Scheurtje kies of vulling

Author:
raymondt
Posted:
za, 03/23/2024 - 10:35
Goedemiddag. 2 weken geleden is een vulling geplaatst in een bovenkies. Sindsdien heel gevoelig voor koud. Als ik er aan voel is het oppervlak ruw, de kies rand scherp en er lijkt een soort barstje in te zitten. Dit laatste voel je als je met je nagel er langs gaat. Zou dit de reden zijn van de klachten? En wat voor oplossingen zijn er? Alvast bedankt
Tandarts_Richa…

Witte vullingen geven in het begin vaak klachten v gevoeligheid. Helaas. Ruw en scherp kan opgelost worden door te polijsten. Ik probeer altijd vorm te geven aan een vulling. Knobbels en groeven, geen platte pannenkoek. Dit wordt vaak als ruw ervaren en de groeven als barsten. Maar dat slijt/went. U moet wel kunnen doorbijten . Kunt u dat niet om dat de vulling te "hoog" is dan in laten slijpen. Een te "hoge" vulling geeft ook extra gevoeligheid.
za, 03/23/2024 - 11:39 Permalink
raymondt

Bedankt voor uw antwoord. Ik ben vorige week terug geweest bij de tandarts. Hij ging de vulling bijwerken. Het moment dat hij de te hoge vulling ging bijwerken kreeg ik meteen een erge pijnscheut. Hij heeft het vervolgens verdoofd en verder bijgewerkt. Het lijkt nu iets beter, nu alleen nog gevoelig bij heel erge koude prikkels. Echter bij het eten van iets scherps, bijv chips voel ik af en toe nog steeds een pijnscheutje. Het eten moet dan echt een specifiek plekje raken. Ik voel het ook als ik er met een nagel langs ga. Is dit nog steeds door een te hoge vulling? Of speelt er wat anders?

Deze kies is jaren geleden ook al een keer gevuld, maar er was nu een gaatje ontstaan op een andere plek.

De pijnscheut bij het bijwerken en dat ik verdoofd moest worden…is dat passend bij een te hoge vulling?

Alvast bedankt
zo, 04/07/2024 - 21:50 Permalink
Tandarts_Richa…

het kan zijn dat het plekje waar u extra gevoeligheid waarneemt nog te hoog is. Maar het zou ook kunnen zij dat er een barst in de kies is. Of misschien net een stukje tandbeen bloot ligt. Helaas maar toch even terug gaan om te laten beoordelen. Plekje goed aangeven.
zo, 04/07/2024 - 23:31 Permalink