Afgebroken vulling opnieuw gevuld, niet netjes gemaakt?

Author:
AK.Jane
Posted:
do, 03/21/2024 - 16:41
Hallo allemaal! Even een beetje achtergrond voordat ik mijn vraag stel:
Jaren terug heb ik een wkb gehad aan een kies rechts-onderin. Nooit meer last van gehad maar dit jaar is de vulling afgebroken tijdens het eten. De afgelopen maand heeft de tandarts het e.e.a aan achterstallig onderhoud gevuld, waaronder dus ook de afgebroken vulling. De vullingen zijn over het algemeen niet mooi afgewerkt maar het is functioneel dus daar zit ik niet zo mee. De vulling van de kies waar ik jaren terug de wkb heb gehad is naar mijn mening echter wel héél lelijk gerepareerd. Langs de rand aan de buitenkant van de kies is ook een zeer duidelijke bruine rand te zien en de kies loopt schuin af waardoor de kiezen elkaar aan de binnenkant niet raken op 1 hoek. Ik heb ter verduidelijking even wat (onsmakelijke) foto's toegevoegd van de kies in kwestie.

Nu is mijn vraag: is dit normaal? Ik heb vandaag ook een gebitsreiniging gehad bij de mondhygiënist maar het zit er nog steeds. Daarnaast lijkt de vorm van de kies mij ook niet kloppen maar ik ben natuurlijk geen tandarts. Naast de vraag of dit normaal is, zou ik willen weten of hier wat aan gedaan kan worden en zo ja wat? ik laat mijn gebit juist aanpakken zodat het er netjes uitziet, dit is nog steeds geen gezicht...

Ik hoop dat iemand hier een antwoord kan geven op mijn vragen en wellicht kan visueel een beetje kan beoordelen of de vulling vakkundig is geplaatst. Bij voorbaat dank!
Attach
Tandarts_Richa…

Misschien is in de loop der tijd uw boven kies uitgezakt waardoor het niet mogelijk is de knobbel te herstellen zonder boven af te slijpen. Dus zo niet te beoordelen. Als een kies een wkb heeft gehad wordt het broos vandaar het advies een knobbel overkappend vulling of een kroon te maken. Zo te zien hier geen v beiden. Uw kies kan verkleuren, gaatjes ontstaan etc etc, zo te zien hier verkleurd hard glazuur. Waarschijnlijk ook een barst in de voorste buiten knobbel. Indien, na x=foto, blijkt dat de wkb er goed uitziet zou ik hier een kroon adviseren. Natuurlijk afhankelijk v of u dat zou willen en afhankelijk v d staat v d rest v uw gebit. Hoe ver gaat/wil u, kunt u ,financieel gaan om uw gebit aan te pakken.
za, 03/23/2024 - 23:35 Permalink