Prothese

Author:
F Z
Posted:
ma, 06/05/2023 - 13:59
Hallo, ik weet niet of ik in het juiste forumdeel zit met mijn vraag en of probleem.
Ik heb sinds een aantal jaren een overkappingsprothese en dat is sinds een paar maand vervangen voor een zogenaamde klikgebit (onder).
Mijn wens was om dit gebit zo te maken als mijn eigen natuurlijk gebit ooit eens was, dit omdat ik de eerdere prothese niet mooi vond, te recht te wit ofwel nep en....dat was ik niet.
Ik had gelukkig nog een gipsafdruk van mijn eigen gebit dus dat was perfect.
Gipsstuk ingeleverd en.......................nee ik kreeg een standaard gebit.
Wel mooi, maar niet naar mijn wens.
Om de tandarts te plezieren toch maar geprobeerd, maar het viel me al zwaarder tegen en hij gaat steeds los ( ook het klikgebit ).
Navraag hoe het zat met mijn gipsafdruk, kreeg ik te horen dat ie weggegooid was.
Oke je kan boos worden, maar dat helpt niets.
Nu een paar maand later bevalt me dit gebit nog steeds niet en ik wil nog steeds een gebit naar mijn eigen natuurlijk gebit.
Hetgeen waarvan ze de mal hebben weggegooid.
Hoe ze het nu gaan oplossen weet ik niet, maar ik wil gewoon een gebit naar mijn eigen tanden en kiezen.
Welke stappen zou ik hier moeten nemen om dit voor elkaar te krijgen.
Mijn tandarts zegt dat dit niet meer kan omdat die mal weg is.
Ik ben van mening dat dit hun probleem is en dat zij maar moeten zoeken naar een oplossing.
Ik heb hier heel veel moeite mee, mede dat ze gewoon die mal hebben weggegooid.
Wat kan ik hiermee?
Tandarts_Richa…

Boos, terecht, en o jee geklaag heeft geen zin, u krijgt daarmee uw mal niet terug. Hun probleem, zij zoeken het uit heeft geen zin want zij hebben geen voorbeeld. Wat u misschien wel heeft is nog een mal en anders toch wel een paar mooie foto's waar u breeduit lachend (een dag niet gelachen een dag niet geleefd),uw tanden laat zien. Daar kunnen zij wat mee. Maar precies hetzelfde is heel moeilijk , ook met een voorbeeld. Gelukkig wil u niet de kleur v vroeger....tenslotte zijn wij ouder geworden en past dat niet meer bij uw huidige verschijning. In principe is een overkapping prothese, overkapt op natuurlijke stompjes met een precisie (klik) voorziening hetzelfde als een op implantaten. Het enig verschil is dat de natuurlijke wortel vervangen is door een onnatuurlijke wortel, de implantaat. de veer dat op de klik impl gaat kan geactiveerd worden waardoor het vaster lijkt. En een goede rebasing vermindert de ruimte onder een gebit dat ontstaat door het slinken v d kaak. Mischien verstandig om te late beoordelen door een behandelaar met veel ervaring.
ma, 06/05/2023 - 14:49 Permalink
Tandarts_Richa…

Bijkomend probleem: De zorgverzekeraars hebben allemaal een eigen minimum bedrag waarvoor de techniekers een gebit moeten maken. Dat mag niet overschreden worden. Zij kunnen niet twee uur werken als maar een uur betaald wordt bijvoorbeeld. Zo ook niet dure tanden als goedkoop vergoed wordt. Het kan wel als u het geheel zelf betaalt. Vraag Fabrizio Tillo v Alpha dental in Nijmegen. Heel Natuurlijk, prachtig, maar dat vindt niet iedereen mooi. Maar hij kan prima naar wens werken maar heeft dan twee dagen nodig voor een gebit. Wie kan/wil dat betalen.
ma, 06/05/2023 - 15:11 Permalink
Tandarts_Richa…

Normaliter moeten technici meerdere gebitten per dag maken om winst te maken. Fabrizio een per twee dagen voor wie dat ervoor over heeft. Ik heb het over esthetiek. Als er geen houvast te verkrijgen is dan wordt het moeilijk....maar wel mooi.
ma, 06/05/2023 - 15:14 Permalink
Tandarts_Richa…

Een v d deel gebieden v tandheelkunde waarvan men vindt dat ik dat redelijk doe is gebitten. Collega's sturen zelfs de onmogelijke gevallen naar mij. Kan mij de afgelopen jaren niet herinneren dat iemand de extra kosten voor een gebit, gemaakt door Fabrizio, wilde betalen.
ma, 06/05/2023 - 15:45 Permalink
F Z

Bedankt voor uw reactie.
De tanden zelf zijn prachtig, mooi gegroefd en natuurlijk gekleurd, voelen ook natuurlijk aan.
Het werk wat die man er aan besteed heeft mankeert niets aan, gewoon vakwerk.
Maar had zelf toch liever wat meer inspraak gehad voor de vormgeving, ik had van nature vrij grote hoektanden en dito voortanden.
Ook had ik een kleine kies die naar binnen stond.
Op foto's niet echt duidelijk te zien, op de mal des te beter.
Dat zijn de details die ik terug wil(de) zien en als ik daar extra voor moest betalen was dat geen probleem geweest.
Nu is die beslissing voor mij genomen, waarbij in beginsel verteld was dat de vormgeving geen probleem was en naar wens kon worden uitgevoerd.
Hij is inmiddels al op de hoogte dat ik qua pasvorm en model niet echt tevreden ben.
Ik ben geen moeilijke patiënt, het gevraagde was mogelijk maar is niet uitgevoerd waarbij de mal ( welks onvervangbaar is en tevens persoonlijk eigendom ) ook nog eens weggegooid is dus het gevraagde cq het toegezegde min of meer niet meer uitgevoerd kan worden.
ma, 06/05/2023 - 20:16 Permalink
Tandarts_Richa…

Extra betalen mag v zorgverzekeraar niet u mag wel het geheel betalen. Voor zover ik weet tenzij de regels zijn veranderd.. Wij moeten het voor die prijs en daarbij horende snelheid doen. Als de gegevens er niet meer zijn en u het niet precies kunt uit tekenen wordt het bijna onmogelijk om precies hetzelfde te krijgen. Jammer... accepteren want anders weet ik het ook niet.
ma, 06/05/2023 - 23:08 Permalink