Pijn en pus na vullen kies

Author:
IrSi
Posted:
zo, 05/21/2023 - 09:16
Goedemorgen,

Door nalatigheid van mijn vorige tandarts is een beginnend gaatje 4 jaar geleden niet gezien en uiteindelijk uitgegroeid tot een groot gat in 1 van mijn rechter onderkiezen.
Ik ben vervolgens overgestapt naar mijn nieuwe tandarts waar afgelopen woensdag het gat is gevuld. Het gat zat vlakbij de zenuw en er moest diep geboord worden. De afgelopen dagen heb ik wat zeurende napijn gehad, die goed onder controle te houden was. Pijn begon s middags op te zetten, maar met een ibu van 200mg was het weg. Helaas had ik gister het idee weer opnieuw zo’n vieze (pus)smaak in mijn mond te proeven, die ik voor het vullen ook had. En ja hoor, vannacht werd ik wakker met een vieze smaak in mijn mond en zie ik bij mijn kies inderdaad een rand pus.
Ik ben geen held met tandartsen, afgelopen woensdag was de eerste keer dat er een gat gevuld werd. Ik was bang voor een wortelkanaalbehandeling en nu lijkt dat toch uit te komen… Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn? Zou het ook van het stoken kunnen komen, wat geadviseerd werd dagelijks te gaan doen?
Benieuwd naar jullie reactie en hopelijk geruststelling 😉
Tandarts_Richa…

Als u elk 6 maanden naar de tandarts bent geweest ( heeft u dat gedaan?) en de tandarts in vier jaar geen x-foto heeft gemaakt denk ik dat er idd sprake is v e misser. Uw nieuwe tandarts heeft een x-foto gemaakt en weet hoe de situatie is. Was de kies warmte/ koude gevoelig of deed het alleen pijn dan zal waarschijnlijk een wkb de oplossing zijn. Het wordt verdoofd dus u voelt er niets van, alleen dat de tandarts bezig is. Vaak zelfs geen verdoving nodig, maar wel voor geruststelling, als de zenuw "dood" is. G een paniek. Bel even voor een afspraak. Misschien een extra x-foto voor de duidelijkheid. Bij verkeerd stoken/ragen kan je wat beschadigen met een reactie. Dus goed handelen want anders krijg je zeker een reactie als je niet ragert/stookt.
zo, 05/21/2023 - 09:45 Permalink
IrSi

Wat fijn, zo’n snelle reactie!
Ik ga elk jaar op controle. 2 jaar geleden nog bij de betreffende tandarts geweest met pijn aan de kies, maar hij zei dat er zo op het oog niets te zien was, dus zeer waarschijnlijk pijn door klemmen.
2 weken geleden opnieuw naar de tandarts voor de jaarlijkse controle en weer zei hij, dat alles er prima uitzag. Omdat de laatste foto 4 jaar geleden was, een foto gemaakt waaruit bleek dat er een enorm gat zat. Op de foto van 2019 was overigens al een beginnend gaatje te zien. Aangezien ik geen vertrouwen meer had in deze tandarts, gelukkig meteen over kunnen gaan naar de nieuwe, die het gat woensdag gedicht heeft.
Voordat hij ging vullen heeft hij testjes uitgevoerd met kloppen en koud watje, wat wel iets gevoelig was, maar niet bijzonder.
Hij heeft diep moeten boren maar niet tot de zenuw, gaf hij nadien aan, die had hij gelukkig niet gezien. Gat was groot en de vulling heeft hij laag voor laag aangebracht.
Napijn was er dus wel, maar niet extreem en goed te doen met ibu en/of paracetamol.
Helaas nu dus opnieuw die pus in mijn mond. Bah. Vulling lijkt ook wat te hoog, dus die moet sowieso bijgeslepen worden. Zit alleen met die pus in ‘mijn maag’… Zou een wkb noodzakelijk zijn of heb je dan ontzettende pijn? Kaak voelt iets opgezet, maar zie er niets aan. Pijn heb ik nu ook niet echt, maar het voelt wel iets gevoelig doortrekkend naar mijn bovenkaak toe.
Ik baal er eigenlijk van dat ik vaak pech heb dat kleine dingen uitlopen op iets groots, vandaar mijn zorgen 😉 Als ik al die verhalen hier op t forum lees, zou ik zo maar es een hele tijd zoet kunnen zijn met deze kies 🙈
zo, 05/21/2023 - 10:04 Permalink
Tandarts_Richa…

Als er een ontsteking is met "pus"en de pus kan eruit dan heb je vaak minder gevoeligheid. Het is juist de druk v niet kunnen ontsnappen dat pijn geeft. Waarschijnlijk dus toch een ontsteking en een wkb als remedie. Meestal 7 dgn na afronden wkb moeten de klachten over zijn. Als er een "diepe" vulling gedaan wordt en de zenuw nog leeft komt de zenuw op een weegschaal. Of de zenuw herstelt... maar totdat het helemaal hersteld is gevoeligheid.../ of de zenuw sterft en een wkb . Totdat definitief naar welke kant de weegschaal opgaat soms weken maanden gevoeligheid. Een te "hoge"vulling geeft gevoeligheid. Even laten inslijpen.
zo, 05/21/2023 - 10:58 Permalink
IrSi

