Gat sluiten na kies trekken

Author:
Broet
Posted:
di, 02/10/2026 - 15:06
2 jaar geleden ben ik gestart met een beugeltraject. Hierbij moesten in verband met ruimtegebrek 2 kleine kiezen getrokken worden. Verwachting van het gehele beugeltraject was 21 maanden. Hier zitten we nu dus overeen en eigenlijk vind ik het wel prima zo. Ik heb nog steeds 2 gaten op de plek waar de kiezen zijn getrokken maar ik heb er ook een hard hoofd in dat dit dicht gaat. Er zit nog zeker een gat van een halve centimeter waar gewoon niks lijkt te gebeuren Ik heb eerst een volledige chain gehad, aantal maanden lang. Toen alleen een chain bij de kiezen waar het om ging en vervolgens extra elastieken in de nacht. Nu ineens weer een volledige chain. Kan het kwaad om deze gaten te laten voor wat het is? In het huidige tempo ben ik bang dat het nog wel anderhalf jaar gaat duren. Ortho doet hier, uiteraard, geen uitspraken over maar ik heb wel een gesprek volgende week om de behandeling te bespreken.
Tandarts_Richa…

Als je een huis bouwt met speelkaarten en je trekt een kaart eruit wat gebeurt er met het huis???....zo ook als je een kies eruit haalt en de ruimte niet sluit ( orthodontisch/ implantaat kroon/ brug etc etc). Tanden en kiezen zitten stevig in het bot, steviger dan een kaartenhuis, maar uiteindelijk gaat alles toch schuiven. Als het te ver verschoven is wordt het voor ons moeilijker te herstellen.
Bespreek met de ortho wat de bedoeling is en welk oplossing aan gedacht wordt.
di, 02/10/2026 - 17:30 Permalink