Ik ben inmiddels overgestapt naar een andere tandarts maar ik wil graag jullie mening weten over mijn situatie en de manier waarop ik behandeld ben bij mijn vorige tandarts.
In november 2024 brak er een klein hoekje af van mijn voortand door een ongelukje (zie foto 1). Dit werd hersteld met een composietvulling door mijn vaste tandarts. Een tijdje later brak een stukje van die vulling af aan de achterkant/onderkant (zie foto 2), waarna ik me opnieuw meldde bij mijn tandartspraktijk. Ik voelde een rand aan de achterkant en vond een stuk composiet los in mijn mond. Ik heb gebeld of dit gecombineerd kon worden met het vullen van een gaatje in mijn kies, dit kon.
In april 2025 werd ik ingepland bij een nieuwe ‘tandarts’, van wie mij telefonisch werd verteld dat zij als tandarts zou starten, dit omdat mijn vaste tandarts vol zat. Pas achteraf bleek dat deze behandelaar geen BIG-registratie had en dus niet zelfstandig bevoegd was. Hierover ben ik vooraf niet geïnformeerd. Tijdens de behandeling was er geen zichtbare supervisie aanwezig.
Bij het slijpen/polijsten van de voortand is de naastgelegen voortand geraakt, waardoor daar schade is ontstaan. Die tand mist nu een hoekje en voelt ruw aan boven het missende hoekje (zie foto 3). Ook de behandelde voortand is zichtbaar te kort en scherp afgeslepen, hij voelt dunner aan de onderkant. Tot slot is een kies (25) beschadigd bij het vullen van kies 26 (foto 4). de vulling voelt ook onprettig/onnatuurlijk aan en is erg groot gezien de röntgenfoto. Dit ga ik in ieder geval laten beoordelen door mijn nieuwe tandarts.
De behandelaar was duidelijk nog erg onervaren, moest de assistent steeds vragen over het te gebruiken composiet en de te gebruiken instrumenten. Bovendien sprak ze slecht/geen Nederlands. De behandeling was zeer onprettig.
Ik heb de rekening geweigerd te betalen, mijn onvrede over de gang van zaken geuit en ben inmiddels overgestapt naar een andere tandartspraktijk. Toch zit ik er nog erg mee in mijn maag. Ik voel me niet serieus genomen, verkeerd voorgelicht en slecht behandeld.
Mijn vragen zijn dan ook:
Mag een niet-BIG-geregistreerde behandelaar wel behandelen zonder dat ik dit vooraf weet? Is dit normaal binnen jullie praktijk of in Nederland?
Zijn dit dingen die kunnen gebeuren of is dit gewoon een incompetente behandelaar die nog heel veel moet leren?
Hoe zouden jullie hiermee omgaan en wat adviseren jullie om te doen in deze situatie?
Dank voor jullie tijd en inzichten.
Foto's
Er is een groot tekort aan…
Ik ben pas v praktijk veranderd en moest mijn assistente in het begin ook vragen over de composieten en instrumenten die in deze praktijk gebruikt worden, anders dan wat ik normaal met 43 jr ervaring gewend was.