Halve kies gebroken, paniek!

Author:
Angela1991
Posted:
vr, 04/25/2025 - 22:18
33 jarige angsthaas hier 🙋

Altijd al bang geweest voor de tandarts maar omdat ik nu een hele fijne tandarts heb die ervaring heeft met angstige patiënten is de controle in elk geval te doen.

De afgelopen keer moesten er 2 vullingen vervangen worden en wederom lig ik dan weer zwetend, stijf alles aangespannen en trillend in de stoel. Het moment van de prik zetten tot het beginnen van de behandeling is voor mij het ergst. Als ik eenmaal merk dat het geen pijn doet ontspant mijn lichaam zich.

Nu het volgende: ongeveer 15 jaar geleden is er een wortelkanaal gedaan bij de 2e kies die na de hoektand komt (bovenkaak). Dat is me toen echt ontzettend meegevallen en ik heb er niks van gevoeld! Hij is toen gewoon met vulling materiaal opgevuld en is dus al heel lang meegegaan.

Zul je net zien dat ik vandaag (op een vrijdag om 17:00 notabene) op iets hards bijt in mijn eten en mijn halve kies afbrak aan de wang kant. Nu is er dus paniek in de tent! Ik ben meteen aan het lezen geslagen en heb begrepen dat een kies die tot het tandvlees afgebroken is (rode pijl op de foto) niet gered kan worden en dus getrokken zal moeten worden. De blauwe pijl geeft de vulling aan. Dit is echt mijn aller, aller grootste angst en mijn hele weekend is hierdoor verpest, ik heb nu al kriebels in mijn buik en weet zeker dat ik ga dromen vannacht.

Ik ben zo bang voor het oordeel van de tandarts en ik heb een gevoelig zenuwstelsel waardoor ik extreem gefixeerd ben op 'pijntjes' tijdens een evt. behandeling. Ook heb ik een spierziekte en de stress alleen al zorgt ervoor dat ik slapper op mijn benen sta dan normaal. Vooral omdat ik in mijn omgeving alleen maar horrorverhalen heb gezien met het trekken van kiezen.

Gelukkig doet het op dit moment geen pijn want er zit immers geen wortel meer in en ik heb ook geen last van scherpe randjes. Ik ga het goed schoonhouden en ontzie die kies met kauwen tot ik terecht kan bij de tandarts.

Ik hoop toch zo dat er toch nog een kroon geplaatst kan worden maar mijn onderbuikgevoel zegt van niet.

Ik heb dus niet echt een vraag maar moest het vooral even kwijt en als een deskundige hier aan de hand van de foto mijn vermoeden zo'n beetje kan bevestigen (dat de kies niet gered kan worden) kan ik me alvast voorbereiden op het ergste.

Groetjes, Angela
Attach
Tandarts_Richa…

Dit is de reden waarom ik een knobbel overkappend vulling of een kroon, mijn voorkeur, adviseer. De kies wordt broos en kan daardoor afbreken. Mits de wkb goed is, geen heronsteking, zou ik, op basis v deze foto nog een kroon kunnen maken. Anders eerst een her wkb, voelt u helemaal niets v dus geen angst, dan alsnog een kroon. Of kies verwijderen en een kroon op implantaat. Allemaal verdoofd dus geen angst.
vr, 04/25/2025 - 23:52 Permalink