lastige situatie

Author:
rbll
Posted:
zo, 09/25/2022 - 21:42
beste forumleden,

ik heb door de jaren heen mijn tanden echt verwaarloosd wegens ziekte en prive problemen, laatste keer dat ik tandarts bezoek had gepleegd was 2jaar geleden en dat was voor een wortelkanaalbehandeling voor mijn hoektand links boven. maar wegens mijn ziekte ben ik k na die afspraak een tijdje weer niet geweest naar mijn tandarts. dus 2 jaar verder en ik krijg hevige pijn aan mijn rechterkies (boven) en ga weer naar mijn tandarts, ( mijn oude vaste tandarts is er niet meer, geen informatie erover helemaal niks, hij is weg ) en ik heb nu een andere tandarts die in dezelfde praktijk werkt en de eigenaar is van dat praktijk.
nou deze tandarts heeft meteen bij mijn eerste dag de linkerkies (boven) getrokken omdat ik tijdens het eten altijd last er van had en t gat werd steeds groter en groter. trekken van deze kies was enorm pijnlijk en moeizaam. ik vroeg naar de staat van mijn volledige gebit en volgens deze tandarts zou het helemaal niet zo erg zijn als dat ik dacht. paar honderd euries en het zou gefixed worden allemaal, nou mijn volgende afspraak was een maand later om mijn rechterkies te laten trekken. ik heb in deze hele maand zorgzaam geweest en geen hard voedsel gegeten de eerste 2weken. op week 3 was t wond aardig genezen en ik kon mezelf niet meer weerstaan en heb een burger gegeten. eerste hap en een stuk van mijn hoektand (links) begon was losjes te voelen. ik kon een deel van de bovenste stuk bewegen met me tong dus uit angst heb ik die burger opgemaakt door alleen heel voorzichtig met mijn rechter kant van mijn gebit op te eten.. toen ik eenmaal klaar was met deze vervloekte burger voelde ik mijn rechterkies niet meer. die is samen met de burger in mijn maag verdwenen. dus fastforward naar mijn volgende bezoek vertel ik mijn tandarts dat we beter naar mijn hoektand kijken ipv de rechter kies trekken en ik kreeg meteen te horen wat ik heb gedaan in die tijd allemaal. hoektand was dood het was niet meer te redden en het moest getrokken worden. dit kwam heel hard aan bij mij en ik werd emotioneel. ik moest meteen een keuze maken laten trekken of zo lopen en wachten tot t vanzelf eruit valt. ik kon geen keuze maken ik was in paniek en ik werd opgejaagd door me tandarts. ik moest snel een keuze maken eerst wilde ik weglopen maar hij vertelde me nog eens dat t echt eruit zou vallen de komende dagen 100%. dus uiteindelijk na alle druk heb ik het toch laten trekken met tranen in mijn ogen. ik zei dat ik niet echt met zon gat op zon belangrijk plek kon leven en ik kreeg volgens mij een noodkroon? dit alles verliep beetje gehaastig. tandarts liep telkens weg en kwam terug. assistente werd afgezeikt omdat ze nog steeds niet wist hoe een voorwerp heette ( weet de benaming niet meer zo goed ) en ik mocht alweer weg voor een volgende afspraak. nou ik was echt kwaad en ik wilde een 1op1 gesprek met mijn tandarts. heb dit bij de balie gemeld en ik zou een gesprek krijgen voor mijn volgende behandeling. paar dagen later kom ik eraan op dezelfde locatie en de assistende en tandarts waren allebei aanwezig. ik natuurlijk verbaasd dat we geen 1op1 gesprek krijgen. ik kon hierdoor ook niet echt zeggen wat ik wilde zeggen dus ik begon met dat ik t gevoel kreeg dat alles gehaastig gebeurde dat ik geen tijd had om keuzes te maken en dat dingen niet goed werden uitgelegd, assistende de voor mijn neus word afgezeken door haar tandarts. en hij ontkende alles meteen en gaf mij t gevoel dat t allemaal in mijn eigen hoofd afspeelt. nou basta ik had er geen zin meer in en door met mijn behandeling. ik zei dat de kroon die hij heeft gezet na 1 dag alweer los kwam van het eten van brood. en hij beantwoorde hierop heel vaag ik herriner niet meer precies maar zo in de zin van we kijken er nog wel naar eerst ff naar de mondhygieniste. dus ik meteen naar de mondhygieniste op dezelfde praktijk. 10minutjes gelegen en ik zou parodontitis hebben. 3mm diep etc etc. 180euries controle hoppa. totale kosten 1000+ en er moet nog een implantaat erbij komen dus dit word een hele dure grap.

nou mijn vraag is wat hij precies heeft kunnen doen na het trekken van mijn hoektand? is dit een noodkroon wat hij heeft gedaan? dit komt telkens los als ik eet of als ik slaap en wakker ben geworden? en ik zie nog een "tand" eronder. en vandaag krijg ik die kroon niet meer terug op zijn plek. ik ben helemaal paranoide geworden wat is dit "tand" die onder de kroon zit? ik ben mijn vertrouwn in mijn tandarts helemaal kwijt wat moet ik doen?
Tandarts_Richa…

Een noodkroon wordt op de basis v e eigen tand dus als een tand getrokken is kan er geen noodkroon gemaakt worden. Misschien een andere oplossing geweest. Maar als u aangeeft dat u denkt dat nog een tand onder is dan is die tand misschien de oorspronkelijke tand en is die niet getrokken. Om het vertrouwen terug te krijgen zou ik uw patiënten dossier en alle gemaakte x-foto's opvragen en een second opinion doen bij een ander tandarts. Let op die tandarts hoort u niet als client aan te nemen. Dat zou gezien kunnen worden als een verstrengeling v belang zodat u misschien geen onafhankelijk advies zou krijgen. Misschien beter eerst een een op een gesprek met uw tanden bij onvoldoende geruststelling aangeven dat u voor een second opinion wil gaan om weer het vertrouwen in hem te kunnen hervinden.
ma, 09/26/2022 - 00:04 Permalink
rbll

Hmm als dit geen noodkroon is wat is het dan wel? Lijkt op een tand en t valt er steeds uit en ik zou dan verwachten dat er een gat is maar er zit nog een tand die best wel stevig zit? 2nd opinion dacht ik ook aan maar da heb ik t gevoel dat de relatie tussen mij en me tandarts niet meer te herstellen is
ma, 09/26/2022 - 00:16 Permalink
Tandarts_Richa…

Lijkt mij dat op de wortel een noodkroon gemaakt is. Neen zelf heb ik geen moeite als een client een second opinion laat uitvoeren. graag zelfs, Maar 100 tandartsen 100 meningen/werkwijzen. Als mijn werkwijze anders is maar een v d vele mogelijkheden, dan moet dat ook juist uitgelegd worden zonder twijfel te brengen. Moeite heb ik als de collega, die de second opinion uitvoert, de client aanneemt. Dat hoort m i niet, dan ben je een zieltje aan het winnen en niet onafhankelijk. Hoe graag de client zich bij mij wil inschrijven, als ik een second opinion heb uitgevoerd, ik neem ze niet aan voor een periode v 6 maanden. Of zij komen met een geschreven toestemming v d "oude" tandarts.
ma, 09/26/2022 - 08:33 Permalink