3 weken na afgeronde WKB nog steeds een vreemd gevoel af en toe

Author:
piece
Posted:
za, 05/07/2022 - 13:53
Hallo,

3 weken geleden is er bij mij een WKB afgerond.
Er zit een flinke ontsteking, na de endo start kwamen de klachten terug en heb ik antibiotica gekregen, nog voor de kuur afgerond was kwamen de klachten alweer terug en toen is hij opnieuw open gemaakt en ontsmet, er bleken weer bacteriën in te zitten. Paar dagen daarna is de endo afgerond en had ik een dag of vier geen klachten. Daarna kwamen ze weer terug.
Toen is er een andere endo afgemaakt, een waar geen ontstekkingen was.
Daarna heb ik anderhalve dag geen klachten gehad.(behalve een gevoelige kies)
Nu heb ik al bijna drie weken af en toe een vreemd gevoel in de tand/kaak waar die forse ontsteking zit. Voor de behandeling was de zenuw ook al lang dood.

Is het normaal dat je af en toe nog wat kan voelen zo lang na een afgeronde endo? En zo ja na hoeveel weken/maanden zou dat gevoel verdwenen moeten zijn?
Of moet ik weer contact opnemen met mijn tandarts voor een doorverwijsing naar een endodontoloog?
Attach
Tandarts_Richa…

Het gebeurt wel vaker. Geef het de tijd.... hoe lang?? dat is niet aan te geven. Bij iedereen verschillend. Na 6-12 maanden een controle foto om te zien of de zwarting ( op de foto) minder is geworden. Zo niet eventueel een herbehandeling, eventueel bij de endodontoloog, of een apex resectie.
za, 05/07/2022 - 16:43 Permalink
piece

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Hartelijk dank voor uw snelle antwoord Richard! Ik ben weer enigszins gerust gesteld nu en ik wacht gewoon af. Omdat het so subtiel is, is het lastig om te zeggen of het al dan niet beter wordt. Maar ik heb gelukkig geen pijn.

Heb een niet zo fijne twee maanden achter de rug. Twee ontsteking...drie endo's, en heel veel ellende....
Mijn TA heeft een aantal missers gemaakt en ik ben het vertrouwen in hem (even) kwijt helaas.
Moet daar wel bij zeggen dat ik al meer dan 10 jaar met volle tevredenheid bij die TA ben.

Nogmaals mijn dank is groot en ik zal deze topic weer even updaten wanneer er over 6-12 maanden een controle foto is gemaakt. Hopelijk ziet alles er dan weer goed uit 🙏
za, 05/07/2022 - 18:01 Permalink
Tandarts_Richa…

Graag updaten merci. Vervelend als ik een misser maak...maar dan dan wel goed oplossen. Soms kan je een keuze maken dat verkeerd uitpakt. Het is niet zo makkelijk als het lijkt.Complicaties worden ook vaak als een misser geïnterpreteerd.
za, 05/07/2022 - 21:09 Permalink
piece

Ja idd Richard, misschien was ik wat kort door de bocht met de term "missers". En dat het moeilijk is dat weet ik en achteraf weten we het allemaal, dan lijkt het soms zo makkelijk.

Even een korte update.
Nu vier weken na de afgeronde endo. Vorige week is er ergens pus uitgekomen, s'nachts kreeg ik ineens een hele vieze smaak in mijn mond maar vreemd genoeg is er geen fistel te bekennen??
Ik had gehoopt dat daarmee alle klachten zouden verdwijnen maar ik had juist iets meer en wat vaker last de volgende dag. De twee daarop volgende dagen leek het weer rustig te worden en heb ik nauwelijks wat gevoeld.
Gister was dat wel anders helaas, had de hele dag het gevoel dat er wat druk op stond in de kaak ter plekke van de tand(hoektand links boven) en vooral s'avonds werd dat gevoel wat erger. Ook straalde het licht door naar mijn neus en mijn andere hoektand rechts boven.
Met warmte straalt het een beetje door naar mijn achterste kies links boven, een soort prikkels voel ik dan.
Heel irritant.... Ik hoop echt dat dit snel voorbij is🙏 ik begin me toch weer wat zorgen te maken nu.

