Hallo,
Ik ben 55 jaar en lees zo af en toe mee op dit forum voor tips al jaren. Helaas heb ik nu zelf een vraag, omtrent het onderwerp kunstgebit. Dit heb ik jaren weten te voorkomen door altijd naar de controles te gaan en naar de mondhygiënist ivm sjogren en andere aandoeningen. Heel spijtig is dat mijn gebit de laatste jaren toch erg achteruit is gegaan, heb bijna geen kiezen meer. Heb nog maar 15 elementen dus is het advies een kunstgebit van de tandarts en ook van het CBT. Die laatste concludeerde gemutileerde dentitie en dat mijn resterende elementen matig zijn, en adviseerde zowel onder als bovengebit en eventueel later implantaten. Ik heb nogal angst hiervoor, gezien de vele negatieve verhalen over kunstgebitten (hier ook gelezen alles] maar heb helaas geen keus meer. Ik kan het bij het CBT laten doen maar gezien de afstand en de conditie van mijn gezondheid zeiden ze je kan ook een tandarts/ tandtechnicus zoeken in je buurt. Mijn eigen tandarts heeft geen ervaring met sjogren dus doet hij het liever niet. Daarom wil ik graag weten heeft iemand of de tandarts hier op het forum hier adviezen waar ik het beste terecht kan (woon op Goeree Overflakkee) of over de aanpak zodat het resultaat enigszins behapbaar is? Ik snap dat er geen namen mogen worden genoemd over een eventuele praktijk maar kijk toch erg uit naar goede tips.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal!
Een symptoom bij Sjögren is…
Bedankt tandarts Richard…
Kunstspeeksel heb ik al jaren, en een frame is inderdaad ook al besproken want ik wil absoluut geen kunstgebit. Helaas staan mijn hoektanden ook niet meer zo stabiel en eentje mis ik ook. Daarom ben ik ook naar het CBT gegaan in de hoop op een ander advies dan de tandarts maar helaas. Toch zal ik het nog eens bespreken met de tandtechnicus als ik er eentje gevonden heb. Natuurlijk zal er hier ook eentje zijn en ben ook daar zelf mee bezig welke ervaringen andere mensen hebben maar de meeste hebben allemaal nog hun eigen gebit vandaar mijn vraag qua ervaringen hier. Mijn eigen tandarts maakt geen protheses zijn collega wel, maar die doet het niet zoals ik al eerder benoemde. Hij vindt mijn situatie meer thuishoren bij een CBT, terwijl het CBT zegt net zoals u dat ik ook bij een goede tandarts/tandtechnicus terecht kan. Dus ik zoek iets op Goeree Overflakkee, of omgeving Bergen op Zoom/Roosendaal, omgeving richting Rotterdam de Hoeckse Waard bv of Hellevoetsluis die kant op en omgeving Zierikzee.
Wat fjjn dat u er al 2 weet, wilt u hun gegevens met mij delen?
Mvg Esther
Tandarts Richard of Toine…
Ricardo (geen tandarts), Dentalpoint Goes, Kloetingseweg 48 Goes, 0113230459. Ik heb daar gewerkt en weet dat hij serieus met zijn vak bezig is.
Er zullen ongetwijfeld meerdere zijn, waarschijnlijk de besten maar ik ken ze niet.
Of een frame mogelijk is hangt af v d staat v uw restgebit dit moet door een tandarts beoordeeld worden.een tandprothetist is niet bevoegd te oordelen in een betande kaak.
Maar u bent bij een CBT geweest , daar is ongetwijfeld een panorame x-foto gemaakt. Vraag het op en plaatst u hier bij deze vraag dan kan ik mogelijk op afstand oordelen.
Soms kan, ondanks dat de…
Bedankt voor het delen van…
Gelijk net opgevraagd, dat is een goede tip van u.
Zover ik zelf weet heb ik geen angst voor implantaten, wel voor een prothese.
Ik zou al blij zijn met enkele jaren maar diegene die mij beoordeeld hebben, denken dat het maar voor een jaar is. Ik geef de moed en de hoop nog niet op, en ga het opnieuw bespreken.
Stuur foto zodra het binnen…
Protheses zijn een v mijn…
Ik bemerk toch bij mezelf…
Te lang doorgaan snap ik, u weet immers de gevolgen.
Ik ga zelf misschien nu ook wel te lang door, op den duur moet je een keuze maken ook al is die keuze niet leuk.
Anoniem plaatsen zonder…
U heeft gelijk, heb een…
_ alles eruit en een…
-Niet alles eruit . Als ik de wortels zie dan denk ik dat een paar vitale tanden behouden kunnen blijven. Moet dan wel nog voelen en meten hoe stevig ze nog zijn dus niet mobiel ( beweegbaar).
- Frame prothese boven en onder. Voor boven zijn de 13/14/23 en onder de 43/33 ( indien mogelijk nog de 34 /45 )
- Frame op nieuwe vullingen: zie belangrijke pijler elementen hierboven.
- Frame op kronen : Zie belangrijke pijler elementen hierboven.
Indien mogelijk:
34 steviger te maken met een kroon.
45 eerst een wortelkanaalbehandeling en dan een kroon.
Hoe meer pijlers hoe meer houvast.
De 12/21/22 zijn niet nodig voor de frame en kunnen verwijderd worden of behouden met kronen.
Esthetisch mooier door een brug te maken 12-21. Maar de 12 lijkt mij niet zo ster dus een brug 13-21 zou ook kunnen en de 12 verwijderen.
Alles een kwestie v financien. Waar uw financien samen komen met uw wensen dat is de weg dat u gaat bewandelen.
Ik zou alles doen om onder te behouden . Boven een prothese is jammer maar kombinatie frame onder prothese boven is een mogelijkheid.
Dus v alles nog te kiezen in uw mond.
Met implantaten kunt u zelfs een verkorte tandboog realiseren zodat geen uitneembare voorziening (frame) nodig hoeft te zijn.
Wat fijn uw snelle reactie,…
Mijn dank is groot, want hier kan ik echt wat mee.
12 is inderdaad heel zwak en beweegbaar, apex tand.
Ben als tiener gevallen en mijn voortand 11 was niet meer te redden en er is toen een brug gemaakt op 11/21 (als ik de cijfers goed heb). Die brug is dus al heel oud!
22 Is ook iets beweegbaar en ook de 33.
Klopt wil onder sowieso behouden, maar ga alles eens bespreken en het kostenplaatje bekijken.
Kan je op deze foto ook cariës zien?
En met een brug maken boven, hoe zit het dan met de kiezen boven. Een prothese?
Op de foto lijkt de 33 nog…
Een panorama foto is niet echt geschikt om duidelijk een "caries" te zien maar de 45 is duidelijk. Mogelijk 13/14, maar zoals ik al aangeef...inspectie in de mond.
Op de foto zie ik mogelijkheden zoals ik hierboven al heb aangegeven. Maar voor duidelijkheid inspectie in de mond...mogelijk kleine x-foto.
In mijn vak: het duurste is vaak het lekkerste...net als bij auto's. Je hoeft niet altijd de duurste auto te nemen. Maar waar uw financien en wensen samenkomen...dat is wat u zult kiezen.
Oké duidelijk, nogmaals dank…
succes