Extreme pijn in linkerkaak. Nog geen diagnose

Author:
Coenm
Posted:
za, 03/23/2024 - 16:39
Beste,

Vorig jaar augustus last van kies 36. Bij met name koud water verergerde de klachten. Aangezien ik al wat ervaring had met endo en herendo's leek het mij een opkomende ontsteking aan een wortel. De tandarts kon niets zien op de foto en vroeg het nog even aan te zien. Klachten gingen vanzelf over.
Vorige week in toenemende mate irritatie aan dezelfde kies 36. Gecombineerd met een periodieke controle. Weer foto laten maken en weer was er niets te zien. Fluor aangebracht op kies aangezien gedacht werd aan gevoelige tandhals. Heb gevraagd of er lekkage van de huidige vulling te zien was, maar dat was ook niet het geval.
Klachten werden in dagen er na steeds erger. Pijn bij koud & warm drinken en sowieso bij mond open doen / kauwen. Weer met spoed naar tandarts. Weer foto, weer niets te zien. Tandarts heeft kies 36 en die er boven wat bijgeslepen aangezien ze dacht dat wellicht er veel druk werd uitgeoefend op deze kies en dan zenuwpijn hierdoor is ontstaan, maar geen ontsteking te zien. Rust houden op de kaak was het devies en pijn zou minder moeten worden na 3 a 4 dagen. Eventueel wat tandpast aanbrengen voor het slapen gaan. Ze heeft een collega tandarts ook mee laten kijken en die had dezelfde reactie.
Pijn werd ondraagelijk en niet meer te doen met spiegel van reguliere para 500 en ibu 400 inname. Volgende dag naar huisarts gegaan. Situatie uitgelegd, op verzoek een onstekingstest gedaan. Waarden <5 dus geen ontsteking, maar huisarts zei dat een plaatselijk ontsteking niet altijd juist werd beoordeeld via deze test.
Huisarts ondersteunde verhaal van tandarts en gaf aan afspraak te maken bij fysio voor onderzoek naar gespannen kaak / massage op triggerpoints. Zwaardere medicatie gekregen ibu 600 en Tramadol. Ook echt nodig.
Pijn komt met golven/ pulserend. Was in het begin het meest aanwezig rond de kies 36, maar straalt nu ook uit naar onderste voortanden en naar bovenkant kaak en soms is mijn linkerkant van mijn hoofd bovenop zelfs gevoelig. Ik zie geen roodheid van tandvlees of zwellingen. Ook geen koorts
Enkele massage oefeningen gedaan aan binnen en buitenkant kaak en lijkt reactie te geven. Ook lastig te zeggen met actieve pijnstilling. Eerste afspraak met fysio duurt nog 4 dagen, maar ben nog niet zeker van diagnose. Men geeft aan kan komen door tandenknarsen / stress, maar herken mij niet in deze oorzaken.
Wellicht herkent iemand deze situatie? Kan een tandarts nog verder kijken dan alleen naar een kies en omliggende tanden/kiezen? Is het wijs om toch weer terug te gaan naar de tandarts?
Ik ben bang dat het huidige spoor wellicht niet de juiste is en wil graag van deze ondraaglijke pijn af en geen tijd verspelen.

Groeten,
Coen
Tandarts_Richa…

Dit heb ik vaak in de praktijk meegemaakt. Heel frustrerend. Maar als ik niet kan ontdekken dan stuur ik de client naar huis. Of de klachten verminderen/verdwijnen. Of het wordt erger en wordt het voor mij duidelijk wat de oorzaak is. Tot dier tijd is het frustrerend aanmodderen. Maar ik grijp niet in als ik niet kan ontdekken wat de oorzaak is.
za, 03/23/2024 - 16:59 Permalink
Coenm