Voor de endo had ik niet heel veel last, een soort van drukkend gevoel in mijn tand met doorstraling naar mijn neus en mijn andere hoektand boven en ook met warmte straalde dat drukkende gevoel door naar de kiezen er achter.

De klachten waren gister minder heftig dan voor de endo maar in tegenstelling tot de afgelopen weken toen ik af en toe wat druk en wat prikkeling voelde, waren ze gister veel meer hetzelfde als voor de behandeling.

Vandaag lijkt het (gelukkig?) toch weer wat rustiger en voel ik net als vorige week af en toe wat prikkels en soms wat druk gevoel. Wel straalde de warme koffie door maar de achterste kiezen wat vorige week nog niet zo was. Toen voelde ik alleen wat prikkels bij warmte.

Al met al maak ik me best ongerust. Ik heb het vermoeden dat deze ontsteking er mogelijk al jaren zit misschien wel vier of vijf jaar. Ik kan me namelijk vaag herinneren dat ik ooit lichte klachten gehad heb aan de tand die toen vrij snel weer verdwenen en waar verder geen aandacht aan besteed is.... Helaas.

Ik hoop maar dat de tandwortel en de kaak niet te zwaar zijn aangetast en dat er nog genezing mogelijk is met behoud van de tand, die ook een pijler is van een brug.
De TA heeft niks gezegd over eventuele aantasting van de wortel of het bot.

Ook vind ik het vreemd dat ik pus heb geproefd maar geen fistel kan ontdekken? Zou het kunnen dat het in een één of andere holte is gestroomd en daarna in mijn keel?

Pijnstillers zijn tot nu toe gelukkig niet nodig, voor de behandeling ook niet eigenlijk. Toch, de dreiging die ik ervaar en de onzekerheid is best wel zwaar.

Hopelijk komt alles snel weer goed?

Zou het zin hebben om een consult te plannen met een endodontoloog? Of is er niks zinnigs over te zeggen een maand na de behandeling?

Met vriendelijke groeten.
ma, 05/16/2022 - 17:03 Permalink
Tandarts_Richa…

Als de druk via een fistel is afgenomen dan is het voor een tandarts moeilijk om een fistel te vinden, laat staan voor een leek. Pus kan ook ontsnappen langs de tand. Bent u al terug geweest bij de tandarts??. U schrijft de tandarts heeft niets gezegd...... maar wanneer was dat. Misschien verstandig ook een endodontoloog te laten beoordelen, maar uw tandarts weet wanneer door te sturen.
ma, 05/16/2022 - 21:55 Permalink
piece

Dankuwel voor uw reactie!

Over eventuele aantasting heeft de TA niks gezegd, dat was een maand geleden. Heb daar ook niet naar gevraagd maar ik begin me nu ongerust te maken over van alles en nog wat.
Normaal gesproken ben ik na een paar dagen wel van de klachten af na een endo, daarna hooguit nog wat gevoelig.
Daarna ben ik niet meer bij de TA geweest.

Vanavond moet ik helaas vaststellen dat de klachten iets meer zijn dan vorige week, net als gisteren.

Dan toch maar contact opnemen met de TA en de endodontoloog...
ma, 05/16/2022 - 23:09 Permalink
piece

Wederom hartelijk bedankt voor uw reactie Richard!

Had mazzel vandaag dat ik direct langs kon komen bij een endodontoloog, één waar ik een paar weken geleden een (andere) kies heb laten behandelen.

Na een uitgebreid consult was haar conclusie dat het waarschijnlijk gewoon nog wat tijd nodig heeft.
Tandvlees was rustig. En verder waren alle testjes goed.
Ook de foto van de afgeronde endo zag er netjes uit, kanaal was mooi helemaal gevuld.. zou in principe goed moeten komen.

Waar de pus vandaan was gekomen wist ze niet, ze zag geen fistel en langs de tand leek haar onwaarschijnlijk omdat de pockets goed waren? (Geen idee wat een pocket is?? Heb mijn TA daar nog nooit over gehoord, waarschijnlijk omdat ze goed zijn)

Verder zij ze dat warmte gevoeligheid in principe niet meer zou moeten kunnen bij die tand omdat de wortel helemaal is gevuld. Ook de test met een hot jet gaf geen gevoeligheid aan.
Nou moet ik zeggen dat de warmte gevoeligheid bij mij alleen bij hele hete koffie merkbaar is en ook veel minder dan voor de endo. En ook vooral bij de eerste of tweede slok. Ik ben iemand die dan direct ongerust wordt.
Ik eet en drinkt zowiezo alles zo veel mogelijk lauw om de ontsteking zo weinig mogelijk te prikken.

