Dochter 3 jaar gevallen op voortanden

Author:
mamss26
Posted:
vr, 05/19/2023 - 02:33
Hi.
Mijn dochter van bijna 3 (over2 weken) is eergister gevallen op haar mond. Haar rechtertand beweegt een beetje. Ik heb het laten controleren en de tandarts twijfelt of t geen fistel is aangezien haar lip ook beschadigt is en het ook van de lip kan zijn volgens haar. Ook heeft ze een röntgenfoto gemaakt en ze zag wel een kleine breuk maar dan echt met moeite. Ik moet van haar afwachren of het niet verkleurd of of er geen witte bult komt. WT denken jullie is dit een fistel of kan het nog gwn een normale bultje zijn door de val. Hij was gelijk zichtbaar na de val
Attach
Tandarts_Richa…

Ik zou idd even afwachten. Zeker als het gelijk zichtbaar was na de val. En het er niet eerder was. Tand kan grijs worden maar een wortelkanaal behandeling v e melktand bij een 3 jarige, neen dat doe ik meestal niet. En zo snel een fistel???.
vr, 05/19/2023 - 09:23 Permalink
mamss26

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ja daarom twijfel ik want na de val zijn we naar de tandarts geweest ze zag deze bult al maar ze zei we moeten toch wachten het kan ook door de lip of tand veroorzaakt zijn en geen fistel zijn dus moet ik wachten of het niet een wit bult word of een gekleurde tand krijg. Mijn vraag is.. kan het zo zijn dat ze fistel direct komt of duurt het wel even. Dan kan ik noh hoop hebben dat het geen fisttel is
vr, 05/19/2023 - 11:20 Permalink
Tandarts_Richa…

"Een fistel is een gangetje of buisje vanaf een wortelpunt naar de mondholte. Een fistel ontstaat bij een chronische ontsteking in of rondom de wortelpunt van een tand of kies. De ontsteking geeft pus en het pus zoekt een uitweg via de fistel naar buiten.". Dus niet gelijk is geen chronische ontsteking. Chronisch...lange tijd.
vr, 05/19/2023 - 22:56 Permalink
mamss26

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Dankuwel voor het reageren.
Heb de topic weer gevonden.. oke zal morgen de huisarts bellen en een foto laten maken van het lip.

En het puntje op de tandvlees.. is dat toch wel een abces. De tandarts had een foto gemaakt en zei wel dat ze een breuk zag maar heel onduidelijk dus ik moest van haar wachten maar wat denkt u kan ik nog hoop hebben dat het toch geen abcess is en niet de tand eruit hoeft?
Ze heeft verder geen last en ook is het tand weer vast en niet verkleurd
za, 05/27/2023 - 00:25 Permalink
Tandarts_Richa…

Niet huisarts maar tandarts. Puntje op tandvlees was toch gelijk na de trauma,(ook een stuk tand???) .... denk dat langer nodig is voor een ontsteking...maar inmiddels kan de zenuw "dood" gegaan zijn en er wel een ontsteking zijn ontstaan...nogmaals foto en beiden beoordelen. Voor mij moeilijk v hier te bepalen wat het is... kan alleen zeggen dat het zo niet hoort.
za, 05/27/2023 - 09:45 Permalink