Hartelijk dank voor jouw reactie. Helemaal eens dat een behandelplan wel ergens op gebaseerd moet zijn.
Volgens de tandarts zouden de klachten na enkele dagen moeten afnemen als het een overspannen kaak/zenuw zou zijn.
Als de klachten juist toenemen kan het dus weldegelijk zin hebben om toch weer terug te gaan naar de tandarts? Kan een OPG wellicht meer vertellen? Volgens mij heeft de tandarts alleen een solo opname gemaakt.
za, 03/23/2024 - 18:54 Permalink
Tandarts_Richa…

Een solo is duidelijker dan een OPG. Maar een OPG laat de hele kaak b/o zien dus ook eventuele problemen ergens anders. Waarna v dat plek een extra solo gemaakt kan worden. Bij aanhoudende klachten terug gaan en hopen dat de oorzaak wel evident is.
za, 03/23/2024 - 23:44 Permalink
Coenm

Ivm hevige pijn sinds vannacht half 4 afspraak gemaakt bij spoedtandarts.
Pijn vanuit hele kaak verplaatst zich meer naar specifiek element 36. Bij rondvoelen aan tanden en kiezen is deze heel gevoelig. Kies lijkt ook iets omhoog te komen.
Afspraak bij spoedtandarts was een deceptie. Mevrouw kon beperkt Nederlands daardoor matige communicatie (dat kan wat mij betreft echt niet).
Ze ziet geen ontsteking op foto. Wel een mogelijk klein gaatje naast oude vulling. Percussietest deed pijn aan alleen buitenkant kies. Koudetest deed matig pijn aan buitenkant kies. Binnenkant geen reactie. Ze vraagt of ik de vulling vervangen wil hebben. Tsja, ik wil hetgeen wat ze adviseert. Ze vervangt vulling. Ik vraag vervolgens of ze denk dat dit de oplossing was. Ze geeft aan, ik denk het niet. Uw tandarts moet zenuw weghalen. Ik sta perplex. Waarom niet direct gedaan?
Anyway, ik heb nog hoop dat het wat helpt. Van half 2 tot half 8 geen pijn. Begint nu wel weer te komen. Weet alleen niet goed of dit komt door de behandeling of dat t issue er nog steeds is, maar dan had ik eigenlijk nog meer pijn verwacht gezien het boren. Nog wel stijve, dikke wang van verdoving.
Morgenochtend weten we meer.. Indien morgen weer pijn dan hoop ik dat mijn tandarts toch maar voor een wkb gaat. Ben er klaar mee en ook met alle pijnstilling. Heb geen goed gevoel bij diagnose overbelaste zenuw. Daar geloof ik niet (meer) in.
zo, 03/24/2024 - 20:47 Permalink
Tandarts_Richa…

Als u voelt dat de kies omhoog komt dan is dat waarschijnlijk door de ontsteking. Voor de zekerheid zou ik proef boren. U kunt dan aangeven of wat u voelt komt vanwaar u de pijn heeft gevoeld. Anders bij geen gevoel, wkb. En idd ik zou de wkb gestart zijn als ik het gevoel zou hebben dat de Ta de zenuw moet verwijderen.
zo, 03/24/2024 - 21:48 Permalink
Coenm

Zoals ik al had verwacht vandaag dan toch de endo start bij de eigen ta.
De pulpa was inderdaad avitaal.
Met dubbele verdoving waren de wortelpunten nog steeds gevoelig tijdens de behandeling. Deze kreeg ze dus ook niet helemaal schoon. Volgens ta zou dat geen probleem meer opleveren. Over paar maand de rest van de endo.
Napijn is wel extreem aanwezig merk ik. Hopelijk morgen beter
di, 03/26/2024 - 20:06 Permalink
Tandarts_Richa…

Jeetje ...maanden voor afmaken??/. Hoop dat u intussen geen last krijgt anders aan de bel trekken. Tja er is helaas een tekort aan tandartsen. Overheid wilde niet luisteren.>erste vier dgn kunt u nu nog last ervaren, moet minder worden. anders aan de bel trekken.
di, 03/26/2024 - 21:45 Permalink