Kroon laat snel los

Author:
anna88
Posted:
za, 08/23/2025 - 17:45
Ik heb nu een jaar of 6 een kroon . ( die tand was eerder behandeld met een wortelkanaal behandeling, en jaren later brak de tand af na het eten van chocolade, daarna is de kroon geplaatst met stift opbouw ) nu is de kroon geregeld los gegaan. Eerst ongeveer 1x p jaar, nu is hij nog geen twee weken geleden opnieuw vastgezet en nu merk ik weer dat hij " los" zit. Niet wiebelig los , maar wel dat je er beweging in voelt met praten eten en drinken. Weet iemand hoe dit kan ? De tandarts zegt er nooit veel over, plakken en klaar. Op röntgenfoto was niets geks te zien,al was er volgens een vervanger een dubieuze wortelbreuk, maar dit bleek bij nader onderzoek het niet te zijn, maar een schaduw vd foto oid.
anna88

Wat kan er aan gedaan worden als er iets niet klopt? Begin september kan ik bitje ophalen voor knarsen/klemmen
Moet ik maandag direct de tandarts weer bellen?, of kan ik wachten tot de kroon echt losser zit ? ( 1-9 sowieso afspraak eigen tandarts, hij komt dan terug van vakantie)
za, 08/23/2025 - 23:30 Permalink
Tandarts_Richa…

Als een kroon los zit moet ik het, indien mogelijk, weer zo snel mogelijk (agenda) vastzetten.
Indien er een storende contact is dan wegslijpen. Kijken of er niet een langer stift in de wortelkanaal geplaatst kan worden als deze te kort is. Stift moet liefst even lang zijn als de kroon.
zo, 08/24/2025 - 00:15 Permalink
anna88

Dankjewel voor uw reactie. Ik voel er beweging in, maar ik zie het niet zeg maar. Als ik voor de spiegel met bijv mijn tong tegen de kroon duw zie ik geen beweging, maar het voelt dan wel zo.. zou het kunnen dat dan de stift beweegt ipv de kroon ? Dus u zou adviseren.. ookal zit hij niet zichtbaar los, om wel maandag naar de vervanger te gaan? ( mits plek )
zo, 08/24/2025 - 01:16 Permalink
anna88

Gisteren terug geweest , volgens de vervanger zit de kroon gewoon prima en zit het tussen mijn oren. Hij heeft de kroon wederom bijgeslepen om te kijken of dat de pijnklachten verminderd . En dat ik ( en mijn partner) hem los voelen zitten , tsja das psychisch. Ik moest maar alvast sparen voor een implantaat of brug omdat die tand op termijn niet te redden meer is..
wo, 08/27/2025 - 11:18 Permalink
anna88

Jup.. dat ik voel dat de kroon beweegt met oa eten en drinken etc, zou psychisch zijn. Ik zou het denken, maar niet echt voelen omdat de kroon volgens hem vast zit . Terwijl ik zeker weet van niet
... ik zal het antwoord van mijn eigen tandarts afwachten
vr, 08/29/2025 - 23:56 Permalink
anna88

Ben helaas niets opgeschoten. Mijn eigen tandarts heeft dossier ingekeken, geprobeerd mijn kroon eraf te halen. Maar zit muurvast volgens hem . Het feit dat ik hem wel voel bewegen kan 1. Zijn dat de opbouw wat beweegt 2. Psychisch element , net zoals dat je een haar met je vingers nauwelijks voelt, maar in je mond wel goed voelt..

Dat ik degelijk pijn voel.. moest ik maar tijd geven.. overige tanden Zijn niet onderzocht ( heeft alleen de foto's bekeken die vorige week en de week ervoor gemaakt zijn..)

