Kind 2 jaar en 3 maanden / fistel na tandtrauma / extractie onder narcose

Author:
anoniem1991
Posted:
ma, 03/25/2024 - 21:02
Mijn zoontje van 2,5 is een half jaar geleden op zijn voortanden gevallen met helaas tot gevolg dat 1 voortand volledig naar binnen geschoten is. Advies was afwachten, maar wel regelmatig controle bij de tandarts. De tand is grotendeels naar beneden gekomen, wit en zit stevig in het tandvlees. Hij lijkt er geen pijn aan te hebben. Helaas blijkt nu dat er een fistel boven zijn snijtand zit. De tandarts adviseert een extractie onder narcose, ten eerste om een trauma te voorkomen en ten tweede wilt zij zeker weten dat de juiste tand getrokken wordt (omdat de fistel boven de snijtand zit en niet boven de voortand die naar binnen geschoten was). Er is geprobeerd om een foto te maken, maar doordat mijn zoontje niet stil blijft zitten is de foto niet goed gelukt.
- graag ontvang ik een second opinion omtrent de extractie / foto maken onder narcose. Ik vind het behoorlijk spannend (en rot) en met name gezien zijn jonge leeftijd. Doen we hier echt goed aan? Kan de tand niet beter getrokken worden onder plaatselijke verdoving?
- hoe groot is de kans op schade aan de volwassen tand en wat moet ik bij schade voorstellen ? (Verkleuring, niet doorkomen van de volwassen tand? Etc )
- aangezien er toch een foto gemaakt moet worden, is hierop wellicht schade te zien aan de kiem van de volwassen tand?
- zal zijn voortand later doorkomen dan ‘normaal’ aangezien zijn voortand getrokken wordt?

Alvast bedankt.
Tandarts_Richa…

Een x-foto is vaak moeilijk. Ik laat de moeder met kind op schoot en foto door moeder op z;n plaats gehouden, de foto proberen te schieten. Niet dwingen als het niet lukt. Een fistel is vervelend maar vaak heeft het kind dan geen last. Verrassend is dat vaak de blijvende tand meestal geen schade oploopt. Schade is op x-foto niet echt te zien. Ik laat de tand vaak zitten totdat het kind beter meewerkt en haal dan onder plaatselijk verdoving de tand eruit. Meestal geen problemen....Hoe goed kan ik met het kind omgaan...hoe goed werkt het kind en vooral de ouders mee. Een over bezorgde ouder geeft zenuwachtigheid vaak aan het kind over.
Als de tand getrokken wordt kan de doorbraak v d blijvende tand vertraagd worden. Dit omdat er een bindweefsel laag vormt waar de tand moeilijker doorheen komt mede omdat de melktand niet als geleiding kan dienen.
Als er echte klachten zijn heb ik bijzondere thk tandarts Eric Kroese in Terheijden die onder een roesje de tand verwijdert.
ma, 03/25/2024 - 23:47 Permalink