Verder zei ze dat de ontsteking groot is en ook diep zit (op de wortel punt)dus dat het best even gaat duren voordat hij helemaal weg is, tot wel twee jaar. Als verklaring waarom de klachten ineens wat verergerden zei ze dat mijn lichaam mogelijk nog even de balans moet vinden.

Er is één foto gemaakt van de achterste kies om te kijken of die wortels mogelijk geïnteresseerd waren, (naar aanleiding wat ik zei over doorstraling van de klachten soms, ook met hete koffie)
Ook dat zag er allemaal prima uit.

Verder is er alvast een afspraak gemaakt om over een maand de endo overnieuw te doen mochten de klachten toch aanhouder/niet afnemen. Dat was mijn eigen keuze. Wie weet zou ze dan iets tegen komen maar zo naar aanleiding van wat ze vandaag heeft gezien zag alles er goed uit.
Het schijnt soms voor te komen dat een tand of kies meerdere malen open moet om hem helemaal schoon te krijgen.
Die afspraak mag ik weer afzeggen (wel op tijd) heeft ze er nadrukkelijk bij gezegd.

Al met al voel ik me in ieder geval weer een stuk meer gerust. In tegenstelling tot vorige week toen ik af en toe wat voelde, heb ik mijn tand vandaag tot nu toe eigenlijk de hele dag gevoeld, een licht gevoel van druk.
Maar ja, gaat mijn lichaam het zelf oplossen en is binnenkort alles weer oké.

We wachten af!

Top dat de endodontoloog direct even tijd kon maken! Vaak zijn de wachttijden best lang.
di, 05/17/2022 - 17:07 Permalink
piece

Even een update van de situatie.

Na twee maanden zijn de klachten wat betreft de hoektand zo goed als voorbij eindelijk.

Nog iets, tijdens het consult bij de endodontoloog heb ik haar ook naar een kies laten kijken (vlak bij de hoektand) omdat ik daar ook klachten meende te hebben. Die kies heeft jaren geleden een WKB gehad.
Ze zag niks geks op de foto en ook alle testen waren normaal.
Toch ben ik onlangs nog maar eens naar mijn TA gegaan met klachten over die kies. Hier kwam de warmte gevoeligheid vandaan en niet van de hoektand (omdat de hoektand geen klachten meer geeft kon ik eindelijk duidelijk voelen waar het precies vandaan kwam)En nu bleek dat ze in haar verslag had gezet dat er toch wel mogelijk iets te zien was bij één van de wortels van die kies. Mijn TA heeft het kanaal weer leeg gehaald en opnieuw schoon gemaakt en het voelde direct al goed tijdens de behandeling!(geen verdoving)
Twee tandartsen hadden die kies al bestudeerd en er was niks geks te zien. Was een nagenoeg onzichtbare ontsteking blijkbaar.

Super blij dat alles nu is opgelost! Geen warmte gevoeligheid meer. En blij dat de hoektand geen klachten meer geeft, mijn kaak was daar behoorlijk aangetast zij mijn TA ook bij mijn laatste bezoek.

Heel hartelijk bedankt Richard voor uw reacties en tijd die u hier insteekt! Lastig om alles hier tot in detail te beschrijven maar zonder u had ik hier waarschijnlijk nog steeds mee rond gelopen.
ma, 06/27/2022 - 23:55 Permalink
Tandarts_Richa…

Eind goed ...gelukkig. Nu over een jaar controle x-foto. De meningen zijn verdeeld, adviezen veranderen. Maar als een kies een WKB heeft gehad wordt het broos. Daarom adviseer ik rekening mee te houden in de toekomst een kroon te plaatse. Houdt de controles aan. Vraag uw tandarts een plan te maken tot herstel indien nodig. Een plan zodat u over 5-10 jaar uw tanden en kiezen nog hebt. ...Een rehabilitatie. Succes.
di, 06/28/2022 - 00:06 Permalink