schrik voor recessie

Author:
judithd
Posted:
do, 05/01/2025 - 17:25
Sinds een tijd is mijn tandvlees wat gevoelig aan de linkerbovenkant , palataal, waar ik hier een foto van heb genomen. Ik vroeg me af of mijn tandvlees hier teruggetrokken is of dat het normaal is? Ik had de gewoonte om met een plastic tandenstoker langs mijn tandvlees te schrapen om tandplak weg te halen, maar had mijn eigen kracht daarbij misschien niet altijd even goed in de hand. Ik weet ook dat zo'n stoker eerder dient voor tussen de tanden en ik heb spijt dat ik dit gedaan heb. Mijn tandvlees voelt daar aan die tanden gevoeliger. Ik ben ermee naar de tandarts gegaan, die zei dat het geen recessie was. Een paar maanden ervoor was ik echter bij een mondhygieniste beland die zei dat ik recessie had daar, waardoor ik me niet echt meer gerust voel. Mijn eigen tandarts had er echter nog nooit iets over gezegd. Mijn tandvlees aan de bovenkant rechts lijkt iets lager te zitten, bedekt iets meer de tand, maar misschien is dit een natuurlijke variatie? Kan iemand me daar duidelijkheid over geven? Bedankt
Attach
judithd

Ik wil er nog aan toevoegen dat ik ook een tandenknarser ben en die linkerkant vooral wordt belast, daar heb ik het vaakst kaakpijn. En ik poetste die kant misschien ook van nature iets harder. Ik ben gewoon bang voor schade, iets verkeerd te doen.
do, 05/01/2025 - 17:34 Permalink
Tandarts_Richa…

Als u knarst en ook kaakpijn heeft zou ik overwegen om een anti knars "bitje" te laten aanmeten. Vraag het uw tandarts. Als uw tandarts daar te weinig ervaring mee heeft dan een verwijzing naar een Gnatholoog.
Knarsen kan ook voor terug getrokken tandvlees zorgen. Uw tandvlees bedekt normaliter de grens tussen glazuur en tandhals. Dus als het voorbij die grens terug trekt heeft u een indicatie. Hoop niet dat u rookt en gebruik een rager of stoker voor tussen uw tanden/kiezen. Ik doe dat bij elke poets beurt.
do, 05/01/2025 - 20:54 Permalink
judithd

Danku voor je antwoord. Ik draag een opbeetplaat, dus daar ben ik alleszins al goed mee geholpen. Wat denkt u van de foto, dat het er normaal uit ziet of? Een blootliggende tandhals is normaal geel zeker? Dat zie ik nu wel niet. Het enige wat ik merk dus is dat mijn tandvlees daar wat gevoeliger is en iets minder mijn tand bedekt, maar het verschil lijkt niet zo groot. Echter blijf ik daar wat bezorgd over. Ik flos alleszins ook. Ik zat er gewoon mee in dat die gevoeligheid zou komen door die tandenstoker.
do, 05/01/2025 - 22:04 Permalink