Pus/ontsteking na apex resectie?

Author:
martmart
Posted:
zo, 08/10/2025 - 10:34
Goedemorgen Afgelopen woensdag heb ik een wortelpunt behandeling gehad bij een kies rechtsonder. Er bleek een ontsteking te zitten waar ik geen last van had, dit was onder een kies met die al een wortelkanaalbehandeling heeft gehad (15 jaar geleden) en waar een kroon op zit. De behandeling ging goed en eigenlijk 0 aan napijn gehad. Wel uit voorzorg nog 3 dagen ibuprofen geslikt, uit de ontstekingsremmende gedachte. Gisteren (dag 3) bekeek ik de wond en zag ik dat het lijkt alsof er nog een gat in mijn tandvlees zit. Ik weet dus niet of dit al vanaf het begin zo was. Er zitten hechtingen in maar er is ook een soort gat zichtbaar. Daaronder is het wit, het lijkt op een stuk kaakbot wat zichtbaar is. Ik wil niet te hard aan mijn wang trekken omdat ik bang ben dan een hechting kapot te maken. Vanaf de eerste dag mocht ik voorzichtig poetsen en dat heb ik gedaan. Verder af en toe spoelen met zout water en water met waterstofperoxide. Dat is allemaal te doen en vrijwel niet gevoelig. Mijn wang lijkt sinds vandaag (dag 4) niet meer dikker te worden. Gisteren zag ik toch dat er pus ontstaat op deze plek. Als ik voorzichtig met een stukje keukenpapier op de wond druk komt deze gelig terug, al stinkt het niet heel erg. Is dit normaal of moet ik hier echt voor aan de bel trekken? Het liefst bel ik morgen weer met de praktijk waar ik ben geweest, anders moet ik naar het ziekenhuis verderop.
Tandarts_Richa…

Zou overleggen met diegene die de Apex Resectie heeft uitgevoerd.
Het is een operatieve ingreep, open gemaakt stuk v d wortelpunt af gehaald, en weer dicht gemaakt. Waarschijnlijk is de bloedprop los gekomen, daarom ziet u ook het onderliggende bot.
Intussen goed spoelen.
zo, 08/10/2025 - 12:28 Permalink
martmart

Heb vanmiddag het ziekenhuis gesproken. De praktijk waar de behandeling is gedaan is nu gesloten.
Conclusie was goed blijven spoelen en in de gaten houden. Als het pijn gaat doen of erger lijkt te ontsteken moet ik bellen.
Nu spoel ik elke 2 uur (en na eten) afwisselen met zout water en waterstofperoxide. Voor alsnog geen pijn en de pus lijkt iets minder te worden, dat kan ook komen door het vele spoelen.

Toch zit het me niet helemaal lekker, vooral omdat dit niet een standaard bijwerking was volgens het documentje wat ik heb meegekregen en volgens de arts. Morgen bel ik de praktijk even voor de zekerheid. Tot die tijd blijft ik even elke 8 uur ibuprofen slikken en goed spoelen. Baat het niet dan schaadt het niet. Ik heb eigenlijk ook nooit bijwerkingen van ibuprofen gelukkig.
zo, 08/10/2025 - 20:12 Permalink
martmart

Nee geen echte spoedwaarneming. Ze verwijzen door naar het ziekenhuis een stad verderop. Die gaf mij dus het advies uit mijn vorige bericht.
Net de laatste keer spoelen gedaan met waterstofperoxide en het lijkt echt steeds minder vies/pus te zijn. Morgenochtend even kijken hoe het eruit ziet. Alsnog bel ik voor de zekerheid wel direct even de praktijk die de behandeling heeft gedaan.
zo, 08/10/2025 - 22:39 Permalink
martmart

Gedaan, zojuist gesproken. Morgen ga ik even langs voor een check. Het klonk me niet heel dringend, anders hadden ze me vast ook vandaag willen zien. Pus lijkt weer minder te zijn dan gisteren maar toch blijft mijn wang nog aardig dik en groen/blauw. Nog steeds geen pijn.
ma, 08/11/2025 - 08:48 Permalink
martmart

Ja dat snap ik, maar ook het ziekenhuis gaf zondag aan me niet perse te hoeven zien. Ook vandaag de praktijk dus niet ondanks dat ze wel spoed plekjes hebben. Dat zal meer voor hevige pijn zijn verwacht ik.

Het heeft hier allemaal nooit pijn gedaan, ook niet voor de behandeling.
Het gaatje in het tandvlees lijkt vandaag wel weer wat groter te worden en toch ook weer wat extra pus. Ben bang dat het morgen toch weer open moet om het schoon te maken...

Voor nu nog een paar keer afwisselend spoelen met zout water en waterstofperoxide. Maar de onsteking zit van binnen dus weet niet of het echt nuttig is.
ma, 08/11/2025 - 23:01 Permalink