parodontitis

Author:
Constance
Posted:
za, 03/03/2012 - 00:08
help, ik weet sinds kort dat ik parodontitis heb diverse tanden en kiezen staan al los (waaronder mijn voortanden) ik heb pockets van 10 mm. Zijn deze tanden nog te redden ?
Komende week start de behandeling en is de uitslag van de kweek er ook, maar pockets van 10 mm kunnen toch niet helemaal schoon gemaakt worden,of toch ?
graag advies of ervaringen hiermee ik wil en doe alles om mijn tanden te behouden !
Lieneke

Soms kan dat wel. Ligt er ook aan welk element het is en of er complicaties zijn. Voortanden zijn makkelijker bij te komen en zijn bovendien enkelwortelig. Dat maakt het een stuk eenvoudiger dan een kies met meerdere wortels. Het lukt mij soms om zelfs pockets van 12 mm te reduceren tot 3 mm, dus onmogelijk is het niet. Slaat de therapie niet aan, dan kan er nog verwezen worden naar een parodontoloog. Verder kan ik niks vertellen zonder de status en foto's...
zo, 03/04/2012 - 09:52 Permalink
Constance

Dank u voor uw antwoord.
Helaas heb ik geen foto's in mijn bezit ,maar heb vooralsnog vertrouwen in de mondhygiëniste.Alleen vroeg ik me af of het reëel is bij zo een diepe pockets dat daar de gehele ontsteking uitgehaald kan worden......lees namelijk ook dat mensen met soms minder diepe pockets hun tanden bij voorbaat al kwijt zijn. Gaan de tanden in eerste instantie ook niet losser staan door de schoonmaak behandeling en hoe zien ze eruit na die behandeling,gaan ze nog meer zakken,gaat het tandvlees omhoog trekken,gaan er spleten ontstaan ? Ik weet dat ik niet veel te willen heb,maar ik zou ze zo graag behouden zoals ze nu zijn.....maar ondertussen wil ik ook dat die ellendige parodontitis uit mijn lijf ( mond,kaak) gaat en blijft. Helpt het nu als ik na elke keer dat ik gegeten heb goed doe raggen of kan ik extra spoelen of nog meer poetsen ?? Zoals u merkt beetje radeloos ik vind het zooooo zonde :smt013
zo, 03/04/2012 - 11:15 Permalink
Lieneke

De tanden gaan niet losser staan, eerder juist vaster. Door botverlies kunnen er spleten ontstaan tussen de tanden doordat ze door het bot aan de wandel zijn gegaan. Soms zie je dat ze na de therapie weer in hun oorspronkelijke positie gaan staan. Het tandvlees kan wat optrekken en ook krijgt het tandvlees een andere vorm.
Goede mondhygiene kan oppervlakkig het tandvlees in betere conditie brengen, maar dit betekent ook dat het minder goed toegankelijk wordt voor de mondhygienist...
zo, 03/04/2012 - 15:15 Permalink
Constance

Hoe had ik dit zelf kunnen voorkomen of beter gezegd hoe had ik het op kunnen merken wat er eigenlijk allemaal gebeurde in mijn kaak ( mond ) geen pijn geen bloedend tandvlees heb ik andere signalen gemist ? Bestaat er ook een heel agresieve vorm van parodontitis welke heel snel toe slaat of is dit niet mogelijk en moet het toch een proces van jaren zijn ? Is er een verband tussen parodontitis en in mijn geval reuma ?? Weet dat ik het probleem er niet mee wegneem,maar ik probeer het te verklaren voor mijzelf......ik probeer de controle weer terug te krijgen voel me aangevallen door mijn eigen lichaam ......... en machteloos
zo, 03/04/2012 - 15:49 Permalink
Lieneke

* Soms bloedend tandvlees. Bijv. tijdens poetsen, eten van een appel of bloed op het kussen.
* Mondgeur

Verder zijn er maar weinig aanwijzingen voor jezelf. De meesten mensen hebben het niet door.

Er bestaan aggresieve vormen, maar het kan echt niet zo zijn dat dit in een paar maanden is ontstaan.

