Brug moet eruit, alternatief?

Author:
Deb01
Posted:
wo, 12/10/2025 - 11:39
Mijn brug zit er nu ongeveer 27 jaar in. Gaat op zich prima, maar wel vaak tandvleesontsteking bij de brug of tandvlees is dik. Na een controle bezoek blijkt mijn achterste kies waar de brug op rust niet zo goed meer te zijn bij de wortels en zal er op den duur uit moeten. Ik heb e Geen zin in implantaten, duur en in mijn naaste omgeving erg veel ellende mee gezien. Is een ets plaatje een goed alternatief?
Tandarts_Richa…

Ets plaatje?? waar zit de brug??.Bedoelt u een etsbrug?? of een partieel plaat prothese??
Is er een onsteking in de achterste pijler??. Dan misschien een wortelkanaal behandeling en een nieuw brug. foto??.

Deel het bedrag dat u voor de brug betaald heeft door 17.... hoeveel is de afschrijving per jaar?? Denk dat het toch een goede investering is geweest??... voor uw auto schrijft u meer af.
Een implantaat kroon/brug, heeft 95-98% slaging kans mits u voldoende bot heeft en tegenwoordig ook mogelijk met mogelijke bot opbouw. Maar financieel misschien een brug te ver. Wat niet kan dat kan niet. In ons vak: de prijziger oplossingen geven vaak het meeste gebuiksgemak. Stel de implantaat kost een bepaald bedrag...schrijf het af in 17-20 jaar of misschien langer... hoeveel is de afschrijving per jaar. U moet doen wat voor u het best haalbare is.
wo, 12/10/2025 - 17:39 Permalink
Deb01

Het betreft de 3 onderste kiezen links en ik bedoel idd een partieel plaatje. Mijn tandarts verzekerde dat een nwe brug niet mogelijk is. Ik heb nu nog geen last, kiezen zijn altijd wel wat gevoelig geweest onder de brug. Ik heb geen zin in implantaten, heeft niets met de kosten te maken en ik weet ook niet eens hoe het met mijn botgesteldheid is in de mond. Ik ben nu 62 en als er dan en plaatje in moet komen, dan maar een plaatje. De achterste pijler schijnt niet meer goed te zijn en daar maakte de tandarts zich dan zorgen over. Ze had het ook over om de brug te verhogen om te kijken of dit iets zou verhelpen, maar raadde het daarna direct af.
Hoe land duurt het om een brug te verwijderen en krijg je dan een noodplaatje???
do, 12/11/2025 - 13:44 Permalink
Tandarts_Richa…

Als geld geen rol speelt zou ik zelf altijd kiezen voor een vaste constructie bijv met implantaten.
Een plaatje ligt los in de mond, schuurt tegen de resterende tanden/kiezen. komt voedsel onder dus spoelen na het eten. uitlaten als u gaat slapen....etc etc. Dit gebruik ik alleen als tijdelijke noodoplossing. Maar het wordt vaak ook als definitieve oplossing gebruikt. Wat dat betreft is een vast constructie veel lekkerder. Kan niets mis gaan?? in een menselijk lichaam kan v alles mis gaan.
Brug doorslijpen, kies verwijderen afhankelijk v hoe los/vast 20-30 min.
Plaatje a la minute gegokt of eerst alles uit dan pas afgedrukt...7-21 dgn.
Beter dan een plaatje is een frame prothese maar dan moeten de kiezen eerst verwijderd zijn.
do, 12/11/2025 - 17:41 Permalink