Gevoelige kies

Author:
JGRY
Posted:
vr, 06/02/2023 - 20:06
Hi!

Ik heb nu al ongeveer een maand last van een gevoelige kies en dan vooral bij koude lucht. Ik ben op controle geweest bij de tandarts en ook fotos gemaakt en hij zei dat er geen gaatjes waren. Twee weken later werd het nog meer gevoeliger en ben ik terug gegaan hij zei dat mijn tandbeen beetje bloot lag en dat de vulling in die kies oud is maar nog niet echt vervangen hoefde te worden. Tijdens de vakantie daarna heb ik nergens last van gehad maar toen ik terug ben van vakantie heb ik dus elke dag een zeurend/kloppend gevoel in die kies het zijn van die kleine pijnscheutjes niet heftig ofzo en ik voel dat de hele dag door. Verder heb ik geen last met kauwen of warm/koud drinken of voedsel alleen koude lucht en in het algemeen pijnscheutjes nu en dan en met tanden op elkaar drukken ook een beetje. Nu merk ik dat ditzelfde gebeurd met de kies aan de bovenkant dus nu zijn het er twee en ik heb ook een rare smaak in mijn mond de hele dag en veel speeksel. De tandarts kan niks vinden en zegt dat het door blootliggend tandbeen komt maar ik twijfel er aan… zou het dan toch de oude vulling zijn?

Misschien Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt of iemand die denkt te weten wat dit zou kunnen zijn? Ik ga volgende week weer op vakantie en ik ben bang dat het erger word en mijn vakantie gaat beïnvloeden.
JGRY

Oh kunnen al deze klachten van knarsen komen? Ook het constant zeurend/kloppend gevoel en de pijnscheuten in de kies?

Ik merk wel dat mijn kaken vermoeid en zwaar aanvoelen en heb dagelijks hoofdpijn maar ik wist niet dat dit door knarsen kon komen (ik weet eerlijk gezegd niet of ik knars).
za, 06/03/2023 - 19:02 Permalink
JGRY

Hi even een update.

Ik ben vandaag naar de tandarts geweest ze zei dat ik inderdaad gevoelige kies heb en een paar deukjes in de kies die ook de pijn kunnen veroorzaken en ook dat er een oude vulling in zat dus we hadden besloten om de vulling maar meteen te vervangen. En dit was een goede keus want er zat dus inderdaad een gaatje onder die ze niet op de foto hebben gezien!

Hopelijk heb ik hierna geen last meer en ook geen hevige napijn want ik ga aankomende maandag op vakantie!
ma, 06/05/2023 - 15:12 Permalink
Tandarts_Richa…

Helaas is een x-foto niet zaligmakend. Prettige vakantie....hoop dat u geen naweeën krijgt v d operatie aan uw kies..Dat is eigelijk te veel gevraagd. Als een zelfde deel v uw lichaam geopereerd wordt als hetzelfde deel v uw kies...dan heeft uw lichaam tijd nodig om te herstellen. Maar gelukkig gaat het vaak goed.
ma, 06/05/2023 - 15:41 Permalink
JGRY

Nee dat snap ik. Ik ben blij dat het toch vandaag gedaan is.

Ik heb nog één vraagje ik merkte toen ze klaar en dit was met verdoving ook alsof de vulling te hoog is ik heb het idee dat een kies aan de bovenkant precies op de vulling komt en hierdoor lijkt het alsof je op iets hards kauwt (wat gewoon de kies is) Betekent dit dat de vulling toch te hoog is? Of is dit gewoon wennen
ma, 06/05/2023 - 23:27 Permalink
JGRY

Bedankt! Ik ben terug gegaan en het was inderdaad te hoog en de tandarts heeft het bijgeslepen.

Misschien een stomme vraag maar kan een vulling ook te laag zijn? Heb namelijk het idee dat er nu teveel van af is of is dit onmogelijk? misschien ben ik er nu teveel mee bezig omdat het raar voelde toen de vulling hoog was en weet ik niet meer wat “normaal” voelt
di, 06/06/2023 - 20:52 Permalink
JGRY

Hi ik ben weer terug.

Ik heb sinds ze bijgeslepen heeft totaal geen last gehad qua pijn of iets dergelijks. Nu vanochtend toen ik wakker werd merkte ik weer dezelfde pijn en gevoeligheid die ik had voor de vulling vervangen was… is dit normaal? Om 2.5 geen last te hebben en daarna opeens wel?
do, 06/22/2023 - 19:56 Permalink
JGRY

Hoi daar ben ik weer (helaas) het is een lang verhaal sorry daarvoor alvast.

