Vaag dof druk gevoel in kaak.

Author:
tingobop
Posted:
za, 03/16/2024 - 12:50
Ik ga elk half jaar naar de tandarts en had jaren geen last, maar nu sinds een maand kreeg ik zo nu en dan last van een vaag drukkend en dof gevoel in de rechterkaak. de kies 17 boven die 8 jaar geleden een wk behandeling bij de endodontoloog heeft gehad werd erg gevoelig . deze kies is destijds bij de tandarts geperforeerd en gerepareerd met mta bij de endodontoloog. maar ook de grote kiezen 46/ 47 in de onderkaak zijn gevoelig. de 46 is niet ontzenuwd maar de 47 wel. ik ben terug naar de tandarts gegaan en op foto's is niets te zien. ook is er getikt op de boven kies en dit deed geen pijn. ze denken aan een bijholte ontsteking. het duurt nu echter wel erg lang voor dit over gaat. de klachten zijn ook best vreemd. ik kon weken geleden niet kauwen op rechts en nu gaat dit weer wat beter. als ik in bed ga liggen dan gaat het gevoel over maar zodra ik het bed uitkom en recht sta dan begint het weer. het lijkt wel of dit met druk te maken heeft? ook verschilt de last per dag. als ik goed geslapen heb dan heb ik er ook minder last van. bij stress en slaapgebrek meer pijn. ook bij veel praten meer last en druk erop zetten met fysieke activiteiten. ik sukkel dus voort en heb niet het idee of gevoel dat dit vanzelf overgaat en denk zelf dat de klachten uit mijn gebit komen. ik vermoed misschien de perforatie plek dat daar een ontsteking zit. op de foto is de perforatie niet te zien. maar er zit wel een diepe pocket .hoe ga ik daarvan mijn tandarts overtuigen? volgens mijn tandarts zit de diepe pocket daar omdat de kies scheef gegroeid is omdat de 16 ervantussen is.
Tandarts_Richa…

Als de pocket zeer lokaal op een punt v d kies zit dan kan dit wijzen op een wortel fractuur. Soms kan ik wat de ene dag nog niet zichtbaar is de volgende heel duidelijk iets als oorzaak aanwijzen. Dus misschien verstandig terug te gaan en nogmaals een x-foto boven en beneden. mogelijk komen deze klachten door para functies, knarsen, persen etc, vaak stress gerelateerd. Dus dat ook onderzoeken. Verder is het gissen en dat heeft geen zin. sterkte.
za, 03/16/2024 - 15:17 Permalink
tingobop

Ik draag al jaren lang elke nacht een knarsplaatje. de tandarts heeft het niet over een wortelfractuur gehad. er zit trouwens ook nog een diepe pocket onderin tussen 46 en 47 . maar kauwen op de kies die gevoelig is gaat verder pijnloos. alleen bij poetsen is die de ene keer gevoeliger dan de andere keer. en soms zakken de klachten weer helemaal af .. maar ik heb 11 maart al foto's laten maken en vorig jaar ook al . er was geen verschil te zien. ik denk dan niet dat de tandarts dit een week later nogmaals gaat doen of er moet een goede reden voor zijn? ik denk dat dit erg moeilijk is erachter te komen . de klachten verergeren nu niet maar het blijft een erg vervelend gevoel. kan een 3D cone beam in deze niet meer duidelijkheid geven?
za, 03/16/2024 - 15:52 Permalink
tingobop

inmiddels een week verder en ik heb nu ook last van steken onder het kauwen maar ik voel de steken aan de beneden kiezen ? verder is het zo dat het in de de hele dag het doffe gevoel aanwezig kan zijn en in de avond plots verdwijnt of andersom. zelden maar het gebeurd dat ik bijna de hele dag geen last heb. en ik heb dan ook geen steken met kauwen. soms kan ik hard kauwen zonder iets te voelen en de andere keer heel lichtjes kauwen met steken. ook bij last worden de klachten soms minder met kauwen erop. ik vind de klachten nogal wisselend en erg vaag. alleen heb ik het wel het gevoel dat het niet meer vanzelf overgaat. en de tandarts weet het ook niet meer. wat moet ik doen?
za, 03/23/2024 - 13:20 Permalink
tingobop

