tandartstarieven vrijgegeven per 01/01/12

Author:
65winnie
Posted:
di, 12/06/2011 - 18:04
Zie net op de site van mijn zorgverzekeraar dat vanaf 1 jan. tandartstarieven vrij worden gegeven door deze regering. Zorgeverzekeraars hoeven dan alleen te vergoeden wat ze redelijk vinden voor een behandeling. Ik heb er nog niets over gelezen in de krant! Hoe weet ik wat redelijk is?
Lieneke

Goed in de gaten houden (m.n. bij Menzis):
* Welk tarief heeft mijn tandarts/mondhygienist?
* Heeft die tandarts een contract met verzekeraar?
* Zijn er modules aangegaan en zo ja, welke?
* Komen de tarieven overeen met de verzekeraar?
* Ben ik een patient waarbij misschien zorgzwaarte berekend gaat worden?
* Vergoedt mijn verzekeraar de duurdere rekening bij zorgzwaarte?
di, 12/06/2011 - 21:15 Permalink
vV

Dat er geld is om voor kerstman te spelen toont alleen maar aan dat in essentie de premie dus te hoog is. Er wordt tandartsen al bij voorbaat verweten misbruik te zullen gaan maken van het vrijgeven van tarieven, maar ondertussen zijn het de verzekeraars die 500 miljoen winst per jaar maken op de tandartsverzekering alleen, en desondanks de premie daarvoor middels directe premiestijging en inperking vergoedingen nog eens 14 procent omhoog gooien terwijl de top 10 in de directie van bv CZ gemiddeld een 280000 pp aan salaris opstrijkt.. Gewoon even voor de weet. Dan heb ik het nog niet eens over de rest van hun acties die wellicht de toegankelijkheid van de zorg m'n voor de lagere inkomens in gevaar kunnen brengen..
vr, 12/09/2011 - 14:33 Permalink
M.Oudt

Dag Mensen

Het is al december en ik zoek me rot naar een goeie zorgverzekering!
Ik wou vragen bij welk zorgverzekering jullie zitten en welke raden jullie me aan?
Want op de website staat alles wel heel mooi en prachtig maar ik wil gewoon wat adviezen/meningen/evaringen van andere horen.

Ik wil vrijwiel direct kunnen zien en vergelijken welke verzekeringsmaatschappij het duurste is. Zojuist stuitte ik op een actie van de verzekeringssite.nl op facebook, daar krijg je 25 euro korting. Best oke toch?
ma, 12/12/2011 - 16:02 Permalink
vV

zoals gesteld: ik heb geen vestand van verzekeren. daarnaast is een tandartskostenverzeekring maar 1 van de mogelijke aanvullingen.

Advies: kijk naar algemene gezondheid, kijk naar zaken die misschien gewoon al noodzakelijk zijn. Als vanwege bepaalde klachten vergoeding van bv fysio belangrijker dan andere dingen, kijk dan naar een zorgverzekering waar fysio goed en zonder beperkingen (bv alleen met verwijzing/machtiging) vergoed wordt.

Niet alleen naar premiestelling kijken dus. De lage premie komt meestal ergens vandaan namelijk.
ma, 12/12/2011 - 16:16 Permalink
zel'dovich


(...) Zojuist stuitte ik op een actie van de verzekeringssite.nl op facebook, daar krijg je 25 euro korting. Best oke toch?


Je moet beseffen dat de meeste verzekeraars helemaal geen tandartskostenverzekeringen aanbieden ook al doen voorkomen van wel. Wat je in feite krijgt is niet meer dan een soort korting. De verzekeraar betaalt tot een maximum, meestal laag, bedrag of een x percentage van de rekening. Daar komt nog eens bij dat sommige verzekeraars maar een deel vergoeden als de tandarts duurder is dan het "marktconforme tarief" (dit ter beoordeling van de verzekeraar zelf). Zoals je weet mogen tandartsen in 2012 vragen wat ze willen, maar verzekeraars gaan dat niet automatisch betalen. Het restant komt weer voor eigen rekening.

Het is dus geen verzekering maar een kortingsactie. Die je overigens grotendeels uit eigen zak betaalt. Reken maar eens uit wat je aan premie en eigen bijdragen kwijt bent. Alleen hele slimme rekenaars kunnen er soms nog voordeel bij hebben, vooral als je weet dat er kosten aankomen en de verzekering dat niet weet of naar vraagt.

Van steeds meer kanten wordt mensen op het hart gedrukt je niet zomaar te verzekeren tegen tandartskosten. Ook al omdat voor 2012 de premies verder stijgen en de vergoedingen lijken af te nemen. Ik begin er ook niet aan.
ma, 12/12/2011 - 19:23 Permalink