Pijn tijdens wortelkanaalbehandeling

Author:
*moppie*
Posted:
vr, 06/11/2004 - 15:31
Ik was altijd al best bang voor de tandarts, toen ik een half jaar geleden bij hem kwam vertelde hij dat ik een wortelkanaalbehandeling nodig had.
Ik heb tijdens die behandeling zoooo ontzettend veel pijn gehad, dat ik echt niet meer terug durf. Ik begin een beetje last te krijgen van dezelfde kies, maar durf echt niet naar de tandarts te gaan, omdat ik zooo bang heb dat ik weer zo'n behandeling krijg... :cry:

Heeft er iemand ervaring mee?
yvon

HOI MOPPIE,

Het geeft niks dat je zo ontzettend bang bent voor de tandarts en de pijn. Heel logisch allemaal en zoals je al hebt gezien op dit forum ben je absoluut niet de enigste die angst voor de tandarts heeft hoor. Ik heb ook vorig jaar bij een controle bericht gekregen dat de tandarts een wortelkannalbehandeling moest doen in mn voortand (terwijl mijn gebit helemaal gaaf en gezond is geen gaatjes helemaal niks van dat alles). Ik was ook heel erg benauwd daarvoor ik heb gewoon een week lang slecht kunnen eten van de zenuwen. Maar ik moest de behandeling ook zonder verdoving doorstaan en dat deed de tandarts zodat hij mocht er nog wat leven in de tand zitten kon weten tot hoever hij kon boren. Maar achteraf was bij mij alles al levenloos dus ik heb er niks van gevoeld en viel het reuze mee allemaal. Maar ik kan me voorstellen als je inderdaad zoveel pijn erbij gehad hebt dat je er tegenop ziet om er weer naar toe te gaan omdat je er nu toch weer wat aan begint te voelen. Maar ik weet dus niet of jij tijdens de WKB wel verdoofd bent, maar is dat niet het geval geweest dan kun je nu toch gewoon vragen om een verdoving? Dan zul je er vast niks van voelen tenzij je natuurlijk niet tegen verdovings kunt. Maar neem van mij aan je bent baas over je eigen gebit dus als jij iets niet wilt dan moet je dat duidelijk aangeven. Ik hoop dat je toch naar de tandarts gaan want je zelf met pijn rond laten lopen is ook niet zo verstandig hoe moeilijk het ook is. Ik wens je heel veel sterkte en succes.

Groetjes Yvonne :smt006
zo, 06/13/2004 - 18:15 Permalink
*moppie*

Hai Yvon,
Dank je wel voor je reactie!
Ik ben verleden keer wel verdoofd! Dat was nog het stomme ervan, de tandarts heeft me flink verdoofd, en toch deed het zooo ontzettend veel pijn :( Uren erna was mijn mond nog verdoofd :o
Het vage is dat ik nu dus geen last meer heb van de kies, en ik vraag me af waardoor dat komt, het kan toch niet zomaar over zijn lijkt mij..
Maar goed, ik zie wel, uiteindelijk moet ik toch weer naar de tandarts...hoe bang ik ook ben..

Heel lief dat je gereageerd hebt!
do, 06/17/2004 - 15:15 Permalink
joek

Er kan misschien weer een ontsteking onder zitten. Maar als ik je goed begrijp is deze kies al dood, dus dan kan je nooit veel pijn krijgen tijdens de behandeling, enkel als hij onderin je wortel komt.
Maar naar mijn ervaring is dit goed te verdoven, gewoon om vragen.
Sterkte.
Joke
do, 06/17/2004 - 16:17 Permalink
minique

Normaal gesproken zijn wortelkanaalbehandelingen goed te verdoven, maar als er een flinke ontsteking zit, gebeurt het jammer genoeg weleens dat de verdoving niet goed werkt.

:smt006 Monique
do, 06/17/2004 - 16:29 Permalink
minique

Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt, maar het was van mijn kant een verklaring waarom het de vorige keer bij *moppie* zo'n pijn kan hebben gedaan.
Verder is mijn ervaring bij een wkb in 2 delen dat ik het -ondanks het feit dat ik niets meer had moeten voelen- soms toch behoorlijk pijnlijk vond. Maar ik moet er ook bij zeggen dat dat een kies met de breuk in de wortel was (bleek later), dus ik ben me later wel gaan afvragen of die pijn niet daarvandaan kwam.
En verder zijn er natuurlijk de beruchte 'zijtakjes' waar op het forum al diverse keren over geschreven is. Dus ik zou niet zonder meer durven zeggen of dit zonder verdoving te doen is. De kans is wel behoorlijk groot, dat het zonder kan, denk ik. M.a.w.: je kunt het altijd zonder proberen, maar dan wel op tijd aan de bel trekken als je toch last hebt!

:smt006 Monique
do, 06/17/2004 - 16:45 Permalink
joek

Nou, inderdaad, ik laat me ook altijd verdoven bij de tweede keer. Ik heb dit de eerste keer niet gedaan, toen voelde ik het behoorlijk. Lelijke pijnscheuten!
Maar met verdoving voel je niets en voel je je veel meer ontspannen.
Joke
do, 06/17/2004 - 16:48 Permalink
Tessa100220

Hallo ,
Ik hoop dat iemand raad weet . Ik heb sinds 2 weken geleden opeens pijn aan mijn tanden na paar dagen begon de pijn zich op 1 tand bovenaan te zetten . Naar tandarts geweest moest ontzenuwd worden deze is ontzenuwd en moest later terug gaan voor vaste vulling . Maar 2 dagen na de behandeling van de tand bovenaan begon de zelfde pijn onderaan aan een tand . Deze ook ontzenuwd 😑 nu ben ik terug gegaan voor een vaste vulling en wortelkanaalbehandeling af te werken maar dit deed verschrikkelijk veel pijn en ik was wel verdoofd is dit normaal ? Soms verspreid de pijn in het algemeen in mijn mond heel raar de ene tand is gedaan en de andere begint . Ik heb een bypass en Mag dus geen zware pijnstillers of ontstekingsremmers 😬
ma, 04/29/2024 - 18:57 Permalink
Tandarts_Richa…

Als de verdoving goed werkt voelt u dat wij bezig zijn maar geen pijn. Extra verdoving geven. Soms neutraliseert de ontsteking de werking v d vordoving. Heel vervelend ,maar geen keuze wij moeten door ondanks de gevoeligheid. Soms wordt dan de behandeling gestaakt en een AB kuur gegeven. Waarna als de ontsteking minder is de behandeling afgemaakt wordt. 7 dgn na de definitieve wkb moeten de klachten ver over zijn.
ma, 04/29/2024 - 21:39 Permalink