Ik ben vorige week maandag terug gegaan naar de tandarts omdat de kies alsnog gevoelig was ze heeft toen gekeken maar alles was goed. Ook heeft zij een foto gemaakt maar dat kaartje van de foto stak heel erg in mijn gehemelte en mijn beneden gebit dit deed erg pijn...
Donderdag avond kreeg ik opeens mega veel pijn aan mijn tandvlees en sindsdien is dit ook echt ontstoken, opgezwollen, super pijnlijk en rood (soms bloeden). Vrijdag ochtend stond ik ook op met een onwijs dikke koortslip terwijl ik dit nog nooit gehad heb. Ik heb toen ook meteen een afspraak gemaakt bij de mondhygienste, daar ben ik afgelopen vrijdag geweest die zei dat ik al heel lang niet was geweest (maar dit komt omdat de tandarts altijd zegt dat ik geen tandsteen heb en mij dus nooit doorverwijst naar mondhygienste). Dus zij heeft ''tandsteen'' weggehaald ik denk niet dat er veel zat want ze was met 1 minuut klaar maar het was ongelooflijk pijnlijk en heeft zij mij perio aid meegegeven om te spoelen. Vrijdag avond kreeg ik hevige koorts 39.5+ wat aanhield tot gisteren ik weet niet of dit ook kan door tandvlees ontsteking. Ik poets elektrisch met oral b cross action, ik gebruik sensodyne multicare en ook pro glasur, ik gebruik elke dag een ragger, flosdraad en mondspoeling. Dus wat doe ik verkeerd? en hoe kom ik zo snel mogelijk hier van af want ik kan nauwelijks eten het doet pijn. En ik merk van die perio aid dat mijn hele mond soms brand en mijn smaak verminderd is en dat ik een slechte adem heb. Ik heb een foto bijgevoegd, wat zijn die witte randjes onder te tanden? dit had ik ook nooit en ziet het er ernstig uit? ik maak mij nogal zorgen omdat mijn hele gebit zowel boven als onder ontstoken is vooral aan de achterkant van de tanden.

en kan het zijn dat dat kaartje van die foto iets heeft laten ontsteken in mijn gebit?
Attach
zo, 07/02/2023 - 18:17 Permalink
Tandarts_Richa…

Een x-foto kan soms scherp zijn en zelfs zo scherp dat een wond ontstaat. Dat herstelt meestal vrij snel. als ik het zo lees doet u het best om te reinigen. Althans de handelingen. Of u de handeling op de juiste manier uitvoert kan ik niet beoordelen. Il zou uw tandarts nogmaals raadplegen omtrent uw klachten.
zo, 07/02/2023 - 23:56 Permalink
JGRY

Ik ga vanmiddag maar weer de tandarts bellen inderdaad ik ben er onderhand wel beetje klaar mee ik denk dat ik daar nu al 7x ben geweest de afgelopen maand.

Maar lijkt de ontsteking ernstig? Ik ben bang dat het echt diep diep ontstoken is en dat ik geopereerd moet worden eraan
ma, 07/03/2023 - 10:41 Permalink
JGRY

Ik heb net de tandarts weer gebeld en de assistent le heeft overlegd met zowel de mondhygienste en de tandarts en die zeggen allebei dat ze niks kunnen doen aangezien dit een weerstand ding is en dat het vanzelf over moet gaan… en dat ik vitamine c moet nemen.
ma, 07/03/2023 - 12:23 Permalink
JGRY

Bedankt voor uw reactie!

Ja helaas wilt de tandarts en mondhygienste verder niks doen omdat ze zeggen verder niks kunnen doen.
Dus aangezien hun hier professioneel zijn in hun baan vertrouw ik er maar op dat ze gelijk hebben en ik zal het afwachten.
Mocht het na 1 week nog niet verbeterd zijn ga ik zeker weer bellen!

Heel erg bedankt voor uw meedenken en uw hulp
ma, 07/03/2023 - 20:38 Permalink
JGRY

Ben ik weer (helaas).

Het gezwollen en pijnlijke tandvlees is uiteindelijk helemaal overgegaan toen.
Helaas nu drie maanden verder is het opeens weer terug? Precies hetzelfde, gezwollen tandvlees en het doet echt pijn! Ik heb meteen weer de tandarts gebeld en ik ben langs geweest en hij zei inderdaad dat het gezwollen was (en geen tandplak zag) en dat hij niks ernstig zag en verder niks kan doen.

Maar dit is niet normaal toch dat na drie maanden het weer op kan zetten? Eerst waren het een paar tanden nu is al het tandvlees in mijn mond gezwollen en ontstoken. Ik snap dat van een afstand het lastig te zeggen is maar kan hier een verklaring voor zijn? Aangezien ik las dat het vaak door voedsel resten komt (maar de tandarts zag geen tandplak of tandsteen) maar ik flos, rag, poets elektrisch en ik doe mondspoeling elke dag en ik heb nooit last gehad tot drie maanden geleden en nu blijft het terug komen.

En ja het is pijnlijk en het is mega vervelend
wo, 09/06/2023 - 22:41 Permalink