Kiespijn, antibiotica, vakantie

Author:
tandje seattle
Posted:
wo, 04/17/2024 - 22:48
Eerst en vooral ik heb een ontzettende angst voor de tandarts.
Vorige donderdag 11 april kreeg ik voor de eerste keer sinds lange tijd kiespijn. Een tijdje geleden was er een stukje van een oude vulling uit deze kies gevallen. Vrijdag ben ik begonnen met een antibiotica kuur van 7 dagen. Die nacht was de pijn onhoudbaar en niet te bestrijden met pijnstillers, maar sindsdien gaat het echt een stuk beter.

Wel had ik onmiddellijk een afspraak gemaakt bij de tandarts. Daar ben ik gisteren geweest en nu heb ik drie opties: een wortelkanaalbehandeling, kies trekken of nog even afwachten of de antibiotica zijn werk doet en de ontsteking wegblijft. Ik weet dat dit laatste zeker geen definitieve oplossing is, maar ik vertrek begin mei op vakantie naar Seattle tot en met 18 mei.

De behandeling kan op 23 april, maar liefst zou ik de behandeling (wortelkanaal of trekken) laten uitvoeren na mijn vakantie omdat ze me niet kunnen garanderen dat ik van de behandeling geen napijn zal hebben. De behandeling wordt door mijn angst trouwens sowieso uitgevoerd onder volledige narcose.
Tandarts_Richa…

Geen napijn garanderen kan niet maar ik kan u verzekeren dat niets doen nog meer risico op klachten heeft dus... Gauw laten behandelen. Indien mogelijk zou ik altijd proberen te behouden. Anders moet een getrokken kies vervangen worden met de nodige kosten. Een AB kuur onderdrukt maar haalt de oorzaak niet weg dus afwachten voor mij geen optie. Volledig narcose heeft ook een risico...In Nederland lange wachtlijsten. M.i. geen noodzaak , prima om met een normale verdoving te laten behandelen. Als u vertrouwen kunt schenken aan uw behandelaar zal deze u niet teleurstellen. Trouwens niemand vindt het leuk om naar de tandarts te gaan, de meesten zijn bang maar helaas een noodzakelijk kwaad. NIET uitstellen...overwin uw angsten..u kunt het.
wo, 04/17/2024 - 23:43 Permalink
tandje seattle

Ik begrijp uw reactie ivm de narcose, maar ben meermaals behandeld onder lokale verdoving bij verschillende tandartsen en geen één is er ooit in geslaagd vrijwel pijnloos te behandelen. Vandaar de narcose. Ik weet dat antibiotica de oorzaak niet weghaalt en de afspraak voor een behandeling is sowieso al gemaakt. Ik zou het alleen liever uitstellen tot na Seattle. Ik wil niet in Amerika zitten met een alveolitis of dergelijke.
wo, 04/17/2024 - 23:53 Permalink
Tandarts_Richa…

Misschien geen alveolitits maar wel een ontzettend dikke kaak/pijn of anders. Alles is mogelijk. Ik zou de behandeling niet uitstellen dus geen risico nemen. Als u wacht met naar de tandarts gaan tot het erger is neemt u het risico dat , door een ontsteking, de verdoving niet goed werkt. Komt niet omdat de tandarts niet goed verdooft maar omdat u te lang gewacht heeft. Wederom...dus niet afwachten/uitstellen.
do, 04/18/2024 - 00:02 Permalink
tandje seattle

De vorige keren heb ik niet te lang gewacht. Ik weet ook niet waar u dit uit afleidt. Nu zit ik met een vakantie en de vorige keren was vaak een klein gaatje vullen of een gebitsreiniging. Dus dit had niks met een ontsteking te maken, qua verdoving. Dit is de eerste keer in meer dan 15 jaar dat ik terug last krijg van mijn tanden of een behandeling moet ondergaan.
do, 04/18/2024 - 00:07 Permalink