Eind oktober bekijkt hij het opnieuw. ..ik voel me niet serieus genomen en zie mijn aankomende operatie ( over 9 dagen) al geannuleerd worden ivm een ontsteking in mijn gebit..
wo, 09/03/2025 - 12:51 Permalink
Tandarts_Richa…

De huid niet verkopen voordat de beer geschoten is....Niet denken aan annulering als het nog niet zo ver is. Ik kom het regelmatig tegen dat het mij niet lukt een "los"zittende ktoon op een wkb tand los te krijgen (geen eigen productie). Dan wacht ik idd af en beoordeel het na een aantal weken. Maak dan ook een x-foto weer ter controle. Eventueel slijp ik het uit contact, indien nodig.
wo, 09/03/2025 - 21:38 Permalink
anna88

Dankjewel voor uw reactie . Kan het kwaad dat de kroon dan "los" zit ? Als in dat de opbouw los zit ? Voor bijv cariës etc? heeft het zin om tot de controlle volgende maand een speciale spoeling te gebruiken?
wo, 09/03/2025 - 23:12 Permalink
Tandarts_Richa…

Altijd zo goed mogelijk schoon houden. Als een kroon los zit of misschien de stift in de kanaal los zit maar toch zodanig vast dat het niet los te tikken is, dan heeft u een lekkage ..bacterien kunnen binnendringen en zorgen voor een herontsteking v h kanaal en door caries zorgen dat de basis aangetast wordt.
do, 09/04/2025 - 20:26 Permalink
anna88

Dankjewel voor uw reactie, ik heb perio aid gekocht om te spoelen.

Op foto's ( zijn de afgelopen 3 weken 3x foto's van de kroon gemaakt ) is er steeds niets te zien ( behalve 2 gaatjes, de andere 2 gaatjes die de vervanger als gaatjes zag.. waren geen gaatjes.) . Twee weken geleden hebben ze de kroon eraf gehaald, alles schoongemaakt en weer erop gezet.

Sinsdien voelt hij dus niet meer goed en straalt de pijn uit naar mijn oor en de kies daarboven . Hij is nu ook twee keer bijgeschaafd tussen de kroon en de tand daarachter is 2 weken geleden een gaatje gevuld.

Wat kan ik nu nog meer doen ? Ik voel me al teveel bij de tandartsen praktijk en hoor de assistente al zuchten als ik weer bel. Woordjes stres en psychisch zijn al geregeld gevallen...
Drie tandartsen daar hebben het bekeken. Zowel de foto's als de kroon..
Wat moet ik nu ?

Heeft u tips wat ik kan doen? Of moet ik nu afwachten tot er zich een abces vormt?
do, 09/04/2025 - 21:17 Permalink
Tandarts_Richa…

Afhankelijk v hoe lang de kroon los is geweest ...dus lekkage, kan er een herinfectie v d zenuwkanaal ontstaan. Is de stift uit de kanaal geweest??Ik heb begrepen dat het om een element gaat die een wortelkanaalbehandeling heeft gehad.Hoe ver in de kanaal is schoon gemaakt.??. Nu nadat alles weer terug is gezet zal er weer moeilijk bij te komen zijn. Indien er toch een herinfectie heeft plaats gevonden zal er een ontsteking ontstaan...dat zult u merken, of het is al ontstaan waardoor u gevoeligheid heeft. Sorry maar dat kan ik v hier niet beoordelen. Als u na twee weken nog ongemak heeft zou ik dat wel kenbaar maken. Stel er is een herinfectie, dan zou ik naar een endodontoloog gaan die een herbehandeling kan uitvoeren. Kroon af tikken, stift verwijderen, wkb doen, afsluiten en kroon er weer terug plaatsen. Of als de kroon niet los te tikken is de wkb door de kroon uitvoeren.
do, 09/04/2025 - 23:32 Permalink
anna88

Bedankt wederom voor uw reactie. De kroon zat maar even los, nog geen 24 uur nadat ik het opmerkte dat hij losser zat ( als in lichte bewegelijkeid) hebben ze hem opnieuw vastgezet. De eerste tandarts kreeg de kroon er niet af zo vast zat hij. De tweede tandarts lukte dat met enige kracht wel, hij heeft ( zover ik weet) alleen de kroon eraf gehaald en schoongemaakt, en opnieuw vastgezet.

