de schrik voor de tandarts er dus weer goed inzit. Voel nog steeds de verdovingen en ik heb nog steeds het idee dat ze de kies aan het trekken zijn. Maar m'n kiespijn is over dus dat is in elk geval al iets.
Alleen gaat het eten nog steeds lastig. Ging met kiespijn al niet geweldig,maar zonder kies is het helemaal niks. Vooral niet omdat ik aan de andere kant (boven) ook al een paar kiezen kwijt ben en datgene wat er nog staat wiebelt behoorlijk.
Dus eigenlijk moet ik "gewoon" een afspraak maken in Kerkrade. Het is me maandag tenslotte ook gelukt om m'n "eigen" tandarts te bellen om die kies te laten trekken.
Nou ja,ik kijk het nog even af en anders laat ik toch maar echt m'n hubby bellen.
Groetjes ArrowGirl -->
do, 06/26/2003 - 14:27 Permalink
ArrowGirl

Yippieeeeeeeee!Ik heb gebeld!!!
Alleen jammer dat ik een bandje kreeg...:grin: haha,heb ik weer hoor. Ben ik zover dat ik eindelijk de moed heb om te bellen,krijg ik het antwoordapparaat.
Nou ja,ik weet nu dat het me gelukt is om te bellen,dus maandag maar weer een nieuwe poging en hopelijk is er dan wel iemand aanwezig :grin: (en heb ik nog steeds de moed!)
Dus nogmaals... to be continued
Groetjes ArrowGirl -->
vr, 06/27/2003 - 14:41 Permalink
Coureurtje

Hahahaha!!! :grin:

Ja dat bandje had ik de eerste keer ook gehad, maar de volgende dag teruggebeld en meteen een afspraak gemaakt :grin:
Maar als je hebt gebelt voel je je wel opgelucht! :wink:
vr, 06/27/2003 - 20:43 Permalink
ArrowGirl

Jippieeeeeeeee!!! Ik heb weer gebeld...en dit keer nam er wel iemand op :grin:
23 juli mag ik naar Kerkrade voor m'n intake gesprek! Nog een paar weekjes geduld dus en dan gaat er eindelijk iets gebeuren.
En hopelijk gebeurd er dan ook wat ik wil en gaat alles eruit.
Ik weet dat dat misschien ook niet alles is,maar volgens mij is dat voor iedereen verschillend. Net zoals bij zoveel dingen.
M'n angst is nog steeds niet weg,maar ik kan er nu gewoon niet meer onderuit.
En de komende 3 weken zullen waarschijnlijk hééél erg lang gaan duren,of misschien ook wel niet en komt de dag des onheils (haha,klinkt wel heel erg dramatisch :grin: )sneller dichterbij dan ik nu denk.
Nou ja,hoe je het ook wend of keert,ik zal nog even geduld moeten hebben.
Maar ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes Natascha -->

[ Dit Bericht is bewerkt door: ArrowGirl op 2003-07-01 11:13 ]
di, 07/01/2003 - 11:09 Permalink
miranda

Hoi Natashca,
In kerkrade moet je gewoon duidelijk zijn in wat je wil. Je krijgt een preek als je zegt dat je een gebit wilt, omdat zij het natuurlijk zeker moeten weten dat jij het ook wil,maar als je gewoon volhoudt dat je er goed over na gedacht hebt en het echt wil, dan doen ze het ook.
Zeg het wel meteen, anders gaan ze alles nakijken en dat is overbodig als je een gebit krijgt.
Hoe laat moet je?
di, 07/01/2003 - 16:12 Permalink
ArrowGirl

Ik heb een afspraak om 10:15uur. Vroeg vertrekken dus,want we moeten toch nog wel een eindje rijden.
Vanmorgen dus de afspraak gemaakt en nog geen uur later heeft m'n eigen tandarts gebeld. Was niet thuis,maar ze hadden een bericht ingesproken of ik ff terug wilde bellen i.v.m. m'n tandvleesprobleem.
Toen ik terugbelde was er helaas niemand,dus morgenvroeg nog maar een keer bellen. Ben benieuwd waarom ze daarover hebben gebeld,want ze weten wat ik wil en dat ik daarom naar Kerkrade ga.
Nou ja,dat hoor ik morgen dus.