Ik heb trouwens ook een onderkies 46 waarvan de wortel flink bloot is komen te liggen. ik poets al jaren met elmex directe pijn verlichting maar bij last van dit probleem is deze kies ook erg gevoelig . als ik met mijn vinger langs de wortel wrijf doet dit pijn. ook zijn de onderkiezen 46,47 erg gevoelig als ik erop tik. maar 47 heeft onterecht een wkb gehad want is nooit ontstoken geweest en is vanwege andere pijn ontzenuwd. . . toch is die kies ook erg gevoelig nu. het is dus vaak erg moeilijk voor een patient aan te wijzen waar de pijn vandaan komt, en als je dan een tandarts hebt die er iets aan wil doen maar het ook niet zeker weet dan krijg je kiezen die voor niets ontzenuwd worden zoals bij de 47 ook gebeurd is.
za, 03/23/2024 - 13:30 Permalink
tingobop

Ik kom vaak ook meerdere keren terug. maar na 5 keer terug komen denken de meeste tandartsen vaak dan ik ga toch maar eens iets proberen . ik ben zelf erg gevoelig als ik pijn in het gebit heb voel ik het gelijk overal. dat maakt het ook erg moeilijk . zulke gebitsproblemen zijn ook altijd heel moeilijk . de tandarts ziet telkens niets en toch is er veel pijn. ik kan wel melden dat ik gisteren avond volledig pijnvrij ben geweest nadat ik overdag ook al minder voelde. nu de volgende ochtend blijft de pijn ook uit. ik denk dat het beste is om nog maar langer af te wachten. dit heb ik nu wel geleerd in de laatste jaren. ik ben nu ook minder verkouden nadat ik vorige week keelpijn kreeg. wellicht heeft dat er misschien ook mee te maken dat de weerstand dan weer hoger is. ik denk dat ik wel een verzwakt gebit heb. veel wkb aan grote kiezen en eentje zelfs met zijdelingse perforatie wat gerepareerd is met MTA door een endodontoloog. deze perforatie zie je op de foto niet zitten zag ik. mijn nieuwe tandarts houd hier waarschijnlijk ook geen rekening mee.
zo, 03/24/2024 - 12:19 Permalink
tingobop

Ik ben nog steeds wel neusverkouden , en ik voelde voornamelijk steken aan de beneden kiezen in de onderkaak bij het kauwen. ik weet dat in het verleden aan de andere kant ik ook eens last leek te hebben van de achterste bovenkies en het later toch de onderkies bleek te zijn die gevoelig was. pijn trekt meestal naar boven toe is mij wel eens verteld bij een tandarts. de tandarts toen is toen gelijk een wkb gestart maar had beter af kunnen wachten. dit konden namelijk toen ook knarsklachten zijn aangezien ik ook nog geen knarsplaat had destijds. deze wkb liep overigens uit op een drama want de tandarts had een vijl gebroken en laten zitten zonder het kanaal af te vullen en er niets over gezegd tegen mij. na 5 jaar bleek er een ontsteking te zijn ontstaan tot boven in het kaakbot en heel de wortel punt was daardoor aangevreten. .ik had er al die tijd geen last van omdat de kaakzenuw diep lag bij de 36. maar nu hoeft dit natuurlijk niet hetzelfde te zijn. het valt mij wel op dat ook vandaag de pijn wegblijft . het is allemaal niet meer zo gevoelig ook. de onderkiezen zijn ook niet gevoelig meer. als ik eerst met mijn vinger langs buitenkant tandvlees van de 46 wreef waarvan de wortel bloot ligt had ik daar pijn. maar nu niet meer.
ma, 03/25/2024 - 11:26 Permalink
Tandarts_Richa…

