Hoi, ik heb lange tijd interdentaal een tandvleesontsteking gehad. Op advies tandarts gereinigd met superfloss (die kon ik nog interdentaal doorsteken). De ontsteking zat tussen de 16-17 en door zwelling lukte ragers gebruiken niet. Aan het begin bloedde het nog en was interdentaal reinigen pijnlijk. De ontsteking lijkt nu weg (geen pijn/bloeding/zwelling). OPT toonde ook geen botverlies. De OPT is eind december gemaakt.
Vorige week is er door de tandarts gesondeerd; geen bloeding en sulcus was 3mm.
Nu overgestapt naar gumpicks. Die komen nu wel door de ruimte heen. Waarschijnlijk omdat de zwelling weg is.
Toen ik begon met reinigen heb ik een foto gemaakt (3 weken geleden). Ik ben bekend met de tandvleesrecessie. Die zit er al langer en is gelukkig stabiel. Op de foto van 3 weken geleden is een wat donker-roze putje te zien, interdentaal ter hoogte van de tandvleesrand. Daar loopt ook een soort van fissuur in de richting van het gehemelte.
Vandaag lijkt dat putje er niet meer te zijn. Het fissuurtje wel. Verder lijkt er nu een soort van witroze verdikking te zijn die iets over de zijkant van de 17 reikt (omcirkeld in de foto). De ontstekingsreactie lijkt nog steeds weg (geen pijn/bloeding/zwelling).
Echter, het valt me op dat de gumpicks na gebruik in die ruimte nog wel de typische geur van gingivitis heeft.
Een paar vragen nu:
1) wat zou dat donker-roze putje geweest kunnen zijn?
2) wat zou het fissuurtje kunnen hebben veroorzaakt?
3) wat zou de witroze verdikking kumnen zijn?
4) hoe is de geur van gingivitis te verklaren? Gingivitis lijkt (klinisch) afwezig. Alleen bij die ruimte ruikt de gumpick ernaar.
Fissuur foto
1) mogelijk fistel uitgang?…
2) Meerdere mogelijkheden...bijv ontstoken zenuw?? wat ik doe is een GP sift ( rubber) in de fistel steken en foto maken, geen opt.
3) een reactie v h tandvlees??? zo niet goed te zien. Heb dan echt een kleine x-foto v h gebied nodig mogelijk met een GP stift in de fistel indien mogelijk.
4)misschien toch nog een proces gaande.
Reactie
1) ja, zou kunnen. Heb in het verleden in de onderkaak een wortelpuntontsteking gehad mét fisteluitgang. Daar gaf de fistel een kenmerkend gevoel dat ik nu niet heb. Iets uit verleden is geen garantie voor de toekomst natuurlijk, dus uitsluiten kan ik ook niet.
De OPT is in december gemaakt bij de ortho. De tandarts heeft afgelopen week wel bitewings gemaakt. Aangezien mijn afspraak snel tussendoor kwam (ik had wat zorgen over iets anders) en de TA niet veel tijd had, weet ik niet in hoeverre de BW's zijn beoordeeld. Morgen zal ik eens bellen en ook de rest eens voorleggen.
Het geeft geen pijnklachten (en ook nooit gedaan, behalve toen met de flos aan het begin).
3) uit interesse; hoe kan ik dat opvatten?
4) zou natuurlijk ook kunnen. Bel Morgen sowieso even!
In ieder geval bedankt!