Groetjes Natascha -->

[ Dit Bericht is bewerkt door: ArrowGirl op 2003-07-01 17:35 ]
di, 07/01/2003 - 17:34 Permalink
ArrowGirl

De tandarts was er al vroeg bij vanmorgen en om 8uur belde ze me al.
Ze heeft een afspraak voor me gemaakt bij de kaakchirurg i.v.m. m'n tandvleesprobleem.
En daar mag ik dus volgende week naartoe.
Zat haar toch niet lekker dat het zo erg was (of zou het komen doordat ik haar heb verteld wat ik wil laten doen¿) Vreemd,want dat tandvleesprobleem heb ik al zo'n jaartje of 12. En op eerdere vragen van mij (als ik er weer een keer was omdat ik het niet uit kon houden van de pijn) of daar iets aan gedaan kon worden werd nooit gereageerd. Nou ja,volgende week dus maar naar de kaakmeneer en dan zien we wel wat hij te melden heeft.
Klinkt heel dapper,maar dat ben ik dus niet. Was al angstig voor het feit dat ik naar Kerkrade moet over 3 weken,en dat is dan alleen nog maar voor het intakegesprek. En naar de kaakmeneer moet ik dus volgende week woesdag al.

Groetjes Natascha -->

[ Dit Bericht is bewerkt door: ArrowGirl op 2003-07-02 09:04 ]
wo, 07/02/2003 - 08:46 Permalink
ArrowGirl

Hehe,het bezoekje aan de kaakchirurg inmiddels al een paar dagen achter de rug. Me zenuwachtig gemaakt om niets want hij heeft "alleen" maar gekeken. Maar ik was toch blij toen ik die stoel weer uit kon.
Hij heeft dus gekeken naar m'n tandvlees en wat het probleem van de verkleuring kon zijn.
Nu kwam hij met 3 verschillende dingen waar het aan zou kunnen liggen,nl: iets aan m'n bijnier,schildklier of iets met m'n pigment wat het dus zou kunnen veroorzaken.
Hij zei ook dat het in 90% van de gevallen gewoon met het pigment te maken heeft.
Wie heeft ook met dit probleem te maken gehad,heeft er ooit wel eens van gehoord of kent iemand in zijn/haar omgeving die dit ook heeft¿ Nou ja,nog anderhalf weekje te gaan en dan mag ik naar Kerkrade. En hopelijk willen zij aan mijn wensen voldoen en kan ik over een paar maandjes weer breeduit lachen zonder me te hoeven schamen.

Groetjes ArrowGirl -->
vr, 07/11/2003 - 12:58 Permalink
ArrowGirl

Nou,ik heb m'n gebit nog niet,moet ik nog even wachten tot 12 september.
Dan mag ik "pas" naar Kerkrade. Aan de ene kant ben ik blij dat het niet al te lang meer duurt voordat ik straks weer breeduit kan lachen (nadat ik verlost ben van alle naweeën... ik denk toch dat ik liever die van de tandarts heb dan die na een bevalling... dat echt eens maar nooit meer :razz: ).
En aan de andere kant (daar waar die angst zit) vind ik toch wel heel erg snel dichtbij komen,en alle bijverschijnselen van m'n angst zijn dus weer overduidelijk aanwezig.
Maar ja,ik zal wel moeten,of ik nou wil of niet. Ik wil niet weer m'n angst laten overheersen,ik wil kunnen lachen zonder me te hoeven schamen.
Maar als het zover is houd ik jullie zeker op de hoogte (vooral voor iedereen die hier dagelijks en die de stap nog niet heeft durven zetten).
Ben trouwens ook wel heel erg benieuwd hoe het gaat met alle mede "angsthaasjes" die inmiddels al wel geweest zijn (Miranda & Ellis). Maar natuurlijk ook met degene die nog niet hebben durven bellen om een afspraak te maken.

