Kies beetje afgebroken onder brug

Author:
Lana300
Posted:
vr, 04/12/2024 - 10:56
Hallo

Ik heb een brug van 2 kiezen . Het gaat om de achterste 2 kiezen. Sinds een paar dagen blijft er steeds eten achter zitten. Als ik met mijn nagel langs de achterste kies ga valt mij op dat er een opening zit tussen de kies en de brug, het lijkt alsof er een stukje kies is afgebroken en daardoor de brug niet goed aansluit. Het gaat om een minimaal stukje kies . De brug zit goed vast en ik heb geen pijn. De tandarts heeft pas over 5 weken plek voor mij geeft de assistenten aan.
Ik ben 6 weken geleden bij de mondhygiënische geweest en in november controle met foto’s, alles was prima.
Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en wat er eventueel aan te doen is? Ondanks dat de brug goed vast zit blijft er steeds eten achter zitten . Ik kom spoel en flos mij suf daardoor.
Is dit afgebroken stukje bijvoorbeeld te repareren met wat vulling ?
Tandarts_Richa…

Dat kan ik zo niet zeggen. Maar vaak is het moeilijk een afgebroken stuk onder een brug te repareren en wordt vaak een nieuw brug gemaakt indien mogelijk. Beter is te laten beoordelen in combinatie met een x-foto. Zou het niet zo laten zonder beoordeling. Intussen zo goed mogelijk reinigen.
vr, 04/12/2024 - 13:58 Permalink
mara6000

Hi

Dank je wel.
Mijn brug zit niet permanent vast dus kan los. Dit doet mijn tandarts bewust om zo er altijd bij te kunnen .
Is het dan mogelijk dat een van de stukjes ( pijlers) op te vullen met stift of composiet en dan weer vastzetten ?
Ik hoorde van een collega die dit ook zo heeft gehad . Of omdat er een deeltje kies af is automatisch nieuwe brug ? Deze zit pas 6 jaar :(
di, 04/16/2024 - 14:17 Permalink
Tandarts_Richa…

Misschien zou het kunnen. Hangt af v wat/hoe is afgebroken. Soms zet ik een brug tijdelijk vast, hooguit 6 mnd. Dit om verdachte situatie te kunnen her beoordelen. Als na 6 mnd verder geen klachten zijn zet ik altijd definitief vast. Dit om te voorkomen dat ongemerkt een brugdeel los zou komen en ik het niet zou kunnen opmerken waardoor schade zou kunnen ontstaan.
di, 04/16/2024 - 23:30 Permalink