Pijnklachten kies met kroon sinds behandeling mondhygiëniste

Author:
susie
Posted:
ma, 05/18/2026 - 12:16
5 ½ Week geleden ben ik bij de mondhygiëniste geweest. Zij heeft o.a. rondom een kies met een (metalen) kroon met een soort van haakje ‘geschraapt’. Na deze behandeling kreeg ik bij die betreffende kies een zeurende pijn. Ik heb (op eigen initiatief) Sensodyne geprobeerd voor het geval het gevoelige tandhalzen mochten zijn. Ik vond de tandpasta bij de betreffende kies echter helaas irriteren. Hetzelfde gold (weliswaar in mindere mate) voor Zendium. Ik gebruik nu sinds een paar weken een (fluoride)tandpasta van Tepe. Op een gegeven moment begon ik te twijfelen of het ‘slechts’ de tandhalzen waren of dat er toch meer speelde. 2 weken na de behandeling van de mondhygiëniste heb ik daarom mijn tandartspraktijk gebeld. Ik kon na een paar dagen terecht. In die dagen begon het te verbeteren. De afspraak heb ik wel door laten gaan. De tandarts (overigens een vervanger van mijn eigen tandarts) heeft uitgebreid onderzoek gedaan en goede uitleg gegeven. Het watje met koudemiddel heeft hij bij de kies zelf en ook bij de naastgelegen kiezen gehouden. Ik voelde weinig, sowieso geen ‘pijnscheut’. Ook heeft hij op de genoemde kiezen ‘geklopt’. Dit was niet gevoelig. Er is een foto gemaakt van de betreffende kant van mijn gebit en de zenuw was gelukkig niet ontstoken. Verder heeft de tandarts de foto nog vergeleken met een oudere foto. Ik draag al jaren ’s nachts een bitje voor het knarsen/klemmen. Het viel mij op dat ik ’s nachts van de betreffende kies weinig last had. De tandarts vroeg zich af of ik misschien overdag onbewust toch knars/klem wat de klachten aan die kies zouden kunnen veroorzaken. Volgens mij doe ik dit overdag niet. Na het consult bij de tandarts zette de verbetering gelukkig door en ik heb een paar weken er geen/dan wel heel weinig last van gehad. Tot een week geleden. Sindsdien is het weer raak. De kies ‘zeurt’ weer. Wel in wisselende mate, maar voelen doe ik hem continue. Verder voel ik de kies sinds gisteren inmiddels ook ‘s nachts. Ik weet het nu even niet meer. De tandarts gaf tijdens het consult aan dat als de klachten terug zouden komen, een nieuwe kroon een optie is. Om een aantal redenen hoop ik dat dit niet nodig zal zijn. Ik ben benieuwd of het panel nog ideeën en/of tips heeft. Alvast bedankt!
susie

Bedankt voor uw reactie.
Nav hiervan heb ik Sensodyne weer geprobeerd. Maar om een of andere reden irriteert Sensodyne. (Misschien kan ik niet tegen een ingrediënt?).
Kan een blootliggende tandhals overigens leiden tot een continue zeurende pijn? Ook als men geen koude of warme dingen neemt? Zure dingen zoals ananas e.d. neem ik de laatste weken overigens bewust al niet.
Ik ga morgenochtend in ieder geval de tandartspraktijk bellen....
ma, 05/18/2026 - 18:29 Permalink