Groetjes ArrowGirl -->
di, 08/26/2003 - 09:00 Permalink
ArrowGirl

Nou,ik ga hier maar even verder met m'n verhaal (waar het voor mij allemaal mee begonnen is).
2 dagen geleden mocht ik dus komen voor m'n behandeling onder narcose.
We waren er al op tijd (9:30u)maar helaas heb ik tot 11:30u moeten wachten voordat ik eindelijk in de stoel mocht.
Ik was de afgelopen week al zenuwachtig maar die 2 uurtjes die ik daar heb moeten wachten waren echt een "hel". rond 10:15u kwamen ze vertellen dat ze me kwamen roepen als ik aan de beurt was maar dat dat nog wel even zou duren,dus als ik nog even een sigaretje wilde roken mocht dat (sprintje trekken naar buiten dus... :grin: haha,wie weet hoe lang het straks gaat duren voor ik er weer 1 op kan steken!) Maar om 10;35 toch maar weer naar binnen en daar zitten wachten tot ik geroepen werd.
Om 11:30u was het dus zover en voor ik het wist was ik al "vertrokken". Op het moment dat ze zei je zult je dadelijk wel wat dronken beginnen te voelen,voelde ik m'n oogleden al zwaarder worden en heb ik m'n ogen maar dicht gedaan. En vanaf dat moment totdat ze klaar waren en ik dus al weer rechtop in de stoel zat is echt een zwart gat.
Het was net alsof ik 1 minuutje m'n ogen dicht had gehad en er niets met me gebeurt was. Maar dat is dus niet het geval want ze hebben wel degelijk iets gedaan.
Al m'n boventanden getrokken en onder 1tje (waar 'n kroon opstond,was helaas ook niet meer te redden)en ik loop nu dus rond met m'n kunstgebit in.
En de rest van m'n ondertanden verlost van een jaartje of 6 Davidoff + de nodige potten koffie en een aantal tanden voorzien van vullingen.
Ben alleen bang dat nu ze die ondertand waar die kroon opzat hebben getrokken,de kiezen die ernaast staan binnen no time los zullen komen te staan.
Was nl. ook het geval met 2 kiezen boven waar ze 2 maanden geleden het restant van een kies hebben getrokken. Die begonnen sinds een weekje of anderhalf ook al te wiebelen. Maar dat is dus nog even afwachten hoe dat gaat (ik houd het in elk geval wel in de gaten).
Tot op heden eigenlijk geen noemenswaardige pijn,alleen wat drukpijn aan de rechtse kant.
De linkse kant helemaal niets (maar ja,daar waren m'n kiezen allang verdwenen,dus dat is al helemaal hard) en de voorkant alleen als ik m'n gebit weer op z'n plaats duw nadat ik het uit heb gehad om schoon te maken. Maar dat is dus zo weer over.
Ik kan me weinig meer herinneren van vlak na de behandeling. Ik weet nog dat ik de tandarts een hand heb gegeven (ik had hem wel willen kussen,maar dat heb ik toch maar niet gedaan :grin: was waarschijnlijk toch nog iets te ver weg door de narcose).
Maar ik weet wel dat ik die man eeuwig dankbaar zal blijven voor de mooie tanden die ik nu heb!(al is m'n angst nog steeds niet weg).
Lachen gaat nog niet echt breeduit (da's nog wel een beetje gevoelig) en kussen werkt ook nog niet zoals voorheen (maar dat ging vandaag ook al weer een beetje beter).
En sinds gisteren is m'n tandvlees dus echt helemaal blauw . Is dit normaal en heeft iemand anders dit ook,of ben ik nu weer een geval apart???

Ze zouden me ook nog een papier meegeven met alle "do's & dont's" betreffende een kunstgebit,maar die zijn ze dus vergeten.
Is er iemand die mij dat betreffende papier zou willen mailen... zou ik hééél erg blij mee zijn :grin: (en ik ben al zo blij!!! :grin: :grin: :grin: )
Nou,dit was het voorlopig wel even.
Groetjes (van 'n hééél erg blije) Natascha :grin:


[ Dit Bericht is bewerkt door: ArrowGirl op 2003-09-14 17:54 ]
zo, 09/14/2003 - 17:12 Permalink
mazda323f

zo wat een verhalen arrowgirl, heb alles gelezen en knap van je hoe je het allemaal voor mekaar hebt gekregen. Succes met je gebit enzo he.
zo, 09/14/2003 - 18:22 Permalink
ArrowGirl

Nou,inmiddels zijn we weer een dag verder en tot op heden gaat het nog steeds hetzelfde... goed dus. Ik heb nu alleen een behoorlijk vieze smaak in m'n mond als ik m'n gebit uitheb om het schoon te maken (en de lucht die uit m'n mond komt is dus op dat moment precies hetzelfde :sad: ) Komt dat doordat er zoveel tanden zijn getrokken ineens of kan het zijn dat er een ontsteking ofzo heeft gezeten?¿
Iemand die dat toevallig weet...

Groetjes Natascha :grin:
ma, 09/15/2003 - 19:26 Permalink
joyce

Hallo

Wat je ruikt zijn de bacterien .Bij mij zijn er ook 3 getrokken en ik rook ook erg uit mijn mond .Ik deed veel spoelen en mintjes eten zodat andere het niet roken .Maar mensen roken het volgens mij toch wel alleen zeiden ze niks .Maar het gaat vanzelf wel over hoor .Bij mij ging het soms nog bloeden en dat is helemaal een vieze smaak ,bah !!!
Maar alles beter dan die pijn he !!

