Wie wil er meedenken? implantaat of toch niet?

Author:
birdie
Posted:
do, 06/08/2023 - 01:17
Goedendag!

Ik heb een vraag over een tandheelkundige ingreep.
Even wat context
37 jarige man. Gezond. Geen medicatie
Gebit niet 'super'. Aantal wortelkanaalbehandelingen in het verleden gehad. Veel gaatjes, dus veel vullingen gehad.
Tandvlees is gevoelig en snel ontstoken.
Persoonlijke mondzorg oke. Onder de aandacht. Half jaarlijks controle en reiniging.

Nu heb ik rechts onderin bij de ene laatste kies (6) een kroon. Deze kroon is niet stabiel. Vrij snel tandvleesproblemen rondom de kroon. Kroon is vorig jaar al opnieuw vastgezet. Was los gegaan door bijten/kaakklemmen in de nacht.

Recent wat subtiele/ kortdurende pijnklachten gehad aan deze kroon. Rontgen gemaakt. Daar is wel 'afwijkend' beeld te zien onder de kies. Op rontgen onduidelijk wat het precies is.

Voor nu zijn er twee opties genoemd waar ik over na kan denken...

1. Openmaken en dan zien wat er onder de kies zich afspeelt. Mogelijk dan 'alleen' opnieuw wortelkanaalbehandeling en kroon behouden. Mocht tijdens het openmaken blijken dat een WKB geen optie is, dan plaatsen van een implantaat.

2. Meteen implantaat plaatsen.

Nu ben ik aan het nadenken over bovenstaande opties. Ik vraag mij alleen af.. Is het geen optie om de kroon te verwijderen en geen nieuw implantaat te plaatsen? Dus alleen maar tandvlees bij wijze van spreken... Dat zou hopelijk problemen met tandvlees voorkomen en uiteraard scheelt het aanzienlijk in kosten (tav plaatsen implantaat). Cosmetisch gezien is het niet fraai, maar anderzijds wel achterin het gebit en verwacht ik niet dat het zichtbaar zal zijn.

Mijn vraag is dus of iemand mee kan denken in deze keuzes? Iemand tips? Ideeën? opmerkingen?
Mochten er vragen zijn, dan hoor ik het graag!!
Vriendelijk dank!
Tandarts_Richa…

Zichtbaar is niet de enige functie ... er speelt ook zo iets als kauwvermogen. Om enig verstandig advies te geven zou ik de meest recente x-foto willen beoordelen. Is er alleen sprake v ontstoken tandvlees, misschien door een niet meer goed aansluitende kroon or is er een ontsteking aan de wortel punt. Kaakklemmen... dus meerdere problemen. Als eerste raad ik aan de vraag te beantwoorden hoe u de toekomst v uw gebit ziet. Waar gaat het naar toe, en wat wilt u zelf. Afhankelijk v d aan u geboden mogelijkheden, voor behoud/ herstel van het gebit een keuze maken. Dan een integraal plan voor herstel of laten gaan. Het heeft geen zin een kroon/implantaat te plaatsen als er nog meer zaken zijn die niet aangepakt gaan worden. Lijkt mij als ik het zo hoor niet de enige kies waar iets aan gedaan moet worden. Als een kies een wkb heeft gehad raad ik vaak een kroon aan. Hebben al die wkb behandelde kiezen een kroon???. Als u alleen naar die ene kies kijkt, dan lijken de geboden opties goed... Ik zou een endodontoloog de herbehandeling laten uitvoeren...eerst kroon af tikken en wkb herbehandelen kroon terug plaatsen. Een implantaat kan altijd nog...Er is niet voor niets wkb en vullingen bij u gedaan. Hoe keert u dit negatief spiraal om. Dus maak eerst een integraal plan alvorens een probleem op te lossen.
do, 06/08/2023 - 23:46 Permalink