Dankuwel!
Dus u denkt toch aan een WKB op basis mijn verhaal…
Ik zal morgen de tandarts bellen voor een afspraak.
Nog 1 vraagje… Als er een WKB gedaan wordt, wordt er dan door de vulling geboord of wordt de vulling helemaal verwijderd?
zo, 05/21/2023 - 11:12 Permalink
Tandarts_Richa…

Op basis v wat u schrijft vermoed ik van wel. Uw tandarts kan het het beste beoordelen. Het is een "verse" vulling dus ik boor erdoor heen. Ook door bijvoorbeeld een kroon als ik het er niet af kan tikken. Bij een "oude" vulling ververs ik de hele vulling.
zo, 05/21/2023 - 12:33 Permalink
IrSi

Bleek niets uit de kies te komen.
Koude test met watje gedaan, maar bleek ok te zijn. Kies bijgeslepen, zodat de vulling niet meer te hoog is en advies om toch nog even af te wachten wat de kies gaat doen.
Sindsdien gaat het eigenlijk wisselend. Gister bijv. een goede dag gehad, waarbij ik wel om de 7 uur een ibu van 200mg heb ingenomen om eventuele pijn voor te zijn, vandaag helaas weer een mindere dag.
Echt iets hards kauwen met de kies is pijnlijk, een broodkorst is al te hard.
Hoelang moet ik dit nog aankijken?
Is die wisselend aanwezige, zeurende pijn normaal of moet er iets anders gebeuren?
ma, 05/29/2023 - 17:42 Permalink
IrSi

Uiteindelijk vorige week toch een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan helaas… Over een paar weken wordt het ‘afgemaakt’. Alhoewel het qua pijn een stuk beter is (ook antibiotica gekregen), blijft het kauwen gevoelig.
Daarnaast valt me op dat de kies er precies boven ook gevoelig lijkt en wat doorstraalt naar de bovenkaak… Op de foto van onlangs (4 weken geleden) was daar overigens niets te zien. Zou het doorstralingspijn kunnen zijn van beneden naar de bovenkaak? Of doordat ik nu mijn gebit anders gebruik (rechts wat ontlast)?
wo, 06/07/2023 - 18:56 Permalink
IrSi

Ah ok, dat is een geruststellend antwoord 😉

Net trouwens opnieuw een poging tot kauwen gedaan met de behandelde kies, wat qua hoeveelheid pijn eigenlijk best prima ging. Ik kreeg echter wel weer een vieze smaak erbij, alsof door de druk van het kauwen rommel uit/langs de kies werd geduwd. Is dit mogelijk, ook ondanks de antibiotica? Moet ik hier (nu al) iets mee of kan ik wachten tot de afspraak volgende maand, als de WKB afgemaakt wordt?
wo, 06/07/2023 - 22:28 Permalink
IrSi

Afgelopen donderdag is de WKB afgemaakt. Had niet verwacht er zoveel napijn van te hebben. Heb brufen bruis 600 en paracetamol als pijnstilling, maar helaas gaat de pijn zelfs daar doorheen… Is dit normaal? De pijn is drukkend, zeurend, soms ook kloppend en trekt zelfs door naar de bovenliggende kies. Heb er zelfs hoofdpijn van. Is dit iets waar ik ff doorheen moet bijten?
za, 07/15/2023 - 14:52 Permalink
Tandarts_Richa…

De meesten maken een eind foto. Ik doe de eind foto na 6 maanden, is dan gelijk de controle foto. Scheelt de kosten v e foto. Ibuprofen 600 (indien er geen maag klachten zijn en geen bloedverdunners gebruikt worden), in combinatie met paracetamol 500.
zo, 07/16/2023 - 09:31 Permalink
IrSi

Tis wel wat met die kies hoor… Vorige week maandag de vulling wat laten verlagen, daardoor ging het al snel beter, maar nu valt me me sinds donderdag op dat de kies weer gevoeliger/pijnlijker wordt 🙈 Het voelt wat zeurend en drukkend en het tandvlees wat schrijnend alhoewel er niets te zien is. Het is nog prima te doen zo, maar hoe kan dit? Is dit normaal? Tandarts kan er ook niet veel meer aan doen nu verwacht ik, omdat de WKB al helemaal is afgemaakt? Over 2 weken op vakantie… Pijnstillers maar mee, zou een kuur ook kunnen helpen in noodgevallen? 🙈
za, 07/29/2023 - 18:14 Permalink
IrSi

Er is geen eindfoto gemaakt, want dat zou geen meerwaarde hebben, aangezien een eventuele ontsteking die er eerder al zat, nog zichtbaar zou zijn op een foto… werd mij verteld.

Gevoeligheid is wisselend, gister heel licht aanwezig. Met tandenpoetsen bijv. voel ik het.
di, 08/01/2023 - 07:04 Permalink