Groetjes joyce
di, 09/16/2003 - 18:38 Permalink
ArrowGirl

Hoi,

Idd,alles beter dan die pijn,maar dit luchtje is ook niet echt prettig. Maar als het zoals jij zegt bacteriën zijn,dan zal het (hopelijk) wel vanzelf over gaan. Hoop wel dat het een beetje snel is want dit is ook niet echt alles.
Gelukkig heb ik weinig last van nabloeden. Dat was al over toen ik vrijdag de tandartsenpraktijk uitstapte.

Groetjes Natascha :grin:
di, 09/16/2003 - 21:09 Permalink
ArrowGirl

Nou,het is inmiddels 'n weekje geleden dat ik ben geweest en alles gaat nog steeds goed. Heb alleen nog een beetje 'n vervelend gevoel op 1 plek ('n beetje drukpijn van de prothese),maar dat is alles.
De vieze smaak(en het daarbij meekomende luchtje)is inmiddels ook weg (JIPPIE! :grin: )
Eten is nog steeds hel erg wennen,vooral kauwen,maar dat zal ook wel goed komen.
En iedereen die het tot nu toe heeft gezien vind het heel mooi,en mensen die niet wisten dat ik het had laten doen zagen het nog niet eens. Ja,ze zagen natuurlijk wel dat ik supermooie tanden heb,maar niet dat het een prothese is. En er zijn er ook bij die zeggen dat ze het zonde vinden en vragen waarom ik het niet op heb laten knappen (net zoals ze bij dat programma Extreme Makeover doen).
Tja,als je tanden er al zowat uitvallen heeft dat ook weinig zin meer geloof ik.
Hoe dan ook,ik ben echt SUPERBLIJ dat ik eindelijk de stap heb gezet! Heb nu dus alleen al weer een beetje schrik (tja,die angst zit er nog steeds). Ze hebben onderin ook een kies getrokken,en ik begin me nu al zorgen te maken dat die binnen no time los zal gaan staan. Was nl. ook het geval met 'n kies bovenin,waar ze 2 maandjes geleden 'n tussenliggende kies hebben getrokken (nou ja,kies,de restanten ervan).
Ach,we wachten maar even af,zal me wel druk maken om niets.
Voorlopig gaat het allemaal goed en iedere keer als ik een spiegel zie moet ik even kijken :grin: Ik ben zo BLIJ dat ik eindelijk weer kan lachen zonder me te hoeven schamen. En daar was het me voornamelijk toch om te doen :grin:

Groetjes Natascha :grin:
vr, 09/19/2003 - 09:18 Permalink
dj

Hoi,

Waar vaak erg veel geur vandaan komt is de achterkant van de tong. Of het bij jou helpt weet ik niet maar over het algemeen is het een goed idee om ook eens de tong te poetsen. Dat hoeft echt geen drie keer per dag, eens in de paar dagen zou al kunnen helpen.
Probeer de bovenkant tong zo ver mogelijk naar achter schoon te maken. Hard en lang is niet nodig. Tandpasta helpt wel.
Ik kan nergens vinden of het ook een goed idee is om onder en zijkanten mee te nemen. Ik denk dat het in ieder geval geen kwaad kan. Toch gaat het voornamelijk om de bovenkant, en dan speciaal de achterkant.

De tong poetsen is toch een beetje een onbekend verschijnsel. Ik ben de tip maar een keer op het internet tegengekomen, op http://www.poetstechnieken.nl/, daarbij eenmaal op tv gezien.

Behalve geur wordt ook de kans op mondziektes
kleiner.

Doeg,
vr, 09/19/2003 - 09:38 Permalink
ArrowGirl

Bedankt voor de tip DJ,maar m'n tong poetsen is iets wat ik al jaren doe (vraag me niet waarom,want dat zou ik je niet kunnen vertellen). Maar waarschijnlijk heeft dat geholpen (verder niets gedaan),want de smaak (en de geur) is inmiddels weg.
Maar ik heb nooit geweten dat de kans op mondziektes daardoor ook kleiner word (weer iets geleerd).
En nu zit ik nog maar met 1 klein probleempje ,en dat is dat ik echt superveel speeksel in m'n mond heb iedere keer (vaak slikken dus,want anders ga ik net zo kwijlen als m'n zoontje van 10 mnd. ... hahaha :grin: )
Iemand nog een tip wat ik daar aan kan doen... of gaat dat vanzelf over? Of blijf ik daar last van houden?

