Vraag over een wkb die pasgeleden is uitgevoerd

Author:
Lin37
Posted:
vr, 04/26/2024 - 21:01
Beste,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Een aantal weken (5) geleden is er bij mij een wkb gedaan. Er zat een breuk in mijn kies (wel een kies met grote vulling). Na de wkb zei hij dat de breuk wel meeviel. Dus niet een breuk in de wortels. Een week na de afgeronde wkb kreeg ik opeens kaakpijn. Die verplaatst steeds. Dan weer mijn jukbeen, dan weer bij mijn slaap enz. Ik las dat aangezichtspijn na een wkb kan ontstaan? Dus er wordt gedacht aan aangezichtspijn (ik loop ook bij de fysio en heb een bitje gekregen want doe kaakklemmen). Die kies irriteerde me wel. Was erg aanwezig en groot. Dus is al een paar keer geslepen. Dat is nu wel goed. Maar de kies is af en aan gevoelig met aanraken en als ik met mijn tong erlangs ga, met poetsen en soms gewoon nog aanwezig als ik niets doe. De ene dag wel en de andere dag minder. Net als mijn kaak. Ik kan wel gewoon eten. Dat voel ik eigenlijk niet. Ik had overigens geen ontsteking voor de wkb. De tandarts zegt dat de kies niet gevoelig kan zijn omdat de zenuwen eruit zijn. Mijn vraag is; is dit zo? Want ik voel het wel gewoon.... Kan een witte vulling ook gevoelig zijn na een wkb ondanks dat de zenuwen eruit zijn? Want las bij gaatjes dat een vulling ook nog lang gevoelig kan zijn. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Groetjes
Tandarts_Richa…

Als u warmte en koude voelt kan het zijn dat al het zenuwweefsel verwijderd is. Misschien een extra kanaal. maar gevoeligheid zonder gevoel v temperatuur verschillen kan. Denk niet dat het door de vulling gevoelig kan zijn als de zenuw verwijderd is.chien toch te veel spanning op de breuk bij kauwen.
Bij mij dezelfde situatie. Een breuk maar toch de wkb geprobeerd. Nu een jaar later wordt het langzaam minder gevoelig. Maar alternatief was toen trekken.
vr, 04/26/2024 - 21:29 Permalink
Lin37

Ow jee.. Nee, er is geen reactie bij warm of koud. Alleen drukpijn zeg maar. Gevoelig met aanrakingen en als ik met mijn tong erlangs ga. En met tandenpoetsen een soort stroomschokjes. Maar deze klachten verschillen per dag. Ik heb overigens geen last met eten hoor. Al eet ik niet echt super harde dingen of zo. Bedankt voor het antwoord!
vr, 04/26/2024 - 22:00 Permalink
Lin37

Ah oké.. Ik kan pas eind Juni terecht bij de kaakchirurg. Het lijkt nu sinds gister weer minder omdat ik het bitje even niet heb gedragen. Ik heb het idee dat ik door het bitje wat ik in de nacht moet dragen meer last krijg van die kies, zou dat kunnen?
zo, 04/28/2024 - 11:12 Permalink
Lin37

Dat is al gedaan. Bitje was pas aangemeten na de wkb. En toen is er een stukje van de vulling afgeslepen en is het bitje meermaals gecontroleerd en bijgeslepen. Omdat ze denken aan aangezichtspijn. En die diagnose mag alleen de kaakchirurg geven. En de kaakchirurg kan ook meer zien aan die kies dan de tandarts zelf geloof ik?
zo, 04/28/2024 - 14:34 Permalink