Misschien toch een overbelasting. Pijn v boven kan ook naar onder uitstralen.Kies v boven kan wat uitgeduwd worden en daardoor meer druk onder uitoefenen..etc..etc.. Maar zo blijven wij gissen. Alleen direct onderzoek kan misschien meer duidelijkheid geven.
ma, 03/25/2024 - 20:16 Permalink
tingobop

U bedoeld weerpijn? en ik heb in het verleden al eens een cone beam scan gehad van mijn hele gebit maar daar moest ik ver voor weg en ze zagen daarop niets bijzonders . en ik ben niet meer in bezit van een auto nu. welk onderzoek zou volgens u nog kunnen?
ma, 03/25/2024 - 20:24 Permalink
tingobop

Nou vandaag is het dus weer volledig terug. maar nu veel heftiger. gisteravond tijdens het eten dacht ik al iets te voelen . in de avond zakte dit weer af. alleen vlak voordat ik naar bed ging snoot ik mijn neus nog en voelde pijn druk op de kaak. maar ik ben naar bed gegaan en er leek verder nog niet zoveel aan de hand. gewoon pijnloos ingeslapen en bij het wakker worden onder de ochtend knallende kaak pijn. zo erg dat het voelt alsof mijn kaak een keiharde klap heeft gehad. ik heb een paar paracetamol genomen maar dit doet niets aan de pijn. de pijn is veel heftiger dan tevoren. ik vind het echter vreemd dat ik 2 dagen helemaal niets gevoeld heb ,(toen wel steeds een loopneus had). maar het dan ineens veel heftiger terug komt. is dit normaal voor deze klachten? enkel bij de grote kies 17 is het weer gevoelig. ik voel dit goed met mijn knarsplaatje rond de kies alsof er veel spanning op staat. aan de 15,14 voel ik niets. (de 16 is ertussen uit) dit zijn toch wel vreemde klachten. waarom gaat het eerst 2 dagen helemaal over?

(de neusverkoudheid lijkt vandaag ook nu weer ineens voorbij) en dit zijn niet dezelfde pijnklachten die ik eerder had. ik had eerder steeds een dof en vaag gevoel wat nog volledig over ging bij het liggen in bed. maar deze pijn is knallend en heel scherp en verergerd juist bij het liggen. ik heb ook al gespoeld met zout water door de neusgaten maar ook dit brengt geen verlichting.

vorige week maandag kreeg ik ineens heel erge keelpijn die na 5 dagen pas overging. nu dus knallende pijn in de kaak of kies. ik voel het echt soms ook als ik bv hoest die druk in de kaak. het is ook best een heel verhaal want ik heb mij in de afgelopen maand alleen maar grieperig gevoeld en allerlei griepverschijnselen gehad en daar lijkt ook maar geen einde aan te komen.

dus ik weet nu even niet wat te doen???? is dit er eentje voor de tandarts of toch voor de huisarts? omdat de tandarts het al eerder op een bijholte ontsteking gooide en ik gedurende dit probleem ook steeds verkoudheids klachten heb wat natuurlijk ook weer toeval kan zijn. anderzijds het probleem in de kaak manifesteert zich telkens ook maar alleen in de rechterkant..

bij mijn eerdere tandartsbezoek is er wel al op de kies getikt .het was iets gevoelig maar dat is het eigenlijk altijd wel een beetje maar niet dat je zegt van auw dat doet pijn. de tandarts prikte wel met haar haakje in de pocket en dat deed wel echt pijn. toen vroeg ze nog doet dat zoveel pijn . op een manier van dat ze dat niet kon geloven dat dat zoveel pijn kon doen. en hier bestede ze dan verder ook geen aandacht aan. bij eerdere controle begin februari werd mijn gebit gereinigd van tandsteen etc . ik weet toen nog wel dat de rechterkant na behandeling ook al pijn deed. de hele avond toen last van gehad. de problemen waren toen al een paar weken voor de controle begonnen . ik had al eens eerder een beetje last wat weer kwam en ging maar ook voor die periode rond de kerstdagen was ik ziek en erg neusverkouden geweest.
di, 03/26/2024 - 08:18 Permalink
tingobop