Groetjes Natascha :grin:
za, 09/20/2003 - 18:26 Permalink
ArrowGirl

Nou,inmiddels al 2 weken verder na m'n behandeling en tot nu toe gaat alles nog steeds goed.
M'n speekselproduktie is wat minder,de vreemde smaak die ik had is weg (en tevens het bijbehorende luchtje)en ik begin steeds meer aan m'n mooie,nieuwe tanden te wennen.
Het enige waar ik nu last van heb zijn zo ongeveer al m'n ondertanden.
M'n voortanden doen gewoon continu zeer en m'n kiezen voel ik behoorlijk met poetsen en als ik eet.
Niet zo prettig dus maar ik hoop dat dat van voorbijgaande aard is en dat alles snel weer beter gaat. Want als het zo verder gaat zal ik waarschijnlijk snel een afspraak moeten maken bij m'n tandarts (en daar heb ik dus nog steeds een beetje heel erg schrik voor).
Nou ja,even afwachten maar en wie weet is het over een paar dagen wel weg.

Groetjes Natascha
zo, 09/28/2003 - 23:19 Permalink
ArrowGirl

Nou,we zijn inmiddels al weer 2 weken verder en het gaat nog steeds goed.
Het is nog steeds heel erg wennen voor me,maar ik blijf maar in de spiegel kijken om m'n nieuwe MOOIE tanden te bewonderen (dat die spiegel nog niet geklapt is is voor mij ook een wonder ... haha :grin: )
Alles is nu behoorlijk aan het slinken en ik kan nu niet wachten tot het zover is dat ik echt het definitieve eindresultaat bereik en alles afgewerkt word.
Echt breeduit lachen kan ik op dit moment nog niet,want dan klapt m'n gebit naar beneden en je ziet doordat alles zo geslonken is echt dat het een gebit is (m'n tanden steken iets voor m'n tandvlees uit :sad: )
Dus met een beetje pech kan ik nog niet breeduit lachend op de foto's staan als m'n menneke 1 jaar word :sad: Dat vind ik wel een beetje jammer,maar ja,niets aan te doen.
En ik wil eigenlijk m'n eigen tandarts even bellen of ik langs kan komen... maar dat durf ik dus weer niet (toch weer die verdomde angst!) Dus ik ga me nu maar weer ff mentaal voorbereiden dat ik dat volgende week echt even moet doen. Weer moed verzamlen dus... pff... ik dacht dat dat wel mee zou vallen nadat ik de stap had gezet om te bellen en het te laten doen... maar da's dus niet zo... kan wel janken als ik er aan denk dat ik moet bellen... dus nu nog maar even niet.
2bcontinued...

Groetjes Natascha
do, 10/09/2003 - 13:31 Permalink
ArrowGirl

Nou,vandaag is het 4 weken geleden dat ik m'n bovenprothese heb gekregen en alles gaat dus nog steeds goed.
Eten is soms nog behoorlijk wennen,maar dat komt vooral omdat het allemaal behoorlijk aan het slinken is.
Dat slinken zorgt er ook voor dat ik inmiddels weer een echte tandvleeslach heb.
En dat maakt het weer iets minder prettig want je ziet nu m'n blauwe tandvlees dus weer en je ziet dat m'n prothese ietwat voor m'n tandvlees uitsteekt.
En ik moet het echt goed in de gaten houden want anders hangt m'n prothese op m'n knieen... nou ja,bij wijze van spreken dan... doordat alles zo geslonken is en ik nog steeds mega veel speeksel in m'n mond heb iedere keer blijft hij niet echt goed op z'n plaats zitten en dat is best wel lastig.
Verder is er op zich weinig veranderd,dus ook m'n gezicht niet (was alleen de eerste paar dagen wat anders i.v.m. de verdovingen en het wennen aan de prothese).
Maar dat zal waarschijnlijk wel veranderen op het moment dat ze het echt helemaal afwerken en de definitieve laag erin komt.
En ik kan haast niet wachten tot het zover is,maar daar moet ik dus nog een maandje of 2 geduld voor hebben.
Dat laat ik wel gewoon bij m'n eigen tandarts doen,maar dan moet ik dus eerst nog een afspraak durven te maken (en daar zie ik echt enorm tegenop).
Ach ja,zal ook wel weer goed komen (ik heb toch ook een afspraak in Kerkrade durven te maken :grin: ¿!?)
2bcontinued -->

Groetjes Natascha
vr, 10/10/2003 - 10:15 Permalink