Foutieve codes en reactie van tandarts

Author:
maarten1977
Posted:
vr, 10/24/2025 - 22:48
Goedenavond, 17 oktober is er een kies getrokken. De beste man heeft hiervoor twee spuiten verdoving en een tang gebruikt. Een klassieke H11 zou je zeggen. Ik was in totaal 5 minuten binnen (echt letterlijk). Tot mijn verbazing kreeg ik een rekening van 166 euro. Code H35 en H90. Ik heb hierop de tandarts gebeld en gezegd dat ik nogal verbaasd was over deze codes. In eerste instantie vertelde hij dat ik met deze kies anders naar de kaakchirurg zou hebben moeten gaan. Onzin natuurlijk. Tand zat al een half jaar los, maar veroorzaakte nu pijn. Later gaf hij toe dat het inderdaad H11 had moeten zijn, maar de H90 bleef staan, want hij had een steriel doekje gebruikt om mijn gezicht af te dekken. Hierop werd ik natuurlijk wat boos. De tandarts liet me weten dat ze in vervolg bij mij geen kies meer zouden trekken als dat nodig mocht zijn.😳. Nu is mijn vraag: Wat kunnen mijn vervolgstappen zijn? De tandarts is niet voor een gesprek ontvankelijk lijkt het.
Tandarts_Richa…

Een ander praktijk zoeken?? Elk praktijk hoort een klachten procedure te hebben....u kunt een klacht indienen. Maar ik zou eerst nogmaals in gesprek proberen te gaan of een mail sturen.Er kan een creditering gedaan voor het verschil in kosten h11/h35.
Lees wat h90 inhoudt... als dat onterecht gedeclareerd is erop aanspreken.
https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-kosten-en-vergoedingen/tari…
za, 10/25/2025 - 15:17 Permalink
maarten1977

Op hun site staat bij klachten, ga met ons in gesprek. Daarna kun je klachten neerleggen bij een externe klachtenpartij. Er staat niet bij welke oid.

Ik ga sowieso nog een mail sturen natuurlijk. Maar een andere tandarts zoeken vind ik wel jammer. De tandarts is een kundige persoon en heel fijn. Maar als ik er inderdaad niet uit kom, dan zal ik wel anders moeten.

Ps. Mag een tandarts weigeren werk uit te voeren,.zoals hij zelf aangaf? Dus geen kiezen meer trekken, omdat ze dat niet meer willen doen?
zo, 10/26/2025 - 10:48 Permalink
Tandarts_Richa…

Er komen clienten bij mij die perfect gezonde tanden willen inruilen voor een kunstgebit omdat ze dan wittere tanden kunnen kiezen. Dat weiger ik. Als het noodzakelijk is en ik het niet zelf doe verwijs ik naar bijv. de kaakchirurg. Waarom zou ik iets doen als ik er niet achter sta. Noodzakelijke zorg weiger ik niet zelf doen of verwijzen. Behoort dat steriel doekje tot de code H90 dan vraag ik mij af of u terecht boos bent geworden. Ik doe dat niet standaard maar indien nodig een H90. U kunt altijd vragen naar de klachten procedure.
"Als je een klacht hebt over een tandarts, kun je het beste eerst proberen dit met de tandarts zelf te bespreken. Als dat niet werkt, kun je een klacht indienen via de klachtenregeling waar de tandarts bij is aangesloten. Veel tandartsen zijn aangesloten bij de KNMT Klachtenservice (voor tandartsen) of de ONT Klachtenservice (voor tandprothetici). Je kunt ook advies inwinnen bij het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP) of de KNMT. ".
zo, 10/26/2025 - 11:40 Permalink
maarten1977

De tandarts heeft aangegeven dat hij inderdaad H11 had moeten gebruiken. Code H90 mag niet in combinatie worden gebruikt met H11.

Ik zal morgen een nieuwe poging wagen met de tandarts in gesprek te gaan. Heb er weinig hoop in, maar proberen kan altijd.
zo, 10/26/2025 - 13:37 Permalink
Tandarts_Richa…

"Dit tarief kan niet in rekening gebracht worden bij H11, H16, H26, H50, H55; codes uit het zogenaamde onderdeel A van het hoofdstuk 'chirurgische ingrepen'. Om de toeslag in rekening te kunnen brengen, moet er ook een code uit onderdeel B op de rekening staan, zoals H35."
Als ik dit lees moet ik u gelijk geven.
zo, 10/26/2025 - 16:56 Permalink