Ja ik heb de tandarts gebeld en ze gingen mij terugbellen want ik kan nog niet gelijk komen ook helaas. het is nu wel heel erg. dit had ik gisteren niet kunnen denken. ik voel mij ook helemaal niet lekker . eten gaat er niet in, heb het gevoel dat ik dan moet spugen en ik heb het steeds zo koud. ook voel ik steeds drukpijn en een pijnscheut in de bovenkaak als ik praat . als ik met mijn tong naast en aan de binnenkant van de kies druk dan is dat daar erg gevoelig . denkt u aan de hand van mijn klachtenomschrijving dat het echt puur van de kies is??

ik hoop maar dat mijn tandarts erachter kan komen. dit zijn complexe problemen . eigenlijk zou ik gelijk moeten kunnen komen en dat ze dan een verdoving zetten om te kijken of de pijn dan volledig wegzakt. want morgen of overmorgen kunnen de klachten weer heel anders zijn. dat heb ik wel gemerkt met gisteren en vandaag.
di, 03/26/2024 - 10:37 Permalink
tingobop

Ik heb de tandarts maar gemaild want zijn enkel bereikbaar tot 1200 uur en hoorde niets terug. ik heb daarin voorgesteld de kies te verdoven zodat we erachter kunnen komen of de pijn dan zakt. ik neem aan als de pijn verdwijnt dat het de kies is.

ik eet nu een boterham maar kan er gewoon op kauwen zonder meer last of pijn te krijgen. daardoor ga je weer twijfelen of het de kies wel echt is.

in ieder geval zal er wel iets aan moeten gebeuren want zo doorgaan is grote ellende. bij een volgende stap dan misschien Antibiotica. hopen dat het dan wel voor langere tijd over gaat . kies trekken is de laatste optie denk ik. maar stel de kies is eruit en de klachten blijven dat zou wel erg balen zijn.
di, 03/26/2024 - 12:45 Permalink
tingobop

Beste Tandarts Richard,

u ziet 2 foto's van de kies die 2 keer behandeld is bij bij de laatste geperforeerd aan de achterste wortel. dit is gerepareerd door de endodontoloog 8 jaar geleden. de kies heeft een overknobbelende vulling. geen kroon .kunt u aan de hand van deze foto's stellen of zo'n kies erg zwak is voor scheuren?
Attach
di, 03/26/2024 - 14:20 Permalink
tingobop

Ik werd gistermiddag laat nog gebeld en kon toch nog bij de tandarts komen . de pijn was toen al een stuk gezakt nadat ik warm gedouched had en mijn tanden had gepoetst en eenmaal aangekomen bij de tandarts was het ook nog eens extra onderdrukt door de spanning. de verdoving is niet gezet ,de tandarts heeft wel opnieuw gekeken en foto's gemaakt. wederom was er weer niets te zien.

de tandarts deed ook weer de percussietest . ze tikte op elke tand en ik moest dan zeggen hoe het voelde .de ontzenuwde kiezen voelden duidelijk anders, gevoelig maar niet echt heel pijnlijk . volgens de tandarts ook normaal dat een ontzenuwde kies anders aanvoelt.

ik heb het nog over de pocket gehad maar dat is een normale ondiepe pocket zoals ik er hier en daar wel meer heb. en dus geen pocket waar je ineens bij in een diep gat zakt volgens de tandarts. ze vermoed dus niet dat er daarmee een verband bestaat met een scheur in de kies. mocht er op dit moment toch een scheur in zitten dan kan je dat volgens mijn tandarts enkel nu zien als de kies getrokken is of hij moet later afbreken etc.

een cone beam scan vonden ze geen goed idee omdat dit ook geen sluitend bewijs leverde. volgens haar praatte ik nogal verkouden en ze blijft het op een holte ontsteking gooien. ik heb 5 dagen Naproxen voorgeschreven gekregen.

