Gaatje gevuld en zenuw

Author:
Mikey27
Posted:
vr, 03/29/2024 - 12:35
Beste,

Ik zal mijn verhaal zo goed mogelijk proberen uit te leggen in de hoop voor advies en tips.

Op 21 Maart 2024 ben ik naar de tandarts geweest aangezien een gaatje gevuld moest worden (rechter boven kies). Dit was ongeveer binnen een minuut of 15 gebeurt, de tandarts gaf aan dat ik de dagen erna nog een klein beetje last kon hebben of dat het nog gevoelig zou zijn aangezien het een grotere/diepere vulling was die dichter bij de zenuw zat.

De eerste twee dagen erna opzich totaal geen last gehad, alleen de dagen erna tot op heden is het ineens heel gevoelig voor koud water (snelle strakke pijnscheut die ook meteen weer weg is). Tijdens eten of dagelijkse bezigheden heb ik er geen tot amper last van.

Ondertussen zijn we 8 dagen verder en nog steeds is het heel gevoelig voor koud en warm eten/drinken. Voor de zekerheid ben ik vandaag (29 maart 2024) terug gegaan naar de tandarts om te checken of dit normaal is of dat er wellicht iets anders aan de hand is. De tandarts had een aantal vragen gesteld hoe de pijn te beschrijven is, ik gaf aan dat het een kleine korte pijn scheut is die meteen weer wegtrekt. De tandarts vertelde dat dit een goed teken indien dit te maken zou hebben met een ontstoken zenuw als gevolg van een gaatje vullen. Ook tikte en duwde de tandarts een aantal keren op de betrokken kies echter dit deed totaal geen pijn.

Momenteel maak ik mij toch een beetje zorgen wat over 5 dagen ga ik voor 3 weken naar het buitenland in Azië en ik heb niet heel veel zin om daar naar een tandarts te gaan. De tandarts vertelde me het de komende dagen nog even aan te kijken en indien de pijn erger word of niet verminderd toch even contact op te nemen want dan zou er misschien sprake zijn van een wortelkanaalbehandeling.

Om even alles bij elkaar te pakken. Kan deze pijn nog steeds afkomstig zijn van het gevulde gaatje in de kies aangezien de zenuw een klein tikje heeft gehad en daardoor gevoelig is en moet genezen of is dit inderdaad en meer serieus probleem wat alleen opgelost kan worden met een wortelkanaalbehandeling? Indien ja, kan hiermee een maand gewacht worden want ik weet niet of dit nog op korte termijn gedaan kan worden en wil toch echt van mijn vakantie genieten.

Alvast bedankt voor alle advies!
Tandarts_Richa…

De zenuw krijgt een tik als gevuld wordt. Voor een kies is een dergelijk ingreep een mega operatie. Opereer maar een zelfde percentage v je lichaam. Daar heeft een kies tijd voor nodig om bij te komen. De zenuw komt, zeg maar, op een weegschaal. Of, aan de ene kant, de zenuw herstelt ( intussen kan het gevoelig zijn), of het sterft af (kloppend gevoel ook s'nachts) waardoor een wkb nodig zal zijn. Hoelang de weegschaal aanhoudt is niet te zeggen. Soms niet soms weken. Vervelend als het de verjkeerde kant opgaat. Maar ook daar kunnen ze een wkb starten ...afmaken weer in Nederland.
vr, 03/29/2024 - 22:09 Permalink
Mikey27

Vriendelijk bedankt voor je bericht Richard.

De tandarts had dit ook aangegeven maar ik had ondertussen al verwacht dat dit over zou zijn na 9 dagen. Ik moet wel zeggen dat ik zo door de dag geen pijn heb, niet tijdens het eten of kauwen maar ook niet tijdens het tanden poetsen of iets dergelijks. Slapen doe ik ook prima zonder problemen, geen kloppend gevoel gelukkig (hopelijk blijft dit ook zo). De tandarts teste dit ook met een heel klein koud bolletje om ze zenuw te testen en hij vroeg of de “pijn” of gevoeligheid lang aanhield, ik gaf aan dat dit meteen wegtrok erna (wat blijkbaar een goed teken is??)

Online had ik gelezen dat wanneer een gaatje gevuld word van een kies dat de zenuw inderdaad geïrriteerd kan raken en dat dit soms weken tot maanden kan aanhouden, indien het toch de verkeerde kant op gaat (a.u.b. niet), welke symptomen zou ik dan moeten merken of voelen?

Aangezien ik zoals bovenstaand beschreven 3 weken naar het buitenland ga zou het erg vervelend zijn als de zenuw afsterft, dan heb ik een probleem neem ik aan. Ik denk ook dat ik mezelf een beetje gek aan het maken ben met alles online te lezen wat mis kan gaan etc aangezien ik ongerust ben……
za, 03/30/2024 - 10:10 Permalink
Mikey27

En indien dit niet het geval is, indien de kloppende pijn niet plaatsvind maar de gevoeligheid voor koud water en kleine pijnscheuten bij drinken die meteen wegtrekken aanhouden?

Nogmaals bedankt voor je reactie :)
za, 03/30/2024 - 16:22 Permalink
Mikey27

Nee snap ik maar wilde toch iets van advies of geruststelling voordat ik op reis ga.

Tandarts had aantal testjes uitgevoerd waaronder met een soort van koude vloeibare prikkel op mijn kiezen om te kijken waar het probleem precies was en welk affect dit gaf, dit was dus een snelle pijnscheut die erna zowel direct weer weg was. Vervolgens een aantal keren flink op de kies getikt en geduwd echter dit was volkomen pijnloos. Op einde nog een foto gemaakt en hierop was geen wortelpunt ontsteking te zien, wel was te zien dat het best een grote vulling was die redelijk dicht bij de zenuw zat (uitstulpingen) wat de reden voor de extreme gevoeligheid kan uitleggen, schijnbaar kan dit soms erg lang duren voordat de zenuw zich geneest.

Eten gaat zonder problemen, warm drinken ook geen probleem, het is puur koud waar echt een reactie op word gegeven. Toch maar afwachten en zien of er verbetering in komt……
ma, 04/01/2024 - 00:10 Permalink