Kroon en wortelkanaalbehandeling nodig

Author:
parelhoentje
Posted:
ma, 04/19/2021 - 16:03
Vandaag kreeg ik van een vervangende tandarts onverwacht het bericht dat ik waarschijnlijk een kroon en een wortelkanaalbehandeling nodig heb (voor twee verschillende kiezen). Ook heb ik meerdere gaatjes.

In het verleden had ik regelmatig gaatjes. Ook heb ik in 2014 een wortelkanaalbehandeling gehad. Na het trekken van mijn verstandskiezen leek het beter te gaan. Ik dacht dat mijn gebit aan de beterende hand was. Ik schrok dan ook erg van het nieuws, al was er in de afgelopen weken toevallig wel 2x een stukje vulling afgebroken (waarvan ik nu twijfel of het een stukje kies was...). Ik ben nog geen 30 en ik had graag eens een mondhygiënist gezien, als ik geweten had dat mijn gebit er zo slecht aan toe was! Verder poets ik elektrisch en flos dagelijks.

Inmiddels heb ik meer gelezen over kronen. Ik vind het nog erg moeilijk dat dit blijkbaar waarschijnlijk nodig is, maar goed. Mijn vragen:

- Is het erg dat ik voor mijn behandelingen pas over 3 weken terecht kan? Dit gaat niet over de kroon, die mag later dit jaar.
- Zal de andere kies die waarschijnlijk een wkb nodig heeft, later ook een kroon nodig hebben?
- Wat kan ik verder nog doen om de situatie niet nog erger te maken? Naast goed poetsen en flossen e.d. Ik wil geen kunstgebit nodig hebben. Is het een goed idee om per direct een waterpik aan te schaffen?

Nogmaals baal ik hier ontzettend van. Mijn moeder heeft mij van kinds af aan uitgebreid naar de tandarts en orthodontie gestuurd. Dit omdat zij zich altijd voor haar eigen gebit (scheve tanden) heeft geschaamd en angst had voor de tandarts. Nu heb ik juist een mooie lach, maar zit het dus van binnen niet goed, en dat zo jong al...
Chris888

Het is heel verstandig om een afspraak te maken met een mondhygiënist. Die kan jou precies laten zien welke hulpmiddelen zoals tandenstokers, ragers of floss het meest geschikt zijn voor jouw gebit, en hoe je het moet gebruiken.

Ikzelf gebruik tandenstokers daar waar ik bij kan, en floss helemaal achterin waar ik geen ruimte heb voor tandenstokers. Met een waterfloss spuit ik dan vaak nog wel wat etensrestjes tussen kiezen uit die ik er met floss niet tussenuit krijg.

Verder is het belangrijk je gebit niet te vaak per dag aan eten of suiker bloot te stellen. Algemeen advies is maximaal 7 eet-/zoetmomenten per dag. Water, koffie of thee zonder suiker tellen niet mee in het aantal zoetmomenten.
wo, 04/21/2021 - 22:01 Permalink
Tandarts_Richa…

Vervelend voor je. Maar er is helaas een tekort aan tandartsen Het kan dus voorkomen dat je op een behandeling moet wachten. De "gaatjes "zijn ook niet v d ene op de andere dag ontstaan. Dus die 3 weken zal waarschijnlijk geen verschil uitmaken. De tandarts kan een wkb reeds starten en op een later tijdstip meer tijd nemen om de behandeling af te maken. Een tand dat een wkb heeft gehad wordt vaak broos, afhankelijk grootte v d restauratie. In sommige gevallen zal een kroon uitkomst geven om de tand/kies op langere termijn te behouden.De tandarts kan je adviseren langs de mondhygienist te gaan om je op weg te helpen naar een betere mondhygiene en voedings patroon. Laat je gebit regelmatig door de tandarts nakijken. Voorkomen is beter dan genezen. een oud cliche.
vr, 06/04/2021 - 20:23 Permalink