het is nu weer een heel andere dag. de pijn is niet meer aanwezig ik voel nog wel iets natuurlijk maar dat is te verwaarlozen . dat een dag zoveel kan uitmaken op deze klachten is wel opmerkelijk bijzonder. helaas weet ik nog steeds niet wat er werkelijk speelt. toen ik gisteren naar huis ging van de tandarts keek ik scheel van de spanningen en voelde mij erg slecht en vermoeid in mijn hoofd. ook kwam de pijn in de kaak weer meer terug toen ik naar huis fietste. ik dacht nog misschien hadden ze beter die verdoving wel kunnen zetten maar op het moment toen ik daar in de stoel zat had ik amper nog last en voelde ik mij een stuk beter. daarom heeft de tandarts de verdoving op dat moment niet gezet. ik heb het al vaker gehad. je zit met pijnklachten en dan kom je bij de huisarts of tandarts en dan lijken de klachten ineens op dat moment verdwenen te zijn. eenmaal bij thuiskomt als je tot rust komt begint het dan weer. dat maakt het ook weer een stuk lastiger.
wo, 03/27/2024 - 10:51 Permalink
tingobop

Geen pijn vandaag maar het tandvlees aan de binnenkant van de kies is erg gevoelig en voel vaak steken en het verhemelte aan die kant is mede gevoelig.
passen deze klachten ook bij een holte ontsteking?? het is alleen aan kies 17. de kiezen ervoor niet.
wo, 03/27/2024 - 14:53 Permalink
tingobop

Soms twijfel ik inderdaad. ik voel vaak ook iets tussen kies 46 en 47 in de onderkaak . kies 47 is ook ontzenuwd maar kies 46 liggen de wortels goed bloot en zit een oude vulling . 1 van de eerste composiet vullingen die ik nooit vertrouwd heb, de tandartsen begonnen toen net met composiet.

en ik heb eerder last gehad van kies 36 waar ik het steeds aan kies 27 voelde . dit was wel aan de andere kant maar toch vreemd.

het blijft voor mij zeer moeilijk om de boosdoener aan te wijzen. ondertussen heb ik ondanks de naproxen nog wel wat last maar het ene moment niet en dan buk ik of doe mijn hoofd naar beneden en dan krijg ik soms weer gelijk last. en ook als ik last heb en ik ga in bed liggen dan gaat het vrijwel direct over. meestal bij opstaan begint het dan weer. en verder bij kauwen erop . ik probeer het zoveel mogelijk te ontzien. lukt niet altijd maar de ene keer kan ik er beter op kauwen dan de andere keer. de pijn klachten zijn nogal wisselend. alleen slaap ik wel altijd zonder kiespijn.
vr, 03/29/2024 - 10:45 Permalink
tingobop

Ik heb niet het idee dat mijn tandarts dit gaat oplossen als er echt een ontsteking aan 1 van de kiezen zit. . zolang ze niets op foto's zien is er volgens hun ook niets aan de hand met mijn tanden. ik weet zelf wel dat je eigenlijk maar 20% van de ontstekingen kan zien op een platte foto maar dan zit je al in vergevorderd stadium en is er zwarting onder de wortels. mijn tandarts beweerd dat je een ontsteking op een foto ten aller tijde kan zien zodra de ontsteking er is maar ik ga deze discussie met hun verder niet aan. ik heb nu al bij zoveel tandartsen gezeten die er allemaal hetzelfde over denken. en veel van deze tandartsen gaan uiteindelijk maar wat doen en dan pakken ze 9 van de 10 keer dan nog de verkeerde tand aan. dit zijn hele complexe problemen die voor een tandarts niet zichtbaar zijn ,en voor mij rest niets anders dan maar af te wachten. met de Naproxen. (ik zit nu op 4 dagen)
is het op moment veel dragelijker geworden en het rotgevoel is weg maar ik voel het soms nog wel met kauwen erop. ik ben benieuwd wat het gaat doen na 7 dagen als de medicijnen op zijn.
za, 03/30/2024 - 00:44 Permalink
Tandarts_Richa…

