Kiespijn

Author:
Sharonvdl88
Posted:
za, 05/03/2025 - 21:49
Al jarenlang heb ik problemen met mijn tanden en kiezen. Al jarenlang vraag ik om een kunstgebit maar krijg het niet. En nu is het weer zover.
Er moesten 2 kiezen weer getrokken worden vanwege aanhoudende ontstekingen. Echter is de ontsteking zo heftig in de kies dat ze tand niet getrokken krijgt. Dinsdag 2 uur gezeten en woensdag 1 uur. Ze heeft de tand een deel kappot geboord maar ook zonder succes.

'Maak maar een afspraak bij de kaakchirurg'. Echter heeft deze pas over 2 weken tijd. Ik verga echt van de pijn!
Ik kruip echt huilend over de vloer en ze kan me niet helpen. Trekken is geen optie. De ontsteking is er nog. Ik slik al 4 dagen een antibiotica zonder succes. Ik slik elke 2 uur 2 ibu van 400mg en 2 paracetamol, en elke 4 uur tramadol 50mg. Ik heb hierdoor ontzettend last van mijn maag en nog is de pijn ondragelijk.

De tandarts, huisarts, en kaakchirurg kunnen niets voor me betekenen.
Wat te doen?
Ik heb zoveel pijn!
Attach
Tandarts_Richa…

Een AB kuur begint pas tussen 2-4 dgn te werken.
Kaakchirurgen hebben wachtlijsten en iedereen heeft pijn dus helaas zult u op uw beurt moeten wachten of een ander KC in een ander stad proberen of u daar eerder terecht kunt. Intussen pijnstilling om te proberen de pijn te onderdrukken. Let op de maximale dosis niet overschrijden want dan kan door over medicatie de werking minder zijn. Anders de huisarts raadplegen voor adequate/zwaardere pijnstilling. Waarom moest de kies getrokken worden. Was een wortelkanaalbehandeling niet mogelijk/zinvol. En de kies ervoor??.
Ik schrijf 1000mg paracetamol in combinatie met 600mg Ibuprofen voor. IBU alleen als u geen maagklachten heeft of geen bloedverdunners slikt.
U vraagt om een kunstgebit maar beseft u wat daar de problemen van zijn. Lees hier op dit forum uitgebreid de klachten. Op deze foto zou ik de kiezen voorin ook niet trekken. De les, wat ik altijd aangeef, is Zorg dat u elke 6 mnd een controle laat uitvoeren zodat "kleine"afwijkingen gelijk aangepakt kunnen worden voordat ze groter worden en u last krijgt. Zo zorgt u ook dat de kosten lager zijn. Vooral ook een goede verzorging en eet/drink gewoonten.
zo, 05/04/2025 - 00:51 Permalink
Sharonvdl88

Bedankt voor uw reactie.
Ik ga 4 keer per jaar op controle. Dit Doe ik al jaren omdat mijn tanden erg slecht zijn en ik vaak ontstekingen heb waarvan de tandarts niet weet waar ze vandaan komen.

Ik heb al 6 kiezen getrokken en 8 wortelkanaalbehandelingen ondergaan. De rede dat de tandarts deze 2 kiezen wilde trekken is omdat opnieuw een wortelkanaalbehandeling niet handig zou zijn omdat het toch weer gaat ontsteken en een kies trekken een betere optie is. Ze wil gaan werken met implantaten in plaats van een kunstgebit.

De kies die ernaast is getrokken is zonder problemen gegaan. Kies brak wel af maar geen pijn. De kies in de hoek, op de foto, die gaat er niet uit en daarvan is de pijn ondragelijk.
Ik heb gekeken naar andere opties. Een andere tandarts begint er niet eens aan. En andere kaakchirurg is geen optie omdat de wachttijden nog langer zijn. De huisarts schrijft geen andere/betere pijnstillers meer voor omdat ik al 8x de toegestane hoeveelheid pak.

Ik begrijp dat ik niets anders kan doen dan de pijn nog anderhalf week uitzitten wat al erg moeilijk is maar ik hoopte op toch nog op hulp tegen de pijn.

Wat betreft een kunstgebit staat mijn besluit vast. Zowel mijn ouders, broer en zus hebben dezelfde tandproblemen en hebben allemaal een kunstgebit. Ik weet wat het inhoud en de gevolgen maar in mijn geval ben ik daar beter mee af dan deze pijn en de ontstekingen.
zo, 05/04/2025 - 15:56 Permalink
Tandarts_Richa…

Pijn en onstekingen kunnen ondraaglijk zijn. Bent u al bijeen endodontoloog geweest met uw klachten.
Flauw vergelijking: mijn broers hebben haar ik ben kaal. Dat uw familie geen klachten hebben met een kunstgebit betekent niet dat u dat ook niet zal hebben. Iedereen is uniek. Indien de hoektanden nog goed zijn zou ik altijd opteren voor een frame prothese ipv een volledig gebit.. Vraag een second opinion indien u twijfel heeft.
zo, 05/04/2025 - 21:41 Permalink