Ingediend door admin-systeembeheer op ma, 04/01/2019 - 13:35

5 veelgestelde vragen bij parodontitis

Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen bij parodontitis. De vragen zijn gebaseerd op vragen gesteld in ons forum en zijn beantwoord door een tandarts of mondhygiënist. Voor individuele vragen kunt terecht op het forum. Bedenk hierbij wel dat gezien het feit dat specifieke gegevens vaak ontbreken, de tandarts of mondhygiënist eigenlijk alleen globale en algemene antwoorden kan geven. Wij hopen dat in dit overzicht uw vragen worden beantwoord.

Hoe lang duurt een behandeling bij parodontitis?

Om de parodontitis te kunnen genezen moet de oorzaak van de ontsteking worden weggehaald. De oorzaak van de ontsteking is de bacteriën in de tandplak. Van belang is dat de mondhygiëne ten opzichte van de situatie in het verleden zal moeten verbeteren. De behandeling bij parodontitis valt of staat bij een goede mondhygiëne. De plak en tandsteen onder het tandvlees zal door de tandarts en/of mondhygiënist verwijderd moeten worden. Dit is een arbeidsintensieve behandeling waarbij vier zittingen van een uur geen uitzondering zijn. Als de patiënt zelf in staat is om het gebit goed schoon te houden, dan is de eerste fase van de behandeling voltooid. Deze fase wordt de initiële fase genoemd. Na de initiële fase heeft het parodontium tijd nodig om te herstellen. Lees hier verder op onze uitgebreide pagina over de behandeling bij parodontitis.

Doet een behandeling bij parodontitis pijn?

Parodontitis kan genezen door een combinatie van goede mondhygiëne en gebitsreiniging. Indien later blijkt dat er nog tandplak of tandsteen in de verdiepte pockets zit, dan is de oorzaak dat de plak of tandsteen moeilijk te bereiken is. De moeilijk bereikbare plaatsen kunnen gereinigd worden door een zogenaamde flap-operatie uit te voeren. Lees hier meer over de flap-operatie. Er kan wat pijn en zwelling optreden na de flap-operatie. De pijn kan goed worden bestreden met behulp van pijnstillers als paracetamol, naproxen, brufen, etc. Het gebruik van aspirine wordt afgeraden omdat hierdoor een hogere kans is op nabloedingen.

Wat kost een behandeling?

De kosten van een parodontologische behandeling kunnen variëren. Als veel tanden of kiezen diepe pockets hebben, dan wordt de behandeling duurder. De kosten zullen ook stijgen wanneer chirurgie of zogenaamde regeneratie technieken worden toegepast. Een indicatie van de kosten bij ernstige parodontitis en waarbij ook op twee plaatsen chirurgie toegepast zal worden is ongeveer € 1.900,-. Bekijk hier uit welke kosten een behandeling bij parodontitis bestaat.

Is parodontitis ongeneeslijk?

Parodontitis is te genezen maar iemand die parodontitis heeft gehad blijft levenslang kwetsbaar. De kans hierop wordt verminderd door een goede mondhygiëne en regelmatig bezoek aan de mondhygiënist. Parodontitis is iets wat men moet blijven behandelen. Kaakbot dat is verdwenen door de parodontitis komt niet meer terug. Het is mogelijk dat kinderen van wie de ouders parodontitis hebben, zelf ook gevoeliger kunnen zijn voor het ontwikkelen van parodontitis.

Kan parodontitis leiden tot opgezwollen lymfeklieren bij de kaak?

Het is inderdaad zo dat ontstekingsprocessen in de mond, waaronder vormen van parodontitis, kunnen leiden tot opgezwollen lymfeklieren bij de kaak. De lymfeklier kan opgezwollen zijn om als het ware te strijden tegen de bacteriën in de mond. Parodontitis kan in ernst nogal uiteenlopen en de tandarts of parodontoloog kan goed de mate van parodontitis vast stellen.