Waarschijnlijk heeft u 9 v d 10 keer de verkeerde tandarts gehad. Op een foto is niet altijd alles zichtbaar. Een ontsteking in een begin fase vaak niet, en pas in een ver gevorderd stadium na weken/maanden. Goed v uw tandarts , maar vervelend voor u, dat deze tandarts pas wacht met ingrijpen, ook al blijft een klant klagen /zeuren, totdat de oorzaak duidelijk is. En niet maar iets doet om v h gezeur af te zijn. Sommige klanten EISEN dat er iets gedaan wordt met soms een verkeerde handeling tot gevolg. U geeft het goed aan... dit kunnen complexe oorzaken hebben die tijd nodig hebben om op te lossen. Rustig afwachten, kruisje slaan en hopen op een goed einde , succes.
za, 03/30/2024 - 09:14 Permalink
tingobop

U heeft gelijk. de laatste keer dat ik pijnklachten had zei een tandarts we gaan maar eens wat doen want je komt niet voor niets terug. ik zei tussen het boren door nog zo geen zenuwen eruit gaan halen he , maar ze was er al mee bezig en zei ja dat doe ik wel. en dan achteraf toch toegeven dat het niet nodig was geweest. en zo heb ik dat dus vaker meegemaakt. ik kwam eerst van een slecht aangeschreven tandarts af in de ogen van een andere tandarts en die had een vulling bovenop een zenuw gelegd bij kies nr 17 . ik kreeg steeds meer pijn en de tandarts liet mij ermee lopen, zag niets bij teruggaan met klachten . enkel een slokje koud water hielp nog voor even tegen de pijn. ik ben toen naar een andere tandarts gegaan en die is een wkb gestart. bij foto's bleek er van alles mis te zijn met mijn gebit. ik ben in tranen uitgebarsten maar hun gingen mij opknappen maar ik kreeg steeds meer overal pijn van al die behandelingen. op een gegeven moment kwam ik elke dag terug met pijnklachten. de tandarts geloofde alles wel ook al zag hij niets en ontzenuwde gewoon gezonde kiezen onder het mom van we komen van tandarts huppelepup af dus dan is het zo. en later zei die doodleuk dat ik puur pech had.
za, 03/30/2024 - 14:07 Permalink
tingobop

Dan heb ik nu een goede tandarts zeker? de pijnklachten zijn volledig weg met een week Naproxen. kan weer normaal kauwen op rechts zonder pijnklachten. neem aan dan toch geen wortelbreuk in de kies nr17? binnenkant tandvlees/verhemelte naast de kies is ook terug ongevoelig en de kies zelf ook.

rest de vraag natuurlijk wat wel was of is er dan wel aan de hand????

ik ben nog steeds wel neusverkouden. u was ervan overtuigd dat dit er eentje voor de tandarts was.. mijn tandarts dacht aan een bijholte ontsteking. ik had ook mijn twijfels aan de bijholte omdat enkel kies nr 17 gevoelig was en de andere boven kiezen niet.
di, 04/02/2024 - 12:38 Permalink
tingobop

Ik vind dit niet echt gissen als je ontstekingsremmers gebruikt en de last word minder en verdwijnt ermee dan is het voor mij duidelijk dat er ergens een ontsteking zit of zat, ik ben trouwens ook telkens opnieuw grieperig. lijkt verminderde weerstand te hebben. ik heb nu een afspraak bij de huisarts.
do, 04/04/2024 - 12:35 Permalink
Tandarts_Richa…

Ik bedoel gissen naar wat het zou kunnen zijn. Ik zeg niet dat er niets is,, zoals u zegt met ontsteking remmers/pijnstilling is het minder /weg. Maar de vraag is wat. Tijd zal het leren..nu geen zin daarover te gissen/speculeren.
do, 04/04/2024 - 23:26 Permalink