Mijn mond kan niet wennen aan mijn kunstgebit

Author:
Mirarno
Posted:
zo, 06/04/2023 - 21:35
Ik heb al verschillende topics op dit forum gelezen en ik heb ook getwijfeld waar nu mijn "probleem" thuis hoort maar nog nergens de gouden tip of het antwoord gevonden. Hopelijk is er toch iemand die mij hiermee kan helpen......

In het kort:
In 2001 Paradontitis geconstateerd en in 2017 was het niet meer houdbaar en heb ik een mondzorg centrum benaderd omdat mijn eigen tandarts met niet verder wilde helpen. Er is toen voor gekozen om mijn tanden te gaan trekken. In 2017 is boven alles getrokken en in 2018 onder. Ik kreeg een noodprothese maar dat was geen succes. Door het gehemelte in de bovenprothese bleef ik aan het overgeven of steeds braakneigingen. Een gesprek gehad met de implantoloog en die gaf aan boven en onder implantaten op een steg en dan de bovenprothese zonder gehemelte.

Na lang gedimdam met de ziektekosten verzekering en diverse second opinion tandartsen (die allemaal aangaven dat een gewone prothese bij mij nooit zou kunnen) kreeg ik toch alles netjes vergoed en hebben ze in 2019 zowel onder als boven de implantaten geplaatst. De boven prothese is alleen een rand zonder gehemelte (net als de onder prothese), zowel boven als onder heb ik een frame waar de protheses op worden geklikt met ruiters. De implantoloog beloofde nog dat er een hemel voor me open zou gaan. Helaas zit ik nog steeds op die hemel te wachten :-(

Intussen zitten we nu dus in 2023 en ik kan nog steeds niet "wennen" aan de protheses. In het begin was dat logisch maar nu zou het intussen na bijna 4 jaar toch wel al beter moeten zijn. Ik praat nog steeds naar kunstgebit en de mensen om mij heen attenderen daar ook regelmatig op. Ik heb heel veel last van een droge mond en plastic smaak, slis enorm en heb ook steeds een zuigreflex om de prothese aan te zuigen wat ik er maar niet uit krijg. Heb ook steeds het gevoel dat er lucht tussen mijn tandvlees en de prothese zit (voel het als het ware floepen) maar volgens de tandtechnicus zit het allemaal tussen mijn oren..... En ergens heeft hij gelijk: mijn mond zit tussen mijn oren...

Ik heb een eigen bedrijf en ik merk dat ik naar klanten toe vaak heel terughoudend ben geworden. Mijn kaken zijn ook continue moe en als ik thuis ben dan liggen de protheses meer uit dan dat ik ze in heb. Als ik b.v. alleen boven in heb dan gaat het nog aardig maar boven en onder tegelijk dragen dan heb ik de hele tijd het gevoel dat mijn mond volgepropt zit en opgeblazen is. Heb al tic tacjes geprobeerd of meer drinken maar dan wordt mijn mond alleen maar droger.

Ik ben 55 jaar en ik weet het niet meer. Intussen is boven en onder al gerebased en dat heeft ook weinig effect. Volgend jaar mag ik voor de ziektekosten verzekering weer een nieuwe prothese maar als die weer zo is als deze dan zet dat weinig zoden aan de dijk, kost alleen erg veel geld.

Wie heeft ook deze klachten en de gouden tip? Wat kan ik doen om het leven met deze protheses aangenamer te maken? Ik heb ook al contact met een logopediste maar tot nu toe ook nog weinig effect. Een ander mondzorg centrum vragen om een second opinion?

Help....!!!
Tandarts_Richa…

Een second opinion kan altijd. Maar dan bij iemand met veel kennis v zaken en ervaring. Waarschijnlijk is de beet "te hoog" waardoor u te weinig "freeway space" heeft. Heel vermoeiend. Bij het slapen boven en onder gebit uit laten. De veer (matrix) v uw "klik" gebit kan geactiveerd worden zodat het vaster zit. Vaster niet vast, het is niet vast geschroefd. Mogelijk zit de acceptatie u ook in de weg... het voelt niet natuurlijk aan als uw natuurlijke tanden en kiezen. Dat kan ook niet. Misschien dat pyscho therapie u daarbij helpen. Indien zo dan zou u uzelf tekort doen dat niet te onderzoeken.
ma, 06/05/2023 - 15:00 Permalink
Mirarno

Dank je wel voor jouw reactie.
De implantoloog die ik in november heb gesproken had het ook over dat de beet te hoog zat maar volgens de tandtechnicus was dat niet zo. Ik zal die implantoloog eens bellen want die is intussen niet meer aangesloten bij het tandcentrum waar ik in behandeling ben. Misschien kan hij mij verwijzen naar een tandtechnicus die er dan eens naar kan kijken. Of kun jij iemand adviseren in de regio Cuijk / Nijmegen waar ik heen kan gaan?
Bij het slapen heb ik de protheses altijd uit, kan er niet mee slapen want dan heb ik het gevoel dat ik stik.
Waar zou ik eventueel psycho therapie kunnen vinden?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp en het meedenken.
Mag ook via een privé bericht.
ma, 06/05/2023 - 21:31 Permalink
Tandarts_Richa…

U mag niet met de boven en onder prothese slapen. Geef uw kaak ook de rust dan slinkt uw kaak in de slaap uren minder. Dat is goed. Uw huisarts kan u adviseren waar u die hulp kunt krijgen. Alfa dental Nijmegen. Adres: Nina Simonestraat 88, 6541 EC Nijmegen
Telefoon: 024 350 6236
Provincie: Gelderland. Fabrizio is een kunstenaar. Maar niet goedkoop. Kan niet voor basis verzekering tarief. Kan wel maar dan met de kwaliteit dat hoort bij het tarief v d zorgverzekeraar. Maar dat is niet wat u wil. https://www.facebook.com/p/Alfadental-100057082315433/ Niet v echt te onderscheiden.
ma, 06/05/2023 - 23:16 Permalink