T042 code ipv M03 code op nota mondhygienist

Author:
Totoro
Posted:
ma, 04/15/2024 - 17:39
Ik ben een tijd niet naar de mondhygiënist geweest en sinds half jaar geleden ben ik weer naar de mondhygiënist gegaan. Ben er tot nu toe 2 keer geweest voor gebitsreiniging. De eerste 2 nota's waren als M03 gebitsreiniging gefactureerd maar onlangs kreeg ik een factuur met T042 code Consult parodontale nazorg. Voor zover ik heb begrepen kan deze behandelcode alleen gebruikt worden in de nazorgfase van een paro-traject EN als tussentijdse controle na een initiële parodontale behandeling (T021, T022).

Ik heb helemaal geen paro traject gevolgd en de mondhygiënist heeft ook niets gezegd over parodontitis. Tijdens en na de behandeling werd ook niet vermeld dat er extra is gereinigd onder tandvlees etc. Alleen dat ik veel tandplak had en instructies hoe ik het schoon moest houden.

Ik heb de praktijk gemaild met de vraag en kreeg een mail terug van de balieassistente dat de mondhygiëniste normaliter altijd werkt onder de T code en dat mijn mondsituatie niet is veranderd. En dat ze waarschijnlijk voorheen tarieven heeft gerekend die uiteindelijk voordeliger voor mij zouden zijn. Nu lijkt me dit heel raar en klopt ook niet want de vorige factuur (correcte M code) was duurder dan wanneer ze de T042 zou hebben gebruikt. Voor deze laatste factuur maakt het bedrag bijna geen verschil of ze de T of M code gebruikt, maar het is toch een hele rare antwoord dat je zomaar een code kan opgeven.