Onder de kroon is inderdaad jaren geleden een wortelkanaal behandeling uitgevoerd. Toen ik bij mijn huidige tandarts kwam, hebben ze de wortelkanaal behandeling opnieuw uitgevoerd, omdat mijn vorige tandarts het niet netjes opgevuld had . Die her wortelkanaal behandeling is +- 4 jaar geleden geweest , rond die tijd ook de kroon vervangen voor een nieuwe.
Ik had er nooit last van gehad, tot +- 4 weken geleden , toen ging de kroon losjes zitten en begonnen de pijnklachten.
Op de 3 foto's afgelopen 3 weken is niets te zien..

Wat zou nu u advies zijn? Krom gezegd aankijken tot ik een zichtbare infectie krijg ? Ik mag nu namelijk niet weer komen ( tot de controlle in oktober) Met mijn huidige klachten .

Zou ok bijv twee keer per dag kunnen spoelen met perio aid en evt een antibiotica kuur ( claritromycine of azitromycine) kunnen opstarten om een infectie te beperken ?
( beide kuren heb ik in eigen beheer ivm andere chronische aandoeningen )
vr, 09/05/2025 - 11:20 Permalink
anna88

Ze hebben ook aangegeven dat ze de tand niet opnieuw behandelen met wortelkanaal behandeld etc, maar dat ooit er een extractie moet plaatsvinden om plaats te maken voor een implantaat of brug.

Ik heb geen pijnklachten met koud, warmte of kauwen.
vr, 09/05/2025 - 11:31 Permalink
Tandarts_Richa…

Als u klachten heeft ....terechte klachten niet angst klachten vind ik het nooit erg ook al komt iemand tig keer. Wij kunnen niet altijd gelijk een oplossing bieden maar uiteindelijk moet u klachtenvrij zijn.
Advies is duidelijk dus sparen voor het geval tot extractie overgegaan moet worden.
Zou niet zo maar een AB kuur starten alleen op indicatie v d professional. En perio aid is voor het tandvlees.
Nu afwachten als dat het advies v uw tandarts is. Maar bij aanhoudende klachten aangeven.
vr, 09/05/2025 - 18:03 Permalink
anna88

Vandaag wederom contact met de tandarts gehad, in eerste instantie wilde de assistente me niet meer doorsturen naar de tandarts, nadat ik meerdere emails heb gestuurd , was ze me zat en heeft ze de tandarts contact met mij laten opnemen. Op mijn vragen of er sprake kon zijn van een sluimerende infectie , lekkage onder de kroon etc kreeg ik als antwoord " ik heb op dit moment geen twijfel dat er iets mis is met de kroon. Tandarts technisch zie ik geen problemen ".
Ik gooi iig de handdoek in de ring . Wacht wel tot er zich een abces vormt.
vr, 09/05/2025 - 20:28 Permalink
Tandarts_Richa…

"ik heb op dit moment geen twijfel dat er iets mis is met de kroon. " Goed lezen wat hier staat. Klopt het wel dat hij dat gezegd heeft.
Zodra u merkt dat er een abces ontstaat, en het is niet gezegd dat dat gaat gebeuren, aan de bel trekken.
vr, 09/05/2025 - 22:33 Permalink
anna88

Ja ik heb op de mail exact de woorden " Spoelen kan geen kwaad. Noodzakelijk is het niet.
Ik heb op dit moment geen twijfel dat er iets mis is met de kroon.
Tandtechnisch zie ik geen problemen."

Dusja.. en ik voel de pijn, ik voel beweeglijkheid bij naar alle waarschijnlijkheid de opbouw(?)vd kroon, uitstraling naar kies erboven etc. Maargoed 3 tandartsen aldaar hebben de foto's gezien, en mijn casus..
Ik neem mijn "verlies" en veel pijnstillers. Hopelijk nemen de klachten af.. en ontstaat er iig voor eind volgende week ( dan is de operatie) geen abces, of duidelijke ontsteking.. Anders kan ik weer 8 mnd wachten op de ingreep..
vr, 09/05/2025 - 23:10 Permalink