Er bestaat een relatie met reuma. In hoeverre, dat is niet geheel duidelijk.
zo, 03/04/2012 - 16:14 Permalink
advies

U geeft aan geen bloedend tandvlees te hebben. Bent u wellicht een roker?

Roken kan namelijk symptomen als bloedend tandvlees onderdrukken, waardoor klachten (langer) uitblijven. Roken heeft een negatieve invloed op de gezondheid van tandvlees.
ma, 03/05/2012 - 09:24 Permalink
Lieneke

En zo te lezen verzorgd TS het oppervlakkige tandvlees goed, dus daar is wel okay en bloedt het dus ook niet bij poetsen. De ontsteking zit dieper en dat ontstekingsvocht haal je niet te voorschijn door te poetsen.
ma, 03/05/2012 - 09:38 Permalink
Constance

hoi
Ondertussen is de behandeling begonnen......volgende week volgt voorlopig de laatste behandeling dan is namelijk alles schoongemaakt en dan kan ik ook met de antibiotica kuur beginnen.Het ziet er niet goed uit en het lijkt wel of dat alle tanden in mijn bovenkaak los zitten. Ik heb afgesproken met de mh dat ik per behandeling de situatie ga bekijken,dus ook hoe ver ik ermee door ga of dat ik ga voor complete verwijdering van al mijn tanden. Zolang niemand mij 100 procent garantie kan geven dat de ontsteking er in het geheel uit is.......houd ik deze optie open zij het als aller allerlaatste. Waar ik bang voor ben is dat de ontsteking nog meer kaakbot wegvreet zodat ook de mogelijkheid voor implantaten of een klik gebit straks niet meer open staat. Ik kan me nu namelijk niet voorstellen dat mijn gebit gered kan worden,gezien de pockets van 10 mm en hoe los de tanden staan . Pffffffff wat een toestand.
do, 03/08/2012 - 22:21 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Karinx

Wat ervaar je zelf? Is er tijdens de controle je tandvlees altijd gecheckt? Heeft de tandarts of mondhygienist altijd teruggekoppeld hoe de staat van je tandvlees was? Een hele enkele keer zie ik dat het tandvlees heel hard achteruit holt. Bijvoorbeeld doordat de partner is overleden van de patient of doordat er een hele ernstige ziekte is. Maar 'zomaar' 80% botverlies in een half jaar kan eigenlijk niet....

do, 03/18/2021 - 10:19 Permalink
Karinx

Als antwoord op door Lieneke

Ik liep altijd elk half jaar bij de mondhygieniste. Ze zei wel dat het tandvlees ontstoken was en vroeg of ik zwanger was etc. Ik dacht dat het niet zo erg was. Ze hebben me in 2019 verteld over de paradontoloog, maar ik dacht dat dat puur cosmetisch was voor een tand met teruggetrokken tandvlees. En om daar dan €2000 aan uit te geven, zag ik niet zitten. Maar over botverlies hebben ze het niet gehad.. Volgens hun is het een RRP. Dus gaat het heel snel. Ik ben bij de paradontoloog geweest en die bevestigde dat.

do, 03/18/2021 - 11:50 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Karinx

Ja, jammer is dat...onder de 35 jaar gaat het proces meestal wat harder. Ik stoei vaak met de toon waarop ik dit vertel: Mensen moeten niet te hard schrikken, want dan ben je onbetrouwbaar met je advies. Je wil niet weten hoe vaak mensen denken dat we geld willen verdien. Maar het advies moet wel aankomen...dus tja...hoe hard benadruk je dat iets echt nodig is? Uiteindelijk beslist de patient zelf of iets echt nodig is. Zelf probeer ik altijd te pijlen met welk doel iemand komt en steek 'm daarop in.

do, 03/18/2021 - 12:19 Permalink
Karinx

Als antwoord op door Lieneke

De mensen om me heen zeiden, dat het idd was om geld te verdienen. Daarnaast had ik niet veel problemen.. terwijl ik dat nu juist na de behandelingen bij de paradontoloog wel heb. Misschien is het toch een idee om eens rond te vragen of een prothese op den duur een optie is. Want door mijn autisme kan ik moeilijk omgaan met deze veranderingen.

do, 03/18/2021 - 12:28 Permalink